Vad är socialpsykiatri?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är socialpsykiatri?

Inläggav manne » 2022-11-16 13:46:49

så någon som vet vad begreppet social-psykiatrin innebär kan läkarna skriva ut styrketräning på recept till psyk sjuka.? :o :-)063 :?:

jag har märkt att styrketräning hjälper en hel del mott psykiskt sjukdom. :-)049 :D :-)Happy

skriver psykiatrikerna ut i dag träning på recept.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Vad är socialpsykiatri?

Inläggav slackern » 2022-11-16 18:44:26

Socialpsykiatri är något kommunens socialtjänst sysslar med, dom beslutar om boendestöd, LSS, sysselsättning och så vidare. Eller det är så jag har uppfattat det hela.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är socialpsykiatri?

Inläggav Chrilleb » 2022-11-16 19:14:17

Hej TS

Jag kommer troligen komma igång med att gymma på den mottagning jag tillhör, och där jag får min spruta. Ska träffa en Hälsopedagog som tydligen ska visa mig yutrustningen osv.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vad är socialpsykiatri?

Inläggav nomemorytoday » 2022-11-20 5:49:14

En konstruktion av begrepp - som aldrig, på individnivå, touchar verkligheten hos den presumtiva mottagaren.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vad är socialpsykiatri?

Inläggav Alien » 2022-11-20 14:55:07

En definition av socialpsykiatri:

Begreppet socialpsykiatri
Vad innebär begreppet socialpsykiatri?
Begreppet socialpsykiatri innebär att se psykiatri ur ett socialt perspektiv. Socialpsykiatri kan stå för flera olika saker. Det kan betyda att man organiserar psykiatrin på ett speciellt sätt, eller att socialpsykologiska och sociologiska teorier får påverka psykiatrins olika verksamheter. Socialpsykiatri kan också ses som ett sätt att förhålla sig, eller som en teori, där man betonar sidor av psykiatrin som inte utgörs av medicinska aspekter.

Begreppet kommunal socialpsykiatri
Vad innebär begreppet kommunal socialpsykiatri?
Med tiden har socialpsykiatri alltmer kommit att avse det stöd som kommunen ansvarar för till personer med psykisk funktionsnedsättning. Det handlar om sociala insatser och stöd för att klara den dagliga livsföringen. Kommunen ansvarar också för att olika hjälpinsatser samordnas och att olika aktörer samverkar kring den enskilda personen. Boende, boendestöd och sysselsättning samt träfflokaler är i huvudsak de verksamheter som riktar sig till personer med psykiska funktionsnedsättningar.
https://kunskapsguiden.se/omraden-och-t ... ch-ansvar/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är socialpsykiatri?

Inläggav Alien » 2022-11-20 15:07:30

manne skrev:---
jag har märkt att styrketräning hjälper en hel del mott psykiskt sjukdom. :-)049 :D :-)Happy

skriver psykiatrikerna ut i dag träning på recept.? :o :-)063 :?:

Det där kallas Fysisk aktivitet på Recept, FaR. Det ser ut som man kan gå via sin husläkare på vårcentralen.

Så här står det på 1177.

Spoiler: visa
Det går att förebygga, förbättra och behandla många sjukdomar genom regelbunden fysisk aktivitet. Du som behöver stöd för att komma igång med det kan få fysisk aktivitet på recept. Det innebär att du får stöd av din vårdkontakt för att hitta en fysisk aktivitetsnivå som är anpassad till dina behov, förutsättningar och önskemål.
---
Ibland består din behandling till största delen av fysisk aktivitet. När du rör dig mer och regelbundet sker förändringar i kroppen och hjärnan. Det gör att du orkar mer och mår bättre både fysiskt och psykiskt. Konditionen förbättras och du får starkare muskler. Det är också vanligt att du sover bättre, känner dig gladare och får lättare att hantera stress.

---
Vem kan få FaR?
Du kan få FaR om du behöver öka din fysiska aktivitet för att förebygga eller behandla sjukdomar. Möjligheten att få FaR varierar mellan regionerna. Kontakta en vårdcentral i din region för information om vad som gäller där du bor.
---
Vem ska jag kontakta för att få FaR?
Du kan få FaR av legitimerad personal inom hälso- och sjukvården. Det kan till exempel vara en fysioterapeut, läkare, sjuksköterska, psykolog, dietist, arbetsterapeut, tandläkare eller barnmorska.

Det kan hända att du behöver stöd av en fysioterapeut eller en arbetsterapeut för att komma igång med fysisk aktivitet och för att minska stillasittandet. Då behöver du ingen remiss utan kan boka en tid direkt. Du kan få hjälp att anpassa den fysiska aktiviteten så att den passar dig.
https://www.1177.se/liv--halsa/fysisk-a ... pa-recept/

Tandläkare? :o

Men du har ju tränat själv förut och kan fortsätta/återgå till det, det behövs inget recept för det. Det är inte heller så att det blir gratis bara för att man fått det på recept. Vissa ställen kan ge rabatt om man har FaR, du får kolla upp vilka ställen som har det.

Vad kostar aktiviteterna?
Det finns många olika aktiviteter som kan ingå i FaR. Flera av aktiviteterna kan du genomföra på egen hand och innebär ingen direkt kostnad för dig. Andra aktiviteter erbjuds av motionsanläggningar och föreningar som vanligtvis tar ut en avgift. Denna avgift betalar du själv eftersom den inte ingår i hälso- och sjukvårdens högkostnadsskydd. Många arrangörer ger rabatt om du har FaR.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är socialpsykiatri?

Inläggav manne » 2022-12-17 12:13:53



HÄR ÄR ett EXE. :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in