Vad betyder samma skrot och korn?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Kidzi » 2022-10-21 22:50:17

Jag vet hur det används. Det är tydligen tyskt. Men förstår inte förklaringen. Någon som kan hjälpa till?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav slackern » 2022-10-21 23:10:24

Same same but different.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Kidzi » 2022-10-21 23:16:13

slackern skrev:Same same but different.


Mm... men vet vad det betyder. Vill veta hur man tänkt sig när man säger så.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Vildsvin » 2022-10-22 1:12:21

Från uppslagsordet "skrot" i Bergverkslexicon från 1789:

"Vid mynt förstås med skrot den tilsatte eller ligerade halten af koppar, hvarmot med Korn menas den öfrige delen af fint, eller af silfver. Häraf upkommer benämnandet af Skrot och Korn uti mynt, såsom samfält utgörande myntets rätta bruttovigt."

https://www.jernkontoret.se/sv/om-oss/b ... con/bwl_s/
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Kidzi » 2022-10-22 1:21:31

Vildsvin skrev:Från uppslagsordet "skrot" i Bergverkslexicon från 1789:

"Vid mynt förstås med skrot den tilsatte eller ligerade halten af koppar, hvarmot med Korn menas den öfrige delen af fint, eller af silfver. Häraf upkommer benämnandet af Skrot och Korn uti mynt, såsom samfält utgörande myntets rätta bruttovigt."

https://www.jernkontoret.se/sv/om-oss/b ... con/bwl_s/


Kan man få översättningen?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Vildsvin » 2022-10-22 3:56:05

Kidzi skrev:
Vildsvin skrev:Från uppslagsordet "skrot" i Bergverkslexicon från 1789:

"Vid mynt förstås med skrot den tilsatte eller ligerade halten af koppar, hvarmot med Korn menas den öfrige delen af fint, eller af silfver. Häraf upkommer benämnandet af Skrot och Korn uti mynt, såsom samfält utgörande myntets rätta bruttovigt."

https://www.jernkontoret.se/sv/om-oss/b ... con/bwl_s/


Kan man få översättningen?


I myntsammanhang betyder skrot den huvudsakliga metallen i myntet som är koppar, medan korn är tillsatsen av råmetall från silvermalm (högst 1/16 föroreningar) eller rent silver. Därav uttrycket "skrot och korn" som beteckning på hela myntets vikt. Myntets värde motsvarar metallens värde.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Kidzi » 2022-10-22 20:42:49

Vildsvin skrev:I myntsammanhang betyder skrot den huvudsakliga metallen i myntet som är koppar, medan korn är tillsatsen av råmetall från silvermalm (högst 1/16 föroreningar) eller rent silver. Därav uttrycket "skrot och korn" som beteckning på hela myntets vikt. Myntets värde motsvarar metallens värde.


OK så de fulare metallerna är skrot och de fina är korn. Jag har alltid tänkt att en är skrot och en är korn. Och att det finns en slags jämförelse. Men det är alltså dessa sammantaget. Och det hade likagärna kunnat kallas att de har samma värde. Eller nåt ditåt.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav melly » 2022-10-22 21:16:43

Kidzi skrev:
Vildsvin skrev:I myntsammanhang betyder skrot den huvudsakliga metallen i myntet som är koppar, medan korn är tillsatsen av råmetall från silvermalm (högst 1/16 föroreningar) eller rent silver. Därav uttrycket "skrot och korn" som beteckning på hela myntets vikt. Myntets värde motsvarar metallens värde.


OK så de fulare metallerna är skrot och de fina är korn. Jag har alltid tänkt att en är skrot och en är korn. Och att det finns en slags jämförelse. Men det är alltså dessa sammantaget. Och det hade likagärna kunnat kallas att de har samma värde. Eller nåt ditåt.

Eftersom frågan nu är utredd ska jag be att få kliva off topic och påstå att uttrycket "samma skrot och korn" är bra mycket mustigare och roligare än "samma värde". Det skulle vara som att byta en sjuhelvetes kraftig svordom mot "nämen ojsan då".

Med andra ord, kanske samma betydelse, men inte alls samma tyngd i uttrycket.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Dagobert » 2022-10-22 22:26:22

Kidzi skrev:
Vildsvin skrev:I myntsammanhang betyder skrot den huvudsakliga metallen i myntet som är koppar, medan korn är tillsatsen av råmetall från silvermalm (högst 1/16 föroreningar) eller rent silver. Därav uttrycket "skrot och korn" som beteckning på hela myntets vikt. Myntets värde motsvarar metallens värde.


