Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Paladinen » 2022-12-20 15:31:01

RapeRegs skrev:Har du inte tillgång till en isvak kan du med goda resultat rulla dig i snön istället. Kombinera badborsten med granruskor och gnid ordentligt! Också tallbarr har en god renande såpaeffekt,men är svårare att hantera rent praktiskt.

Var extra noga med armhålor och skrev.


När jag gick i högstadiet så hade jag en kompis vars familj var nån sorts konstnärs/bohemer/hippe/naturmänniskor och dom brukade på vintern knacka hål i isen och bada isbad eller så rullade dom sig nakna i snödrivor och sedan så vart det fort in i den vedeldade bastun som gällde.

Stärkande för både kropp och själ och numera tydligen även bra för elräkningen
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Kidzi » 2022-12-25 3:25:07

Man kan koppla motionscykeln till en telefonladdare. Undra hur länge laddningen skulle ta.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Dagobert » 2022-12-25 4:55:06

Kidzi skrev:Man kan koppla motionscykeln till en telefonladdare. Undra hur länge laddningen skulle ta.

Lika lång tid som vanlig laddning.
Åtminstone om man inte sitter och surfar på den samtidigt.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav slackern » 2022-12-25 17:08:36

Dagobert skrev:
Kidzi skrev:Man kan koppla motionscykeln till en telefonladdare. Undra hur länge laddningen skulle ta.

Lika lång tid som vanlig laddning.
Åtminstone om man inte sitter och surfar på den samtidigt.


Jag läste någon artikel någonstans där en farsa hade kopplat en motionscykel till en spelkontroll så för att spela var ungarna tvungna att cykla för att få spela, sedan har jag sett någon bild på en motionscykel som drev bunkern där Östtysklands ledare skulle hålla till vid ett krig, dessutom vill jag minnas att du visade en bild på en svensk militärradio som drevs utav cykelpedaler.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav antonius » 2022-12-25 20:02:23

slackern skrev:
Dagobert skrev:
Kidzi skrev:Man kan koppla motionscykeln till en telefonladdare. Undra hur länge laddningen skulle ta.

Lika lång tid som vanlig laddning.
Åtminstone om man inte sitter och surfar på den samtidigt.


Jag läste någon artikel någonstans där en farsa hade kopplat en motionscykel till en spelkontroll så för att spela var ungarna tvungna att cykla för att få spela, sedan har jag sett någon bild på en motionscykel som drev bunkern där Östtysklands ledare skulle hålla till vid ett krig, dessutom vill jag minnas att du visade en bild på en svensk militärradio som drevs utav cykelpedaler.


Om du tänker på Erich Honeckers bunker på 7500 m² så får man nog trampa hårt, lol

https://www.bunkertours.se/175001-honeckers-bunker/
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav slackern » 2022-12-26 17:26:54

antonius skrev:
slackern skrev:
Dagobert skrev:Lika lång tid som vanlig laddning.
Åtminstone om man inte sitter och surfar på den samtidigt.


Jag läste någon artikel någonstans där en farsa hade kopplat en motionscykel till en spelkontroll så för att spela var ungarna tvungna att cykla för att få spela, sedan har jag sett någon bild på en motionscykel som drev bunkern där Östtysklands ledare skulle hålla till vid ett krig, dessutom vill jag minnas att du visade en bild på en svensk militärradio som drevs utav cykelpedaler.


Om du tänker på Erich Honeckers bunker på 7500 m² så får man nog trampa hårt, lol

https://www.bunkertours.se/175001-honeckers-bunker/


Det var just den bunkern jag tänkte på, trampgeneratorn var nog inte tänkt att driva hela bunkern utan bara Erich Honeckers privatadel, men jag kan ha minst fel att det var någon annan bunker.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Dagobert » 2022-12-26 17:52:48

slackern skrev:dessutom vill jag minnas att du visade en bild på en svensk militärradio som drevs utav cykelpedaler.

Det stämmer nog.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav nallen » 2022-12-28 21:49:31

slackern skrev:[...] en svensk militärradio som drevs utav cykelpedaler.

