Nioårig autistisk flicka har högre IQ än Einstein och Hawkin

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nioårig autistisk flicka har högre IQ än Einstein och Hawkin

Inläggav Richard » 2022-12-10 10:31:27

Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Nioårig autistisk flicka har högre IQ än Einstein och Hawkin

Inläggav antonius » 2022-12-10 12:37:17



tror att många kvinnor generellt är intelligentare än män, men har inte haft möjlighet till progress
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nioårig autistisk flicka har högre IQ än Einstein och Hawkin

Inläggav Heidi79 » 2022-12-10 12:56:08

antonius skrev:


tror att många kvinnor generellt är intelligentare än män, men har inte haft möjlighet till progress


Japp :-)005 :lol: :lol:
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Nioårig autistisk flicka har högre IQ än Einstein och Hawkin

Inläggav Alien » 2022-12-10 13:01:06

Det tycks inte vara någon oblandad välsignelse att vara intelligentare än jämnåriga.

När Adhara Peréz var tre år diagnosticerades hon med aspergers syndrom, en diagnos inom autismspektrat som kännetecknas av en hög intelligensnivå men nedsatt social interaktionsförmåga. När flickan började skolan älskade hon undervisningen men blev samtidigt retad av de andra barnen – i en intervju med Yucatan Times berättar hennes mamma Nalley att dottern ansågs vara udda och konstig.

Adhara blev deprimerad och slutade tycka om skolan.
https://www.femina.se/livsberattelser/n ... ad/7847862

Det är ett sakfel att påstå att de med AS kännetecknas av "hög intelligensnivå". För att få AS ska man ha normal (el hög) intelligens, dvs inte ha någon intellektuell funktionsnedsättning.

Undrar hur många med hög IQ (med el utan AS) som blir helt nedtryckta i skolan och aldrig får tillfälle att utveckla sin förmåga. I stället ansågs och behandlades de som om de var dumma. Men Adhara har fått den utbildning hon behöver.

People skriver att Adhara Peréz hade avverkat grundskolan när hon var sex år och två år senare var också gymnasiet avklarat. Nu uppges hon vara i färd med att ta två olika högskoleexamina – en i industriell ekonomi och matematik och en i systemteknik.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nioårig autistisk flicka har högre IQ än Einstein och Hawkin

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2022-12-10 13:02:10

antonius skrev:tror att många kvinnor generellt är intelligentare än män, men har inte haft möjlighet till progress


Tror jag också. Vi ser ju nu när vi lever i ett mer jämställt samhälle att det blir fler och fler kvinnor på höga positioner inom både företag och politiken.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30


Nioårig autistisk flicka har högre IQ än Einstein och Hawkin

Inläggav Sharpshooter » 2022-12-10 15:53:55

CoMpLiCaTeD_X skrev:
antonius skrev:tror att många kvinnor generellt är intelligentare än män, men har inte haft möjlighet till progress


Tror jag också. Vi ser ju nu när vi lever i ett mer jämställt samhälle att det blir fler och fler kvinnor på höga positioner inom både företag och politiken.


Jag är inte riktigt säker på att kvinnor är mer intelligenta, även om kvinnor (framförallt flickor är bättre än pojkar) lyckas bättre akademiskt.

Psykologiprofessorn Helmuth Nyborg kom fram till att män har högre genomsnittlig IQ än kvinnor, och att skillnaden blev mera uttalad med åldern (i sena medelåldern var det uppemot 8p skillnad till fördel för män.)

Psykologiprofessorn John Philippe Rushton kom fram till att män hade 3,6–4p högre IQ än kvinnor.

