Restnoteringar av läkemedel

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-11-28 1:03:10

Alien skrev:De har förstås de vanligaste medicinerna i lager. Annars skulle ju ingen kunna hämta ut medicin direkt, alla skulle få gå in och beställa först.

Men hur är det om man beställer via internet från Apotea m fl? De har ju kunder från hela landet, har de inte råd med lager?


Fast jag minns för några år sedan var zopiklon slut i hela landet under lång tid. Det finns många generika. Det är ett av de vanligaste sömnmedlen. De fick importera från Finland trots att det egentligen inte var tillåtet då bipacksedeln enbart var på finska. Det tog lång tid innan den kom tillbaka.

Beställde från Lloyds ett tag. De hade ett eget litet lager och sedan kunde de beställa direkt vilket tog längre tid.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2022-11-29 22:37:43

Angående läkemedelsbolagens tillverkning.
Det måste väl vara så att länder har statistik över hur många som får ett visst läkemedel och meddelar detta på nåt sätt till tillverkarna så de vet hur mycket de ska leverera?
Jag har t.ex. aldrig varit med om att Elvanse eller Attentin varit restanmälda. De har bara en tillverkare eftersom patentet inte gått ut.
Hur kan det vara så att två läkemedel som det bara finns originalen av, inte (eller iaf väldigt sällan) tar slut på apoteken?
Medan de som det finns generika av så kan flera fabrikat bli restanmälda samtidigt?
Borde det inte vara tvärtom?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2022-11-29 22:41:50

Kidzi skrev:
Alien skrev:De har förstås de vanligaste medicinerna i lager. Annars skulle ju ingen kunna hämta ut medicin direkt, alla skulle få gå in och beställa först.

Men hur är det om man beställer via internet från Apotea m fl? De har ju kunder från hela landet, har de inte råd med lager?


Fast jag minns för några år sedan var zopiklon slut i hela landet under lång tid. Det finns många generika. Det är ett av de vanligaste sömnmedlen. De fick importera från Finland trots att det egentligen inte var tillåtet då bipacksedeln enbart var på finska. Det tog lång tid innan den kom tillbaka.

Beställde från Lloyds ett tag. De hade ett eget litet lager och sedan kunde de beställa direkt vilket tog längre tid.

Tror jag minns det. Jag fick ask(ar) med 100 tabletter innan de också tog slut.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-11-29 22:51:38

Zima33 skrev:Borde det inte vara tvärtom?


Jo, man kan tycka att ju fler som tillverkar, desto större chans att få. Men skulle be om Paraflex, den finns i tre olika fabrikat, alla är restade.

Fast min andra medicin finns bara en tillverkare och den är också restad. Men den har inget patent.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2022-11-30 20:33:19

Kidzi skrev:
Zima33 skrev:Borde det inte vara tvärtom?


Jo, man kan tycka att ju fler som tillverkar, desto större chans att få. Men skulle be om Paraflex, den finns i tre olika fabrikat, alla är restade.


Paraflex har börjat komma till apoteken nu! Men bara originalet. De två andra är fortfarande restnoterade.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-12-01 0:45:41

Zima33 skrev:
Kidzi skrev:
Zima33 skrev:Borde det inte vara tvärtom?


Jo, man kan tycka att ju fler som tillverkar, desto större chans att få. Men skulle be om Paraflex, den finns i tre olika fabrikat, alla är restade.


Paraflex har börjat komma till apoteken nu! Men bara originalet. De två andra är fortfarande restnoterade.


Tack. Det står i lagerstatusen att den inte finns i min stad, men har märkt att den ofta inte stämmer.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Richard » 2022-12-01 7:20:00

Nu är Alimemazin droppar tillbaka.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-12-01 17:04:07

Nu är båda mina ersättningsmediciner för restade också restade.

