Problem med min smartwatch (laddning m m)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Problem med min smartwatch (laddning m m)

Inläggav Alien » 2023-01-15 12:52:58

Det hör en mycket kort specialsladd till. Vilket betyder att jag måste lägga klockan på golvet när den ska laddas upp.

När klockan blir svart och det inte längre syns varken tid el steg så behöver den laddas. Jag sticker sladden i specialgrejen som står i kontakten. Den andra delen lägger jag mot klockans baksida. Det är två piggar som tycks vara magnetiska. Men klockan blir aldrig uppladdad.

Jag försöker söka på nätet "hur laddar jag upp Huawei smartwatch". Men jag förstår inte instruktonerna. Det talas om "laddningsvagga", vad är det?

Det ser ut som om "piggarna" ska kunna gå in här, men det tycks inte fungera för mig: https://consumer.huawei.com/se/support/ ... e15759716/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag kan inte ladda min smartwatch!

Inläggav Alien » 2023-01-15 13:00:51

Jag har fått klockan i present, jag skulle själv aldrig köpt något så komplicerat.

Den har finessen att jag kan klicka på typ Var är min mobil och då kommer en röst från mobilen "I'm here!". Den funktionen behövs eftersom jag ofta springer och letar mobilen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag kan inte ladda min smartwatch!

Inläggav slackern » 2023-01-15 16:39:44

Har vi inte Aliens tekniska problem tråd redan? Slå ihop tråden med rätt tråd istället för att starta en ny tråd stup i kvarten i samma ämne så kanske jag engagerar mig i ämnet som det ser ut nu kommer jag inte att göra det.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag kan inte ladda min smartwatch!

Inläggav Alien » 2023-01-15 17:50:52

Detta är problem med smartklockan. Jag frågade ifall någon annan har en sådan.

Jag har nu inte kunnat använda den på flera dagar. Nu tror jag att jag har hittat orsaken. Jag har för dålig syn och finmotorik. Laddaren bara glider över klockan.

Har nu låtit maken lägga i den så att "piggarna" kommer rätt. Det ska ta ca en timme att ladda. Nu har det gått flera timmar och klickar man på klockan står det fortfarande "För lite batteri".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag kan inte ladda min smartwatch!

Inläggav HGJ » 2023-01-15 19:02:28

Alien skrev:Jag försöker söka på nätet "hur laddar jag upp Huawei smartwatch". Men jag förstår inte instruktonerna. Det talas om "laddningsvagga", vad är det?

Det ser ut som om "piggarna" ska kunna gå in här, men det tycks inte fungera för mig: https://consumer.huawei.com/se/support/ ... e15759716/

Laddningsvaggan måste väl vara den del som ska anslutas till klockan. Det ska synas på skärmen att laddningen påbörjas:

HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Jag kan inte ladda min smartwatch!

Inläggav Alien » 2023-01-15 20:51:00

Tack, men på min klocka står ingenting. Jag måste trycka på startknappen för att det ska hända något. Då står det Huawei, sedan "Harmony OS". Klickar jag en gång till kommer en ny bild där jag ser något rött + "Battery Low". Det känns som inget händer, den har ju varit på laddning i flera timmar.

Ingen annan som har en sådan klocka och tycker det är svårt med laddningen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag kan inte ladda min smartwatch!

Inläggav Dagobert » 2023-01-15 21:44:34

Alien skrev:Det hör en mycket kort specialsladd till. Vilket betyder att jag måste lägga klockan på golvet när den ska laddas upp.
Alien skrev:Jag har för dålig syn och finmotorik.

Fixa en annan 230V-sladd så du får upp laddaren på bordet.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Jag kan inte ladda min smartwatch!

Inläggav antonius » 2023-01-15 22:25:05

Alien skrev:Tack, men på min klocka står ingenting. Jag måste trycka på startknappen för att det ska hända något. Då står det Huawei, sedan "Harmony OS". Klickar jag en gång till kommer en ny bild där jag ser något rött + "Battery Low". Det känns som inget händer, den har ju varit på laddning i flera timmar.

Ingen annan som har en sådan klocka och tycker det är svårt med laddningen?


jag har ingen klocka, men likadana "piggar" på lampan till min skyddshjälm, och dom är magnetiska men måste sitta åt rätt håll, och när man får kontakt så blinkar det att det laddar
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag kan inte ladda min smartwatch!

Inläggav Alien » 2023-01-20 2:39:55

Jag kan inte fixa någon annan sladd, det är ju en specialsladd och en speciell kontakt med vilken jag laddar både klockan och mobilen. Men jag har flyttat det till vardagsrummet och lagt det på tevebänken så det inte ligger på golvet.

Alltså nu är den laddad men det känns osäkert. Jag klarar inte av att ladda den och det är svårt även för maken.

Det är så komplicerat med alla dessa moderna tekniska prylar. Klockan är vanligen helt svart men om jag rör på handleden så lyser den upp. Då ser jag klocklag och datum, antal steg jag gått och pulsen. Fast det stressar mig mest. Stegen är för få och pulsen för hög.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag kan inte ladda min smartwatch!

Inläggav Dagobert » 2023-01-20 3:24:05

Dagobert skrev:Fixa en annan 230V-sladd så du får upp laddaren på bordet.

Alien skrev:Jag kan inte fixa någon annan sladd, det är ju en specialsladd och en speciell kontakt

Med 230V-sladd menade jag en vanlig förlängningssladd till vägguttaget. Men det ordnade sig ju utan det.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Jag kan inte ladda min smartwatch!