Förmodligen är det Ra200 du tänker på.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Dagobert » 2022-12-28 22:18:34

nallen skrev:
slackern skrev:[...] en svensk militärradio som drevs utav cykelpedaler.

Förmodligen är det Ra200 du tänker på.

Den var det nog. Pedalerna står på bilden så att en knappt syns mot generatorhuset och en skyms nästan helt.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Kidzi » 2023-02-18 0:50:53

Ungefär samma räkning som förra gången. Måste säga att jag är tacksam för fjärrvärme, el för uppvärmning hade varit panik och skrik.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2023-03-16 16:23:23

Har ni sett tevereklamen där en frustrerad man försöker vispa med elvispen - med sladden hängande lös? Dvs han är helt clueless hur man ska spara el. Det finns vispar man kan använda utan att utnyttja elen (spiralvisp och ballongvisp), men det lär inte gå så mycket el att vispa grädde att man behöver avstå från elvispen. (Det hade varit mer realistiskt att visa hur familjen sitter påbyltade och huttrande för att spara el, men det hade väl inte varit lika roligt.)

Nej, de stora kostnaderna är diskmasin, tvättmaskin, torktumlare, kylskåp, frys, elelement, golvvärme, handdukstorkare, stand-by. Portabla el-element och AC drar också el.

Men skulle det löna sig att övergå till handdisk, vattnet måste ju värmas oavsett?

Varje kväll så stänger jag av datorn (inget stand-by), teven (inget stand-by) och skruvar ner elementet. Och sen ska jag stänga av handdukstorkaren i badrummet. Men just det glömmer jag varje gång. :-)051 Det är som att hjärnan lägger av när jag kommit till badrummet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Dagobert » 2023-03-16 18:01:34

Alien skrev:Men skulle det löna sig att övergå till handdisk, vattnet måste ju värmas oavsett?

Om du sparar det varma disk- och sköljvattnet inomhus tills det kallnat (ca rumstemp) så spar du el.
Samma sak med tvätt- och duschvatten. Det bidrar till husets värme medan det kallnar. Går t.o.m att dra det genom en värmepump.
Finns säkert flera "avloppsvärme.com"
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav antonius » 2023-03-16 18:12:50

om man har vedeldad bastu, kan man bära in disken i bastun och diska där, för där är det enklet att ställa in ett par plåthinkar, så får man varmvatten på köpet, klimatsmart, hepp
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Kidzi » 2023-03-16 18:46:08

Jag betalar ju inte extra för varmvattnet så det blir billigare att handdiska. Men glöm det! Här ska alltid diskas i maskin.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav nallen » 2023-03-16 22:47:41

Dagobert skrev:
Alien skrev:Men skulle det löna sig att övergå till handdisk, vattnet måste ju värmas oavsett?

Om du sparar det varma disk- och sköljvattnet inomhus tills det kallnat (ca rumstemp) så spar du el.
Samma sak med tvätt- och duschvatten. Det bidrar till husets värme medan det kallnar. Går t.o.m att dra det genom en värmepump.
Finns säkert flera "avloppsvärme.com"

Sant.
Men möjligheten att spara el beror ju framför allt beror det ju på om vattnet värms i en elektrisk varmvattenberedare eller om det värms med t.ex. fjärrvärme eller egen vedpanna. I det första fallet finns det mycket el att spara, i de andra - inte så mycket.
Jag har för mig att Alien bor i lägenhet i en större stad och därmed med all säkerhet får sitt varmvatten (och även lägenheten) värmt med fjärrvärme, därmed är hennes utrymme för att spara på elräkningen just genom att ändra sina diskvanor synnerligen begränsade. För att inte säga obefintliga.

EDIT: jag inser nu att jag läste och tolkade fel och därmed svarade på en annan fråga än den som ställdes. Att låta diskmaskinen värma vattnet drar såklart el och då lönar det sig ganska mycket att istället diska för hand i vatten som värmts med fjärrvärme. Skjutet från höften drar en disk el för nånstans mellan 2 och 20 SEK, sen får var och en avgöra om det är värt att handdiska för.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Dagobert » 2023-03-17 10:56:56

Utforska Råd & Rön https://www.radron.se/

Man kan prenumerera månadsvis och gå igenom godbitarna.

