Vardagssysslor

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vardagssysslor

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-19 12:39:57

Vad är det som gör att många personer med AST upplever vardagssysslor som det jobbigaste man kan hålla på med?

Vad i själva aktiviteterna är det som är så jobbigt?
Jag är en person som upplever att det är planering och att fastna i detaljer som kan vara jobbigt men att detta gäller alla typer av aktiviteter och inte enbart vardagssysslor.

Finns det något speciellt med vardagssysslor som är extremt jobbigt (som inte finns i andra aktiviteter) för vissa med AST?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Vardagssysslor

Inläggav Alyana » 2023-03-19 13:05:36

Det tar energi
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vardagssysslor

Inläggav antonius » 2023-03-19 13:22:53

Harrytulipan skrev:Finns det något speciellt med vardagssysslor som är extremt jobbigt (som inte finns i andra aktiviteter) för vissa med AST?


tackla de av NT som är energitjuvar
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vardagssysslor

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-19 13:31:08

Alyana skrev:Det tar energi

Men inte andra aktiviteter?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Vardagssysslor

Inläggav Telperion » 2023-03-19 13:40:42

Harrytulipan skrev:Men inte andra aktiviteter?


Det är väl rimligtvis så att det märks av mer från sådant man gör mer eller mindre dagligen än saker man gör en gång i månaden eller några gånger per år?
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Vardagssysslor

Inläggav Chrilleb » 2023-03-19 14:18:36

Jag behöver ibland ladda upp mig med energi, inför dammsugning ( har jag märkt ). Sen, kan det vara svårt att hålla "flera bollar i luften", då glömmer jag nåt av d. Men har fått goda lovord av att jag är noga, vid dammsugning, det är kul :)


Jag har t.ex tisdagar som min "städ och tvätt-dag". Och ja...en intressant sak är att jag kan få hjälp ( berättigad ) till mera hjälp. Då t.ex att få hjälp att byta lampa i hallen och köket. Är glad att jag har DV nuförtiden, för det är mindre stressigt... ( Gällande jobb )


Trivs bra här där jag bor ( inne på 7nde året ).


Är annars relativt självgående - handlar själv.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vardagssysslor

Inläggav nescio » 2023-03-19 14:55:29

Chrilleb skrev:Då t.ex att få hjälp att byta lampa i hallen och köket
Det tar ju högst en minut att byta en lampa. Varför skulle man vilja ha hjälp med det?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vardagssysslor

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-19 19:04:05

Chrilleb skrev:Jag behöver ibland ladda upp mig med energi, inför dammsugning ( har jag märkt ). Sen, kan det vara svårt att hålla "flera bollar i luften", då glömmer jag nåt av d. Men har fått goda lovord av att jag är noga, vid dammsugning, det är kul :)


Jag har t.ex tisdagar som min "städ och tvätt-dag". Och ja...en intressant sak är att jag kan få hjälp ( berättigad ) till mera hjälp. Då t.ex att få hjälp att byta lampa i hallen och köket. Är glad att jag har DV nuförtiden, för det är mindre stressigt... ( Gällande jobb )


Trivs bra här där jag bor ( inne på 7nde året ).


Är annars relativt självgående - handlar själv.

Jag undrar om många av de problem eller svårigheter en del av oss har med vardagsysslor är samma svårigheter som vi har med andra aktiviteter.

Jag har i alla fall samma svårigheter när jag håller på med musik eller fotografering.
Så för mig kräver vardagssysslor inte mer än andra typer av aktiviteter.

Hålla flera bollar i luften gör man väl i många aktiviteter som inte är vardagsysslor?
Vad säger du?

Jag känner en snubbe som klarar av att ha ett jobb (kanske dock inte heltid) men behöver boendestödjare. Han är aspergare.
Men det kan vara så att han behöver liknande hjälp i arbetet.

Vad är det för hjälp man behöver om man har boendestödjare dvs vilka svårigheter har man då?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Vardagssysslor

Inläggav Dagobert » 2023-03-19 19:21:40

nescio skrev:
Chrilleb skrev:Då t.ex att få hjälp att byta lampa i hallen och köket
Det tar ju högst en minut att byta en lampa. Varför skulle man vilja ha hjälp med det?

