Hantverk i "den högre skolan"

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hantverk i "den högre skolan"

Inläggav antonius » 2022-07-17 21:50:28

Dagobert skrev:Det var ett misstag av mig att posta porslinsblommorna. Fram till dess handlade tråden om vagnsmakeri, urmakeri, skomakeri, vapensmide od. Men jag såg för mig en porslinsfabrik med skickliga arbetare som framställde blommorna, inte någon konstnär i ateljé.

Vi behöver väl inte diskutera gränsdragning - det finns väl inga ens.
Konst finns det ju trådar för, och där kan man inte ta upp skomakeri.


Det finns förstås konsthantverk, nästan fog för ytterligare en tråd, lol.
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hantverk i "den högre skolan"

Inläggav Skogkatt » 2022-07-20 23:00:30

För många år sedan var det en gammal man som lärde mig träsnideri. Han hade gjort det i 60 år, så man kan säga att han visste vad han gjorde. Han var ingen amatör. Bland annat gjorde han sådana gardinbrädor. Är gardinbrädor rätt ord..? Jag är inte säker, det är de saker som du hänger gardinerna på. Jag har ett ovanför mitt vardagsrumsfönster som är över 3 meter långt. Och han gjorde ett invecklat mönster för hand på hela gardinbrädan. Det var ganska imponerande.


tre.jpg


tre2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hantverk i "den högre skolan"

Inläggav Dagobert » 2022-07-20 23:21:04

Skogkatt skrev:För många år sedan var det en gammal man som lärde mig träsnideri. Han hade gjort det i 60 år, så man kan säga att han visste vad han gjorde. Han var ingen amatör. Bland annat gjorde han sådana gardinbrädor. Är gardinbrädor rätt ord..? Jag är inte säker, det är de saker som du hänger gardinerna på. Jag har ett ovanför mitt vardagsrumsfönster som är över 3 meter långt. Och han gjorde ett invecklat mönster för hand på hela gardinbrädan. Det var ganska imponerande.


tre.jpg


tre2.jpg

Snyggt. "Gardinbrädan" brukar kallas kornisch, vet inte om den har flera namn.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hantverk i "den högre skolan"

Inläggav ab2487_1 » 2022-07-20 23:59:34

Jag kan tycka att det är väldigt opassande att döma ut porsin från 1700-talet som icke hantverk och samtidigt poängtera att minsann är _hantverk_ när en kille tillverkar delar till en vagn på ändamåls-byggda maskiner.

Ta det gärna fel och missförstå mig gärna jag tycker att kan vara på in plats att säga detta då det känns som att många glömmer av att göra följande övning före de postar och det gäller inte bara i denna tråden.
”reflektera över hur din reaktion skulle vara om det rörde ditt intresse och någon avskrev det.”

Om någon känner sig kränkt så är det antagligen så att jag själv har glömt av att reflektera över denna post:en.

:D
ab2487_1
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2021-10-10

Hantverk i "den högre skolan"

Inläggav manne » 2022-07-21 17:09:00

geocache skrev:

:-)158


jag är en hantverkare har jobbat under flera års tid med att måla möbler och fixa möbler ytbehandling då med att måla möbler. :cry:

har tröttnat på det fick inget betalt och jag jobbade 6 timmar per dag med det under ett par års tid.
Men måla möbler och tillverkar smörknivar kan jag göra. :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Hantverk i "den högre skolan"

Inläggav Dagobert » 2023-01-05 16:05:00


"Började bygga motorer 1976"
En svensk man som bygger modellmotorer mm i skala 1/4 som hobby.
Många har det blivit, t.ex. en V12:a och en topfuel-dragster 2,3 m lång med V8-motor.
Välgjort reportage.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hantverk i "den högre skolan"

Inläggav antonius » 2023-01-05 17:06:03

Dagobert skrev:
"Började bygga motorer 1976"
En svensk man som bygger modellmotorer mm i skala 1/4 som hobby.
Många har det blivit, t.ex. en V12:a och en topfuel-dragster 2,3 m lång med V8-motor.
Välgjort reportage.


den här "Motornörd" har gjort många intressanta reportage, och det är lixom både högt och lågt
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hantverk i "den högre skolan"

Inläggav Dagobert » 2023-01-08 16:57:14

antonius skrev:den här "Motornörd" har gjort många intressanta reportage, och det är lixom både högt och lågt

Då har jag mer att titta på :-)Happy

Ovanstående gubbes boxer-twin var på 30cc tror jag. Den här är på 2,6cc:

"700 Horas para fabricar un motor de gasolina"
Ung man tillverkar en 2-cyl 4-takts boxermotor från grunden på 700 timmar. Välgjord video.
Hoppa till färdig motor och provkörning: https://youtu.be/RDICLD3F1bg?t=3447

Skickligt. Bara handstyrd svarv och fräs, utom 2 delar i styrd plasmaskärare.
Dvs, han måste använda delningsdocka, arborrningsverktyg, svarva "offcenter" osv.

Han har tillverkat en 7-cylindrig stjärnmotor också. Den ser ut att till stor del vara byggd av samma delar, bara fler, så den får nog vara för min del.
Mera från honom på https://urlebird.com/user/rochakrg/

Alla delar. Jfr pincetten t.v:
Namnlös1.png
Namnlös2.png
Namnlös3.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hantverk i "den högre skolan"

Inläggav Dagobert » 2023-01-08 22:04:36

Dagobert skrev:Den här är på 2,6cc:

Fel av mig - 12,6 cc ska det vara. Tyckte det lät lite. :-)051

cc står för cubic centimeters och används ofta om kolvmotorer även i Sverige istf cm3.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hantverk i "den högre skolan"

Inläggav Euler » 2023-01-14 18:03:33

Jag tycker om att se denna persons skapande på youtube, kanalen heter Clickspring.
Här skapas allt möjlig finmekaniskt från grunden. Jag fascineras av personer som kan utgå från enkla plåt/stänger/rör och omvandla dem till klockor och annat. Jag önskar jag hade den hantverksmässiga erfarenheten att skapa sånt.

Detta klipp visar bygget av en klocka väldigt komprimerat

Euler
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2023-01-10

Hantverk i "den högre skolan"

Inläggav antonius » 2023-03-21 17:57:26

studera lejonhuvudet på handskens överdel, makalöst snyggt till knackad, finns nog ingen smed kvar som fixar sådant idag

rustning.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in