Alien är verkligen en som jag tycker borde prenumerera på Råd & Rön.

Stora seriösa tester om stort och smått, som tvättmaskiner och pannlampor.
Nyttiga tips, som huruvida man ska ha salt i diskmaskinen, bluffkunskap, ARN-tvister mm.

Hittade min fina brödrost där, Electrolux, som rostar bättre än Smeg till 1/3 av priset.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav slackern » 2023-03-17 16:03:07

Dagobert skrev:Utforska Råd & Rön https://www.radron.se/

Man kan prenumerera månadsvis och gå igenom godbitarna.

Alien är verkligen en som jag tycker borde prenumerera på Råd & Rön.

Stora seriösa tester om stort och smått, som tvättmaskiner och pannlampor.
Nyttiga tips, som huruvida man ska ha salt i diskmaskinen, bluffkunskap, ARN-tvister mm.

Hittade min fina brödrost där, Electrolux, som rostar bättre än Smeg till 1/3 av priset.


Jag köpte en vattenkokare tack vare Råd & Rön också från Electrolux som var bra mycket billigare än Smeg och jag är helnöjd är på typ 2.2 Kwh eller något så den kokar upp vattnet hur snabbt som helst.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Kidzi » 2023-03-17 20:44:47

Min kompis har lärt sig att koka så mycket vatten som vi behöver. Istället för att alltid koka hela kannan full.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Skogkatt » 2023-04-22 22:24:52

Lyckligtvis blir det nu lite varmare ute, så vi behöver mindre el för uppvärmning.

Men jag satte nytt rekord i vinter, elräkningen för december var på 12 490 kroner. :shock: Jag fick ju nästan en hjärtattack när jag så den räkningen. Det var illa.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Dagobert » 2023-05-04 16:48:37

"Förlorade över 10 000 på ”tryggt” elavtal

Att minimera elpriset i dessa osäkra tider är allt annat än lätt. Det fick Rolf Almgren erfara. Han förlorade över 10 000 kronor när Telge Energi rekommenderade honom deras ”trygga” avtal.
Rolf Almgren bor i en villa i södra Stockholm och liksom många andra husägare blev han riktigt oroad när elpriserna sköt i höjden i höstas. Och prognoserna för vintern såg ännu mycket värre ut. Han kontaktade därför sin elleverantör sedan 18 år, Telge Energi, och bad om råd."


Låst artikel i Råd & Rön: https://www.radron.se/vardagskunskap/forlorade-over-10000--pa-tryggt-elavtal/
Prenumeration kostar 59 kr/mån, avsluta när du vill.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav slackern » 2023-05-04 17:22:50

Kidzi skrev:Min kompis har lärt sig att koka så mycket vatten som vi behöver. Istället för att alltid koka hela kannan full.


Jag har för mig att jag fick lära mig det på hemkunskapslektionerna under min skolgång.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Skogkatt » 2023-05-08 16:20:02

Detta är inte lika relevant längre nu som det är vår. Men i höstas bytte jag ut några tätningslister runt ytterdörren och ett fönster. Gummilisterna var gamla och styva och det fanns några sprickor där, de var inte helt täta. Så jag kände kall luft dra in rundt dörren. Och jag tror att jag har sparat några kronor på att göra det. Panelvärmaren på väggen i det rummet har inte varit på lika mycket som tidigare. Så gamla tätningslister kan vara smarta att byta ut. Och nya kostade bara 150 kronor.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Solblomma » 2023-05-12 20:02:43

Nu kan man laga maten utomhus! Idag grillade vi flintastek i skogen bakom huset. Enda kostnaden var ett par tändstickor. :-)Happy
Solblomma
 
Inlägg: 1248
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Skogkatt » 2023-05-12 20:25:55

Solblomma skrev:Nu kan man laga maten utomhus! Idag grillade vi flintastek i skogen bakom huset. Enda kostnaden var ett par tändstickor. :-)Happy


Oj det låter gott. :-)Happy
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in