Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav manne » 2023-01-13 21:53:48

Alien skrev:FN-deklarationen om mänskliga rättigheter fördömer väl inte dödsstraff?

Det är ju inte bara diktaturer som har dödsstraff. Mest känt är USA där vissa delstater har dödsstraff. Japan har också dödsstraff.

I Europa är det bara Vitryssland som har kvar dödsstraffet.

58 länder har kvar dödsstraffet i sin lagstiftning och har genomfört avrättningar de senaste 10 åren, 25 länder har kvar straffet men har inte verkställt det på minst 10 år, 11 länder har kvar dödsstraff bara för vissa speciella brott (i allmänhet brott i krigstid). 97 länder har helt tagit bort straffet ur lagstiftningen. Antalet dödsdomar minskar totalt sett i världen, och var 2019 det lägsta på 10 år
https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dsstraff

Ryssland har också avskaffat dödsstraffet men en del har ju först avskaffat det och sedan återinfört det.
I Ryssland rådde så kallat dödsstraffsmoratorium som betyder ett förbud mot dödsstraffstillämpning vilket infördes i samband med landets inträde i Europarådet 1996. Dödsstraff har inte tillämpats sedan 1996 och betraktades sedan dess som avskaffat, vilket realiserades 2011. Inget europeiskt land, utom Belarus, har därmed verkställt avrättningar efter 1996.

Indien har också kvar dödsstraffet även om det inte tillämpas så ofta. Senast det tillämpades är efter den brutala gängvåldtäkten där offret misshandlades så hon dog. Fyra män dömdes till döden genom hängning (https://sv.wikipedia.org/wiki/Gruppv%C3 ... Delhi_2012).


så de har dödstraff i Vietnam och Cuba också.? :shock: :-)063 :?:
vilka är dessa personer där som blir mördade av regimen då :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav atoms » 2023-01-13 22:03:03

manne skrev:så de har dödstraff i Vietnam och Cuba också.? :shock: :-)063 :?:
vilka är dessa personer där som blir mördade av regimen då :o :-)063 :?:


Mördare m.m.

bland annat mord, narkotikasmuggling, våldtäkt av minderåriga, spionage, korruption och ekonomisk brottslighet.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav manne » 2023-01-13 22:03:31

Alien skrev:FN-deklarationen om mänskliga rättigheter fördömer väl inte dödsstraff?

Det är ju inte bara diktaturer som har dödsstraff. Mest känt är USA där vissa delstater har dödsstraff. Japan har också dödsstraff.

I Europa är det bara Vitryssland som har kvar dödsstraffet.

58 länder har kvar dödsstraffet i sin lagstiftning och har genomfört avrättningar de senaste 10 åren, 25 länder har kvar straffet men har inte verkställt det på minst 10 år, 11 länder har kvar dödsstraff bara för vissa speciella brott (i allmänhet brott i krigstid). 97 länder har helt tagit bort straffet ur lagstiftningen. Antalet dödsdomar minskar totalt sett i världen, och var 2019 det lägsta på 10 år
https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dsstraff

Ryssland har också avskaffat dödsstraffet men en del har ju först avskaffat det och sedan återinfört det.
I Ryssland rådde så kallat dödsstraffsmoratorium som betyder ett förbud mot dödsstraffstillämpning vilket infördes i samband med landets inträde i Europarådet 1996. Dödsstraff har inte tillämpats sedan 1996 och betraktades sedan dess som avskaffat, vilket realiserades 2011. Inget europeiskt land, utom Belarus, har därmed verkställt avrättningar efter 1996.

Indien har också kvar dödsstraffet även om det inte tillämpas så ofta. Senast det tillämpades är efter den brutala gängvåldtäkten där offret misshandlades så hon dog. Fyra män dömdes till döden genom hängning (https://sv.wikipedia.org/wiki/Gruppv%C3 ... Delhi_2012).


JA i Kina verkar det tillhöra vardagen.? :shock: :-)063 :?:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... a_GO111282
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav manne » 2023-01-13 22:06:41

atoms skrev:
manne skrev:så de har dödstraff i Vietnam och Cuba också.? :shock: :-)063 :?:
vilka är dessa personer där som blir mördade av regimen då :o :-)063 :?:


Mördare.


