Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav antonius » 2022-12-05 14:18:17

Chilehead skrev:På min unges skolor har det hela tiden funnits en vegetarisk rätt och en på animalier + en salladsbuffe.
Men sen började man peta på den och det slutade med EN kötträtt i veckan.


Men det är väl bra, om det är en riktig kötträtt och ingen äcklig kalops, med bara senor och brosk, så allt "kött" sitter kvar mellan tänderna
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Chrilleb » 2022-12-05 14:25:22

Jag äter mycket charkuterier, i form av köttbullar o korv. Älskar dessa råvaror.

Rött kött äter jag mer sällan.
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav NormBrytaren » 2022-12-05 16:09:03

Jag har en katt och hon har troligen ett bättre luktsinne än jag. Och en sak jag märkt är att varken hon, eller fåglarna vid dammen, tycker om intorkad korv. Dvs dom där korvarna man kan köpa som en snack.
Jag själv tycker att dom är smaskens men när jag ser en skata eller kråka tacka nej till den mitt under vintern så kan jag tänka mig hur ohälsosamt de kan vara.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Chilehead » 2022-12-05 23:09:26

antonius skrev:
Chilehead skrev:På min unges skolor har det hela tiden funnits en vegetarisk rätt och en på animalier + en salladsbuffe.
Men sen började man peta på den och det slutade med EN kötträtt i veckan.


Men det är väl bra, om det är en riktig kötträtt och ingen äcklig kalops, med bara senor och brosk, så allt "kött" sitter kvar mellan tänderna

vad jag menade var att de fick kött en gång i veckan
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav antonius » 2022-12-05 23:59:24

Chilehead skrev:
antonius skrev:
Chilehead skrev:På min unges skolor har det hela tiden funnits en vegetarisk rätt och en på animalier + en salladsbuffe.
Men sen började man peta på den och det slutade med EN kötträtt i veckan.


Men det är väl bra, om det är en riktig kötträtt och ingen äcklig kalops, med bara senor och brosk, så allt "kött" sitter kvar mellan tänderna

vad jag menade var att de fick kött en gång i veckan


ja ja förstår, men är det då en bra kötträtt och inget skräpmat, och får de någon dag med en fiskrätt, eller räknas det som en kötträtt?
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Chilehead » 2022-12-06 23:05:11

antonius skrev:
Chilehead skrev:
antonius skrev:
Men det är väl bra, om det är en riktig kötträtt och ingen äcklig kalops, med bara senor och brosk, så allt "kött" sitter kvar mellan tänderna

vad jag menade var att de fick kött en gång i veckan


ja ja förstår, men är det då en bra kötträtt och inget skräpmat, och får de någon dag med en fiskrätt, eller räknas det som en kötträtt?

nån fiskrätt i veckan blir det också. Men jag räknar inte det riktigt som kötträtt.
Och om den enda kötträtten var bra, det är en kommunal skola så det är vad det är.
Ungen vägrade äta i skolan (mest pga autism) Nu när hon går i gymnasiet (djurvård) så har dom riktigt bra mat.
En stor del är odlat i skolan och de har även köttdjur i form av får och kor (hur stor del av det som hamnar i maten i skolan låter jag bli att gissa)
Men ungen äter som en häst nu, men det är bra mat nu. Frågan är bara om vi kommer ha råd att ha henne kvar där.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Richard » 2022-12-07 7:25:52

Jag är vegetarian numera, eller egentligen flexitarian tror jag det heter. Hemma äter jag vegetariskt men blir jag bjuden på något så är det ok med kött.

Going to the beach.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2022-12-29 20:07:12

Det är svårt att ändra sina matvanor. Alltså gäller det att påverka barnen att äta mycket grönsaker redan i förskolan. Vi får hoppas på den nya generationen.

Uppsala kommun satsar hårt på mindre kött och mer grönt i såväl förskolor som skolor. Men förskolan är extra prioriterad; medan skoleleverna får helvegetarisk lunch en gång i veckan serveras förskolebarnen sedan årsskiftet två vegetariska luncher i veckan.

– Ska man grundlägga goda och hållbara vanor ska man börja så långt ner i åldrarna som möjligt, säger Björn Carlsson som är måltidschef på Kost och restaurang på Uppsala kommun.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... r/jp797k6j

Men jag ofta läser jag om kvinnor som klagar "mitt barn vägrar att äta grönsaker"? Men kanske föräldrarna inte är tillräckligt pedagogiska? Eller så äter de själva kött varje dag men ytterste lite grönsaker och då gör förstås barnen det också.

