Att nave i Norge (leva på bidrag), svenskar jobbar i stället

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att nave i Norge (leva på bidrag), svenskar jobbar i stället

Inläggav Alien » 2013-09-13 0:37:18

DN 2013-09-0 skrev:Norge rankas inte sällan som världens bästa land att leva i. Arbetslösheten är bara runt tre procent, den lägsta i Europa. Medan nästan var fjärde svensk mellan 15 och 24 år, som vill arbeta, går utan jobb är siffran i Norge knappt en av tio.

Egentligen skulle knappt någon ung norrman behöva vara utan arbete. Jobben finns, men många unga väljer bort dem som är enkla och lågbetalda. Den goda ekonomiska utvecklingen i oljelandet gör att allt fler norska ungdomar väljer att utbilda sig och skaffa mer välavlönade arbeten.

För andra har det blivit ett alternativ att ta ett friår och helt eller delvis leva på bidrag från Nav, som är den norska motsvarigheten till arbetsförmedlingen och försäkringskassan.
Verbet nave blev årets nyord i Norge 2012 och hörs ofta i den politiska debatten.
http://www.dn.se/ekonomi/betald-ledighe ... a-i-norge/

Snyltare tycker många. Men det har Norge råd med, tycker en av snyltarna.

Få av dem som väljer att nave vill skylta med det, men 29-årige Vegard Skjervheim har gett begreppet ett ansikte. I fjol skrev han ett debattinlägg i tidningen Dagbladet med rubriken ”En trygghetssnyltares bekännelser”, där han försvarade och förklarade sitt beslut att inte arbeta.

”Vad är mer naturligt än att vänta på bättre tider när vi lever i ett välfärdssamhälle och möjligheten finns där”, skrev Skjervheim och beskrev sig som en vital och arbetsför man som gått på understöd i drygt tre år.

Givetvis är många norrmän (gissningsvis av den äldre och mer plikttrogna generationen) negativa men det bekymrar inte Vegard. De som han umgås med tänker som han.

– När man känner att man inte får tillräckligt tillbaka för sin insats är det lätt att motivationen försvinner, säger Skjervheim, som inte är förvånad över att unga norrmän väljer bort de servicejobb som i stället i stor utsträckning utförs av svenskar.

– Att norska ungdomar är så privilegierade och har föräldrar med stora ekonomiska resurser gör att de får mer tid att tänka på sig själva, säger han.

Jag tycker förstås inte att någon är skyldig Vegard och hans med-navare ett fantastiskt jobb som "ger tillbaka" vad han tycker att hans insats är värd. Jag tycker de är odrägligt bortskämda. Det är de som är skyldiga landet (skattebetalarna) när de redan kostat landet så mycket i förlossningsvård, förskola, skola och högskola.

Denna inställning finns förstås i Sverige också, men inte i lika hög grad (vi är inte så rika som norrmännen). Därav behovet att importera arbetskraft till de jobb som inte duger åt ungdomarna.

Kanske kan alla lågavlönade jobb ersättas av robotar i framtiden, då blir det ännu fler som kan "nave".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att nave i Norge (leva på bidrag)

Inläggav Huggorm » 2013-09-13 0:46:15

Jag älskar verkligen Norge och i princip allt som har med det landet att göra, men man kan ibland se den där attityden hos yngre norskar och det är verkligen ett smolk i bägaren. Men strunt samma, de får väll göra som de vill, det gagnar ju de 100.000 svenskar som är i Norge och jobbar.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att nave i Norge (leva på bidrag)

Inläggav plåtmonster » 2013-09-13 1:18:05

Det som missas är att produktionen är så mycket effektivare med tiden men det har inte inneburit mer reallöneökning för vanligt folk. Så hurvida "nave" är så oetiskt kan man fundera på. Det var givetvis annorlunda när allt gjordes manuellt och alla behövdes.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att nave i Norge (leva på bidrag)

Inläggav elle » 2013-09-13 10:49:32

Alien skrev:Denna inställning finns förstås i Sverige också, men inte i lika hög grad (vi är inte så rika som norrmännen). Därav behovet att importera arbetskraft till de jobb som inte duger åt ungdomarna.

det kommer killar från Östeuropa och jobbar där istället inom byggbranschen och andra fysiska jobb.
Huggorm skrev:Jag älskar verkligen Norge och i princip allt som har med det landet att göra

jag är likadant. älskar språket och litteraturen och allt som har med Norge att göra.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Att nave i Norge (leva på bidrag)

Inläggav Alien » 2014-05-23 2:27:06

I ett Uppdrag Granskning från 2011 (http://www.svt.se/ug/svenskar-utnyttjas ... sforetagen) så berättade de om svenskarna som tvingades jobba i Norge och ta de jobb norrmännen inte vill ha.

SvD 11 februari 2011 skrev:De norska ungdomar som intervjuades i onsdagens Uppdrag granskning framstod som rejält världsfrånvända.