Jo hittade mera information där.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... am_GS12195
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav manne » 2023-01-13 22:08:28

atoms skrev:
manne skrev:så de har dödstraff i Vietnam och Cuba också.? :shock: :-)063 :?:
vilka är dessa personer där som blir mördade av regimen då :o :-)063 :?:


Mördare m.m.

bland annat mord, narkotikasmuggling, våldtäkt av minderåriga, spionage, korruption och ekonomisk brottslighet.


mera där :shock: :-)063 :?:

En vietnamesisk domstol har dömt åtta personer till döden för att ha smugglat 300 kilo heroin till Kina, uppger statliga medier.

De åtta ska ha varit del av en större kartell och förutom dödsstraffen dömdes ytterligare tre personer till långa fängelsestraff.

Kommunistiska Vietnam har hårda lagar mot narkotikabrott och dödsstraff är i sammanhanget inte ovanligt.

https://www.svd.se/a/4pRMe/atta-doms-ti ... -i-vietnam
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav manne » 2023-01-14 14:29:28

Alien skrev:FN-deklarationen om mänskliga rättigheter fördömer väl inte dödsstraff?

Det är ju inte bara diktaturer som har dödsstraff. Mest känt är USA där vissa delstater har dödsstraff. Japan har också dödsstraff.

I Europa är det bara Vitryssland som har kvar dödsstraffet.

58 länder har kvar dödsstraffet i sin lagstiftning och har genomfört avrättningar de senaste 10 åren, 25 länder har kvar straffet men har inte verkställt det på minst 10 år, 11 länder har kvar dödsstraff bara för vissa speciella brott (i allmänhet brott i krigstid). 97 länder har helt tagit bort straffet ur lagstiftningen. Antalet dödsdomar minskar totalt sett i världen, och var 2019 det lägsta på 10 år
https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dsstraff

Ryssland har också avskaffat dödsstraffet men en del har ju först avskaffat det och sedan återinfört det.
I Ryssland rådde så kallat dödsstraffsmoratorium som betyder ett förbud mot dödsstraffstillämpning vilket infördes i samband med landets inträde i Europarådet 1996. Dödsstraff har inte tillämpats sedan 1996 och betraktades sedan dess som avskaffat, vilket realiserades 2011. Inget europeiskt land, utom Belarus, har därmed verkställt avrättningar efter 1996.

Indien har också kvar dödsstraffet även om det inte tillämpas så ofta. Senast det tillämpades är efter den brutala gängvåldtäkten där offret misshandlades så hon dog. Fyra män dömdes till döden genom hängning (https://sv.wikipedia.org/wiki/Gruppv%C3 ... Delhi_2012).


det står väl i deklarationen om de mänskliga rättigheterna också att alla människor är lika mycket värda och alla människor födds fria :o :-)063 :?:
vill säga att rasism är väldigt fel. :!:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav atoms » 2023-05-08 3:27:11

Sjutton inlägg har avdelats till denna tråd - skillnader-mellan-demokratier-och-diktaturer-t57157.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav manne » 2023-05-19 11:04:18

visst så är det att alla människor är lika mycket värda och jämlikhet och jämställdhet skall råda.?

Alla människor har ett okränkbart lika mycket värde. :-)049 :-)Happy

tex efter den franska revolutionen.

och detta slag ord tycker jag är bra.

frihet, jämlikhet, broderskap

(liberté, égalité, fraternité)

så någon mera än mig som skriver under på detta där. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-19 13:08:55

manne skrev:visst så är det att alla människor är lika mycket värda och jämlikhet och jämställdhet skall råda.?

Alla människor har ett okränkbart lika mycket värde.


Jag litar inte riktigt på den logiken. För det betyder att till exempel Hitler, Stalin och Ted Bundy var lika mycket värda som jag och borde behandlas med respekt. :shock: Och jag gillar det inte.

