BILLIG mat att överleva månaden på?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Alien » 2021-12-02 21:48:10

Paladinen skrev:Mjöl och bakpulver/jäst och baka eget bröd

Pasta är billigt , köp en 5 kg makaroner + en stor flaska ketchup. Koka makaroner spruta på ketchup och njut

Havregryn+en stor burk äppelmos. Koka gröt och släng på en klick äppelmos för smakens skull.

Rotfrukter brukar vara billigt från och till så köp rotfrukter + buljongtärningar och gör rotfruktssoppa som du äter med ditt hemlagade bröd eller varför inte rotfruktslåda en gammal finsk klassiker.

Blodpudding är relativt billigt om man äter det.

10-pack Grillkorv brukar inte heller vara dyrt om man håller sig till budgetmärkena

Håller med om havregrynsgröt och rotfrukter.

Men njuta av makaroner med enbart ketchup till? *ryser*

Nykokt potatis kan jag njuta av med bara en klick smör till. Men pasta kräver mera. Inte bara ketchup utan en riktig tomatsås. Inte särskilt dyrt. Stek hackad lök (+ ev vitlök), blanda i en förp. krossade tomater, koka, tillsätt salt och peppar. Tar längre tid än ketchup men mycket godare.

Undrar om ens blodpudding finns i den vanliga Ica-affären nuförtiden?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Paladinen » 2021-12-03 6:22:32

Alien skrev:
Paladinen skrev:Mjöl och bakpulver/jäst och baka eget bröd

Pasta är billigt , köp en 5 kg makaroner + en stor flaska ketchup. Koka makaroner spruta på ketchup och njut

Havregryn+en stor burk äppelmos. Koka gröt och släng på en klick äppelmos för smakens skull.

Rotfrukter brukar vara billigt från och till så köp rotfrukter + buljongtärningar och gör rotfruktssoppa som du äter med ditt hemlagade bröd eller varför inte rotfruktslåda en gammal finsk klassiker.

Blodpudding är relativt billigt om man äter det.

10-pack Grillkorv brukar inte heller vara dyrt om man håller sig till budgetmärkena

Håller med om havregrynsgröt och rotfrukter.

Men njuta av makaroner med enbart ketchup till? *ryser*

Nykokt potatis kan jag njuta av med bara en klick smör till. Men pasta kräver mera. Inte bara ketchup utan en riktig tomatsås. Inte särskilt dyrt. Stek hackad lök (+ ev vitlök), blanda i en förp. krossade tomater, koka, tillsätt salt och peppar. Tar längre tid än ketchup men mycket godare.

Undrar om ens blodpudding finns i den vanliga Ica-affären nuförtiden?


Jadå blodpudding säljs i förpackning om 500 gram och finns som original , glutenfri och med mindre socker.

Beroende på vilken variant du skall ha så varierar priset mellan runt 10-15 kronor per förpackning.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Flinta » 2021-12-03 7:42:57

Gillar kokt, kall, skivad potatis som pålägg. Gott på smörade knäckebröd med örtsalt ovanpå. Fungerar t ex som tillägg om man inte känner sig helt mätt efter en måltid.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav slackern » 2021-12-03 11:34:31

Flinta skrev:Gillar kokt, kall, skivad potatis som pålägg. Gott på smörade knäckebröd med örtsalt ovanpå. Fungerar t ex som tillägg om man inte känner sig helt mätt efter en måltid.


Jag håller med dig kokt, skivad och kallpotatis på en macka är supergott men jag gillar det tillsammans med kaviar på en knäckemacka. :)
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Richard » 2021-12-17 10:31:43

Jag äter bara 4 knäckebröd med 4 ägg o kaviar på, samt en banan o ett paket glass om dagen numera. Spar massvis med pengar som jag pumpar in i Bitcoin-investeringar.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-17 11:38:20

Detta är ett något annorlunda tips, det här är inte mat, det är en Mass Gainer som man använder när man tränar. Men om du äter en liten måltid med mat och tar en sked av detta också, blir du mer mättad. Du behöver inte äta igen på ett tag. Den är proppfull av protein, kalorier, glutamin, kreatin, vitaminer och mineraler. Och det kostar 380 kronor för 2,7 kilo, 2,7 kilo håller ett tag.

