Jag behöver tips om saker jag vill köpa

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag behöver tips om saker jag vill köpa

Inläggav kattson » 2021-12-24 14:05:22

Får man göra reklam för produkter på begäran? :>

Skulle iaf behöva tips på:

Stekpanna typ "proffs".
Inte i aluminium, men inte heller gjutjärn. (för svag för att hantera, haha)
Tycker när jag googlar får jag antingen hipster-tips på nån snyggt designad, eller Ica's...

Kängor som faktiskt håller.
Inne lite på arbetsboots eller militär/polis, men samma där, googlar jag så får jag hipster-produkter som ser ut att gå sönder efter en kvart.
Förr körde jag get-a-grip för dom såg brutala ut, men dom e ju praktiska eftersom man kan byta sula när dom slits.
Nu är jag ute efter lite mer diskreta men slitstarka, gärna sådana man kan byta sulan på.

Pris är av mindre betydelse eftersom jag kommer ha det i "100 år" om de faktiskt håller.

Moderator: Ändrade rubriken för större tydlighet.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

köptips

Inläggav melly » 2021-12-24 17:23:04

Bara utifrån min erfarenhet... Kanske kika efter bra stekpanna med keramisk beläggning? Då får du en hyfsat lätt panna med non-stick-effekt utan att pannan är så omtålig som pannor belagda med teflon eller liknande. Själv är jag inte i proffsklassen men är nöjd med mina Fiskars All Steel med keramisk beläggning.

Kängor är knepigare att tipsa om, det finns nog andra som kan ge bättre tips än jag. Jag köper i och för sig kängor som ska hålla ovanligt länge, och som kan skickas in för omsulning eller andra reparationer. Men jag köper dem online i en tysk tillverkares webbshop - har man inte varit på plats i deras affär och testat storlekar är det förstås knepigt att få rätt storlek, om man nu skulle hitta den sko/känga man vill ha.

Och självklart blir det extra dyrt att skicka returer om man tar hem "fel" skor/kängor, eller för den delen att skicka skor/kängor den dag det faktiskt är dags för omsulning.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

köptips

Inläggav slackern » 2021-12-24 17:50:02

melly skrev:Kängor är knepigare att tipsa om, det finns nog andra som kan ge bättre tips än jag. Jag köper i och för sig kängor som ska hålla ovanligt länge, och som kan skickas in för omsulning eller andra reparationer. Men jag köper dem online i en tysk tillverkares webbshop - har man inte varit på plats i deras affär och testat storlekar är det förstås knepigt att få rätt storlek, om man nu skulle hitta den sko/känga man vill ha.


Jag var faktiskt också inne på att TS skulle köpa kängor från något tysktalande land nere i Alperna, dom är ju rätt så vana vid att "fjällvandra" så dom tillverkar kängor utav god kvalité så slipper man springa omkring i näbbkängor och se ut som en övervintrad proggare.

Här hitta jag ett par ordentliga kängor, morsan och farsan har haft det där märket och dom har hållit under decennier.

https://www.keller-sports.com/p/dachste ... 0G000.html
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

köptips

Inläggav antonius » 2021-12-24 20:01:23

kattson skrev:Kängor som faktiskt håller.
Inne lite på arbetsboots eller militär/polis, men samma där, googlar jag så får jag hipster-produkter som ser ut att gå sönder efter en kvart.
Förr körde jag get-a-grip för dom såg brutala ut, men dom e ju praktiska eftersom man kan byta sula när dom slits.
Nu är jag ute efter lite mer diskreta men slitstarka, gärna sådana man kan byta sulan på.


Prova med "Blundisar", har det både på vandring, jobb och privat... :-)063

https://www.blundstone.com/

https://www.granngarden.se/klader-skor/ ... gKlZvD_BwE
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

köptips

Inläggav Zia1985 » 2021-12-24 21:15:24

Jag tittar på att köpa en smartwatch. Någon som har erfarenheter av dessa? Nån rekommendation?
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

köptips

Inläggav slackern » 2021-12-24 21:53:30

Zia1985 skrev:Jag tittar på att köpa en smartwatch. Någon som har erfarenheter av dessa? Nån rekommendation?


Köp en klassisk klocka med automatur, allt en smartklocka kan klarar din mobil utav mer eller mindre.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

köptips

Inläggav kattson » 2021-12-24 22:27:37

Zia1985 skrev:Jag tittar på att köpa en smartwatch. Någon som har erfarenheter av dessa? Nån rekommendation?