Det betyder också att Donald Trump är lika mycket värd som de som hatar Trump och han bör behandlas med lika mycket respekt och värdighet som dem. Och de kommer aldrig att acceptera det, de vill se Trump död. Så det är ju intressant. :)

För en tid sedan greps en man i Danmark för kidnappning av en ung flicka. Och nu visar det sig att det var han som dödade Emilie Mengs. Jag måste sätta ner foten och säga nej, den mannen är inte lika mycket värd som jag. Det är en förolämpning att säga att han är lika mycket värd som jag. :-)056 Alla människor har inte like mycket värde, världen är inte en Disney-film.
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav manne » 2023-05-19 13:22:20

Skogkatt skrev:
manne skrev:visst så är det att alla människor är lika mycket värda och jämlikhet och jämställdhet skall råda.?

Alla människor har ett okränkbart lika mycket värde.


Jag litar inte riktigt på den logiken. För det betyder att till exempel Hitler, Stalin och Ted Bundy var lika mycket värda som jag och borde behandlas med respekt. :shock: Och jag gillar det inte.

Det betyder också att Donald Trump är lika mycket värd som de som hatar Trump och han bör behandlas med lika mycket respekt och värdighet som dem. Och de kommer aldrig att acceptera det, de vill se Trump död. Så det är ju intressant. :)

För en tid sedan greps en man i Danmark för kidnappning av en ung flicka. Och nu visar det sig att det var han som dödade Emilie Mengs. Jag måste sätta ner foten och säga nej, den mannen är inte lika mycket värd som jag. Det är en förolämpning att säga att han är lika mycket värd som jag. :-)056 Alla människor har inte like mycket värde, världen är inte en Disney-film.


Jag förstår vad du menar bra att du förklarade för mig. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav Alien » 2023-05-19 13:27:11

Skogkatt skrev:
manne skrev:visst så är det att alla människor är lika mycket värda och jämlikhet och jämställdhet skall råda.?

Alla människor har ett okränkbart lika mycket värde.


Jag litar inte riktigt på den logiken. För det betyder att till exempel Hitler, Stalin och Ted Bundy var lika mycket värda som jag och borde behandlas med respekt. :shock: Och jag gillar det inte.

Det betyder också att Donald Trump är lika mycket värd som de som hatar Trump och han bör behandlas med lika mycket respekt och värdighet som dem. Och de kommer aldrig att acceptera det, de vill se Trump död. Så det är ju intressant. :)

För en tid sedan greps en man i Danmark för kidnappning av en ung flicka. Och nu visar det sig att det var han som dödade Emilie Mengs. Jag måste sätta ner foten och säga nej, den mannen är inte lika mycket värd som jag. Det är en förolämpning att säga att han är lika mycket värd som jag. :-)056 Alla människor har inte like mycket värde, världen är inte en Disney-film.

Å herregud, ska vi den här diskussionen igen! Det finns minst två trådar tidigare om människors (lika) värde.

De som begår brott ska straffas. Det är ingen som påstått något annat. När det talas om "lika värde" så äär det att alla ska behandlas liks rent juridiskt. Dvs lagen ska gälla alla, inte så att vissa ska behandlas sämre, dvs diskrimineras, trakasseras och i värsta fall utrotas för att de tillhör en viss grupp.

Vi som ogillar den lögnaktige Trump vill just att han ska behandlas som alla andra och straffas för sina brott. Hittills har han kommit undan för att han varit president och för att han har fanatiska anhängare. Jag vill inte se Trump död, jag vill se honom i fängelse. Du är väldigt fördomsfull mot oss som avskyr Trump.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav Solblomma » 2023-05-19 13:33:07

manne skrev:visst så är det att alla människor är lika mycket värda och jämlikhet och jämställdhet skall råda.?

Alla människor har ett okränkbart lika mycket värde. :-)049 :-)Happy

tex efter den franska revolutionen.

och detta slag ord tycker jag är bra.

frihet, jämlikhet, broderskap

(liberté, égalité, fraternité)

så någon mera än mig som skriver under på detta där. :o :-)063 :?:

Jag tror inte att Robespierre, Danton och deras kompisar ansåg att alla människor var lika mycket värda, de avrättade ju hela familjer, inklusive barn, bara på grund av deras (adliga) namn. Friheten gällde bara dem själva.
Solblomma
 
Inlägg: 1238
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav manne » 2023-05-19 13:33:25

Alien skrev:
Skogkatt skrev:
manne skrev:visst så är det att alla människor är lika mycket värda och jämlikhet och jämställdhet skall råda.?