Även WAIS visar dessa skillnader.
Abstract

Data are reported for the scores of men and women in the standardization of the American WAIS-IV. Men obtained a significantly higher Full Scale IQ than women by 2.25 IQ points and on the General Ability Index by 4.05 IQ points. Men obtained significantly higher scores on the index IQs of Verbal Comprehension, Perceptual Reasoning and Working Memory, and women obtained a significantly higher score on the Processing Speed index IQ. Men showed greater variability than women on the Full Scale IQ, the General Ability Index and on twelve of the fifteen subtests.
https://www.researchgate.net/publicatio ... an_WAIS-IV
Lägg märke till att GAI är hela 4.05p högre för män, och GAI är faktiskt mera g-laddad än FSIQ.

Något som jag tycker är anmärkningsvärt är att högskoleprovets skapare tar hänsyn till kön när man bestämmer vilka frågor som ska vara med. Om en fråga "gynnar" endera kön så byts den bort till mera "könsneutrala frågor". Detta är inte kapacitetsmätning. Det jag fått lära mig är att ett test ska ha bra prediktiv validitet (i detta fall, mäta studiebegåvning). Man kan inte på förhand utgå från att olika grupper ska prestera lika.

Det är lättare att hävda att könen haft samma evolution än att olika etniciteter haft det. Men faktum är att den sexuella selektionen varierar rätt kraftigt mellan könen. Män har oftast inget emot en lite korkad kvinna som inte är den mest kompetenta, och hon kan tom jobba på samhall. Det motsatta är oftast inte sant. Överlag så tenderar kvinnor att para sig med män som har lika eller högre SES, och socioekonomisk status korrelerar i högsta grad med IQ. Det är på ett teoretiskt plan alltså fullt förståeligt varför kvinnors sexuella selektion av män gjort män överlag mer kompetenta/intelligenta än kvinnor. Även om testskapare försöker trolla bort dessa skillnader så överlever ändå några poängs skillnad.

Män har också större hjärnor än kvinnor (även när man korrigerar för kroppsstorleken), och stora hjärnor kräver längre barndom och pojkar utvecklas långsammare än flickor. Det verkar som att först efter 15–16 års åldern så syns mäns övertag mera uttalat och skillnaden bara växer med åren.

Längd är ett annat karaktärsdrag som kvinnor uppskattar hos män, och män är ca 14cm längre än kvinnor. Det är logiskt att kvinnor valt män som kan generera resurser (mat, pengar etc.) och som är långa och starka. Kontentan av det verkar vara att män överlag är längre och intelligentare.
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Nioårig autistisk flicka har högre IQ än Einstein och Hawkin

Inläggav Alien » 2022-12-10 18:53:52

Alltså förutsatt att detta stämmer:
- Män föredrar unga (fertila) och vackra kvinnor och bryr sig inte om deras intelligens.
- Kvinnor föredrar långa, rika och mäktiga/intelligenta män

Alltså varken korta och dumma män el fula kvinnor får fortplanta sig. Mtp att endast en minoritet är riktigt vackra el riktigt intelligenta, så kommer mänskligheten då dö ut.
Nja, man tar vad man får. Enligt släktforskningen så gifte sig nästan alla (som levde till giftasvuxen ålder), så folk kunde inte vara så kräsna.

Eftersom varken skönhet, längd el intelligens finns i Y-kromosomen, så får ju både döttrar och söner del av generna för längd, skönhet och intelligens. Dessutom går det att luras nu, en från början mindre vacker kvinna kan låta operera sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nioårig autistisk flicka har högre IQ än Einstein och Hawkin

Inläggav Sharpshooter » 2022-12-10 19:18:03

Alien skrev:Alltså förutsatt att detta stämmer:
- Män föredrar unga (fertila) och vackra kvinnor och bryr sig inte om deras intelligens.
- Kvinnor föredrar långa, rika och mäktiga/intelligenta män

Alltså varken korta och dumma män el fula kvinnor får fortplanta sig. Mtp att endast en minoritet är riktigt vackra el riktigt intelligenta, så kommer mänskligheten då dö ut.
Nja, man tar vad man får. Enligt släktforskningen så gifte sig nästan alla (som levde till giftasvuxen ålder), så folk kunde inte vara så kräsna.