Han kanske är polack?
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vardagssysslor

Inläggav Alyana » 2023-03-19 21:46:37

Harrytulipan skrev:
Alyana skrev:Det tar energi

Men inte andra aktiviteter?

Alla aktiviteter tar energi.
Men vardagssysslor är ganska många om man har barn...
Sen är det inget som ger nånting.
Det är dött liksom.
Allt annat är levande och ger nånting. :lol:
Alltså förutom att "umgås" med tråkiga människor i meningslösa pratgrejer.
Det är inte framåtskapande att städa.
Det är bara nåt som ska måste göras. Ibland.
Förstår absolut inte människor som "äääälskar" att städa! :shock:
Måste ju vara väldigt innehållslöst där nånstans
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vardagssysslor

Inläggav Dagobert » 2023-03-19 23:06:59

Dagobert skrev:
nescio skrev:
Chrilleb skrev:Då t.ex att få hjälp att byta lampa i hallen och köket
Det tar ju högst en minut att byta en lampa. Varför skulle man vilja ha hjälp med det?

Han kanske är polack?

Ett gammalt skämt åsido - det brukar vara armaturen som är knepig, som spisfläkten eller plafonder.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vardagssysslor

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-20 12:40:16

Alyana skrev:
Harrytulipan skrev:
Alyana skrev:Det tar energi

Men inte andra aktiviteter?

Alla aktiviteter tar energi.
Men vardagssysslor är ganska många om man har barn...
Sen är det inget som ger nånting.
Det är dött liksom.
Allt annat är levande och ger nånting. :lol:
Alltså förutom att "umgås" med tråkiga människor i meningslösa pratgrejer.
Det är inte framåtskapande att städa.
Det är bara nåt som ska måste göras. Ibland.
Förstår absolut inte människor som "äääälskar" att städa! :shock:
Måste ju vara väldigt innehållslöst där nånstans

Varför gör folk allt för att det skall vara tråkigt att städa?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Vardagssysslor

Inläggav Richard » 2023-03-20 13:58:10

Jag får ibland städmanier, kan städa typ tre dygn i sträck (men med korta sovpauser). Men oftast har jag ganska stökigt hemma. Sköter dock hygien, kattlådor o låter t.ex. inte mat ligga framme.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vardagssysslor

Inläggav Zima33 » 2023-03-21 18:56:22

nescio skrev:
Chrilleb skrev:Då t.ex att få hjälp att byta lampa i hallen och köket
Det tar ju högst en minut att byta en lampa. Varför skulle man vilja ha hjälp med det?

Jag var utan belysning i badrummet i 4-6 månader pga att jag inte orkade gå och köpa ett lysrör. Använde en ficklampa och duschade med öppen dörr så det kom ljus från hallampan.
Samma med lampan ovanför diskbänken. Fast där var det glimtändare som saknades. Tog flera månader att köpa en.
Fast jag har ADD också, så har svårt för att planera och genomföra projekt. För mig är det ett projekt att gå och köpa lysrör.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vardagssysslor

Inläggav Alyana » 2023-03-21 19:23:43

Zima33 skrev:
nescio skrev:
Chrilleb skrev:Då t.ex att få hjälp att byta lampa i hallen och köket
Det tar ju högst en minut att byta en lampa. Varför skulle man vilja ha hjälp med det?

Jag var utan belysning i badrummet i 4-6 månader pga att jag inte orkade gå och köpa ett lysrör. Använde en ficklampa och duschade med öppen dörr så det kom ljus från hallampan.
Samma med lampan ovanför diskbänken. Fast där var det glimtändare som saknades. Tog flera månader att köpa en.
Fast jag har ADD också, så har svårt för att planera och genomföra projekt. För mig är det ett projekt att gå och köpa lysrör.

Känner igen det där...
Var också utan lampa i badrummet länge, men inte så länge utan kanske fem veckor eller nåt.
Nådde inte upp och orkade/vågade inte ringa och prata med värden om det och släppa in nån främmande man som jag inte visste när han skulle komma och skulle gå in här i vårt privata osv.. Det är känsligt.
Har också ADD.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vardagssysslor

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-22 11:04:24

Zima33 skrev:
nescio skrev:
Chrilleb skrev:Då t.ex att få hjälp att byta lampa i hallen och köket
Det tar ju högst en minut att byta en lampa. Varför skulle man vilja ha hjälp med det?