Men detta är en mer `alternativ` idé. Många föredrar nog vanlig mat istället men idén fungerar. Du sparar lite pengar på matinköp. Men man måste vara lite försiktig så att man inte äter för mycket av det, om du inte tränar och äter för mycket av det så går du upp i vikt.

https://www.proteinbolaget.se/optimum-n ... mass-2721g
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-17 12:21:09

Richard skrev:Jag äter bara 4 knäckebröd med 4 ägg o kaviar på, samt en banan o ett paket glass om dagen numera. Spar massvis med pengar som jag pumpar in i Bitcoin-investeringar.


Jag har inget med det att göra, men det du äter är knappt en kvart måltid. Och det är allt du äter på en hel dag. Det är inte hälsosamt, du kan förstöra din hälsa. Var försiktig, din hälsa är viktigare än pengar.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Flinta » 2021-12-17 12:57:15

Antar att alla människor kan drabbas av s k relativ energibrist.
På sistone har ju flera kända (för mig tidigare okända) elitidrottare gått ut i media och berättat om hur de drabbats av det p g a att de inte skött kosten tillräckligt bra.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-17 13:50:05

Flinta skrev:Antar att alla människor kan drabbas av s k relativ energibrist.
På sistone har ju flera kända (för mig tidigare okända) elitidrottare gått ut i media och berättat om hur de drabbats av det p g a att de inte skött kosten tillräckligt bra.


Ja, och en sak som händer är att folk vänjer sig vid saker. Så om du har en dålig kost vänjer du dig vid det och det blir normalt. Att känna sig sliten och trött på grund av dålig kost blir normalt.

Jag föddes med en ätstörning, så mat var inget jag brydde mig om. Hunger, var för mig bara en känsla som jag kunde ignorera om jag ville. Om jag bara väntade en stund, gick hungern över. Hunger störde mig inte alls. Jag åt mat men inte tillräckligt med mat. Men sedan lärde jag mig att äta och den största skillnaden jag märkte först var att mitt huvud fungerade bättre. Jag var mindre deprimerad. Mindre negativt. Och det var en stor skillnad, det var en chock. :shock:

Huvudet behöver mat, näring. Man blir deprimerad snabbare utan tillräckligt med mat. Det är viktigt att komma ihåg när världen är svår och man är fast i ett svart hål.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Richard » 2021-12-17 14:36:54

Skogkatt skrev:
Richard skrev:Jag äter bara 4 knäckebröd med 4 ägg o kaviar på, samt en banan o ett paket glass om dagen numera. Spar massvis med pengar som jag pumpar in i Bitcoin-investeringar.


Jag har inget med det att göra, men det du äter är knappt en kvart måltid. Och det är allt du äter på en hel dag. Det är inte hälsosamt, du kan förstöra din hälsa. Var försiktig, din hälsa är viktigare än pengar.

Tack.

Jo, jag vet att jag inte får i mig tillräckligt men dels äter jag proteinpulver o dels får jag en massa tillskott utskrivna. Men det var mycket värre förr, då åt jag ingenting på hela dagen, men sen proppade jag i mig en massa skräpmat på kvällen.


Men det är mycket bättre nu. Har förändrat mitt liv totalt...

För ett år sen o idag...

https://imgur.com/2RrsFe9
https://imgur.com/6od3LXp

Det började som en ätstörning, men sen äter jag nästan endast knäckebröd o ägg. Men jag brukar diskutera mina matvanor med mina handledare, de hjälper mig mycket. Ett tag gjorde jag näringsrika smoothies, men av någon konstig anledning blev jag illamående av dom...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav antonius » 2021-12-17 14:42:35

Viss billig mat tär på klimatet och miljön, är ofta odlat på ställen där saker inte borde odlas öknar, steniga områden, kalla osv, bl a därför som Aralsjön är snart helt förstörd uttorkad, för de försökte odla upp den steniga öknen på sextio och sjuttio talet, nu ligger fiskebåtarna på land. Samma sak sker i södra Kalifornien och runt om i Mellanöstern.

