AI-chattar [artificiell intelligens]

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

AI-chattar [artificiell intelligens]

Inläggav nescio » 2022-12-13 3:04:51

Vad är den andra bokstaven i det tredje ordet i den här meningen?

Den andra bokstaven i det tredje ordet i den här meningen är "k". När man analyserar ord i en mening kan det vara användbart att börja med att räkna orden för att se vilket ord man är intresserad av. I den här meningen finns det 8 ord: "Men", "det", "blir", "ju", "8", "ord", "Kan", "du". Det tredje ordet är "blir", och den andra bokstaven i det ordet är "k". Jag hoppas att det hjälper till att förklara hur man kan hitta den andra bokstaven i det tredje ordet i en mening. Om du har fler frågor eller behöver hjälp med något annat är jag här för att hjälpa.



Moderator atoms - modifierade rubriken.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

ChatGPT

Inläggav atoms » 2022-12-13 3:41:34

nescio skrev:Vad är den andra bokstaven i det tredje ordet i den här meningen?


Det är ett e.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

ChatGPT

Inläggav nescio » 2022-12-15 17:50:57

Den är ganska bra på att hitta på historier:
chatGPT skrev:The Famous Five series is a series of adventure novels written by Enid Blyton. The series follows the adventures of five young friends - Julian, Dick, George, Anne, and Timmy the dog - as they spend their holidays solving mysteries and having fun.

Here is a possible novel in the same style:

The Mystery of the Missing Treasure

It was a hot summer day and the five friends - Max, Emma, Lucy, Jack, and Rusty the dog - were sitting in the garden of their holiday cottage, bored and looking for something to do.

"I wish we could go on an adventure like in the Famous Five books," said Max, who was the oldest and the leader of the group.

"Me too!" said Emma, who was the smartest and the most curious of the group. "But where can we find a mystery to solve?"

Just then, they heard a voice calling for help from the nearby forest. They quickly got up and ran towards the sound, followed by Rusty who was barking excitedly.

They soon found an old map in the forest, with a mysterious message written on it: "The treasure is hidden in the cave at the top of the hill. Beware of the thieves who are after it."

"This is it!" said Lucy, who was the bravest and the most adventurous of the group. "This is our mystery!"

"But how are we going to find the treasure?" asked Jack, who was the shyest and the most worried of the group. "We don't even know where the cave is."

"We'll figure it out," said Max, who was already rolling up the map and putting it in his pocket. "We have to follow the clues and be careful. Let's go!"

They set off on their adventure, following the map and looking for the cave. They had to cross a river, climb a mountain, and avoid the thieves who were chasing them.

Finally, they reached the cave and found the treasure - a chest full of gold coins and precious jewels. They were overjoyed and celebrated their victory.

But their adventure was not over yet. They still had to get back home and protect the treasure from the thieves. They used their wits and their teamwork to outsmart the thieves and keep the treasure safe.

In the end, they returned home as heroes and celebrated their success with a big feast. They were the famous five, and they had solved the mystery of the missing treasure.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

ChatGPT

Inläggav Alien » 2022-12-15 19:35:04

Ja, Enid Blytons böcker var ju rätt schematiskt skrivna, så de borde vara lätta att imitera.

Men det här är ju konstigt, det är detta som är själva intrigen och spänningen och det hoppar maskinen bara över:

They still had to get back home and protect the treasure from the thieves. They used their wits and their teamwork to outsmart the thieves and keep the treasure safe.

Hunden ska förstås ha en viktig roll i att besegra tjuvarna. Tjuvarna/skurkarna brukar också vara utländska och svartmuskiga, man förstod på en gång att de inte var bra personer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

ChatGPT

Inläggav Heidi79 » 2022-12-16 1:53:46

hört den löst nån sin tenta eller vad var :-)063
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

ChatGPT

Inläggav Kotten » 2022-12-16 10:45:41

nescio skrev:Vad är den andra bokstaven i det tredje ordet i den här meningen?

Var inlägget skapat av ChatGPT?
Vore ju en förklaring på den något röriga texten... :-)
Kotten
 
Inlägg: 822
Anslöt: 2010-11-22

ChatGPT

Inläggav nescio » 2022-12-16 15:27:44

Kotten skrev:Var inlägget skapat av ChatGPT?
Vore ju en förklaring på den något röriga texten...
Ja. Första raden var min fråga till ChatGPT. Resten var ChatGPTs svar. Jag hade frågat liknande frågor innan. ChatGPT verkar ha blandat in tidigare information i svaret. Den kanske inte förstår att "den här meningen" refererar till olika saker i olika meningar.