Jag var utan belysning i badrummet i 4-6 månader pga att jag inte orkade gå och köpa ett lysrör. Använde en ficklampa och duschade med öppen dörr så det kom ljus från hallampan.
Samma med lampan ovanför diskbänken. Fast där var det glimtändare som saknades. Tog flera månader att köpa en.
Fast jag har ADD också, så har svårt för att planera och genomföra projekt. För mig är det ett projekt att gå och köpa lysrör.

Är lättare att handla andra saker än lysrör?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Vardagssysslor

Inläggav antonius » 2023-03-22 12:11:00

ejakulationshantering
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vardagssysslor

Inläggav Heidi79 » 2023-03-22 14:37:55

Alyana skrev:Det tar energi


Japp
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Vardagssysslor

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-22 14:39:05

antonius skrev:ejakulationshantering

:-)063
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Vardagssysslor

Inläggav nescio » 2023-03-22 14:56:55

Alyana skrev:Var också utan lampa i badrummet länge, men inte så länge utan kanske fem veckor eller nåt.
Nådde inte upp
Stå på en stol?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vardagssysslor

Inläggav Alyana » 2023-03-22 17:24:02

nescio skrev:
Alyana skrev:Var också utan lampa i badrummet länge, men inte så länge utan kanske fem veckor eller nåt.
Nådde inte upp
Stå på en stol?

Jo jag provade det första dagen...
men det var ändå så att jag inte nådde upp.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vardagssysslor

Inläggav slackern » 2023-03-22 18:16:57

Alyana skrev:
nescio skrev:
Alyana skrev:Var också utan lampa i badrummet länge, men inte så länge utan kanske fem veckor eller nåt.
Nådde inte upp
Stå på en stol?

Jo jag provade det första dagen...
men det var ändå så att jag inte nådde upp.


Jag har samma problem hemma hos mig även fast jag står på en trappstege har typ 3 meters takhöjd så lite läskigt att stå på en vinglig stege.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vardagssysslor

Inläggav Zima33 » 2023-03-22 18:19:36

Harrytulipan skrev:
Zima33 skrev:
nescio skrev:Det tar ju högst en minut att byta en lampa. Varför skulle man vilja ha hjälp med det?

Jag var utan belysning i badrummet i 4-6 månader pga att jag inte orkade gå och köpa ett lysrör. Använde en ficklampa och duschade med öppen dörr så det kom ljus från hallampan.
Samma med lampan ovanför diskbänken. Fast där var det glimtändare som saknades. Tog flera månader att köpa en.
Fast jag har ADD också, så har svårt för att planera och genomföra projekt. För mig är det ett projekt att gå och köpa lysrör.

Är lättare att handla andra saker än lysrör?

Ja. Lysrör då måste jag gå längre bort, ta med det gamla och undvika att slå sönder det på vägen.
Är ju likadant med annat som är längre bort/krångligare att få tag på, skulle köpa ny säng för några år sen. Fortfarande inte gjort.
Samma med skrivare, inte köpt än men behövt en i flera år. I vintras slängde jag iaf den gamla som inte fungerat på typ 5-8 år.
Finns fler saker jag behöver köpa/ordna men planerna bara snurrar i huvet. Sen dyker det ju upp saker som är viktigare, tex läkarbesök, tandläkarbesök etc så då blir det som att min hjärna får hicka och måste börja om från steg ett i planeringen igen. :-)004
Senast redigerad av Zima33 2023-03-22 18:28:29, redigerad totalt 1 gång.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vardagssysslor

Inläggav Zima33 » 2023-03-22 18:25:28

nescio skrev:
Alyana skrev:Var också utan lampa i badrummet länge, men inte så länge utan kanske fem veckor eller nåt.
Nådde inte upp
Stå på en stol?

Jag når inte heller att byta taklampa, har som tur är fått hjälp av bs med det.

(Hopfällbar trappstege behöver jag också köpa men det är svårt att få det gjort. Hade de haft en sån jag behöver på min närmaste affär hade det ju varit fixat för länge sen men nu måste jag ta mig t ClasO/rusta el liknande och sen släpa hem den. Skjuter upp det tillsvidare …)
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in