Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav LordNelson » 2022-10-20 12:19:59

Dagobert skrev:Hur länge spolar ni?

Orkar inte mäta!

Jag duschar alltid två gånger. Antagligen nån asperger-grej. Startade när jag blev typ 30 och började lukta mysko. En psykiatriker frågade hur många gånger jag tvålade in mej och jag sa som det var: Tvång sa hon. Har jag bråttom funkar en.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-10-20 12:23:17

Richard skrev:---
Jag skulle kunna börja med att släcka lampor också, har tänt bl.a. på natten o när jag går hemifrån. Jag vet inte hur mycket man sparar på att släcka lågenergilampor?

Jag tycker mig ha läst att man alltid ska ha en lampa på så det ser ut som om någon är hemma. Även när man reser bort, då ska man ha en timer som sätter på och stänger av lampor.

Det finns nattlampor som man kan sätta direkt i kontakten. Så man inte snubblar och bryter benet om man måste upp på natten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Dagobert » 2022-10-20 12:26:42

Alien skrev:Problemet är att man måste spola en stund för att få varmvatten. Så jag skulle inte våga stänga av det igen och riskera att få börja från början. Så vattnet är på hela tiden

Dra ner kranen så vattnet bara sipprar då, om du inte vill stänga av.

LordNelson skrev:@Dagobert: Har du testat den yxan? Har för mej jag sett den nånstans, men kanske på bild eller youtube då. Eller använde jag den…?
Min far höll i vedträt med handen som inte höll i yxan. Det var effektivt. Stora klubbar måste man ju ta i och hålla yxan med båda men dom kan vara så pass breda och stabila så dom står kvar upprätt ändå.

Har bara sett bild.
Tror inte du förstått hur den funkar. Krokarna gör att ett vedträ ramlar ner och ett står kvar oavsett storlek.

Man borde kunna sätta krokar på en vanlig yxa med.

Hålla med handen går bara med småved.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-10-20 12:36:08

LordNelson skrev:---
@Alien: Är du säker på att man får bryta elavtalet hur man vill?
---

Det brukar stå en månads uppsägningstid.

På Elpriskollen är det billigaste avtalet på ett år 395,36 kWh för elområde 3. Det är Boden Energi AB.

Eon har två varianter:
Fossilfri: 439,50
Förnybar: 444,00

Vad är skillnaden? Antar att den Förnybara inte gäller kärnkraft.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav LordNelson » 2022-10-20 12:38:30

Dagobert skrev:Tror inte du förstått hur den funkar. Krokarna gör att ett vedträ ramlar ner och ett står kvar oavsett storlek.

Man borde kunna sätta krokar på en vanlig yxa med..

Jo, jag har förstått. Jag undrade om du testat den och vad du tyckte. När jag tänker på det är det möjligt jag testat en själv men inte blev begeistrad.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav LordNelson » 2022-10-20 12:46:07

Alien skrev:Vad är skillnaden? Antar att den Förnybara inte gäller kärnkraft.

Ja, det är vad jag tänker.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav slackern » 2022-10-20 13:41:51

Dagobert skrev:
slackern skrev:
Skogkatt skrev:
Jag har huggit otroligt mycket ved men jag har aldrig sett den där förut. Och jag klarar inte förstå hur den fungerar när jag tittar på bilden. :-)063 Konstig sak.


jag tror att han menar en vedhuggningsmaskin inte att det är en yxa som används vid manuell vedhuggning.

Yxan är manuell.
Med småkubbar som bara ska halveras går det bättre med en vanlig yxa.
Den här yxan är för kubbar som ska delas i 3 eller fler vedträn.

Den undre raka kanten är eggen. Den spräcker förstås kubben i 2 delar.
De uppvikta plåtarna, där handtaget sitter, fortsätter trycka isär kubbdelarna.

Den hitre vedträet faller ner.
Yxan stannar när krokarna hakar i den bortre delen av kubben, som därför står kvar.
Då vrider man bara kubben och hugger igen.