UNT skrev:– Ja, det ska gudarna veta, att det inte är alla som är nöjda med att det blir mycket grönt. Det har varit några föräldrar som hört av sig och sagt att deras barn inte äter lika mycket. Men med tanke på att vi har 7 000 barn i kommunens förskolor har det varit få reaktioner.

För att förskoleköken ska få inspiration och idéer samarbetar Uppsala kommun med kocken Paul Svensson, en av Sveriges mest anlitade kockar på grön och hållbar mat. Björn Carlsson säger att han blev glad när han läste Livsmedelsverkets nya måltidsråd för förskolor, där man uppmanar just till mer vegetariskt.
---
På Årstaparkens förskola blir det ibland helvegetariskt tre dagar i veckan, säger Anne Blom. Hon har inte märkt av några negativa reaktioner från föräldrar, snarare tvärtom. Och de flesta veggorätterna går hem hos barnen.

– Linsgryta och pastasåser till exempel gillar de flesta mycket. Man behöver ju inte göra någon grej av att det inte är kött i.

Ja, personalen säger ju inte "idag ska ni inte få äta något kött utan i stället något ni kanske aldrig ätit förr".

Varje månad uppmärksammar Årstaparkens förskola en grönsak och utforskar den lite extra, en idé som kökspersonalen kom på. Hur ser grönsaken ut, hur smakar den, vad kan man göra med den, vilka färger och former finns? Den här månaden är det majs.

Så här säger tycker femåriga Oliver och Isabelle.
– Grönsaker är gott, särskilt broccoli, säger han, och får medhåll av Isabelle.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Leibniz » 2022-12-29 23:29:31

Fast det är propaganda att vi ska sluta äta kött och gå över till vego. Om man ska hålla sig till sanning och verklighet så är människor omnivorer och skall således primärt få sin näring från kött.
Faktum är att vegansk kost ger näringsbrister och är definitivt inte att föredra för optimal hälsa.
Grönsaker innehåller antinutrienter som gör att människan inte kan tillgodogöra sig vitaminer och mineraler som är bundna till dessa.
Nog finns det fog för att påstå att vegansk kost under barnets uppväxt är menligt för hjärnans utveckling.
Grönsaker är ett komplement till kött och inte ett substitut. Dessutom brukar det inte vara så populärt med veganmat i skolorna när det väl införs.

https://www.svd.se/a/15og1q/44-vegoprod ... nkinnehall

https://www.svd.se/a/Or5jOl/vegansk-for ... na-studier

https://www.halsaochfunktionsmedicin.se ... t-och-barn
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Leibniz » 2022-12-30 0:07:26

Chrilleb skrev:Jag äter mycket charkuterier, i form av köttbullar o korv. Älskar dessa råvaror.

Rött kött äter jag mer sällan.


Charkuterier är i regel rött kött. Med rött kött menas kött från nöt, gris, lamm, ren och vilt.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2022-12-30 1:13:38

Är det propaganda att säga att det är bättre för både hälsan och miljön att äta mindre chark och rött kött? Det är ju rena fakta. Var har jag påstått att alla borde bli veganer?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav antonius » 2022-12-30 5:16:08

finns väl ingen primat som fått sin huvudsakliga föda från kött, de är i opportunister, och tar vad de råkar komma över
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Richard » 2022-12-30 7:40:06

De röda korvar som är populära i Danmark "Røde pølse", får väl inte säljas i Sverige, då de innehåller för mycket nitriter som är cancerframkallande (och ger röd färg)?
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Leibniz » 2022-12-30 14:52:38

Alien skrev:Är det propaganda att säga att det är bättre för både hälsan och miljön att äta mindre chark och rött kött? Det är ju rena fakta. Var har jag påstått att alla borde bli veganer?


Mitt inlägg var inte riktat mot dig personligen, utan allmänt mot trenden i samhället med anti-kött-propaganda. Man försöker pådyvla befolkningen vegankost med falska påståenden om att animalier kött/fisk/ägg/mejeri är ohälsosamt.

Väljer man att utesluta animalier så är det av etiska skäl och omtanke om djuren - inte för att det är mer hälsosamt.