OK så de fulare metallerna är skrot och de fina är korn. Jag har alltid tänkt att en är skrot och en är korn. Och att det finns en slags jämförelse. Men det är alltså dessa sammantaget. Och det hade likagärna kunnat kallas att de har samma värde. Eller nåt ditåt.

Inte "samma värde". Då kan man tro att det handlar om människovärde e.d.
Samma innehåll snarare. Man är lika, gärna på flera sätt - av samma skrot och korn.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav melly » 2022-10-22 23:27:35

Är inte "samma skrot och korn" lite nedvärderande, förresten, något man säger om skummisar?
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Kidzi » 2022-10-23 4:02:18

melly skrev:
Kidzi skrev:
Vildsvin skrev:I myntsammanhang betyder skrot den huvudsakliga metallen i myntet som är koppar, medan korn är tillsatsen av råmetall från silvermalm (högst 1/16 föroreningar) eller rent silver. Därav uttrycket "skrot och korn" som beteckning på hela myntets vikt. Myntets värde motsvarar metallens värde.


OK så de fulare metallerna är skrot och de fina är korn. Jag har alltid tänkt att en är skrot och en är korn. Och att det finns en slags jämförelse. Men det är alltså dessa sammantaget. Och det hade likagärna kunnat kallas att de har samma värde. Eller nåt ditåt.

Eftersom frågan nu är utredd ska jag be att få kliva off topic och påstå att uttrycket "samma skrot och korn" är bra mycket mustigare och roligare än "samma värde". Det skulle vara som att byta en sjuhelvetes kraftig svordom mot "nämen ojsan då".

Med andra ord, kanske samma betydelse, men inte alls samma tyngd i uttrycket.


Jag älskar uttrycket samma skrot och korn, vi använder det om hunden och katten hela tiden. De är "two peas in a pod" om man så säger, men samma skrot och korn låter väldigt rivigt och festligt samtidigt som lite gulligt. De är verkligen samma skrot och korn, de kan bli räddhågade för konstiga saker, och de ser likadana ut, ja skillnaden är väl att en är hund och en är katt.

Vi sa det så mycket att jag måste få reda på varför man säger det. Hade aldrig gissat att det hade med mynt att göra, jag tänkte på typ en hög med skräp och en hög med sädet korn. :D
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Kidzi » 2022-10-23 4:04:46

melly skrev:Är inte "samma skrot och korn" lite nedvärderande, förresten, något man säger om skummisar?


Jo, det är nedvärderande när man inte använder det som gulligt, för så gör man ju ibland med saker som egentligen är en ful sak att säga.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Dagobert » 2022-10-23 13:48:38

melly skrev:Är inte "samma skrot och korn" lite nedvärderande, förresten, något man säger om skummisar?

Det tror jag inte - man kan nog säga om ett par kompisar att de är av samma skrot och korn.
Om man tycker det förstås.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav nescio » 2022-10-23 14:04:34

Dagobert skrev: man kan nog säga om ett par kompisar att de är av samma skrot och korn.
Om man tycker det förstås.
Det tolkar jag som att de är lika oärliga, ohederliga, omoraliska.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Vildsvin » 2022-10-23 23:09:18

melly skrev:Är inte "samma skrot och korn" lite nedvärderande, förresten, något man säger om skummisar?
Kidzi skrev:two peas in a pod


På den tiden myntvärdet motsvarande metallvärdet så var det ingen poäng med falskmynteri om de hade samma skrot och korn som ett äkta mynt. Utan falskmyntare sparade in på silvret. Att staten minskade silverhalten var sedan Romarriket ett sätt att finansiera krig.


Två ärtor i samma balja är däremot ett resultat av den rena oförfalskade naturen. Så det antyder att saker är lika varandra utan någon baktanke.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Kidzi » 2022-10-24 7:11:44

Samma skrot och korn kan ju då betyda att de båda är äkta, men att de båda är falska.

Hjälp!

Detta blev komplicerat.

Hunden och katten är skummisar, de stjäl mat och ställer till det.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-24 7:16:52

Jag blir ofta, ofta sedd som 'skummis', fall jag ej clownar mig. Synd.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-24 7:19:21

Kidzi skrev:NT-skadad

Tjusigt begrepp :)
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Vildsvin » 2022-10-24 11:30:20

Det var inte bara falskmyntare och bedrägliga politiker som låg bakom att mynt inte hade samma skrot och korn. Idag används mycket koppar till elektroniska prylar medan zink används för att förhindra korrosion. Zink blir gas över 907 °C medan föroreningar i malmen förblir fasta. Så den metallen är lätt att utvinna. Vilket gör att koppar är mer än dubbelt så dyrt som zink.