Med en vanlig yxa måste man böja sig och pkocka upp den större kubbdelen för nytt hugg.


Aha tack för förklaringen då förstår jag bättre, för jag hade uppenbarligen missuppfattat yxan och trott att det var ett del utav en vedhuggningsmaskin.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav antonius » 2022-10-20 16:08:19

slackern skrev:vedhuggningsmaskin


så här ser en modern vedprosessor ut, men om man ska ha en sådan, (och den går dessutom på dyr på dyr bensin), motorsåg, traktor samt helst egen skog som skall fällas osv, så får man räkna med en månads extra jobb per år om man räknar in att den skall travas och bäras in med, har man bra grannar kanske det går att dela på kostnaden iof, annars blir det inte så billig ved

antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav LordNelson » 2022-10-20 16:49:34

antonius skrev:
slackern skrev:vedhuggningsmaskin

en modern vedprosessor ut,

Det var nån som sa att körde man alla Finlands vedmaskiner med full kapacitet skulle hela Europas energibehov tillgodoses.
Själv har jag kikat runt lite och fastnat för den nedan. Men sen fick jag reda på priset.
https://youtu.be/DWGHIOGUPlk

Det är med förtjusning (och skräck) man ser youtube-videos på väldigt snabba och effektiva vedmaskiner, inte sällan från Östeuropa, som aldrig skulle bli CE-märkta.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav antonius » 2022-10-20 18:44:43

LordNelson skrev:Det är med förtjusning (och skräck) man ser youtube-videos på väldigt snabba och effektiva vedmaskiner, inte sällan från Östeuropa, som aldrig skulle bli CE-märkta.


Ja fy tusan vilka fullständigt livsfarliga vedklyvar de finns, känner personligen en som förstörde en hand i en sådan, de med fram och återgående klyv är inte bättre trots att de går långsamt, för missar man mothållet, får man ju klabben rakt i magen eller underlivet, och klämrisken är stor när man klyver lite större klabbar

här är några skräckexempel, skulle tro att akuterna kommer fyllas med skadade, när nu alla får för sig att göra ved, med någon gammal relik till vedmaskin, och inte är vana med sådant

antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav slackern » 2022-10-20 19:05:27

antonius skrev:
slackern skrev:vedhuggningsmaskin


så här ser en modern vedprosessor ut, men om man ska ha en sådan, (och den går dessutom på dyr på dyr bensin), motorsåg, traktor samt helst egen skog som skall fällas osv, så får man räkna med en månads extra jobb per år om man räknar in att den skall travas och bäras in med, har man bra grannar kanske det går att dela på kostnaden iof, annars blir det inte så billig ved



Men du det finns ju faktiskt vedhuggningsmaskiner som går på el både enfas och trefas. :roll:
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav antonius » 2022-10-20 19:21:23

slackern skrev:
antonius skrev:
slackern skrev:vedhuggningsmaskin


så här ser en modern vedprosessor ut, men om man ska ha en sådan, (och den går dessutom på dyr på dyr bensin), motorsåg, traktor samt helst egen skog som skall fällas osv, så får man räkna med en månads extra jobb per år om man räknar in att den skall travas och bäras in med, har man bra grannar kanske det går att dela på kostnaden iof, annars blir det inte så billig ved



Men du det finns ju faktiskt vedhuggningsmaskiner som går på el både enfas och trefas. :roll:


om man kan processar man helst i skogen så slipper man röja undan allt spån och bark, och så återvinns det, men det finns inte eluttag i skogen, det vi ser där är bara en demonstration, man vill inte skräpa ner tomten, bäst är att ordna sig en sk "vedbacke" i närheten där det inte stör så mycket
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-12-10 16:16:30

Sänk värmen, uppmanar regeringen. Dvs dags att frysa.

SVT igår skrev:Regeringen beskriver energisituationen i Sverige som akut. Nu uppmanas hushållen att minska sin elanvändning.

