Årets julkalender i SVT "Kronprinsen som försvann"

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Årets julkalender i SVT "Kronprinsen som försvann"

Inläggav Alien » 2022-12-13 22:03:53

Är det någon mer än jag som kollar? Jag brukar alltid försöka se Julkalendern varje år men det är svårt att passa tiden.

Den unge kronprinsen Carl Vilhelm Gyllencrona blir anklagad för att ha kidnappat sin egen mamma, drottning Lovisa. Han tvingas fly det kungliga slottet och möter den fattiga flickan Hilda, som hjälper honom att gömma sig i staden under falsk identitet. Hilda lär honom allt om det hårda livet som fattig.
https://www.svtplay.se/julkalendern-kro ... m-forsvann

Tycker den verkar spännande för men kanske inte lämplig för de yngsta. Den maskerade mannen kan ge dem mardrömmar. Sedan irriterar jag mig på att barnen säger "ok". Man kan inte kräva att de pratar 1700-talsspråk men åtminstone undvika de allra modernaste orden. "Ok" blev väl inte modernt förrän i slutet av 1800-talet när besökande svenskamerikaner spred uttrycket.

Sedan tycker jag inte det verkar var mycket till mysterium om vem som är bakom bortrövandet av drottningen, iom att general Lejongap skrämt kammarjungfrun att ljuga om att kronprinsen skulle vara bakom det.

Lite kul med valkampanjen. Generalen och prinsens kusin kämpar om att bli ny kung/drottning. Generalen ska besöka ett hem för krigsveteraner. "Lata individer som inte vill jobba, men det får man väl inte säga i det här riket längre", säger general Lejongap. Det är nog ett skämt som bara de vuxna förstår.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Årets julkalender i SVT "Kronprinsen som försvann"

Inläggav Någon » 2022-12-13 23:00:57

Jag gillar att kolla julkalendern. En tradition som jag återupptagit sen några år, nu på äldre dagar.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Årets julkalender i SVT "Kronprinsen som försvann"

Inläggav slackern » 2022-12-14 14:28:38

Alien skrev:Är det någon mer än jag som kollar? Jag brukar alltid försöka se Julkalendern varje år men det är svårt att passa tiden.


Ett tipps kolla på SVT Play så kan du kolla vilken tid på dygnet när det passar dig.

https://www.svtplay.se/video/ewAbJxN/ju ... avsnitt-14

Där har du en länk med alla avsnitt hoppas att du kan njuta i lugn och ro när det passar ditt schema slipper du stressen att passa tider och missa avsnitt.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in