Vad gör ni åt ensamheten?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav slackern » 2023-02-02 15:01:41

BellaBelle skrev:Guardian har en artikel om att skaffa nya vänner i vuxen ålder:

https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... r-socially


I England är det lättare än i Sverige, dom är mycket öppnare där än här och utåtgående, dessutom tillbringar folk mer tid på puben än hemma eller det var så förr om åren kan i och för sig ha förändrats.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav BellaBelle » 2023-02-02 15:41:04

slackern skrev:
BellaBelle skrev:Guardian har en artikel om att skaffa nya vänner i vuxen ålder:

https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... r-socially


I England är det lättare än i Sverige, dom är mycket öppnare där än här och utåtgående, dessutom tillbringar folk mer tid på puben än hemma eller det var så förr om åren kan i och för sig ha förändrats.


Jo, det stämmer att folk där kan typ ta en öl tillsammans efter jobbet eller kursen eller mötet eller dylikt. Pubarna i London har ju ofta tendens att sprida ut sig med stående människor utanför, med en pint i handen.

Så var det iaf innan Coronan, dagsläget har jag ingen koll på.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav BellaBelle » 2023-02-02 17:39:39

Klassisk och lite poetisk video.

Handlar mer om ”coping” än att skaffa vänner osv. Vet inte om hon är en Aspie, men det är helt klart Asperger-vibbar:

https://youtu.be/k7X7sZzSXYs
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav Kidzi » 2023-02-03 9:58:55

Det är stnd att pub är lika med ragg. Skulle gärna vara där och bara hänga och njuta av att det var folk runtomkring.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav Paladinen » 2023-02-03 10:35:58

Kidzi skrev:Det är stnd att pub är lika med ragg. Skulle gärna vara där och bara hänga och njuta av att det var folk runtomkring.


Men pub behöver väll inte vara synonymt med ragg , du kan väll gå till typ en mindre pub med lite engelskt eller irländskt tema där folk kommer för att dricka en bärs och umgås, det är väll mest på danshak och disco och stans trendiga krogar folk går för att ragga.

annars om du står ut med klientelet så kan du ju alltid gå till det lokala alkishaket vilket ofta brukar vara nån pizzeria eller thairestaurang som serverar öl . Jag tror alkisarna är för fokuserade på att dricka öl för att ragga på dig.

Faktum är att det kan ibland vara riktigt trevligt att sitta och tjöta lite skit med dom gamla alkisarna som har massa roliga historier ifrån förr i tiden att berätta så länge dom inte blir helt jäkla pruttfulla så kan det som sagt vara riktigt trevligt och bjuder man på en bärs så blir man snart en i gänget.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav Zima33 » 2023-02-03 21:28:37

rasta skrev:vet att det inte är för alla, men jag trivs så bra ensam att jag aldrig någonsin känner mig ensam. spenderar 80% av min tid ensam och njuter av det. har barn par dagar i veckan, utöver det ingenting. det räcker för mig, det kostar mkt energi! all energi! jag är nöjd så


Jag trivs också ensam, brukar kännas som om jag har sällskap. I grupp känner jag mig däremot ensam.
Det bästa för mig är att umgås med en person i 1-2 timmar.
Fast nu på sistone har jag börjat känna ett behov av att försöka vara social, brukar vara gladare efter att jag umgåtts med en kompis. Har typ en som jag träffar väldigt sällan.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav Kidzi » 2023-02-04 4:27:05

Paladinen skrev:
Kidzi skrev:Det är stnd att pub är lika med ragg. Skulle gärna vara där och bara hänga och njuta av att det var folk runtomkring.


Men pub behöver väll inte vara synonymt med ragg , du kan väll gå till typ en mindre pub med lite engelskt eller irländskt tema där folk kommer för att dricka en bärs och umgås, det är väll mest på danshak och disco och stans trendiga krogar folk går för att ragga.

annars om du står ut med klientelet så kan du ju alltid gå till det lokala alkishaket vilket ofta brukar vara nån pizzeria eller thairestaurang som serverar öl . Jag tror alkisarna är för fokuserade på att dricka öl för att ragga på dig.