Men romarna hade inte teknologin att utvinna zink i gasform så för dem var zink betydligt dyrare än koppar. Man återanvände mässingsmynt (zink+koppar) genom att smälta om dem. Vilket gjorde att en del zink ångade bort och ersattes med brons, och under rikets sista tid av bly.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav slackern » 2022-10-24 14:25:50

Dagobert skrev:
Kidzi skrev:
Vildsvin skrev:I myntsammanhang betyder skrot den huvudsakliga metallen i myntet som är koppar, medan korn är tillsatsen av råmetall från silvermalm (högst 1/16 föroreningar) eller rent silver. Därav uttrycket "skrot och korn" som beteckning på hela myntets vikt. Myntets värde motsvarar metallens värde.


OK så de fulare metallerna är skrot och de fina är korn. Jag har alltid tänkt att en är skrot och en är korn. Och att det finns en slags jämförelse. Men det är alltså dessa sammantaget. Och det hade likagärna kunnat kallas att de har samma värde. Eller nåt ditåt.

Inte "samma värde". Då kan man tro att det handlar om människovärde e.d.
Samma innehåll snarare. Man är lika, gärna på flera sätt - av samma skrot och korn.


Fast i det här fallet handlar det väl om människovärde och inget annat när vi använder till talesättet till vardags? Ser att Melly är inne på samma sak.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav vanillin » 2022-10-25 11:06:24

Intressant att flera hade en egen tolkning eller uppfattning om vad uttrycket betydde. Det hade jag också. Jag hade inte fattat att det är nedvärderande (om det nu är det). Jag trodde det handlade om att två individer är i grund och botten lika fast det är oväntat eller inte märks på ytan. Ungefär som Kidzis hund och katt beskrivs. De är inte ens samma art - men ändå av samma skrot och korn.
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Chrilleb » 2022-10-25 12:37:14

Av samma skrot o korn eller av samma virke... Tror det betyder av samma sort. Typ
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav melly » 2022-10-25 16:09:55

En koll med Wiktionary (som anger pålitliga referenser) visar att uttrycket i första hand är negativt, genom att själva förklaringen har tillägget 'dåliga' (låt vara inom parentes), men att det faktiskt också kan användas positivt.

Möjligen är det så att "skrot och korn" används om en individ i positiv bemärkelse, medan jämförelsen "samma skrot och korn" normalt är negativ.

(Lite annan förklaring till termerna 'skrot' respektive 'korn' också.)
Adverb
av samma skrot och korn
1. (idiomatiskt) av samma (dåliga) sort
Men hur kan någonting som är så olika på ytan ha samma inkråm, bestå av samma skrot och korn?
Gardell vill dock tillbakavisa antagandet att svarta och vita rasradikaler skulle vara av samma skrot och korn.

Etymologi: Skrot är egentligen ett utskuret metallstycke bestämt till prägling och att bli mynt. Av samma skrot och korn heter det efter tyskans ”Schrot und Korn”. Skrot är ett mynts bruttovikt och korn syftar på nettovikten av ädel metall. I båda språken används uttrycket också bildligt. Uttrycket används både i positiv och negativ betydelse, exempel "en man av äkta skrot och korn" (en högst förträfflig person), "några är av samma skrot och korn" (några är likadana, ofta negativt).
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Vad betyder samma skrot och korn?

Inläggav Dagobert » 2022-10-25 20:53:11

vanillin skrev:Intressant att flera hade en egen tolkning eller uppfattning om vad uttrycket betydde. Det hade jag också. Jag hade inte fattat att det är nedvärderande (om det nu är det). Jag trodde det handlade om att två individer är i grund och botten lika fast det är oväntat eller inte märks på ytan. Ungefär som Kidzis hund och katt beskrivs. De är inte ens samma art - men ändå av samma skrot och korn.

+1. Jag har aldrig använt uttrycket negativt.

Det är väl som vanligt lättare att argumentera för att något är [negativt] än för att något inte är.

Används ett neutralt uttryck om negativa företeelser så får det till slut en negativ klang.

Och jag fattar inte vad falskmynteri har med uttrycket att göra.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Språket



Logga in