Vill de ha ihjäl oss?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-12-01 18:24:29

Nu är min SSRI restnoterad. Jag har en del kvar men undrar om jag ska ta mindre för finns inget datum när den är tillbaka.

Jag blir extremt sjuk av att sluta med den tvärt. Dessutom finns det en stor risk att man blir immun mot medicinen om man håller upp längre än 2 veckor. Funkar inte andra gången.

Orkar inte ens bli upprörd.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-12-22 22:18:28

Min medicin är fortfarande restnoterad. Har några kartor kvar. Sedan vet jag inte.

Min kompis måste ta esomeprazol men den finns inte. Inga andra i samma klass finns. Jagar bland vänner folk som kan råka ha hemma som de inte använder.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-12-24 3:53:58

Kan man plötsligt byta en SSRI till en annan? Jag har testat alla som fanns 2003. Finns fler nu. Finns det någon ny som har indikation depession och OCD?

Ska googla men minns inte vilka som är nya.

Det kommer uppstå problem eftersom min SSRI interagerar med Xanor och en läkare kommer inte dosanpassa med en ny medicin.

Jag försökte hitta sajten där man ser när restnoteringarna kommer tillbaka prel. Vet någon? Min medicin heter Fevarin.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2022-12-24 11:26:35

På läkemedelsverkets hemsida kan man se restanmälda läkemedel och när de beräknas komma tillbaks.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2022-12-24 11:31:54

Kidzi skrev:
Min kompis måste ta esomeprazol men den finns inte. Inga andra i samma klass finns. Jagar bland vänner folk som kan råka ha hemma som de inte använder.

Omeprazol finns ju. Eller funkar den inte för din kompis? Det är ju nästan samma som esomeprazol.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-12-24 21:21:51

Zima33 skrev:På läkemedelsverkets hemsida kan man se restanmälda läkemedel och när de beräknas komma tillbaks.


Just det, det var där.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-12-24 21:25:53

Zima33 skrev:
Kidzi skrev:
Min kompis måste ta esomeprazol men den finns inte. Inga andra i samma klass finns. Jagar bland vänner folk som kan råka ha hemma som de inte använder.

Omeprazol finns ju. Eller funkar den inte för din kompis? Det är ju nästan samma som esomeprazol.


Finns inte i hela stan. Kanske ändå finns att beställa? Hon får skaffa ett recept. Samt läkaren får kolla att det verkligen ej finns annat. De verkar inte finnas receptfritt men kan missat några ställen.

Nej, den hjälper inte henne så mycket. Snäppet bättre än inget.

Hon fick sådana av flickvännen nu. Ska fråga om de funkade. Hon fick en halv burk pantoprazol av mig.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-12-24 23:45:25

Kollade på webbshoppen. Där fanns min medicin trots den ska vara slut sa apoteket. Beställde hoppas på tur.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-12-28 14:45:59

Min kompis hittade sin medicin med. Skönt. Hoppas man kan slappna av nu.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2023-01-30 20:33:23

Alimemazin kapslar är restanmäld :-)004 prognos för slutdatum är 13/3.
Tydligen kan man få norska förpackningar men det står inte lagerstatus på fass. Verkar som om läkaren måste ansöka om licens?
Nån som vet?
Jag har så det räcker ett tag men slutdatumet kan ju flyttas framåt.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Richard » 2023-01-30 21:09:49

Zima33 skrev:Alimemazin kapslar är restanmäld :-)004 prognos för slutdatum är 13/3.
Tydligen kan man få norska förpackningar men det står inte lagerstatus på fass. Verkar som om läkaren måste ansöka om licens?
Nån som vet?
Jag har så det räcker ett tag men slutdatumet kan ju flyttas framåt.

Både kapslar och droppar från Evolan är restnoterade. Alimemazin Orifarm droppar finns.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2023-02-01 21:28:20

Richard skrev:
Zima33 skrev:Alimemazin kapslar är restanmäld :-)004 prognos för slutdatum är 13/3.
Tydligen kan man få norska förpackningar men det står inte lagerstatus på fass. Verkar som om läkaren måste ansöka om licens?
Nån som vet?
Jag har så det räcker ett tag men slutdatumet kan ju flyttas framåt.