Faktum är att det kan ibland vara riktigt trevligt att sitta och tjöta lite skit med dom gamla alkisarna som har massa roliga historier ifrån förr i tiden att berätta så länge dom inte blir helt jäkla pruttfulla så kan det som sagt vara riktigt trevligt och bjuder man på en bärs så blir man snart en i gänget.


Alkisar är öppna för kompisar. Men orkar inte med för fulla människor. Visst, det finns alkishak här. Men inget som liknar en utländsk pub. Där folk går för att ta 2 öl max och äta något enkelt.

Kanske iofs beror på att alla svenskar är alkisar.

I vissa utland har man normala pubar i små städer. Här finns de i storstäderna.

Synd att cafekulturen är död. På de cafeer som var billiga pratade främlingar med varandra, det var även helt normalt att gå dit ensam och läsa en bok.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav Kidzi » 2023-02-04 4:29:45

Zima33 skrev:
rasta skrev:vet att det inte är för alla, men jag trivs så bra ensam att jag aldrig någonsin känner mig ensam. spenderar 80% av min tid ensam och njuter av det. har barn par dagar i veckan, utöver det ingenting. det räcker för mig, det kostar mkt energi! all energi! jag är nöjd så


Jag trivs också ensam, brukar kännas som om jag har sällskap. I grupp känner jag mig däremot ensam.
Det bästa för mig är att umgås med en person i 1-2 timmar.
Fast nu på sistone har jag börjat känna ett behov av att försöka vara social, brukar vara gladare efter att jag umgåtts med en kompis. Har typ en som jag träffar väldigt sällan.


Jag har bra balans i mitt sociala liv. Massor med egentid, god vän som hör av sig dagligen, träffas ofta, djuren de är viktiga och cafeet där jag kan träffa ytligt bekanta.

Ensamhet och utanförskap är olika saker. En chatt för länge sedan, en tant som ljög om allt jag dumt konfronterade henne var ung. Fattade inte att hon kunde vända folk mot mig. Inte kul att bli utesluten.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav Paladinen » 2023-02-04 10:11:36

Kidzi skrev:
Paladinen skrev:
Kidzi skrev:Det är stnd att pub är lika med ragg. Skulle gärna vara där och bara hänga och njuta av att det var folk runtomkring.


Men pub behöver väll inte vara synonymt med ragg , du kan väll gå till typ en mindre pub med lite engelskt eller irländskt tema där folk kommer för att dricka en bärs och umgås, det är väll mest på danshak och disco och stans trendiga krogar folk går för att ragga.

annars om du står ut med klientelet så kan du ju alltid gå till det lokala alkishaket vilket ofta brukar vara nån pizzeria eller thairestaurang som serverar öl . Jag tror alkisarna är för fokuserade på att dricka öl för att ragga på dig.

Faktum är att det kan ibland vara riktigt trevligt att sitta och tjöta lite skit med dom gamla alkisarna som har massa roliga historier ifrån förr i tiden att berätta så länge dom inte blir helt jäkla pruttfulla så kan det som sagt vara riktigt trevligt och bjuder man på en bärs så blir man snart en i gänget.


Alkisar är öppna för kompisar. Men orkar inte med för fulla människor. Visst, det finns alkishak här. Men inget som liknar en utländsk pub. Där folk går för att ta 2 öl max och äta något enkelt.

Kanske iofs beror på att alla svenskar är alkisar.

I vissa utland har man normala pubar i små städer. Här finns de i storstäderna.

Synd att cafekulturen är död. På de cafeer som var billiga pratade främlingar med varandra, det var även helt normalt att gå dit ensam och läsa en bok.


Jag har upptäckt att alkisarna som hänger på alkishak ofta brukar vara äldre och ganska lugna av sig så tillvida att dom inte blir för fulla . Dom kommer ofta dit nån gång på eftermiddagen och dricker 5-6 starköl medans dom är lite smått sociala med dom andra alkisarna och sedan går dom hem efter dom druckit upp sina 6 öl .

