Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav Alien » 2020-11-01 13:55:56

Jag skulle skicka en bild från WhatsApp konversationen till Galleri. Då hände två saker:
1. WhatsApp blev svart. Kan inte komma in och skriva el läsa
2. Galleribilderna försvann

Nu har jag plötsligt andra bilder i Galleri, troligen från WhatsApp, men de gamla är borta.

Jag tänkte rensa cachen och gick in i Inställningar, Appar, WhatsApp, Lagring. Möttes av två val:
Rensa data
Rensa cacheminne

Antar att det är cacheminne jag ska rensa. Men det går inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

WhatsApp fungerar inte längre

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-01 17:07:03

Har du inte startat om mobilen, så börja med det.
Kolla igen om appen funkar.
Nästa steg kan vara att installera om appen dvs avinstallera först och sen hämta den från Play store igen.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

WhatsApp fungerar inte längre

Inläggav Alien » 2020-11-01 17:07:53

Att söka på internet gav mig inget. Men jag gick in på Galleri, tog en bild och lyckades skicka den till appen. Och plötsligt var appen tillbaka!

Alltså man kan inte ta en bild från en konversationstråd utan att samtidigt alla bilder försvinner till Galleri och appen blir svart. Fattar inte hur det fungerar.

Men vad jag än tittar på för cacheminne så står det 12 kB och det går inte att ta bort det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår mig inte på WhatsApp

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-01 17:12:18

Nej, vissa appar har alltid minst 12Kb i cachen.
12Kb är ingenting, inte ens 10Mb är värt att rensa om inte appen krånglar alltså.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Förstår mig inte på WhatsApp

Inläggav Alien » 2023-01-03 19:39:48

Ny mobil (Samsung Galaxy A53) och nya problem:

Dels ska man ju kunna ringa och meddela via WhatsApp, dels utanför (alltså klicka på telefon- resp sms-symbolen).

Jag hade fått dotterns jobbmobilnummer eftersom det var strul med den privata mobilen. Jag kunde ringa till den men inte skicka sms.

Däremot kunde jag messa till den privata men jag kunde aldrig se hennes svar.

Jag skulle flytta jobbnumret till WhatsApp men då försvanna hennes privata mobilnummer därifrån. Jag tänkte lägga till det men hittar ingenstans var man lägger till det.

Jag hittar bara "New group, New broadcast, Linked device, Starred messages och Settings", inget om "New contacts".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår mig inte på WhatsApp

Inläggav slackern » 2023-01-03 21:21:23

Alien skrev:Ny mobil (Samsung Galaxy A53) och nya problem:

Dels ska man ju kunna ringa och meddela via WhatsApp, dels utanför (alltså klicka pp telefon- resp sms-symbolen).

Jag hade fått dotterns jobbmobilnummer eftersom det var strul med den privata mobilen. Jag kunde ringa till den men inte skicka sms.

Däremot kunde jag messa till den privata men jag kunde aldrig se hennes svar.

Jag skulle flytta jobbnumret till WhatsApp men då försvanna hennes privata mobilnummer därifrån. Jag tänkte lägga till det men hittar ingenstans var man lägger till det.

Jag hittar bara "New group, New broadcast, Linked device, Starred messages och Settings", inget om "New contacts".


Då löser du det som så en kontakt med egna numret och lägg till kontakt med jobbnumret. Alltså Xxxxx-jobb och Xxxxx-privat.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förstår mig inte på WhatsApp

Inläggav Alien » 2023-01-04 2:11:16

Men jag fattar inte hur jag lägger till en kontakt.

Går jag in på WhatsApp så står det Chats Status Calls. Hittar ingenstans att lägga till kontakter.

Försöker googla:
Egentligen kan du direkt lägga till en ny kontakt till appen "Kontakter" från din iPhone / Android-telefon när du vill sätta en ny kontakt till WhatsApp.

Steg: Gå till appen "Kontakter" på iPhone / Anodroid> ange namn och telefonnummer> starta WhatsApp> tryck på fliken "Kontakter"> uppdatera kontaktlistan. Och sedan kommer den nya kontakten du lägger till i telefonadressboken i WhatsApp.

Vaddå Kontakter?, jag hittar ingen sån på mobilen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår mig inte på WhatsApp

Inläggav atoms » 2023-01-04 5:37:04

Gå till stället där du köpte telefonen och fråga dem, eller till biblioteket eller något annat ställe där du kan sitta ner och få hjälp av dina generationskamrater.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Förstår mig inte på WhatsApp

Inläggav Alien » 2023-01-04 22:28:52

Det var ju dottern som köpte telefonen.

Man ska väl egentligen få fram kunskapen via internet? Dvs det som förr stod i manualer finns nu på nätet. Det är bara det att de tycks förutsätta att jag har något jag inte hittar.

Kontrollera att Duo har åtkomst till dina kontakter.

Öppna enhetens Inställningar.
Tryck på Appar och sedan Duo och sedan Behörigheter.
Aktivera Kontakter.