Reportern berättade om hur svenskar i Norge bla arbetar med att skala banan från sju på morgonen. En norsk flicka påstod då att hon inte ens trodde att sådana jobb fanns och tillade att det är sånt man har svenskar till.

Reportern frågade om vanliga fabriks- och serviceyrken, som att jobba på kafé. Dylikt avfärdade en ung norsk gutt som för trist för att ägna sig åt.

Här är det tydligen meningen att jag ska bli ledsen å de svenska ungdomarnas vägnar. Att jag ska tycka att Norge utnyttjar och ”hånar” våra svenska kids.

Effekten blir en annan. Jag tycker mest synd om Norge. Ska detta föreställa deras framtidshopp? Jisses!

Eländesbeskrivningen stannar inte vid de välbetalda skitjobben. Programmet skildrar också hur svenska ungdomar drabbas av den avreglerade norska hyresmarknaden, på vilken man förvisso hittar bostad snabbt, men inte direkt i toppenstandard. SVT kunde också avslöja att de svenska gästarbetarna ”hånas” i norska hiphoplåtar och kallas för ”partysvensker”.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/at ... 933481.svd

Nej, det är inte synd om de svenska ungdomar som jobbar i Norge, även om det är dyrt där och de får tränga ihop sig för att boendekostnaderna annars blir för höga. Tvärtom är det ett bevis på framåtanda att de reser utomlands när de inte hittar jobb hemma. Att jobba hårt och bli hånade av "infödingarna" är bara nyttigt, särskilt som de alltid kan resa hem igen.

Svenskarna i Norge går det säkert ingen nöd på. När de tröttnar åker de hem och en vacker dag kommer de att dra skräckhistorier för sina barn om när pappa hittade kackerlackor i sin externa hårddisk. Men de kommer också säga att de hade så himla kul när de var partysvenskar i Oslo och uppmuntra sina barn att göra något liknande.

Norrmännen tycks vara sjukare än svenskarna:
Den totala sjukfrånvaron i Norge ökade med 3,8 procent under fjärde kvartalet 2012 och uppgick till sammanlagt 6,6 procent av befolkningen, enligt statistik från norska arbetsförmedlingen NAV.

I Sverige är siffran 3,1 procent under samma period, enligt SCB. Det innebär att de norska sjuktalen är mer än dubbelt så höga som de svenska.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter ... 676326.ece

Inte så underligt, norrmännen får 100% i sjukersättning och har ingen karensdag.
Enligt den norska arbetsrättsjuristen Nicolay Skarning, som skrivit boken Sjukdom (2011), beror det uteslutande på det norska sjuklönesystemet.

- Det norska sjuklönesystemet har gjort oss dubbelt så sjuka som svenskarna och 30 procent fler personer har en funktionsnedsättning, säger han till dn.no.

I Norge får den som är sjuk full ersättning från dag ett. De första 16 dagarna betalas av företaget, de efterföljande dagarna betalas av norska staten.

I Sverige har vi en karensdag. Sjuklönen börjar dag två och ligger på cirka 80 procent av den sjukpenninggrundade inkomsten (SIG).


Edit: Den norska nidvisan om "partysvenskarna": https://www.youtube.com/watch?v=tRRS8iH4Qo8
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att nave i Norge (leva på bidrag)

Inläggav kvicksilver » 2014-05-23 7:19:43

Kan noteras att artikeln är från september 2013.

Blir intressant att se hur Norge utvecklas när oljan är på väg att sina.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Att nave i Norge (leva på bidrag)

Inläggav Miche » 2014-05-23 12:37:37

Alien skrev:Norrmännen tycks vara sjukare än svenskarna:
Felslut.

Vi är nog ungefär lika sjuka, skillnaden består i att sjuka svenskar ofta går och jobbar för att de inte har råd att vara hemma, svenskar är nog sjukare eftersom sjuka som jobbar ofta smittar sina arbetskamrater...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att nave i Norge (leva på bidrag)

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-23 19:00:38

Alien skrev:Jag tycker de är odrägligt bortskämda


Ja det har du rett i. Det er noen fra de litt yngre generasjonene som tror at de er så fantastiske at de ikke trenger å gjøre noe.

Men nå er det ikke så enkelt å `nave` som man kan få inntrykk av, de krever endel. Og denne Vegard Skjervheim fikk nok beskjed om å møte opp på Nav kort tid etter at han var i avisen.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Att nave i Norge (leva på bidrag)

Inläggav Krillo » 2014-05-23 19:22:03

Vegard Skjervheim

Bild
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Att nave i Norge (leva på bidrag)

Inläggav Huggorm » 2014-05-23 21:13:38

Det finns ett system med "egenmelding", alltså att man kan sjukanmäla sig i tre dagar utan läkarintyg och få 100% av lönen, detta kan man göra tre gånger per år. Många utnyttjar denna förmån som nio extra semesterdagar som kan tas ut när helst andan faller på. Sedan är det också så att det är sådan brist på arbetskraft att folk som skulle förtidspensioneras i Sverige jobbar i perioder i Norge och är sjukskriven resten. Detta höjer sjukskrivningsstatistiken.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att nave i Norge (leva på bidrag)

Inläggav plåtmonster » 2014-05-24 13:29:18

Miche skrev:
Alien skrev:Norrmännen tycks vara sjukare än svenskarna:
Felslut.