- Det är väldigt många svenskar som har sparat el av rena kostnadsskäl. Nu vill vi be svenska folket att spara el också för att minska risken för bortkopplingar, säger statsminister Ulf Kristersson (M).
---
Utöver det vädjade regeringen även till hushåll att flytta förbrukning till de timmar på dygnet då elen är billigare.

– Nu är tiden att stötta, kraftsamla och spara för att ta oss igenom en tid som är utomordentligt ansträngd.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... ergikrisen

Jag fattar inte detta med att flytta förbrukning. Ska folk sitta i mörker och kyla när de är vakna men ha värmen på under natten? Ska de tvätta och torktumla under natten? Ja, det kan de som inte arbetar på dagen göra, men de flesta behöver sova då. Ska man strunta i att laga och äta mat kl 16-19 och i stället göra det på sena kvällen? Eller sluta med varm lagad mat och äta bara fil, flingor, smörgås och sallad i stället? Ska man strunta i att kolla fotboll och annat på dagtid och vänta med att se på teve efter kl 22 i stället? Kanske strunta i teven och läsa böcker i stället? Men då behöver man elljus.

Det råd jag tänkte följa var att inte tvätta så ofta. Ta bort fläckar istf att tvätta hela plagget och hänga ut kläderna att vädras, så behöver de inte tvättas så ofta. Men jag blir genomfrusen när jag går ut och hänger upp kläder trots att jag bara är ute någon minut. Sedan glömmer jag att hämta in kläderna och när jag väl gör det är de både kalla och fuktiga, även om det inte regnat. Idag snöar det, så det går inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav LordNelson » 2022-12-10 18:04:07

Alien skrev:Sänk värmen, uppmanar regeringen. Dvs dags att frysa.
---
Men jag blir genomfrusen när jag går ut och hänger upp kläder trots att jag bara är ute någon minut. Sedan glömmer jag att hämta in kläderna och när jag väl gör det är de både kalla och fuktiga, även om det inte regnat. Idag snöar det, så det går inte.

Jag menar inte att kritisera just dig men är det inte den här inställningen vi måste komma bort ifrån?

Demokratin hyllas men när man själv ska behöva göra den minsta uppoffring är måttet rågat. Hur känns det att genomleva vintern i en källare i Ukraina utan värme, el och nästan inget mat eller vatten?

Man kan väll sänka värmen i vissa rum där man inte är så ofta.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-12-10 18:45:31

Jag har redan dragit ner värmen i hallen och sovrummet.

Det jag undrar är om folk klarar att dra ner mer om de redan dragit ner för kostnadens skull. Om man t ex bor i lägenhet och hyran inte blir dyrare, drar man då ner på värmen för andras skull el för det gemensamma?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Chrilleb » 2022-12-10 19:00:53

Jag släcker i de rum jag inte är i. Släcker ner allt när jag går ut. Frostar ibland av frysen.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav slackern » 2022-12-10 19:32:34

Alien skrev:Jag har redan dragit ner värmen i hallen och sovrummet.

Det jag undrar är om folk klarar att dra ner mer om de redan dragit ner för kostnadens skull. Om man t ex bor i lägenhet och hyran inte blir dyrare, drar man då ner på värmen för andras skull el för det gemensamma?


Klart att hyran kommer att gå upp om fjärrvärmepriset går upp vilket det har gjort, här i Stockholm vill allmännyttan höja hyran med 9% tror jag att det var pga inflationen med höjda avgifter och dyrare drift.

Helt ärligt tror jag inte att det är oss med fjärrvärme regeringen vill att vi ska sänka värmen utan dom som har eluppvärmda kåkar, för fjärrvärmen ökar ju inte elförbrukningen förutom till pumpar och sånt, dessutom tillför ju kraftvärmeverken el till näten just för att dom producerar el och fjärrvärme.

Kraftvärmeverk är en anläggning som utnyttjar kraftvärmeteknik för att producera elektricitet och fjärrvärme.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kraftv%C3%A4rmeverk
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Kidzi » 2022-12-10 19:47:18

Har min säng vid elementet. Vi ligger och gonar in oss vid elementet på natten. Katten ligger ovanpå och hunden kommer och lägger sig på mitt huvud om hon fryser.