Alla människor har ett okränkbart lika mycket värde.


Jag litar inte riktigt på den logiken. För det betyder att till exempel Hitler, Stalin och Ted Bundy var lika mycket värda som jag och borde behandlas med respekt. :shock: Och jag gillar det inte.

Det betyder också att Donald Trump är lika mycket värd som de som hatar Trump och han bör behandlas med lika mycket respekt och värdighet som dem. Och de kommer aldrig att acceptera det, de vill se Trump död. Så det är ju intressant. :)

För en tid sedan greps en man i Danmark för kidnappning av en ung flicka. Och nu visar det sig att det var han som dödade Emilie Mengs. Jag måste sätta ner foten och säga nej, den mannen är inte lika mycket värd som jag. Det är en förolämpning att säga att han är lika mycket värd som jag. :-)056 Alla människor har inte like mycket värde, världen är inte en Disney-film.

Å herregud, ska vi den här diskussionen igen! Det finns minst två trådar tidigare om människors (lika) värde.

De som begår brott ska straffas. Det är ingen som påstått något annat. När det talas om "lika värde" så äär det att alla ska behandlas liks rent juridiskt. Dvs lagen ska gälla alla, inte så att vissa ska behandlas sämre, dvs diskrimineras, trakasseras och i värsta fall utrotas för att de tillhör en viss grupp.

Vi som ogillar den lögnaktige Trump vill just att han ska behandlas som alla andra och straffas för sina brott. Hittills har han kommit undan för att han varit president och för att han har fanatiska anhängare. Jag vill inte se Trump död, jag vill se honom i fängelse. Du är väldigt fördomsfull mot oss som avskyr Trump.


Bra sagt Alien för att du förklarade väldigt bra. :-)049 :-)Happy
Alla är lika inför lagen. :-)049 :-)Happy lagen skall behandla alla lika. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav manne » 2023-05-19 13:34:52

Solblomma skrev:
manne skrev:visst så är det att alla människor är lika mycket värda och jämlikhet och jämställdhet skall råda.?

Alla människor har ett okränkbart lika mycket värde. :-)049 :-)Happy

tex efter den franska revolutionen.

och detta slag ord tycker jag är bra.

frihet, jämlikhet, broderskap

(liberté, égalité, fraternité)

så någon mera än mig som skriver under på detta där. :o :-)063 :?:

Jag tror inte att Robespierre, Danton och deras kompisar ansåg att alla människor var lika mycket värda, de avrättade ju hela familjer, inklusive barn, bara på grund av deras (adliga) namn. Friheten gällde bara dem själva.


JA fy fan :shock: :-)063 :?: visste inte det. :shock: :-)063
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-19 13:36:26

Alien skrev:Vi som ogillar den lögnaktige Trump vill just att han ska behandlas som alla andra och straffas för sina brott. Hittills har han kommit undan för att han varit president och för att han har fanatiska anhängare. Jag vill inte se Trump död, jag vill se honom i fängelse. Du är väldigt fördomsfull mot oss som avskyr Trump.


Fördomsfull mot dem som hatar Trump, jag såg Kathy Griffin när hon poserade med en kopia av Trumps avhuggna huvud. Och jag har sett hatet och alla som vill hänga honom i närmaste träd. Kanske vill inte du det, men det finns många människor som vill det. Poängen var att dessa människor inte tror på allas lika värde. Och det gör inte jag heller. Jag tycker det är löjligt.

Alien skrev:De som begår brott ska straffas. Det är ingen som påstått något annat. När det talas om "lika värde" så äär det att alla ska behandlas liks rent juridiskt. Dvs lagen ska gälla alla, inte så att vissa ska behandlas sämre, dvs diskrimineras, trakasseras och i värsta fall utrotas för att de tillhör en viss grupp.