Och allt är för att vi i västvärlden ska få t ex billig glass och t-skirts (bomullsprodukter), det kommer i slutändan leda till att maten blir dyrare när marken blir förgiftad och det inte går att odla all billig mat, som vi i västvärlden skriker efter. Så kika efter "Fair Trade" märkningar och liknande samt såklart närodlat. I stället för att vräka i er en massa chips, lösviktsgodis och Red bull läsk, lägg de pengarna på bra mat odlat på ett vettigt sätt, i slutändan kommer det att löna sig... :-)196
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-17 15:07:53

Richard skrev:sen proppade jag i mig en massa skräpmat på kvällen.


Förra året åt jag inte godis alls på 7-8 månader. Så en dag skulle jag fira lite så jag köpte en chokladkaka och åt nästan hälften av kakan själv. :-)005

Kakan var väldigt god, men när jag vaknade nästa morgon kände jag mig fyllsjuk! Jag var helt ur funktion, värkande i huvudet och kunde knappt tänka och lite smärta i min kropp. Det är lite galet hur påverkade vi människor blir av socker och fett. Och du märker det inte förrän du inte har ätit det på ett tag och sen äter en halv chokladkaka. Men det var värt det, jag ångrar ingenting. :)
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Richard » 2021-12-18 10:13:09

Skogkatt skrev:
Richard skrev:sen proppade jag i mig en massa skräpmat på kvällen.


Förra året åt jag inte godis alls på 7-8 månader. Så en dag skulle jag fira lite så jag köpte en chokladkaka och åt nästan hälften av kakan själv. :-)005

Kakan var väldigt god, men när jag vaknade nästa morgon kände jag mig fyllsjuk! Jag var helt ur funktion, värkande i huvudet och kunde knappt tänka och lite smärta i min kropp. Det är lite galet hur påverkade vi människor blir av socker och fett. Och du märker det inte förrän du inte har ätit det på ett tag och sen äter en halv chokladkaka. Men det var värt det, jag ångrar ingenting. :)

Jo, det där kan jag känna igen...

En dålig vana jag har fått de senaste veckorna är att det blir för mycket lösgodis. Jag försöker ju hålla min diet, men ibland lockas jag för mycket av lösgodiset o bara tänker typ; -Bara liiite... Men så blir det ett kilo ändå, o man proppar i sig tills man mår illa...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Flinta » 2021-12-20 20:04:08

Skogkatt skrev:
Flinta skrev:Antar att alla människor kan drabbas av s k relativ energibrist.
På sistone har ju flera kända (för mig tidigare okända) elitidrottare gått ut i media och berättat om hur de drabbats av det p g a att de inte skött kosten tillräckligt bra.


Ja, och en sak som händer är att folk vänjer sig vid saker. Så om du har en dålig kost vänjer du dig vid det och det blir normalt. Att känna sig sliten och trött på grund av dålig kost blir normalt.

Jag föddes med en ätstörning, så mat var inget jag brydde mig om. Hunger, var för mig bara en känsla som jag kunde ignorera om jag ville. Om jag bara väntade en stund, gick hungern över. Hunger störde mig inte alls. Jag åt mat men inte tillräckligt med mat. Men sedan lärde jag mig att äta och den största skillnaden jag märkte först var att mitt huvud fungerade bättre. Jag var mindre deprimerad. Mindre negativt. Och det var en stor skillnad, det var en chock. :shock:

Huvudet behöver mat, näring. Man blir deprimerad snabbare utan tillräckligt med mat. Det är viktigt att komma ihåg när världen är svår och man är fast i ett svart hål.


Ingen jag känner äter tillräckligt med mat. Men de flesta av dom tror på fullaste allvar att de gör det.
Tror det delvis är överflödsmatens "fel", den majoriteten av oss egentligen inte behöver men som ofta intas
p g a att vi drar in på annat, jämförelsevis "bättre", som t ex knäckebröd, smör, ett glas mjölk ibland, portioner med fiberrika grönsaker och frukt till huvudmåltiderna, nåt grönt som tillägg till frukosten..
Sen är överflödesmaten sjukt lätt-tillgänglighet och ingår som en ingrediens i socialt umgänge för majoriteten.