Vi är nog ungefär lika sjuka, skillnaden består i att sjuka svenskar ofta går och jobbar för att de inte har råd att vara hemma, svenskar är nog sjukare eftersom sjuka som jobbar ofta smittar sina arbetskamrater...


Men Miche du får inte slå hål på den nationella ideologin att arbete gör en fri (och friskare) .. :P

(dessutom måste bananskalande i 8 timmar per dag vara oerhört utvecklande.. problemet är väl att många använder den fria tiden till att supa istället)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att nave i Norge (leva på bidrag)

Inläggav Alien » 2014-10-17 15:27:52

Hörde om två svenska tjejer som träffade en kille som "navade (navde?)". Han var ung men var sjukskriven för utbrändhet, och det gällde tydligen flera av hans kompisar också. En livsstil. Svenskan föraktade honom så att hon knappt ville tala med honom. Hon var ju där för att jobba, vilken tjej ville vara ihop med en "navare"? Fast det finns väl norska tjejer som naver också.

Jag har alltså hört att man får högre lön i Norge och dessutom behöver arbeta mindre (37,5 tim/vecka istf 40).

Medan jag hört om många som är missnöjda med stressen i Sverige: man hinner inte med, man måste jobba övertid (ofta obetalat), man oroar sig för nästa dag etc, så verkar en del i Norge klaga på att man har för lite att göra på jobbet, kanske beroende på överanställning. Känns som det var väldigt länge som det var så här i Sverige.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att nave i Norge (leva på bidrag)

Inläggav Alien » 2014-10-17 15:44:14

plåtmonster skrev:
Miche skrev:
Alien skrev:Norrmännen tycks vara sjukare än svenskarna:
Felslut.

Vi är nog ungefär lika sjuka, skillnaden består i att sjuka svenskar ofta går och jobbar för att de inte har råd att vara hemma, svenskar är nog sjukare eftersom sjuka som jobbar ofta smittar sina arbetskamrater...


Men Miche du får inte slå hål på den nationella ideologin att arbete gör en fri (och friskare) .. :P

(dessutom måste bananskalande i 8 timmar per dag vara oerhört utvecklande.. problemet är väl att många använder den fria tiden till att supa istället)


Arbete brukar iaf ge mer pengar än arbetslöshet. Vilken tror du att en arbetsgivare helst anställer, den som jobbat ett år i Norge el den som bara gått arbetslös omväxlande med "åtgärder" i Sverige?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att nave i Norge (leva på bidrag), svenskar jobbar i stället

Inläggav Heidi79 » 2022-11-09 15:37:28

Alien skrev:Hörde om två svenska tjejer som träffade en kille som "navade (navde?)". Han var ung men var sjukskriven för utbrändhet, och det gällde tydligen flera av hans kompisar också. En livsstil. Svenskan föraktade honom så att hon knappt ville tala med honom. Hon var ju där för att jobba, vilken tjej ville vara ihop med en "navare"? Fast det finns väl norska tjejer som naver också.

Jag har alltså hört att man får högre lön i Norge och dessutom behöver arbeta mindre (37,5 tim/vecka istf 40).


Nav e norska FK.. så e att man navar när får pengar frå där
ja i teorin navar då..fast ja har ett slags jobb :-)063

På min VTA jobb..som e typ DV fast man e anställd..e ja har max 30 tim/vecka. Fast på tirdag åkar sim hall på halva dagen. Å brukar åka med mamma till å från VRA.. när hon åka jobbet. Å därför kommer timme tidigt..å åker timmer sent.. stannar kvar med tanten äger min VTA då. fast sällan jobber dom timmar. Så tror under 30 timmar veckan jobbar. Nått så där.. :-)063 Men ja får bonus lön för det. Å hon sagt tycker om ha mig anställd på VTA
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Att nave i Norge (leva på bidrag), svenskar jobbar i stället

Inläggav Heidi79 » 2022-11-09 15:40:00

Heidi79 skrev:
På min VTA jobb..som e typ DV fast man e anställd..e ja har max 30 tim/vecka. Fast på tirdag åkar sim hall på halva dagen. Å brukar åka med mamma till å från VRA.. när hon åka jobbet. Å därför kommer timme tidigt..å åker timmer sent.. stannar kvar med tanten äger min VTA då. fast sällan jobber dom timmar. Så tror under 30 timmar veckan jobbar. Nått så där.. :-)063 Men ja får bonus lön för det. Å hon sagt tycker om ha mig anställd på VTA


Å ifall man trött man får vila. Vilket e fall nu. Å därför ja på ipad.
Fattar ju inte en en riktigt jobb men :-)063
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in