Någon som är intresserad av elektronik?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Någon som är intresserad av elektronik?

Inläggav Richard » 2023-02-03 17:15:37

Jag köpte här i dagarna en massa transistorer, resistorer, dioder, kondensatorer o liknande, samt tillbehör som kopplingsplattor o sånt (ska inte börja göra egna kretskort ännu), för att ta igen det jag lärde mig i gymnasiet (gick ett naturvetenskapligt program med inriktning IT o elektronik). Men jag blev sjuk i gymnasiet o sista tiden var jag nästan bara med på eletroniklektionerna.

Jag börjar med att göra lite blinkande lampor o sådant för att öva, samt testar lite för att kolla Ohm's lag o liknande.

Har även beställt två Arduino, en liten "dator" som man kan sätta ihop med elektroniska byggen o programmera grejer. I gymnasiet (på 90-talet använde vi nått liknande, det hette BASIC Stamp), o ett av arbetena jag gjorde var att bygga en radar av en gammal parabolantenn, så man kunde mäta hastigheten på bilarna.

Har boken på bilden, "501 elektroniska byggprojekt" samt tittar jag runt på nätet efter material o läser på. https://www.pdfdrive.com/ kan jag rekommendera, inte bara för elektronik, där finns gratis böcker inom alla områden, samt skönlitteratur.

Elektronik, liten.jpg

Finns det någon mer här som är elektronik-nörd? Jag har nyss börjat, har glömt det mesta från gymnasiet, men tar som sagt igen det. Ni får gärna tipsa om sidor eller berätta om era egna projekt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon som är intresserad av elektronik?

Inläggav Huggorm » 2023-02-04 19:14:30

Jag höll på mycket förr och har också den där boken liggande någonstans. Men det var länge sedan jag gjorde något nu. Jag läste konsumentelektronik på gymnasiet, reparatör av hemelektronik alltså
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Någon som är intresserad av elektronik?

Inläggav Richard » 2023-02-05 6:36:11

Huggorm skrev:Jag höll på mycket förr och har också den där boken liggande någonstans. Men det var länge sedan jag gjorde något nu. Jag läste konsumentelektronik på gymnasiet, reparatör av hemelektronik alltså

Kul!

Byggde du något roligt?
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon som är intresserad av elektronik?

Inläggav RapeRegs » 2023-02-05 11:18:13

Har du tillgång till något gammalt analogt oscilloskop skulle jag rekommendera att du bekantar dig med RL-, RC- och RLCkretsar samt labbar runt med lite brus- och stör. T.ex. studerar impedansanpassning.

För att skaffa roliga instrument billigt rekommenderar jag de elektronikauktioner tekniska högskolor har med jämna mellanrum då gammal labbutrustning avyttras.

Skulle också rekommendera dig att skaffa LabView och lära dig använda GPIB / IEEE-488, börja med att ta fram grundläggande VT-IV diagram för enkla analoga komponenter. Du kan också single-steppa enkla digitala kretsar och ta upp tidsserier för t.ex. 68hc11:an eller någon annan klassiker.
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Någon som är intresserad av elektronik?

Inläggav Richard » 2023-02-05 20:26:31

RapeRegs skrev:Har du tillgång till något gammalt analogt oscilloskop skulle jag rekommendera att du bekantar dig med RL-, RC- och RLCkretsar samt labbar runt med lite brus- och stör. T.ex. studerar impedansanpassning.

Jo, jag har ett oscilloskop, men det funkar väl lite halv, fick från skolan som de skulle slänga. Men ska testa.

RapeRegs skrev:För att skaffa roliga instrument billigt rekommenderar jag de elektronikauktioner tekniska högskolor har med jämna mellanrum då gammal labbutrustning avyttras.

Det där lät intressant! Får leta annonser efter det!

RapeRegs skrev:Skulle också rekommendera dig att skaffa LabView och lära dig använda GPIB / IEEE-488, börja med att ta fram grundläggande VT-IV diagram för enkla analoga komponenter. Du kan också single-steppa enkla digitala kretsar och ta upp tidsserier för t.ex. 68hc11:an eller någon annan klassiker.

De ska jag också kolla upp vad det är.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon som är intresserad av elektronik?

Inläggav Vildsvin » 2023-02-05 21:32:13

Richard skrev:Jo, jag har ett oscilloskop, men det funkar väl lite halv, fick från skolan som de skulle slänga. Men ska testa.

Kan själv inte mycket om elektronik, men är inte ett alternativ att koppla in kretsen i en dators mikrofoningång och visualisera vad som händer den vägen? Går ju även att spela in signalen och zooma in på väldigt korta tidsintervall. Problemet är väl att mikrofoningången är känslig för överspänning så när jag kopplat in elgitarren så har jag en speciell kabel som gör att den uppfattas som en USB-mikrofon. https://www.amazon.se/dp/B007KGISK6/?ta ... nkCode=asn

Den levererar ström till gitarren så jag antar att den även funkar att ge ström till ett inte alltför krävande kretskort.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Någon som är intresserad av elektronik?

Inläggav Huggorm » 2023-02-05 22:10:56

Vildsvin skrev:
Richard skrev:Jo, jag har ett oscilloskop, men det funkar väl lite halv, fick från skolan som de skulle slänga. Men ska testa.

Kan själv inte mycket om elektronik, men är inte ett alternativ att koppla in kretsen i en dators mikrofoningång och visualisera vad som händer den vägen? Går ju även att spela in signalen och zooma in på väldigt korta tidsintervall. Problemet är väl att mikrofoningången är känslig för överspänning så när jag kopplat in elgitarren så har jag en speciell kabel som gör att den uppfattas som en USB-mikrofon. https://www.amazon.se/dp/B007KGISK6/?ta ... nkCode=asn

Den levererar ström till gitarren så jag antar att den även funkar att ge ström till ett inte alltför krävande kretskort.
Mikrofoningången är nog i första hand gjord för att hantera de hörbara frekvenserna 20-20.000Hz men det täcker ju ändå en stor del av det man vill mäta. Sedan gäller det att hitta någon mjukvara som kan visualisera det på ett vettigt sätt. Spontant känns det smartare att köpa ett USB-oscilloskop så får man grejer som funkar på en gång. Är inte jättedyra grejer om man köper på Amazon eller liknande.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Någon som är intresserad av elektronik?

Inläggav RapeRegs » 2023-02-06 1:32:53

Att använda ljudingången är inte aktuellt om du ska använda oscilloskopet till något på riktigt. Vidare vill man ha ganska bra förstärkare native samt uttag för riktiga probar. Och flera tiopotenser mer än 10kHz i samplingsfrekvens.

Lite grunder om man nu ska springa in på det digitala spåret:

https://www.tek.com/en/blog/which-oscilloscope-to-buy
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Återgå till Intressanta intressen



Logga in