Om man ser förbi de rent aktivistiska påståendena i tidningar om kött och faktiskt läser vad forskningen kommer fram till så är det inga problem att äta rött kött. Det man ska minska på är processade produkter och beakta tillagningsmetoder för att minska tillagningsgifter som akrylamid mm.

När det gäller skolmaten så är minskningen av kött politik och ekonomi. Det har inget med hälsa att göra. Det är särskilt allvarligt eftersom många barn får bristfällig mat hemma och tidigare har skolmaten varit det enda riktiga målet mat för dagen. Trenden med vegetarisk skolmat gör att många elever ratar maten och köper godis istället.

Faktum kvarstår att vegomat är problematisk både under barnens uppväxt, men även för äldre personer eftersom behovet av protein ökar med åldern för att man inte ska drabbas av sarkopeni.

Vill man optimera hjärnans utveckling och satsa på långsiktig hälsa ska man vara noga med att ha optimala nivåer av vitaminer och mineraler (vill man veta varför kan man läsa om triageteorin). Här ligger problemet med vegankosten, den tenderar till att leda till icke-optimala nivåer av en lång rad näringsämnen.

D-vitamin
A-vitamin
B-vitaminerna
Järn
Zink
Kalcium
Jod
Selen
Kollagen
Omega-3


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rA ... ringsbrist

https://sverigesradio.se/artikel/lyckse ... a-mer-kott

https://unt.se/bli-prenumerant/artikel/ ... 2m2kr_s_22

https://www.healthandscience.eu/index.p ... Itemid=454

https://www.nutri-facts.org/en_US/news/ ... heory.html
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2022-12-30 15:03:18

Nu finns det ju mycket man kan äta även om man undviker chark och rött kött. Som kyckling, fisk, ägg, mjölkprodukter, bröd, grönsaker och frukt. Jag tror inte man får några bristsjukdomar av det.

Tanken med vegetariska dagar är ju att vänja barnen vid att äta grönsaker, så de inte blir som en del som bara äter kött och sovel och föraktfullt kallar grönsaker för "kaninmat".

Vegankost är för vuxna som kan göra ett medvetet val och lära sig om näringslära.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2022-12-30 15:24:36

Att äta lite kött är ingen fara, problemet är frosseriet. Vill man leva länge ska man inte frossa på rött kött, man ska öht inte frossa.

Så här äter de långlivade människorna på Sardinien:

Ett relativt litet födointag som består av lokalt producerade matvaror. Den största delen består av grönsaker. Kött och fisk äter man inte mer än ett par gånger i veckan.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har- ... -i-varlden
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav antonius » 2022-12-30 16:12:32

Alien skrev:Att äta lite kött är ingen fara, problemet är frosseriet. Vill man leva länge ska man inte frossa på rött kött, man ska öht inte frossa.

Så här äter de långlivade människorna på Sardinien:

Ett relativt litet födointag som består av lokalt producerade matvaror. Den största delen består av grönsaker. Kött och fisk äter man inte mer än ett par gånger i veckan.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har- ... -i-varlden


det är lixom ingen ide att propagera, köttisarna är som förnekelse människor, yppar man något, lägger dom bara en ny flintastek på grillen
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2022-12-30 18:26:58

Därav att man måste börja med de små barnen på förskolan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Leibniz » 2022-12-30 21:07:10

antonius skrev:det är lixom ingen ide att propagera, köttisarna är som förnekelse människor, yppar man något, lägger dom bara en ny flintastek på grillen


Förnekande människor? Intressant. Skulle snarare säga att det är tvärt om. Hela den här anti-kött-propagandan bygger på känslor och inte forskning.
Går man in och faktiskt läser meta-analyserna om rött kött så är bevisen väldigt svaga för kopplingen rött kött och cancer. Många visar ingen koppling och när man väl hittat något så är ökningen väldigt lite och i princip betydelselös.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Leibniz » 2022-12-30 21:14:26

Alien skrev:Nu finns det ju mycket man kan äta även om man undviker chark och rött kött. Som kyckling, fisk, ägg, mjölkprodukter, bröd, grönsaker och frukt. Jag tror inte man får några bristsjukdomar av det.

Tanken med vegetariska dagar är ju att vänja barnen vid att äta grönsaker, så de inte blir som en del som bara äter kött och sovel och föraktfullt kallar grönsaker för "kaninmat".

Vegankost är för vuxna som kan göra ett medvetet val och lära sig om näringslära.


