Restnoteringar av läkemedel

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-11-07 21:35:46

Allt är fan restnoterat. Jag blir galen. De sa till min kompis att de rensade hyllorna för hennes skull och plockade ihop. Räcker en månad. Sedan då?

En av mina mediciner är helt slut i hela Sverige.

Två andra fanns bara för att de tar hem dem åt mig så de hade legat på hyllan och väntat, annars hade jag inte haft dem heller.

Är lite småorolig för den medicinen som inte finns.

Men det har tydligen drabbat alla, som om man blir gladare av det.

Moderator: Kompetterade rubriken.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar

Inläggav Chilehead » 2022-11-08 0:00:55

en av mina mediciner är slut sen i somras
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Restnoteringar

Inläggav Kidzi » 2022-11-08 2:17:49

Chilehead skrev:en av mina mediciner är slut sen i somras


Får du någon annan eller får du klara dig utan?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar

Inläggav Richard » 2022-11-08 9:43:58

Alimemazin droppar (40 mg/ml) som jag brukar få, är slut, så jag får kapslar på 20 mg nu istället. Iktorivil har också varit slut, både 0,5 mg o 2 mg, ren tur att jag fick tag i den sista burken 2 mg för nån månad sen. Men de sa på apoteket att 0,5-orna är tillbaka nu. Iktorivil är jag beroende av o får fruktansvärd abstinens om jag inte får det.

Annars får man ju byta ut de mot något liknande? Iktorivil skulle t.ex. kunna bytas ut mot Stesolid.

Men i en del fall finns inget att byta ut mot, o då är det lite värre...

Som prepper försöker jag ha att ha ett extra lager medicin hemma. Den viktigaste av mina mediciner (Venlafaxin) har jag ca 900 tabletter i mitt beredskapslager. Men de som jag har som är narkotikaklassade; Iktorivil, Lyrica o Imovane, är läkaren inte så pigg på att skriva ut något "beredskapslager" av...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Restnoteringar

Inläggav Kidzi » 2022-11-08 17:40:43

Richard skrev:Alimemazin droppar (40 mg/ml) som jag brukar få, är slut, så jag får kapslar på 20 mg nu istället. Iktorivil har också varit slut, både 0,5 mg o 2 mg, ren tur att jag fick tag i den sista burken 2 mg för nån månad sen. Men de sa på apoteket att 0,5-orna är tillbaka nu. Iktorivil är jag beroende av o får fruktansvärd abstinens om jag inte får det.

Annars får man ju byta ut de mot något liknande? Iktorivil skulle t.ex. kunna bytas ut mot Stesolid.

Men i en del fall finns inget att byta ut mot, o då är det lite värre...

Som prepper försöker jag ha att ha ett extra lager medicin hemma. Den viktigaste av mina mediciner (Venlafaxin) har jag ca 900 tabletter i mitt beredskapslager. Men de som jag har som är narkotikaklassade; Iktorivil, Lyrica o Imovane, är läkaren inte så pigg på att skriva ut något "beredskapslager" av...


Jag trodde först alla hade något att byta till men nu börjar det ta slut på riktigt. Min medicin kommer ev tbx i slutet på november. Men det verkar som ingen vet.

Jag har säkrat min benso för en tid framåt, la ett par tusen på illegalt sålda. Klarar mig en tid utan att de skriver ut nu eller att det inte finns.

Jag önskar att jag hade förstått att det skulle bli så här så jag hade kunnat hämta mer av mina vanliga mediciner som de inte bryr sig om om man har hemma.

Benso kan man byta mot en annan sort men det är inte säkert den hjälper, men åtminstone slipper man abstinens. Har fått göra så med Stesolid en gång, den hjälper inte alls mig, men fick ta den ändå.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar

Inläggav Chilehead » 2022-11-08 23:11:59

Kidzi skrev:
Chilehead skrev:en av mina mediciner är slut sen i somras


Får du någon annan eller får du klara dig utan?

jag har för 2 veckor kvar och har halverat dosen så klarar 28 dagar till
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Restnoteringar

Inläggav Kidzi » 2022-11-09 0:38:47

Chilehead skrev:
Kidzi skrev:
Chilehead skrev:en av mina mediciner är slut sen i somras


Får du någon annan eller får du klara dig utan?

jag har för 2 veckor kvar och har halverat dosen så klarar 28 dagar till


Vad händer sedan?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar

Inläggav Kidzi » 2022-11-09 0:43:38

Ska bli superspännande att byta klimakteriemedicin. Finns två av den sorten. Den ena är OK bara att man blir hungrig och sömnig. Den andra som jag måste byta till blir jag deprimerad av och får konstiga tankar. Känns inte jättebra, men det gäller förmodligen bara några veckor.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar

Inläggav Chilehead » 2022-11-10 0:41:00

Kidzi skrev:
Chilehead skrev:
Kidzi skrev:
Får du någon annan eller får du klara dig utan?

jag har för 2 veckor kvar och har halverat dosen så klarar 28 dagar till


Vad händer sedan?

antingen får jag vara utan (käka mer ipren) eller be läkaren skriva ut 300mg tabletter (har 100mg) som man delar på. Men har inga planer att besöka läkare på ett halvår åtminstone. Är då hellre utan om det går (medicinen ifråga är mot gikt)
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Restnoteringar

Inläggav slackern » 2022-11-10 15:58:21

Chilehead skrev:
Kidzi skrev:
Chilehead skrev:jag har för 2 veckor kvar och har halverat dosen så klarar 28 dagar till


Vad händer sedan?

antingen får jag vara utan (käka mer ipren) eller be läkaren skriva ut 300mg tabletter (har 100mg) som man delar på. Men har inga planer att besöka läkare på ett halvår åtminstone. Är då hellre utan om det går (medicinen ifråga är mot gikt)


Aha portvinstå det har även min pappa men inte jag som tur är.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Restnoteringar

Inläggav Kidzi » 2022-11-13 20:04:59

Undra om det är farligt att proppa i sig 6 tabletter om dagen för att de är så veka, fast man ska ta en?

Min vanliga medicin duger på normal dos. Denna är så dålig. Har googlat och alla hatar den för att den inte funkar.

Min medicin kanske kommer tillbaka snart, jag hoppas verkligen det. Jävla skitmedicin.

Men min grundkemi har ändrats så jag har inte blivit deprimerad av den. Det är bra. Bara trött. Även på normal dos. Alltså inte trött i kroppen utan sömnig så att man inte kan vakna.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar

Inläggav Kidzi » 2022-11-23 18:05:32

Jag fick inga biverkningar den här gången. Men medicinen är så svag att jag tagit slut på receptet. Försöker få recept från annan mottagning och att de inte kollar.

Jag har inte mått dåligt alls att ta för mycket. Det verkar inte farligt.

Min vanliga skulle kommit tillbaka 2 dar sen, men nu i december men de kan inte lova det.

Hur gör folk när livsnödvändiga mediciner är slut?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar

Inläggav Alien » 2022-11-23 19:43:21

Min vanliga medicin var restnoterad men det gjorde inget. Fanns en annan medicin med samma innehåll och t o m samma bolag, bara ett annat namn.

Det är förstås värre om man behöver en mer ovanlig medicin. Det har blivit sämre sedan apoteksmonopolet försvann.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoteringar

Inläggav Kidzi » 2022-11-23 20:06:06

Alien skrev:Min vanliga medicin var restnoterad men det gjorde inget. Fanns en annan medicin med samma innehåll och t o m samma bolag, bara ett annat namn.

Det är förstås värre om man behöver en mer ovanlig medicin. Det har blivit sämre sedan apoteksmonopolet försvann.


Finns tyvärr ingen generika på min medicin. Finns bara en sort.

Vi har haft en myndighet som ordnade så alla mediciner skulle finnas. Ett av apotekets uppgifter. Nu har ingen den rollen.

Bara en av mina mediciner finns i generika. En finns också i andra mg så att man skulle kunna pussla. Tre av dem finns bara en sort.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar

Inläggav Alien » 2022-11-24 1:29:39

När aptoteken avreglerades försvann lagerhållningen. Ingen tänkte på det. Alltså staten måste ta över lagerhållningen, det är det enda vettiga.

DN Ledare igår skrev:Läkemedelsbrist har blivit ett allt större problem. Just nu saknas 530 preparat på de svenska apoteken, många av dem mycket viktiga (Ekot 26/9). Exempelvis är det för närvarande brist på medel mot epilepsi, blodpropp, astma, inflammationssjukdomar, smärttillstånd och starr, samt på ett par antibiotikapreparat (Expressen 28/9).
----
Tanken är att minska svinnet – och därmed onödiga kostnader – genom att bara köpa in och producera exakt så mycket som behövs, exakt när det behövs. Det är ett arbetssätt som fungerar i bilindustrin, där det först togs fram och där riskerna är betydligt mindre. Men när läkemedelsindustrin saknar marginaler får det fruktansvärda konsekvenser för de enskilda konsumenterna i form av stress, lidande, förvärrade sjukdomstillstånd, bestående men – och i värsta fall död.
https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson ... mediciner/

Det finns också för få tillverkare av vissa mediciner, det blir för sårbart för störningar. Fabrikerna ligger ofta långt borta, i Asien el USA.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav nallen » 2022-11-26 10:46:54

Alien skrev:När aptoteken avreglerades försvann lagerhållningen. Ingen tänkte på det. Alltså staten måste ta över lagerhållningen, det är det enda vettiga.