Tycker min mentala motståndskraft blir bättre när jag äter bättre. Men det finns problem som består trots det.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Alien » 2022-12-09 20:59:23

Ibland vill man ha något som går snabbt att laga och är billigt.

Det fick bli stuvade snabbmakaroner och stekt falukorv. Har ingen ketchup men chilisås ger lite extra rivig smak. Rivna morötter till. Ingen gourmetmat men den gick bra att äta. Kolhydrater, fett, protein och vitaminer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav manne » 2024-02-06 19:08:54

https://www.delitea.se/kungsornen-pannk ... gLpB_D_BwE

här schyst och billig mat :-)049 :-)Happy

Kungsörnen Pannkaksmix 530g

28 kr
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav manne » 2024-02-06 19:09:52

https://www.delitea.se/kungsornen-pannk ... gLpB_D_BwE

hära

Kungsörnen Pannkaksmix 530g
Bild på Kungsörnen Pannkaksmix 530g


Visa alla produkter från Kungsörnen
22 st i lager
Skickas från oss idag
Fri frakt från 499 kr
28 kr
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav slackern » 2024-02-09 11:11:12

Torra bönor i påse är rätt så billigt å hållbart finns massa olika sorter, innehåller mycket protein och kolhydrater får du i dig dom sakerna, sedan har vi linser som du också köper torra i och för sig dyrare än bönor men relativt billigt ändå. Sedan kan du även blanda i lök å potatis rätt så billigt.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav antonius » 2024-02-09 11:59:11

ibland på stora köpcenter har de bra priser på mat som är färdiglagat, om man är där tidigt på morgonen, för då vill de bli av med det med kort datum från deras egna restaurang, inte processad typ dafgård utan riktig lagad mat och ofta till halva priset, och på kvällen säljer de ut bröd efter 20:00, samma där de vill bli av med det butiksbakade
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Alien » 2024-02-09 21:44:06

Men manne, varför lagar du inte pannkakssmeten själv, det måste väl vara billigare än att köpa färdig pannkaksmix?

Gör traditionella tunna pannkakor genom att blanda mjöl, mjölk och ägg och lite salt till en jämn smet. Stek smeten till tunna och smarriga pannkakor och servera med en söt sylt eller salta tillbehör.

https://www.ica.se/recept/pannkakor-grundsmet-2083/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav manne » 2024-02-09 22:19:06

Alien skrev:Men manne, varför lagar du inte pannkakssmeten själv, det måste väl vara billigare än att köpa färdig pannkaksmix?

Gör traditionella tunna pannkakor genom att blanda mjöl, mjölk och ägg och lite salt till en jämn smet. Stek smeten till tunna och smarriga pannkakor och servera med en söt sylt eller salta tillbehör.

https://www.ica.se/recept/pannkakor-grundsmet-2083/


tycker att det är för svårt överkurs för min del :cry: :oops:
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Alien » 2024-02-09 22:36:18

Hur kan du tycka det? Det svåra är ju att grädda pannkakorna. Att blanda ihop en smet är ju en barnlek.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav manne » 2024-02-09 22:45:13

Alien skrev:Hur kan du tycka det? Det svåra är ju att grädda pannkakorna. Att blanda ihop en smet är ju en barnlek.


jag kan inte ens laga pannkakor med denna receptet ens misslyckas alltid med att göra pannkakor. :cry: :oops:

https://www.delitea.se/kungsornen-pannk ... gLpB_D_BwE

testade i går med detta paketet tyckte att det var på tok för svårt att lyckas. :cry:
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav atoms » 2024-02-09 23:38:48

manne skrev:
Alien skrev:Hur kan du tycka det? Det svåra är ju att grädda pannkakorna. Att blanda ihop en smet är ju en barnlek.


jag kan inte ens laga pannkakor med denna receptet ens misslyckas alltid med att göra pannkakor. :cry: :oops:

https://www.delitea.se/kungsornen-pannk ... gLpB_D_BwE

testade i går med detta paketet tyckte att det var på tok för svårt att lyckas. :cry:


Men be om assistans då för tjyven.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in