Fast trenden i skolan är ju inte vegetariska dagar, utan man byter mer eller mindre ut hela skolmaten mot vegetariskt. De dagar det är kötträtter får man använda mikroskop för att hitta en köttbit.
Det rimliga är att man serverar kötträtter och erbjuder ett vegetariskt alternativ så får eleverna välja själva.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Leibniz » 2022-12-30 21:18:49

Richard skrev:De röda korvar som är populära i Danmark "Røde pølse", får väl inte säljas i Sverige, då de innehåller för mycket nitriter som är cancerframkallande (och ger röd färg)?


Finns ju Pölse att köpa i Sverige om man nu vill ha det.
Den röda färgen kommer från karmin.
Nitrat/nitrit är inte heller bevisat cancerframkallande även om många verkar tro det. Och tur är väl det eftersom det mesta nitratet vi får i oss kommer från grönsaker som spenat och rödbetor.
I rimliga mängder kan det ha en positiv effekt på hälsan eftersom det frisätter kväveoxid som är bra för hjärthälsan.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... trosaminer
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2022-12-31 0:55:05

Ja, det har ju stått flera gånger i media att nitrat är farligt, alltså det tillsatta nitratet.

SvD 9 maj 2017 skrev:Nneka Leiba – researchchef på Environmental Working Group – tillbringar dagarna med att lista livsmedels säkerhet. Hon förklarar:
– Äter du farlig mat en gång betyder det inte att du blir sjuk, får cancer eller dör. Men det finns viss mat som du bör undvika så gott det går.
----
Processat kött som innehåller nitrat
Backa långsamt undan från delidisken. Processat kött så som skinka, grillkorv och bacon kan innehålla 400 procent så mycket konserveringsmedel och natrium som oprocessat rött kött. En stor del innehåller även det cancerogena ämnet nitrat som används för att förstärka färg och smak.
https://www.svd.se/a/kn1eL/maten-du-ald ... in-ska-ata
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2022-12-31 0:55:05

Ja, det har ju stått flera gånger i media att nitrat är farligt, alltså det tillsatta nitratet.

SvD 9 maj 2017 skrev:Nneka Leiba – researchchef på Environmental Working Group – tillbringar dagarna med att lista livsmedels säkerhet. Hon förklarar:
– Äter du farlig mat en gång betyder det inte att du blir sjuk, får cancer eller dör. Men det finns viss mat som du bör undvika så gott det går.
----
Processat kött som innehåller nitrat
Backa långsamt undan från delidisken. Processat kött så som skinka, grillkorv och bacon kan innehålla 400 procent så mycket konserveringsmedel och natrium som oprocessat rött kött. En stor del innehåller även det cancerogena ämnet nitrat som används för att förstärka färg och smak.
https://www.svd.se/a/kn1eL/maten-du-ald ... in-ska-ata

Så vad ska man tro?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Leibniz » 2023-01-03 1:06:56

Alien skrev:Ja, det har ju stått flera gånger i media att nitrat är farligt, alltså det tillsatta nitratet.

SvD 9 maj 2017 skrev:Nneka Leiba – researchchef på Environmental Working Group – tillbringar dagarna med att lista livsmedels säkerhet. Hon förklarar:
– Äter du farlig mat en gång betyder det inte att du blir sjuk, får cancer eller dör. Men det finns viss mat som du bör undvika så gott det går.
----
Processat kött som innehåller nitrat
Backa långsamt undan från delidisken. Processat kött så som skinka, grillkorv och bacon kan innehålla 400 procent så mycket konserveringsmedel och natrium som oprocessat rött kött. En stor del innehåller även det cancerogena ämnet nitrat som används för att förstärka färg och smak.
https://www.svd.se/a/kn1eL/maten-du-ald ... in-ska-ata

Så vad ska man tro?


Studierna på nitrat är oftast gjorda på möss och musstudier är många gånger inte överförbara till människan.

"En stor del innehåller även det cancerogena ämnet nitrat". Skriver man så följer det ju också att nitrat från grönsaker är cancerframkallande och det tror inte jag att det är i doser man kan få i sig av att äta grönsaker. Möjligen då stora doser koncentrerad rödbetsjuice.

Men om man värnar sin egna hälsa så är en bra start att avstå från processade livsmedel och där ingår ju processat kött/chark.
Äter själv inte chark eller mat som är friterad,rostad,grillad,rökt eller bränd.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in