Både kapslar och droppar från Evolan är restnoterade. Alimemazin Orifarm droppar finns.

Tack!

Har de också hemsk smak?
Blää :!:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Richard » 2023-02-02 5:55:44

Zima33 skrev:
Richard skrev:
Zima33 skrev:Alimemazin kapslar är restanmäld :-)004 prognos för slutdatum är 13/3.
Tydligen kan man få norska förpackningar men det står inte lagerstatus på fass. Verkar som om läkaren måste ansöka om licens?
Nån som vet?
Jag har så det räcker ett tag men slutdatumet kan ju flyttas framåt.

Både kapslar och droppar från Evolan är restnoterade. Alimemazin Orifarm droppar finns.

Tack!

Har de också hemsk smak?
Blää :!:

Jo, det är ju inte gott direkt, men man vänjer sig.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2023-02-03 21:20:34

Richard skrev:
Zima33 skrev:
Richard skrev:Både kapslar och droppar från Evolan är restnoterade. Alimemazin Orifarm droppar finns.

Tack!

Har de också hemsk smak?
Blää :!:

Jo, det är ju inte gott direkt, men man vänjer sig.

Jag hade den länge och kunde till slut knappt ta den. Fick typ kväljningar. Så bytte till 5 mg tabletterna men när de avregistrerades fick jag kapslarna i stället.
Bävar för att bli tvungen att ta dropparna igen. :cry:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alien » 2023-02-13 3:29:13

"Sluta hamstra mediciner" står det som uppmaning till oss patienter och som rubrik i tidningen.

Men ryggmärgsreaktionen blir "Oj, nu borde jag hamstra mediciner, det gör tydligen alla andra".

TT/Aftonbladet 9 FEBRUARI 2023 skrev:Läkemedelsbrist är ett växande problem och kan hota patientsäkerheten.

Patienterna måste sluta hamstra, mängden läkemedel som skrivs ut åt gången kan begränsas och företag som inte varnar i tid kan få böter.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xb ... sakerheten

Fast jag har ingen möjlighet att hamstra. Även om receptet räcker för en längre tid så har apoteket bestämt att jag inte får hämta ut i förväg. Ska det räcka en månad så får jag inte hämta ut en ny förrän om en månad. När jag slarvat bort en förpackning fick jag vackert vänta ut tiden. Jag kunde ju inte bevisa att jag inte tänkte ta dubbel dos el sälja medicinen.

Generaldirektören för Läkemedelsverket intervjuas:

Flera åtgärder diskuteras, bland annat att göra det lättare att sälja läkemedel i Sverige från andra EU-länder med ”fel språk” på förpackningen. Det kan också bli restriktioner för hur många tabletter av en bristvara som får skrivas ut till varje patient.

I Sverige har regeringen också lagt fram en proposition om att läkemedelsföretag som inte i tid flaggar för att brist kommer att uppstå ska kunna bötfällas. Det har varit ett återkommande problem att företagen inte informerar, konstaterar Björn Eriksson.

– När sista tabletten expedieras kan vi ibland bli varse att det är en brist.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bris ... sakerheten

Det låter ju bra men när införs dessa åtgärder? "Diskuteras" låter som om det kan ta flera månader el år.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Richard » 2023-02-13 6:51:12

Jag köper det jag får utskrivet.

Har ett "beredskapslager" av bl.a min viktigaste medicin, ca 1 000 tabletter Venlafaxin. De narkotikaklassade läkemedlen är de dock inte så pigga på att skriva ut ett "beredskapslager".

Har ca 800 Haldol-tabletter också, den har jag vanligtvis slutat med, men kan användas som akutmedicin om jag får vanföreställningar.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in