Är Cafekulturen död , jag frågar för att jag inte vet då jag inte varit på cafe sen innan pandemin men det jag upptäckte då var att det mest var typ unga morsor som satt och fikade i grupp med massa barnvagnar runt sig så kallade kaffelatte mammor eller invandrarmän ofta av arabiskt ursprung i 20 till 30års åldern som satt och drack kaffe ihop i grupp och tjatrade på arabiska. Jag antar att gå ut och dricka kaffe ihop motsvarar vårat gå ut och ta en öl ihop för muslimska araber.


Det finns ju tex olika kristna cafe och möteslokaler dit man kan gå om man känner sig ensam , vad känner du inför dom ?.

Dom har ju syftet att vara en mötesplats för ensamma människor , det kan ju dock vara så att du får höra ett ord eller två om gud och Jesus och troligtvis utgörs klientelet av gamla kyrktanter och även uteliggare och alkisar som behöver lite värme en stund men det kanske går att stå ut med ?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav Kidzi » 2023-02-07 6:39:00

Cafeerna är mest dyrt kaffe. Och alla sitter i sin telefon. Förr fanns det billig fika och man pratade med varandra.

Kristna cafeer går bort. Jag vill aldrig mer i mitt liv träffa en kristen människa. Kanske finns det goda men de flesta är hemska människor med ondska i blicken.

Men det blir så när man är förledd av halvguden jahovah som bara kan skapa inom skapelsen och vars namn är svartsjuka (står i bibeln).
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav nallen » 2023-02-07 19:25:22

Kidzi skrev:Men det blir så när man är förledd av halvguden jahovah som bara kan skapa inom skapelsen och vars namn är svartsjuka (står i bibeln).

Påståendet i parentesen tarvar en referens.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav Furienna » 2023-02-09 11:22:40

Kidzi skrev:Cafeerna är mest dyrt kaffe. Och alla sitter i sin telefon. Förr fanns det billig fika och man pratade med varandra.

Kristna cafeer går bort. Jag vill aldrig mer i mitt liv träffa en kristen människa. Kanske finns det goda men de flesta är hemska människor med ondska i blicken.

Men det blir så när man är förledd av halvguden jahovah som bara kan skapa inom skapelsen och vars namn är svartsjuka (står i bibeln).

Jag har vuxit upp med en kristen mamma och kan försäkra dig om att det här inte stämmer.
Jag har inte heller upplevt någon ondska eller ens någon religiös predikan på kristna kaféer.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav antonius » 2023-02-09 12:25:12

Kidzi skrev:Kristna cafeer går bort. Jag vill aldrig mer i mitt liv träffa en kristen människa. Kanske finns det goda men de flesta är hemska människor med ondska i blicken.


tänker du inte på olika överdrivet fanatiska och bokstavstrogna, och det finns väl inom många religioner?
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav BellaBelle » 2023-02-09 13:59:38

Finns det några sådana där kristna caféer i Sthlm? När-var-hur?

Tips, tack! :D
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav BellaBelle » 2023-02-09 14:02:24

Kidzi skrev:Cafeerna är mest dyrt kaffe. Och alla sitter i sin telefon. Förr fanns det billig fika och man pratade med varandra.

Kristna cafeer går bort. Jag vill aldrig mer i mitt liv träffa en kristen människa. Kanske finns det goda men de flesta är hemska människor med ondska i blicken.

Men det blir så när man är förledd av halvguden jahovah som bara kan skapa inom skapelsen och vars namn är svartsjuka (står i bibeln).


Finns det inte billigt kaffe på sådana där caféer som finns i andra-hands-butiker? Typ Emmaus, Myrorna och allt vad de heter? Och med nåt billigt tilltugg till kaffet??
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav slackern » 2023-02-09 20:08:54

BellaBelle skrev:
Kidzi skrev:Cafeerna är mest dyrt kaffe. Och alla sitter i sin telefon. Förr fanns det billig fika och man pratade med varandra.