Det är nyheter för mig, jag har inte hört någon säga att det har något att göra med lagen eller straff. Allt jag har hört är att alla människor är lika mycket värda i Sverige. Det är vad folk säger. Är du säker på att det har något att göra med lag och straff? Du är den enda jag har hört säga det.
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav manne » 2023-05-19 13:41:02

Solblomma skrev:
manne skrev:visst så är det att alla människor är lika mycket värda och jämlikhet och jämställdhet skall råda.?

Alla människor har ett okränkbart lika mycket värde. :-)049 :-)Happy

tex efter den franska revolutionen.

och detta slag ord tycker jag är bra.

frihet, jämlikhet, broderskap

(liberté, égalité, fraternité)

så någon mera än mig som skriver under på detta där. :o :-)063 :?:

Jag tror inte att Robespierre, Danton och deras kompisar ansåg att alla människor var lika mycket värda, de avrättade ju hela familjer, inklusive barn, bara på grund av deras (adliga) namn. Friheten gällde bara dem själva.


JA det är komplex det alla ur adeln är inte rika eller har pengar. :-)063 :?:
jag känner folk som har adligt efternamn och alla som jag känner är inte rika adel är ingen endast garant bara för rikedom.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav manne » 2023-05-19 14:04:53

Solblomma skrev:
manne skrev:visst så är det att alla människor är lika mycket värda och jämlikhet och jämställdhet skall råda.?

Alla människor har ett okränkbart lika mycket värde. :-)049 :-)Happy

tex efter den franska revolutionen.

och detta slag ord tycker jag är bra.

frihet, jämlikhet, broderskap

(liberté, égalité, fraternité)

så någon mera än mig som skriver under på detta där. :o :-)063 :?:

Jag tror inte att Robespierre, Danton och deras kompisar ansåg att alla människor var lika mycket värda, de avrättade ju hela familjer, inklusive barn, bara på grund av deras (adliga) namn. Friheten gällde bara dem själva.


Är det verkligen sant detta har svårt att tro det. :shock: :-)063 :?:
har du några källor på det. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-19 14:07:38

Alien skrev:Å herregud, ska vi den här diskussionen igen! Det finns minst två trådar tidigare om människors (lika) värde.

De som begår brott ska straffas. Det är ingen som påstått något annat. När det talas om "lika värde" så äär det att alla ska behandlas liks rent juridiskt. Dvs lagen ska gälla alla, inte så att vissa ska behandlas sämre, dvs diskrimineras, trakasseras och i värsta fall utrotas för att de tillhör en viss grupp.


Jag kollade lite nu och läste lite och jag tror att du pratar om "Likhet inför lagen". Och det är nog inte samma sak som "Allas lika värde". "Allas lika värde" dök upp för bara några år sedan, det ser ut som det är ganska nytt. Och såvitt jag förstår betyder det att alla människor är lika mycket värda.
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav Alien » 2023-05-19 14:16:31

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Vi som ogillar den lögnaktige Trump vill just att han ska behandlas som alla andra och straffas för sina brott. Hittills har han kommit undan för att han varit president och för att han har fanatiska anhängare. Jag vill inte se Trump död, jag vill se honom i fängelse. Du är väldigt fördomsfull mot oss som avskyr Trump.

Fördomsfull mot dem som hatar Trump, jag såg Kathy Griffin när hon poserade med en kopia av Trumps avhuggna huvud. Och jag har sett hatet och alla som vill hänga honom i närmaste träd. Kanske vill inte du det, men det finns många människor som vill det. Poängen var att dessa människor inte tror på allas lika värde. Och det gör inte jag heller. Jag tycker det är löjligt.

Jag hade inte ens hört talas om Kathy Griffin. Hon är en skådespelerska och ståuppkomiker, ingen politiker el journalist. Dessutom hände detta för 6 år sedan. Varför väljer du just henne som representant för alla Trumpkritiker? Det finns säkert någon blodtörsig Trumpanhängare som gärna skulle se vissa demokrater el liberaler döda också. Det är väldigt polariserat i USA och i USA är många anhängare av dödsstraffet också. Ser inte relevansen här i Sverige.