Köpte en iwatch på firman när jag hade lite cash att bränna innan skatten/momsen. Använde/"behövde" den för att mäta pulsen när vårdcentralen trodde jag inbillade mig 120bpm, sen orkade jag inte ladda den (varannan dag typ) så den blev liggandes i typ 1.5 år tills jag nu skaffade vovve.
Nu använder jag den mest för att kolla hur långt jag orkar gå per dag, för vovvens skull.
Den ska typ klara ta syremättnad också om jag fattat rätt, men funkade inte direkt i (gratis)appen jag laddade ner, å inte orkat greja.
Kändes mest som en kul grej.

Å de e väl det jag tycker med funktionerna som helhet. Kul grej.
Klocka har jag på mobilen, å kollar jättesällan tiden på iwatchen, bara om jag har händerna fulla med vovve och är på väg att missa tuben, då kan de va lite praktiskt att slippa fiska upp mobilen.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

köptips

Inläggav ab2487_1 » 2021-12-24 23:11:47

Angående smartklocka.
Ett tips är att fundera på vad du ska ha den till(och fixar du att regelbundet ladda den?) annars är t.ex kronaby.com eller liknande kanske är någonting att fundera på.
ab2487_1
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2021-10-10

Frågor om köptips

Inläggav nallen » 2021-12-25 21:12:10

antonius skrev:
kattson skrev:Kängor som faktiskt håller.
Inne lite på arbetsboots eller militär/polis, men samma där, googlar jag så får jag hipster-produkter som ser ut att gå sönder efter en kvart.
Förr körde jag get-a-grip för dom såg brutala ut, men dom e ju praktiska eftersom man kan byta sula när dom slits.
Nu är jag ute efter lite mer diskreta men slitstarka, gärna sådana man kan byta sulan på.


Prova med "Blundisar", har det både på vandring, jobb och privat... :-)063

https://www.blundstone.com/

https://www.granngarden.se/klader-skor/ ... gKlZvD_BwE

Blundstone brukar vara billigare hos Hylte Lantmän, men de har kanske färre varianter i sortimentet.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Frågor om köptips

Inläggav antonius » 2021-12-25 22:29:26

nallen skrev:
antonius skrev:
kattson skrev:Kängor som faktiskt håller.
Inne lite på arbetsboots eller militär/polis, men samma där, googlar jag så får jag hipster-produkter som ser ut att gå sönder efter en kvart.
Förr körde jag get-a-grip för dom såg brutala ut, men dom e ju praktiska eftersom man kan byta sula när dom slits.
Nu är jag ute efter lite mer diskreta men slitstarka, gärna sådana man kan byta sulan på.


Prova med "Blundisar", har det både på vandring, jobb och privat... :-)063

https://www.blundstone.com/

https://www.granngarden.se/klader-skor/ ... gKlZvD_BwE

Blundstone brukar vara billigare hos Hylte Lantmän, men de har kanske färre varianter i sortimentet.


De finns lite här och där, och tar man ut dem som är med stålhätta och CE märkning kan man göra avdrag som skyddsskor, eller om man har ett arbete där det krävs sådana kan man få dem gratis om man har en snäll chef. I vilket fall tycker jag dom är bekväm för att man slipper hålla på och knyta dem, och därigenom lätt att ta på och av, samt de väger mindre än t ex Doc Martins Chelsea modell... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag behöver tips om saker jag vill köpa

Inläggav notwoodstock » 2021-12-28 6:34:03

Zia1985 skrev:Jag tittar på att köpa en smartwatch. Någon som har erfarenheter av dessa? Nån rekommendation?


Köpte Apples. Men köpet är ett sjukdomssymtom.

Behövde inte funktionerna, är inte så ruskigt impad.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Jag behöver tips om saker jag vill köpa

Inläggav Alien » 2023-01-15 15:06:16

Jag fick en Huawei smartklocka i julklapp. Men det måste tydligen laddas upp ofta och jag har problem med det.

Annars så behöver jag faktiskt en klocka. Mobilen ligger i handväskan när jag är ute så det är bökigt att ta upp den bara för att kolla tiden. När jag går på promenad tar jag aldrig med mig mobilen.

Men en fiffig grej är att klockan kan användas för att hitta mobilen.

Om den är värd pengarna kan jag inte bedöma då jag inte betalat den själv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in