Eftersom varken skönhet, längd el intelligens finns i Y-kromosomen, så får ju både döttrar och söner del av generna för längd, skönhet och intelligens. Dessutom går det att luras nu, en från början mindre vacker kvinna kan låta operera sig.

En fråga som är central för antagandena om barnafödande är andelen kvinnor som inte föder något barn. Av de som nyligen kommit upp i åldrarna då de flesta avslutat sitt barnafödande hade 13,5 procent av kvinnorna och 21,5 procent av männen inte fått barn.

https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... a-grupper/

Fler män är alltså barnlösa än kvinnor, och det är rimligt att anta att fler korta lågstatusmän finns i gruppen barnlösa.

Jag är nyfiken på varifrån du hört "varken skönhet, längd el intelligens finns i Y-kromosomen", det är isåfall något som gått mig förbi.
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Nioårig autistisk flicka har högre IQ än Einstein och Hawkin

Inläggav Sharpshooter » 2022-12-10 19:32:34

Jag har också läst förut att intelligensen främst bestäms från modern, men nyare forskning tycks peka mot att både X och Y kromosomerna står för intelligensen; https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25383866/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26239293/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4356746/

Det här hittade jag om längd
Does the Y chromosome determine height?
These results suggest that in men, genetic variation in CYP19 and on the Y chromosome are involved in determining normal adult height, and that these loci may interact in an additive fashion.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11549641/
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Nioårig autistisk flicka har högre IQ än Einstein och Hawkin

Inläggav Alien » 2022-12-10 21:44:46

Sharpshooter skrev:
Alien skrev:Alltså förutsatt att detta stämmer:
- Män föredrar unga (fertila) och vackra kvinnor och bryr sig inte om deras intelligens.
- Kvinnor föredrar långa, rika och mäktiga/intelligenta män

Alltså varken korta och dumma män el fula kvinnor får fortplanta sig. Mtp att endast en minoritet är riktigt vackra el riktigt intelligenta, så kommer mänskligheten då dö ut.
Nja, man tar vad man får. Enligt släktforskningen så gifte sig nästan alla (som levde till giftasvuxen ålder), så folk kunde inte vara så kräsna.

Eftersom varken skönhet, längd el intelligens finns i Y-kromosomen, så får ju både döttrar och söner del av generna för längd, skönhet och intelligens. Dessutom går det att luras nu, en från början mindre vacker kvinna kan låta operera sig.

En fråga som är central för antagandena om barnafödande är andelen kvinnor som inte föder något barn. Av de som nyligen kommit upp i åldrarna då de flesta avslutat sitt barnafödande hade 13,5 procent av kvinnorna och 21,5 procent av männen inte fått barn.

https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... a-grupper/

Fler män är alltså barnlösa än kvinnor, och det är rimligt att anta att fler korta lågstatusmän finns i gruppen barnlösa.

Jag är nyfiken på varifrån du hört "varken skönhet, längd el intelligens finns i Y-kromosomen", det är isåfall något som gått mig förbi.

Jag har lärt mig att Y-kromosomen inte innehåller så mycket, bara det som ger manligt kön. Människan har ju 22 par kromosomer förutom könskromosomerna. Det verkar troligt att skönhet, längd och intelligens finns bland dem.

Y-kromosomen har mycket färre funktionella gener än X-kromosomen. Den enda verkligt viktiga genen på Y-kromosomen är SRY-genen som initierar en händelsekedja, vilken leder till ökad produktion av testosteron och att fostret utvecklas till manligt kön.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Y-kromosom
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nioårig autistisk flicka har högre IQ än Einstein och Hawkin

Inläggav Micke » 2022-12-10 23:39:11

Rubriken känns ju inte så seriös då man inte brukar jämföra barns IQ med vuxnas, såvida hon inte har gjort vuxentest då men det betvivlar jag. Fascinerande tjej likväl, får hoppas hon inte får hybris som en följd av att man påtalar hennes höga intelligens.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in