Värme och tyngdtäcke i ett.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-12-11 18:49:30

Man ska också tänka på möbleringen, dvs skaffa värmande möblering.

"Det går att göra mycket med textilier och möblering för att hushålla med värmen, säger inredaren Sussie Nylén." (UNT 10 dec 2022 "Värmande möblering är hett i vinter")

Här är inredarens råd:

1. Inga stora möbler framför elementen

2. Värmande gardiner mot dragiga fönster och altan/balkongdörrar

3. Häng upp ett draperi i hallen mot kallras från ytterdörren

4. Stora mattor mot golvdraget. Heltäckningsmattor i sovrummen.

5. Mysiga fotogenlampor men eldade med ren lampolja, inte med fotogen (glöm inte att släcka)

6. Mysiga stearin- och värmeljus (men glöm inte att släcka dem)

7. Placera bokhyllan mot en yttervägg

Fler goda råd, nu från Energimyndigheten:

8. Sätt nya tätningslister runt fönster och dörrar

9. Stäng av den elektriska handdukstorken
(Va, jag använder tre olika handdukar, två ligger alltid på handdukstorken, de blir så fort våta. Om jag inte hade handdukstorken, hur många handdukar behöver jag då ha igång samtidigt?)

10. Skippa bad i badkar. Ett badkar rymmer ungefär 150 liter, en dusch på 5 min drar 50 liter. (Men duschar man i en kvart så blir det 150 liter.)

11. Stäng av elgolvvärmen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav antonius » 2022-12-11 19:45:16

man behöver egentligen bara bada två gånger om året, nu till jul och sen vid midsommar, allt annat är bara fåfänga och högfärd egentligen, när vi bodde på savannen, hur ofta duschade man då, typ aldrig
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-12-15 19:01:40

Nu ska man duscha på 4 minuter. Klarar jag aldrig. Hur ska jag hinna tvåla in och skrubba mig och tvätta håret med schampo och balsam på ynka 4 minuter?

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef.
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra ... lla-tiden/

Det är väl mer en rekommendation än en order man måste lyda. Men jag skulle då känna mig jättestressad av den. Måste man jäkta även på fritiden, även i duschen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Dagobert » 2022-12-15 20:11:46

Alien skrev:Nu ska man duscha på 4 minuter. Klarar jag aldrig. Hur ska jag hinna tvåla in och skrubba mig och tvätta håret med schampo och balsam på ynka 4 minuter?

Feltolkar du medvetet?
Som sagt:
Blöt ner dig och stäng av.
Tvåla in dig.
Sätt på vattnet och spola av dig.
Inget jäkt. 4 minuter vatten räcker. Tiden med vattnet avstängt får vara hur lång som helst.
Hur länge brukar du själv duscha?
– Jag klarar mig absolut under fyra minuter. Men jag har kort hår och stänger av duschen när jag tvålar in mig. Jag förstår om det finns de som tar längre tid på sig, om man har långt hår och använder både schampo och balsam, säger Jonas Rosenberg.
Samma länk.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav slackern » 2022-12-15 20:20:10

Alien skrev:Nu ska man duscha på 4 minuter. Klarar jag aldrig. Hur ska jag hinna tvåla in och skrubba mig och tvätta håret med schampo och balsam på ynka 4 minuter?

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef.
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra ... lla-tiden/

Det är väl mer en rekommendation än en order man måste lyda. Men jag skulle då känna mig jättestressad av den. Måste man jäkta även på fritiden, även i duschen?



Ser att Dagobert redan har gett dig goda råd.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav antonius » 2022-12-15 21:02:26

i lumpen duschade vi ute när det var -30º C, man fick bara göra det i 4 min men det var så förbannade kallt så jag gjorde det på två min, vi fick stå i ett 20 mannatält på en bädd av halm, medan kockarna från trossen hade en vedeldad jätte panna som de levererade varmvattnet till hela kompaniet med, man fick inte vara så blyg kan man ju säga
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in