Inläggav Richard » 2023-01-24 7:36:30

Jag hittade en klocka igår när jag städade, tänkte först slänga den eller sälja för ett par hundra. Men så googlade jag o det visade sig vara den första klockan med GPS i, o den har blivit ett sällsynt samlarobjekt, värt nästan 8 000 kr! Så jag retades med min syster som jag köpte klockan av (för 800 kr) för ca 23 år sen.

https://www.ebay.com/itm/295351335264

Ska köpa nytt batteri till den, så jag hoppas den funkar!

GPS-klocka.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Jag kan inte ladda min smartwatch!

Inläggav slackern » 2023-01-24 16:34:23

Richard skrev:Jag hittade en klocka igår när jag städade, tänkte först slänga den eller sälja för ett par hundra. Men så googlade jag o det visade sig vara den första klockan med GPS i, o den har blivit ett sällsynt samlarobjekt, värt nästan 8 000 kr! Så jag retades med min syster som jag köpte klockan av (för 800 kr) för ca 23 år sen.

https://www.ebay.com/itm/295351335264

Ska köpa nytt batteri till den, så jag hoppas den funkar!

GPS-klocka.jpg


WOW stort grattis var kul att höra.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Problem med min smartwatch (laddning m m)

Inläggav Alien » 2023-01-27 2:04:56

Ska det verkligen ta ett dygn att ladda klockan? :shock:

Man får ingen varning om att den behöver laddas och det syns inte på den som på mobilen. Plötsligt är den bara svart och då får man trycka på startknappen tills det står "lågt batteri". Sedan laddar man och väntar och väntar. Till slut måste man kolla (och då ramlar laddningssladden bort). Det står inte som på mobilen att det är typ 50% laddat utan bara fortfarande "lågt batteri".

Nu var det makens klocka som behövde laddas och det var alltså inte klart förrän efter ett dygn.

När jag sitter stilla och tittar på teve går pulsen upp till nästan 100. Jag gör ju inget, rör inte på mig, pratar inte. Det kanske beror på att nyheterna alltid är upprörande (t ex om gängkriminaliteten).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Problem med min smartwatch (laddning m m)

Inläggav antonius » 2023-01-27 14:48:39

det låter som den där prylen bara stressar upp er
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Problem med min smartwatch (laddning m m)

Inläggav nallen » 2023-01-27 23:35:28

De jag känner som har "smarta klockor" mest Apple Watch, laddar dem varje natt.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Problem med min smartwatch (laddning m m)

Inläggav nomemorytoday » 2023-01-28 0:51:36

Alien skrev:Man får ingen varning om att den behöver laddas

nallen skrev:De jag känner som har "smarta klockor" mest Apple Watch, laddar dem varje natt.


Jo, men det är ju en som en vanlig mobil - i bästa fall. Den behöver ju också laddas.

Tror det är lite framtid faktiskt. Att slippa ha med sig luren, nu när man kan lyssna musik och se det viktigaste på armen.

Ja, under förutsättning att man parat den med luren. Med eSimet behöver man inte inte konka runt med luren. Att musiken fungerar kan jag tycka är viktigt. Man ser sms, kan svara och prata om man vill.

Tror kanske att det inte finns marknadsföring av den produkten, på grund av att det kan vara svårt att se liten skärm för en del av målgruppen, plus att de tjänar mer på telefoner också. De kan liksom inte konkurrera ut sig själva.

Oundvikligt dock.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Problem med min smartwatch (laddning m m)

Inläggav Alien » 2023-02-02 2:50:24

Den behövs faktiskt inte laddas varje natt men just därför vet jag inte när. Det blir en överraskning varje gång. Jag önskar att det kunde komma upp ett meddelande på skärmen direkt "Lågt batteri", gärna med ett pip också.

Jag önskar också att det fanns en funktion på mobilen "Where is my smartwatch?" Plötsligt var den bara borta.
Spoiler: visa
Jag brukar ha den i badrummet när jag inte har den på armen. Men så skulle jag ringa ett samtal och de vill alltid att man legitimerar sig med bank-id. Men var fanns mobilen nu igen? Jag hämtade klockan och klickade och då hördes den ljuva stämman "I'm here". Så la jag den i morgonrocksfickan och ringde mitt samtal. Sedan gick jag och duschade. När jg var klar slängde jag en del kläder inkl morgonrocken nedför källartrappan för att tvättas.

Sedan kom jag på "smartklockan". Gick ner och kände i fickorna. Den var inte kvar! Under trappan ligger en massa saker. Maken fick dra fram dem. Jag drog sopborsten under, men fick bara fram en massa damm. Jäklar, varför måste hon ge mig en sådan dyr grej när jag så lätt glömmer och tappar bort saker?! Panik!

Men till slut hittade jag den i badrummet. Den hade ramlat ur redan där när jag slängde morgonrocken på golvet för att duscha.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Problem med min smartwatch (laddning m m)

Inläggav Alien » 2023-04-18 1:26:16

När jag äntligen lyckats med att ladda klockorna kom nästa problem.

Makens klocka visade fortfarande vintertid. Jag skulle fixa det (dumt, jag vet, helt över min kompetensnivå) och då blev allt fel. Klockan visade inte längre någon tid alls utan bara tjatade om att jag skulle para QR-koden. Jag brukar aldrg använda några QR-koder.

Höll iaf klockan mot QR-koden i mobilen, men inget hände. Så nu är den klockan lagd åt sidan som oanvändbar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in