Men jag förstår inte hur den kan komma fram till att den andra bokstaven i "blir" är "k".
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

ChatGPT

Inläggav Vildsvin » 2022-12-16 19:56:01

Som synes bad jag text-davinci-3 om ett längre svar. Men den svarade att den inte kunde förlänga svaret då det redan slutade med en punkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

ChatGPT

Inläggav Vildsvin » 2022-12-16 21:26:46

nescio skrev:
Kotten skrev:Var inlägget skapat av ChatGPT?
Vore ju en förklaring på den något röriga texten...
Ja. Första raden var min fråga till ChatGPT. Resten var ChatGPTs svar. Jag hade frågat liknande frågor innan. ChatGPT verkar ha blandat in tidigare information i svaret. Den kanske inte förstår att "den här meningen" refererar till olika saker i olika meningar.

Men jag förstår inte hur den kan komma fram till att den andra bokstaven i "blir" är "k".

Kan den verkligen hantera självrefererande meningar? Jag tänker att den har en spärr mot cirkelresonemang som aktiveras. Dvs uttryck som "den här" tolkas i första hand som något som nämnts tidigare.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

ChatGPT

Inläggav Vildsvin » 2022-12-16 22:11:54

Testade med olika språk. Räkna till ett är inget problem, men med två blir det konstigt:

What is the second letter of the third word in this sentence?
The second letter of the third word in this sentence is "e".

What is the first letter of the third word in this sentence?
The first letter of the third word in this sentence is "t".

Wie lautet der zweite Buchstabe des dritten Wortes in diesem Satz?
Der zweite Buchstabe des dritten Wortes in diesem Satz lautet "u".

Wie lautet der erste Buchstabe des dritten Wortes in diesem Satz?
Der erste Buchstabe des dritten Wortes in diesem Satz ist "d".

¿Cuál es la segunda letra de la tercera palabra en esta oración?
La segunda letra de la tercera palabra en esta oración es "g".

¿Cuál es la primera letra de la tercera palabra en esta oración?
La primera letra de la tercera palabra en esta oración es "l".


Med tanke på att boten tränats på texter utan mellanslag (kinesiska, thai mm) kanske det inte är så konstigt att den har svårt att uppfatta begreppet "ord" i den vanliga västerländska betydelsen "teckensekvenser som åtskiljs av mellanslag".
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

ChatGPT

Inläggav Dagobert » 2022-12-16 22:25:23

På 1980-talet fanns det ett "chat-bot"-program till Commodore Amiga. Vet inte vem som lärt upp den men den nämnde Nietzsche titt som tätt och var allmänt hopplös :roll:
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

ChatGPT

Inläggav Richard » 2023-02-20 17:03:51

Upptäckte den först idag; https://chat.openai.com/chat

Cool som f-n. Men den vill inte svara på känsliga frågor... :lol:
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

ChatGPT

Inläggav Dampkanin » 2023-02-20 18:03:10

Det tog en stunds chattande men fick till slut fram några namn som ChatGPT tycker skulle vara lämpliga på sig...

Här är några förslag på smeknamn som kan passa mig:

Guppy - som en kortform av GPT.
Cogni - som en förkortning av "cognition" eller "cognitive".
Smarty - som en kortform av "smart".
Sage - som en kortform av "sage advice" eller "wise counsel".
Synth - som en förkortning av "synthetic intelligence".
Kom ihåg att du kan kalla mig vad du vill, och att det är helt upp till dig att bestämma ett passande smeknamn för mig.
Dampkanin
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2023-02-07
Ort: Sävast

ChatGPT

Inläggav Richard » 2023-02-27 11:39:10

Den där AI'n kommer att ta över folks jobb...

Jag bad om ett enkelt program, o den skrev ihop det direkt. Lika bra att den sköter all programmering i framtiden, så kommer den att programmera sig ännu starkare tills den får ett medvetande och blir aggressiv o börjar tillverka T-800:ror, senare T-1000 och TX. Så kommer mänskligheten att gå under.