Kristna cafeer går bort. Jag vill aldrig mer i mitt liv träffa en kristen människa. Kanske finns det goda men de flesta är hemska människor med ondska i blicken.

Men det blir så när man är förledd av halvguden jahovah som bara kan skapa inom skapelsen och vars namn är svartsjuka (står i bibeln).


Finns det inte billigt kaffe på sådana där caféer som finns i andra-hands-butiker? Typ Emmaus, Myrorna och allt vad de heter? Och med nåt billigt tilltugg till kaffet??


Jag tänkte också på det eller så brukar biblan ha något cafe som drivs utav DV folk. Annars brukar någon förening för folk med psykiatriska diagnoser ha fik med billigt fika.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav Kidzi » 2023-02-09 20:10:53

Vår bibbla har ett dyrt fik. Det finns grupper för psykiskt sjuka. Men det är deprimerande, neddrogade vrak.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav antonius » 2023-02-09 22:42:24

myrorna, eller Kupan brukar ha billigt fika 10 kr för kaffe, och 20 för en mazarin eller om det var ambrosia kaka
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav BellaBelle » 2023-02-09 23:57:08

Var finns de där kristna caféerna i Stockholmstrakten då? :-)196 :-)196 :-)201 :-)209 :-P
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav Dampkanin » 2023-02-10 13:57:03

Idag har så turen kommit till mina tankar om ensamhet. Ni är välkomna att läsa, fundera och kommentera.
https://manlyminutes.blogspot.com/2023/02/ar-det-vanligt-med-ensamhet-nar-man-har.html

Självklart har jag även skrivit en artikel om kärlek som kommer att läggas upp på alla hjärtans dag den 14:e februari.
Dampkanin
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2023-02-07
Ort: Sävast

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav Kidzi » 2023-02-10 16:41:27

antonius skrev:myrorna, eller Kupan brukar ha billigt fika 10 kr för kaffe, och 20 för en mazarin eller om det var ambrosia kaka


Tyvärr har vi direkt ingen levande stadskärna kvar. Folk åker till köpcentrum.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav slackern » 2023-02-10 17:08:31

Kidzi skrev:Vår bibbla har ett dyrt fik. Det finns grupper för psykiskt sjuka. Men det är deprimerande, neddrogade vrak.


Har ni ingen parklek med billigt fika? Det har dom här i Stockholm bland annat i Rålis, dom gör reklam för alla åldrar brukade hänga där med sonen när han var barn på somrarna och helgerna.

https://parker.stockholm/hitta-lekplats ... s-parklek/
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav Kidzi » 2023-02-10 17:34:30

slackern skrev:
Kidzi skrev:Vår bibbla har ett dyrt fik. Det finns grupper för psykiskt sjuka. Men det är deprimerande, neddrogade vrak.


Har ni ingen parklek med billigt fika? Det har dom här i Stockholm bland annat i Rålis, dom gör reklam för alla åldrar brukade hänga där med sonen när han var barn på somrarna och helgerna.

https://parker.stockholm/hitta-lekplats ... s-parklek/


Vet inte.

Nu får jag ju överdos på att vara social på språkcaféet. Men jag undrar lite hur andra gör.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad gör ni åt ensamheten?

Inläggav Kidzi » 2023-02-10 17:44:57

Jag höll ju på att inte få diagnos pga det sociala. Men aspergers är ju så mycket mer. De sa att de egentligen inte sätter diagnos på folk som haft vänner hela livet. De tänkte inte ens på att jag skaffar vänner på fel sätt och att de är bokstavsbarn. Sedan att bara haft få vänner har passat mig. Känns som jag behöver mer egentid än andra aspergare.

Min bästa kompis nu sedan 20 år hade jag bara träffat en gång. Hon ringde mig och var ensam. Då sa jag att hon skulle komma och bo med mig för jag hade sabbatstermin. Hon bara flyttade in på mina 20 kvadrat.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in