Mottagningar som skriver ut centralstimulerande utan ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mottagningar som skriver ut centralstimulerande utan ADHD

Inläggav Liljan » 2023-03-25 16:33:55

Jag skulle behöva tips på privata mottagningar som skriver ut centralstimulerande utan konstaterad ADHD diagnos. Jag har stått i kö i 7 månader och har runt 1 år kvar, det är orimligt att vänta så länge. Jag tar redan Strattera (Atomoxetin) med bra resultat tyvärr hjälper det inte helt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Mottagningar som skriver ut centralstimulerande utan ADHD

Inläggav antonius » 2023-03-25 19:20:57

kan man handla sådant på plattan, eller är det slut med det numer?
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Mottagningar som skriver ut centralstimulerande utan ADHD

Inläggav Solblomma » 2023-03-25 19:27:55

Jag fick Elvanse utan adhd-diagnos på VPM (Vuxenpsykiatrimottagningen) Kungsbacka. När jag hade haft Elvanse i ca ett år fick jag adhd-diagnos. Ett lite udda sätt att testa om patienten har adhd tycker jag, men jag fick ju i alla fall mina piller...
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Mottagningar som skriver ut centralstimulerande utan ADHD

Inläggav Freddy Dreadful » 2023-03-25 19:54:06

Jag har ett namn på en psykiatriker på Wemind i Tyresö som har skrivit ut sådant till mig under en tid. Men senast som jag var där så fick jag en ny läkare som satte stopp för det. Vilket jag tyckte var lika bra, då jag egentligen anser det vara "bad candy" för mig och ingenting som får mig att må bättre!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 862
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Mottagningar som skriver ut centralstimulerande utan ADHD

Inläggav Liljan » 2023-03-25 21:38:18

Solblomma skrev:Jag fick Elvanse utan adhd-diagnos på VPM (Vuxenpsykiatrimottagningen) Kungsbacka. När jag hade haft Elvanse i ca ett år fick jag adhd-diagnos. Ett lite udda sätt att testa om patienten har adhd tycker jag, men jag fick ju i alla fall mina piller...

Tack för tipset! Jag tror inte jag kommer få byta till deras mottagning tyvärr då det är för långt ifrån mig.

Freddy Dreadful skrev:Jag har ett namn på en psykiatriker på Wemind i Tyresö som har skrivit ut sådant till mig under en tid. Men senast som jag var där så fick jag en ny läkare som satte stopp för det. Vilket jag tyckte var lika bra, då jag egentligen anser det vara "bad candy" för mig och ingenting som får mig att må bättre!

Tack för tipset. Den mottagningen jag hittar i Tyresö med det namnet är tyvärr landstingsansluten (dvs högkostnadskort gäller) Vet du om de kör privat också?

antonius skrev:kan man handla sådant på plattan, eller är det slut med det numer?

Jag är inte intresserad av att köpa olagligt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Mottagningar som skriver ut centralstimulerande utan ADHD

Inläggav Freddy Dreadful » 2023-03-25 21:47:04

Liljan skrev:Tack för tipset. Den mottagningen jag hittar i Tyresö med det namnet är tyvärr landstingsansluten (dvs högkostnadskort gäller) Vet du om de kör privat också?

Jag har ingen aning! Vad är "uspen" med att de skulle köra privat, annars?
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 862
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Mottagningar som skriver ut centralstimulerande utan ADHD

Inläggav Liljan » 2023-03-25 22:17:27

Freddy Dreadful skrev:
Liljan skrev:Tack för tipset. Den mottagningen jag hittar i Tyresö med det namnet är tyvärr landstingsansluten (dvs högkostnadskort gäller) Vet du om de kör privat också?

Jag har ingen aning! Vad är "uspen" med att de skulle köra privat, annars?

Det är flera månaders kö för att byta mottagning, är den nya mottagningen i en annan stad lär jag bli nekad och min erfarenhet är att man åtminstone ibland måste visa sig fysiskt på en landstingsansluten mottagning. Det är därför jag endast frågade efter privata mottagningar.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in