Jag hittar ingen App Duo. Behöver man den, är det något jag ska försöka ladda ner?

Vad jag hittar är WhatsApp där det står en lista. Men inget om hur man redigerar el lägger till kontakter. Dessutom är jag livrädd att klicka på något, då kanske jag ofrivilligt ringer upp.

Sen finns det en blåochvit symbol för sms. Där står några kontakter med men inte alla. Det finns inget om hur man lägger till kontakter där heller. Jag kan tydligen motta sms men inte skicka till alla.

Nu har jag inget bank-id heller. Det fungerar varken på den gamla el nya mobilen. På den nya står det att jag ska aktivera den via min bank. Men jag kommer ju inte in på banken utan bank-id. Ringer jag banken så kan jag inte identifiera mig eftersom jag inte har bank-id. Verkar som jag måste ta mig till den fysiska banken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav Alien » 2023-02-02 2:59:05

Ringde Nordea och hon sa hur jag skulle göra med dosan så jag kom in på Nordea och fick aktivera Bank-id.

Men nu är nästa problem. Jag ringer ett företag och en datorröst säger att jag ska slå mitt personnummer "för snabbare hantering". Men jag hinner inte göra det förrän skärmen blir svart. Jag klickar på skärmen men inget händer. Trycker på knappen i sidan, skärmen lyser upp, jag slår en siffra och skärmen blir svart igen. Till slut kommer en röst att jag gjort för många misslyckade försök.

Alltså hur hindrar man skärmen att slockna så fort? Finns det någon inställning man kan göra?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav slackern » 2023-02-02 15:19:55

Alien skrev:Ringde Nordea och hon sa hur jag skulle göra med dosan så jag kom in på Nordea och fick aktivera Bank-id.

Men nu är nästa problem. Jag ringer ett företag och en datorröst säger att jag ska slå mitt personnummer "för snabbare hantering". Men jag hinner inte göra det förrän skärmen blir svart. Jag klickar på skärmen men inget händer. Trycker på knappen i sidan, skärmen lyser upp, jag slår en siffra och skärmen blir svart igen. Till slut kommer en röst att jag gjort för många misslyckade försök.

Alltså hur hindrar man skärmen att slockna så fort? Finns det någon inställning man kan göra?


Du har inte funderat på att fixa en godman som fixar dom här sakerna åt dig? För du verkar ju onekligen ha stora problem med att få Bank-id att fungera för jag har för mig att du har haft problem med det tidigare.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav Alien » 2023-02-17 19:03:22

Jag behöver ingen jävla god man! Möjligen en privat tekniker men det går ju inte. Har du inget bättre tips behöver du inte svara.

Nu fick jag ett sms och tänkte spara numret. Men det finns ju ingen sådan funktion! Däremot kan jag blockera numret.

Kollar på vad som stod under de tre prickarna uppe till höger:

Delete messages
Search messages
Notification sound
Category

Det finns inte ens valet Svara. Alltså det är ju usel användarvänlighet.

Och fortfarande vet jag inte hur jag ställer in så skärmen inte blir svart på en gång.

Jag kan inte lyssna av telefonsvararen eftersom jag förstå måste ställa in en kod så inte vem som helst kan lyssna av den. Sådant behövdes inte på min gamla mobil. Jag börjar skriva en kod med 7 tecken men jag hinner aldrig det innan skärmen blir svart.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav Alien » 2023-02-22 4:20:00

Jag lyckades spara numret till sist. Men när jag skulle skicka bilder fick jag felmeddelande av Telenor. Sedan visade det sig vara scam!

Det kom ett sms som började "Hej, mamma" och handlade om att hon tappat sin mobil och varit tvungen att skaffa en ny med nytt nummer. Det lät ju trovärdigt, hon hade en gång tappat en hårddisk med katastrofalt resultat, allt försvann.

Men annars kan man väl ta med sig sitt gamla nummer även om man köper en ny telefon? Men jag vet ju inte mycket om hur mobiler fungerar.

Men efter några dagar så kom det ett sms från det gamla numret. Det var inte alls min dotter som skickat sms:et!

Jag raderade genast det sms:et och den kontakten. Men vad var avsikten? Det kom ju inte någon begäran om pengar och inte någon länk att klicka på. Hade jag bara genom att svara på sms:et laddat ner någon trojan? Eller kommer det en räkning fast jag inte ringde utan bara sms:ade?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav nallen » 2023-02-22 8:37:18

Alien skrev:Det kom ett sms som började "Hej, mamma" och handlade om att hon tappat sin mobil och varit tvungen att skaffa en ny med nytt nummer. Det lät ju trovärdigt, [...]

Nej! Det är ett både klassiskt och därför uppenbart försök till phishing.

Alien skrev:Men annars kan man väl ta med sig sitt gamla nummer även om man köper en ny telefon?