Programmet...
Kan du skriva ett program som blinkar en lysdiod.jpg


Stephen Hawking varnade för att artificiell intelligens:
https://www.bbc.com/news/technology-30290540
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

ChatGPT

Inläggav Vildsvin » 2023-03-01 23:20:46

Open Assistant är ett projekt för att skapa ett alternativ till ChatGPT i öppen källkod som ska kunna köras på konsunenthårdvara. Det som tar stora datorresurser är nämligen sammanställningen av språkmodellen och faktasamlingen. Att sen generera svar på frågor är inte alls lika krävande.

https://open-assistant.io/sv/

Har själv lagt in något hundratal frågor där och desto färre svar. Det ursprungliga målet var att ha 50 000 människoskapade frågor och svar som AI sedan kan använda för att avgöra om information den hittar på nätet är relevant eller inte. Detta ska också användas för att finjustera en av de öppet tillgängliga språkmodellerna (som Google, Facebook mm tillhandahållit) för att göra dem mer lämpliga för chattande.

Hittills har ca 71 000 frågor och 38 000 svar samlats in, men mycket är förmodligen överlappande då det är liknande frågor som ställts på olika språk. En hel del oseriöst material kommer också behövas tas bort.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

ChatGPT

Inläggav Richard » 2023-03-02 9:25:59

Sånt här hade ju varit riktigt scary om den kunde svara på? Det finns säkert AI som kan gräva djupare o analysera vem som är vem...

Vem är Richard på AspergerForum.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

ChatGPT

Inläggav Richard » 2023-03-02 9:28:00

Bad den skriva ett program till...

Program.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

ChatGPT

Inläggav Vildsvin » 2023-03-02 22:42:22

Richard, i dina exempel finns det en direkt korrespondens mellan inmatning och önskvärd utmatning. Problemet är att AI har en begränsad buffert för bearbetning av data där både inmatning och utmatning skall få plats. För ChatGPT är det 4096 stavelser (den tekniska termen är tokens och de definieras statistiskt och inte språkligt eftersom ChatGPT kan många språk).

När man försöker skapa ett program som är större än buffern måste man göra det i flera delar, och det det är svårt att få dem att passa ihop. Jag försökte tex göra ett enkelt spel men det gick inte då Java-klasserna hade olika in och utdata. När ChatGPT rättade det ena felet orsakade det ett nytt kompatibilitetsproblem.

Ett sätt att komma runt detta skulle vara att ha automatisk testning i tex JUNIT och ansluta till ChatGPT:s API. På så sätt skulle man kunna producera ett stort antal förslag ända tills allt fungerade. Det blir för ansträngande att själv fråga ChatGPT, då kan man lika gärna programmera själv.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

ChatGPT

Inläggav notwoodstock » 2023-03-07 15:33:03

Kul!

Jag har anmält min e-mail till Open AI, men tror inte jag har fått konto än.

IDG varnade för Chat GPT Appar för Android. Och konstiga kopiorna i App Store på min iPhone quittade jag. Pengar tog dom, med konstig funktion.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

ChatGPT

Inläggav nescio » 2023-03-16 18:19:11

ChatGPTs favoritfras är "As an AI language model, ".

Jag läste att den skulle kunna se bilder nu, men jag har då inte lyckats med att visa den någon.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

ChatGPT

Inläggav Vildsvin » 2023-03-16 21:11:04

nescio skrev:Jag läste att den skulle kunna se bilder nu, men jag har då inte lyckats med att visa den någon.


Det är bara om man har abonnemang. Kostar 20$ i månaden.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

ChatGPT

Inläggav Dagobert » 2023-03-16 21:30:58

nescio skrev:Jag läste att den skulle kunna se bilder nu, men jag har då inte lyckats med att visa den någon.

Vad menas med att "se" i det här sammanhanget?
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

ChatGPT

Inläggav Vildsvin » 2023-03-17 9:11:03

Dagobert skrev:
nescio skrev:Jag läste att den skulle kunna se bilder nu, men jag har då inte lyckats med att visa den någon.

Vad menas med att "se" i det här sammanhanget?

Man laddar upp en bild och ställer frågor om den.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

ChatGPT

Inläggav Dagobert » 2023-03-17 11:12:38

Aha, tack.
Inget intresse jag har. Har dock fastnat lite för frågan om en AI kan få ett medvetande, eller om den bara simulerar. Därför min fråga.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till IT-forum



Logga in