Att säga att man tror på allas lika värde betyder just att man tror på mänskliga rättigheter för alla. Inte att man personligen tycker att alla känns lika värdefulla för en själv.

Skogkatt skrev:
Alien skrev:De som begår brott ska straffas. Det är ingen som påstått något annat. När det talas om "lika värde" så äär det att alla ska behandlas liks rent juridiskt. Dvs lagen ska gälla alla, inte så att vissa ska behandlas sämre, dvs diskrimineras, trakasseras och i värsta fall utrotas för att de tillhör en viss grupp.

Det är nyheter för mig, jag har inte hört någon säga att det har något att göra med lagen eller straff. Allt jag har hört är att alla människor är lika mycket värda i Sverige. Det är vad folk säger. Är du säker på att det har något att göra med lag och straff? Du är den enda jag har hört säga det.

Men vad skulle det annars betyda? Tänk på vad som hände judarna i Nazityskland så kanske du begriper hur viktigt det är med "allas lika värde".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav manne » 2023-05-19 14:18:07

Alien skrev:
Skogkatt skrev:
Alien skrev:Vi som ogillar den lögnaktige Trump vill just att han ska behandlas som alla andra och straffas för sina brott. Hittills har han kommit undan för att han varit president och för att han har fanatiska anhängare. Jag vill inte se Trump död, jag vill se honom i fängelse. Du är väldigt fördomsfull mot oss som avskyr Trump.


Fördomsfull mot dem som hatar Trump, jag såg Kathy Griffin när hon poserade med en kopia av Trumps avhuggna huvud. Och jag har sett hatet och alla som vill hänga honom i närmaste träd. Kanske vill inte du det, men det finns många människor som vill det. Poängen var att dessa människor inte tror på allas lika värde. Och det gör inte jag heller. Jag tycker det är löjligt.


Jag hade inte ens hört talas om Kathy Griffin. Hon är en skådespelerska och ståuppkomiker, ingen politiker el journalist. Varför väljer du just henne som representant för alla Trumpkritiker? Det finns säkert någon blodtörsig Trumpanhängare som gärna skulle se vissa demokrater el liberaler döda också. Det är väldigt polariserat i USA och i USA är många anhängare av dödsstraffet också. Ser inte relevansen här i Sverige.

Att säga att man tror på allas lika värde betyder just att man tror på mänskliga rättigheter för alla. Inte att man personligen tycker att alla känns lika värdefulla för en själv.

Skogkatt skrev:
Alien skrev:De som begår brott ska straffas. Det är ingen som påstått något annat. När det talas om "lika värde" så äär det att alla ska behandlas liks rent juridiskt. Dvs lagen ska gälla alla, inte så att vissa ska behandlas sämre, dvs diskrimineras, trakasseras och i värsta fall utrotas för att de tillhör en viss grupp.

Det är nyheter för mig, jag har inte hört någon säga att det har något att göra med lagen eller straff. Allt jag har hört är att alla människor är lika mycket värda i Sverige. Det är vad folk säger. Är du säker på att det har något att göra med lag och straff? Du är den enda jag har hört säga det.

Men vad skulle det annars betyda? Tänk på vad som hände judarna i Nazityskland så kanske du begriper hur viktigt det är med "allas lika värde".


Bra sagt. :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav Alien » 2023-05-19 14:38:13

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Å herregud, ska vi den här diskussionen igen! Det finns minst två trådar tidigare om människors (lika) värde.

De som begår brott ska straffas. Det är ingen som påstått något annat. När det talas om "lika värde" så äär det att alla ska behandlas liks rent juridiskt. Dvs lagen ska gälla alla, inte så att vissa ska behandlas sämre, dvs diskrimineras, trakasseras och i värsta fall utrotas för att de tillhör en viss grupp.


Jag kollade lite nu och läste lite och jag tror att du pratar om "Likhet inför lagen". Och det är nog inte samma sak som "Allas lika värde". "Allas lika värde" dök upp för bara några år sedan, det ser ut som det är ganska nytt. Och såvitt jag förstår betyder det att alla människor är lika mycket värda.

Nej, det hänger ihop. Det framgår av FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna, som citerats tidigare i tråden. Och så nytt är det inte, den antogs redan år 1948.

Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Antagen den 10 december 1948

Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.
Var och en är berättigad till alla de rättigheter och friheter som uttalas i denna förklaring utan åtskillnad av något slag, såsom på grund av ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan uppfattning, nationellt eller socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i övrigt.
https://www.amnesty.se/vara-rattighetsf ... igheterna/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav Solblomma » 2023-05-19 15:01:21

@manne

Om franska revolutionen:
https://historiesajten.se/handelser2.asp?id=26
De höll korta skenrättegångar som oftast slutade med avrättning. Kvinnor våldtogs, präster slets i stycken och aristokraterna hackades i bitar. På några dagar dödades 1 600 personer. Detta har gått till historien under namnet septembermassakern.
Den 21 september sammanträdde nationalkonventet som enhälligt utropade Frankrike till republik och därmed var monarkin avskaffad.

Den 10 juni beslutades om en ny terrorlag. Giljotinen lämnades över helt till revolutionstribunalens godtycke och varje form av kritik mot regimen straffades med döden, och därmed inleddes en ännu blodigare fas, den stora terrorn. Dödsstraff blev den enda typen av straff för förbrytelser. Vanlig rättspraxis avskaffades helt, domstolarna behövde varken höra på vittnen, försvar eller bevis utan det räckte om domarna kände på sig att den anklagade var skyldig.
Solblomma
 
Inlägg: 1238
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav manne » 2023-05-19 15:06:26

Solblomma skrev:@manne

Om franska revolutionen:
https://historiesajten.se/handelser2.asp?id=26
De höll korta skenrättegångar som oftast slutade med avrättning. Kvinnor våldtogs, präster slets i stycken och aristokraterna hackades i bitar. På några dagar dödades 1 600 personer. Detta har gått till historien under namnet septembermassakern.
Den 21 september sammanträdde nationalkonventet som enhälligt utropade Frankrike till republik och därmed var monarkin avskaffad.

Den 10 juni beslutades om en ny terrorlag. Giljotinen lämnades över helt till revolutionstribunalens godtycke och varje form av kritik mot regimen straffades med döden, och därmed inleddes en ännu blodigare fas, den stora terrorn. Dödsstraff blev den enda typen av straff för förbrytelser. Vanlig rättspraxis avskaffades helt, domstolarna behövde varken höra på vittnen, försvar eller bevis utan det räckte om domarna kände på sig att den anklagade var skyldig.


Läste detta men vad säger historikerna så som allt om historia eller världens historia om detta då.? :o :-)063 :?:
finns det någon duktig historiker här på forumet som kan mera. :o :-)063 :?:

vad säger dessa tidningar då.? :o :-)063 :?:

https://varldenshistoria.se/

https://popularhistoria.se/

så vad säger allt om historia eller världen historia då mera bevis tack. :o :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?

Inläggav Alien » 2023-05-19 16:51:22

Man behöver väl inte vara yrkeshistoriker för att känna till skräckväldet under franska revolutionen. Kommer du inte ihåg något från skolan?

Kungafamiljen fängslades och mängder av kungatrogna dödades. Under revolutionsledarna Danton, Robespierre och Marat radikaliserades revolutionen ytterligare. Den här gången avrättades kungen, liksom senare även drottningen, Marie Antoinette. Tiotusentals verkliga och inbillade revolutionsmotståndare blev av med sina huvuden i giljotinen. Detta skräckvälde bröts genom en statskupp 1794, som förde in revolutionen i en lugnare period. Med Napoleon Bonapartes maktövertagande 1799 var den franska revolutionen definitivt slut.
https://www.so-rummet.se/kategorier/his ... volutionen

"Revolutonen äter sina egna barn." Dvs först mördas dem man gör uppror emot, sedan mördar man sina egna.

Vill man inte läsa så kan man lyssna:

Revolutionens yttre och intre fiender dränks, skjuts och giljotineras när jakobinernas republik kämpar för sin överlevnad. Marat, Danton och Robespierre kommer samtliga på ett eller annat sätt möta sitt slutliga öde.
https://plus.acast.com/s/historiepodden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in