Ja, nummerportabilitet, som det heter, är sen ett antal år lagstadgat (jag orkar inte leta på referenser så här tidigt).
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav Alien » 2023-02-26 15:10:58

Jag får inte riktigt bort kontakten ur mobilen. Jag har nu flera kontakter med hennes namn och är rädd att jag raderar allt om jag raderar "X". Men innebär det någon risk? Har inte fått något fler meddelande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav Alien » 2023-06-30 12:38:57

När jag avslutar ett samtal trycker jag på en röd telefonlurymbol.

Men nu ser jag ingen sådan. Alltså fortsätter samtalet i all evighet el tills jag stänger av mobilen. Jag hör den automatiska rösten och så småningom "nu kan du avsluta samtalet". Men det kan jag ju inte. Det finns bara en grön telefonlursymbol och klickar jag på den så ringer jag upp samma igen. Så länge "samtalet" pågår kan jag inte ringa till någon annan heller.

Varför måste allt vara så komplicerat!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav sebastiann » 2023-06-30 13:09:02

prova tryck 2 ggr snabbt på strömknappen, det brukar i vissa fall avsluta samtalet.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav Skogkatt » 2023-06-30 13:46:59

Alien skrev:När jag avslutar ett samtal trycker jag på en röd telefonlurymbol.

Men nu ser jag ingen sådan. Alltså fortsätter samtalet i all evighet el tills jag stänger av mobilen. Jag hör den automatiska rösten och så småningom "nu kan du avsluta samtalet". Men det kan jag ju inte. Det finns bara en grön telefonlursymbol och klickar jag på den så ringer jag upp samma igen. Så länge "samtalet" pågår kan jag inte ringa till någon annan heller.

Varför måste allt vara så komplicerat!


Âr det en Samsung telefon? Jag hade nyligen liknande problem med en Samsung telefon och det var en inställning som var väl dold djupt inne i en meny som jag var tvungen att ändra. Dessa 'smart'phones är en mardröm helt enkelt, jag hatar dem.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav Alien » 2023-06-30 14:41:04

sebastiann skrev:prova tryck 2 ggr snabbt på strömknappen, det brukar i vissa fall avsluta samtalet.

Tack, det kan jag förstås men det borde finnas en enklare lösning.

Nu ringde telefonen och då fanns plötsligt både den gröna och röda telefonluren med, så inget problem att avsluta. Det verkar som om problemet bara uppstår när jag själv ringer upp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav Alien » 2023-06-30 14:58:30

Skogkatt skrev:Âr det en Samsung telefon? Jag hade nyligen liknande problem med en Samsung telefon och det var en inställning som var väl dold djupt inne i en meny som jag var tvungen att ändra. Dessa 'smart'phones är en mardröm helt enkelt, jag hatar dem.

Ja, det är en Samsung. Jag har klickat på kugghjulet men allt står på engelska och jag hittar inget som passar.

Connections, Connected devices, Modes and Routines, Sounds and vibration, Notifications, Display, Wallpaper and style, Themes, etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav sebastiann » 2023-06-30 16:35:21

kolla i:
gå in i telefonen (så du ser nummersatsen).
Välj 3 prickar.
Sedan inställningar.

Screenshot_20230630_163342_Phone.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav Skogkatt » 2023-06-30 17:35:00

sebastiann skrev:kolla i:
gå in i telefonen (så du ser nummersatsen).
Välj 3 prickar.
Sedan inställningar.

Screenshot_20230630_163342_Phone.png


Jag vill bara nämna att de tre prickarna är uppe till höger, de kan vara svåra att se.

Jag undrar fruktansvärt vilket geni som sa "Jag har en idé! Istället för att skapa en knapp och tydligt märka den med ordet "meny" skapar vi tre små prickar som folk inte ser och inte förstår vad är. Så de måste spendera sina liv på att leta efter menyer."
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav Alien » 2023-06-30 20:15:20

Jo, jag har klickat på de tre prickarna och "Settings". Men sen kommer jag inte vidare.

"Press Side key to end calls", ska jag markera den? Men jag vill ju få fram den röda telefonbilden. Side key, är det det där man sätter på telefonen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår mig inte på mobilen (WhatsApp m m)

Inläggav sebastiann » 2023-07-01 0:03:33

Ja markera den.
Och side key är knappen på sidan ja. Volymknappen eller powerknappen - testa både och.

Ja de kan vara knepiga och jag vet inte om du kan få fram den röda luren.


Ett annat ställe du kan testa på:
Gå till inställningar
Programvaruuppdateringar
Hämta och installera

Du kanske har gammal programvaruversion?

Skogkatt skrev:Så de måste spendera sina liv på att leta efter menyer.


Men snälla sluta!
Det stämmer inte.
3 prickar eller 3 streck är vedertaget inom smartphonevärlden att det betyder "meny" eller "övriga alternativ".
T.om. datorerna har börjat med det för att symbolisera menyn.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Återgå till IT-forum



Logga in