Jag håller i sak med om att avregleringen av Apoteket var tämligen meningslös och på flera sätt kontraproduktiv (mycket på grund av att naiva politiker "glömde" att man måste ställa krav innan om man ska få nåt).

I dagens situation (med många separata företag i apoteksbranschen) är det däremot inte rimligt att staten ska stå för central lagerhållning för bolagen. Som jag ser det är enda möjligheten att man (ev. via lag) skriver in i koncessions-avtalen att bolagen är skyldiga att lagerhålla N månaders förbrukning av preparat enligt en lista från, förslagsvis, läkemedelsverket. Detta ger naturligtvis bolagen en ökad kostnad som i slutänden hamnar på kundernas nota.

Det är som med en massa annat, när det väl är bolagiserat så är avtal sättet att ställa krav på och reglera verksamheter.

Alien skrev:Det finns också för få tillverkare av vissa mediciner, det blir för sårbart för störningar.

Tacka globaliseringen för det. Vi hade en gång en relativt framstående svensk läkemedelsindustri.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-11-27 0:55:59

Varför drabbar det just nu?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Chilehead » 2022-11-27 2:22:01

Jag har regelbundet kollat för min medicin på Apotekets app (senast i onsdags) och den fanns inte någonstans. Torsdagkväll gjorde jag en Hail Mary och på väg hem från jobbet gick in på min ICAs apotek för att fråga om det visste någonting, någon uppdatering. hade bara några kvar. och dom bara "ja vi fick in det idag". YAY.
Hoppas det löser för er andra också snart, det är obehagligt att inte veta, även om det skulle vara "mindre viktig" medicin.

Aspie förtydligande: jag menar inte att medicin skulle vara oviktigt, bara att vissa kanske ställer till med obehag om man är utan
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Richard » 2022-11-27 6:18:42

Det har ingenting med att apoteken privatiserades att göra.

Problemet ligger hos läkemedelsföretagen.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alien » 2022-11-27 14:39:46

Den bristande lagerhållningen har verkligen med privatiseringen att göra. Dvs i de fall när medicinerna finns men är så pass ovanliga att de enskilda apoteken inte vill ha dem i sitt lager. Sedan kan det förstås vara brist hos själva läkemedelsföretagen ibland. Eller att de rentav slutat tillverka medicinerna, eftersom de inte anser det lönsamt.

SVT 23 JULI 2018 skrev:I hela sitt liv har Alireza Alipour använt samma ögondroppar. Nu har läkemedelsföretaget slutat tillverka dem.

– Jag blir så arg när jag tänker på varför medicinen är borta. Det är vinstintresset som gör att jag kanske förlorar synen och får lida av den här värken, säger han.

Alireza Alipour föddes med ögonsjukdomen grön starr. Han är blind, men kan urskilja skuggor och vissa färger. Sedan han var liten har han använt ögondropparna Timolol, för att behålla synintrycken och slippa smärtor.

Medicinen slutat tillverkas
Nu finns medicinen inte längre att få tag i. Läkemedelsföretaget har slutat tillverka den. Alireza Alipour har varit i kontakt med företaget, som menar att det inte finns en marknad för medicinen. Läkemedelsföretag är inte skyldiga att producera särskilda mediciner.

Inte heller Läkemedelsverket eller Socialstyrelsen har ansvar för att se till att vissa läkemedel finns på marknaden.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... gonmedicin

Ackja, marknaden är opålitlig. Om inte tillräckligt många köper en medicin så tillverkar inte läkemedelsföretagen den. De producerar i första hand för att tjäna pengar, inte för att hjälpa sjuka.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2022-11-27 18:55:24

Varför har vi ingen lagerhållning? Att lita på att alla företag kan leverera känns dåligt.

Men varför kan de inte leverera? Alla på en gång. Det måste ju bero på något.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav nallen » 2022-11-27 19:01:08

Det kostar att ha lager. (Nästan) ingen tillverkar något utan att ha en beställning klar. Och ingen beställer tidigare än absolut nödvändigt.

Tid och naturlagar är inget som bekymrar bönräknarna.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alien » 2022-11-27 19:39:49

De har förstås de vanligaste medicinerna i lager. Annars skulle ju ingen kunna hämta ut medicin direkt, alla skulle få gå in och beställa först.

Men hur är det om man beställer via internet från Apotea m fl? De har ju kunder från hela landet, har de inte råd med lager?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav nallen » 2022-11-27 19:53:51

Nej, jag orkar inte försöka korrigera dina bokstavstolkningar.

Naturligtvis är det skillnad på plocklager och lagerhållning för framtiden.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in