Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Mats » 2022-10-20 8:39:15

Paladinen skrev:
Kan jag resa utomlands med sjuklön eller sjukpenning? Ja, om det inte påverkar din rehabilitering eller ditt tillfrisknande negativt.29 sep. 2022

Varken sjuklön eller sjukpenning är samma sak som sjukersättning. Det står ingenting i det citatet om vad som gäller för sjukersättning.

Paladinen skrev:
Behöver jag meddela Försäkringskassan om jag ska vara utomlands en längre tid?
Ja, om du får en ersättning från Försäkringskassan kan både en flytt och en längre vistelse utomlands påverka din rätt att fortsätta få ersättningen. [...] Du hittar mer information på sidorna för respektive ersättning. [...]

Som både jag pch Kidzi har konstaterat står det ingenting alls om utlandssemester på FK:s sida för sjukersättning. Det enda som står där om utlandsvistelse är:
Om du flyttar utomlands permanent så ska du anmäla det till Försäkringskassan.


Det går alltså bra att åka på utlandssemester med sjukersättning utan att anmäla resan till FK.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Mats » 2022-10-20 8:44:25

Kidzi skrev:En sak som jag säger man får men en kompis säger man inte får är sitta i en styrelse. Någon som vet?

Från FK sida om sjukersättning:
Anmäl förändringar!
Du måste anmäla alla förändringar som kan påverka rätten till eller storleken på din ersättning. Det gäller till exempel om:
[...]
du får ideella uppdrag som tillkommer eller ändras i omfattning


Man behöver FK:s godkännande för att sitta i en styrelse om man har sjukersättning.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Mats » 2022-10-20 8:56:56

Kidzi skrev:Den som sa till mig att jag begått lagbrott var dock här på forumet, det var tydligen hemskt att jag rest bort. Går inte hitta det vilket egentligen inte spelar någon roll.

Jag har iallafall sedan dess trott detta.

Då var det ju bra att vi redde ut vad som gäller. Bättre sent än aldrig.

Kidzi skrev:Man tror ju på vad folk säger.

Själv är jag rätt skeptisk till vad random folk på internet påstår. Särskilt när det gäller påståenden som saknar källa eller där källan är av typen "min kompis kusin som är jurist säger det". Jag vill gärna försöka kolla upp själv.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Kidzi » 2022-10-20 20:45:02

Mats skrev:
Kidzi skrev:En sak som jag säger man får men en kompis säger man inte får är sitta i en styrelse. Någon som vet?

Från FK sida om sjukersättning:
Anmäl förändringar!
Du måste anmäla alla förändringar som kan påverka rätten till eller storleken på din ersättning. Det gäller till exempel om:
[...]
du får ideella uppdrag som tillkommer eller ändras i omfattning


Man behöver FK:s godkännande för att sitta i en styrelse om man har sjukersättning.


En kompis kompis sitter i styrelse och hon har aldrig bett om lov. Nu har hon blivit vanlig penchis men hon satt i styrelsen innan med. De vill att jag ska sitta i styrelsen och jag sa aldrig för om de får nys om att man kan göra det så drar de väl penningen.

Kanske inte men inte värt att oroa sig för.

Ska säga till att jag behöver fråga om lov och då kommer jag hellre låta bli. Och de får klara sig utan mig. Jag hade inte ens behövt gå på mötena, men FK kan nog hitta på att man är jätteaktiv. Är det någon jag är rädd för är det FK.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Kidzi » 2022-10-20 20:52:27

Mats skrev:
Kidzi skrev:Den som sa till mig att jag begått lagbrott var dock här på forumet, det var tydligen hemskt att jag rest bort. Går inte hitta det vilket egentligen inte spelar någon roll.

Jag har iallafall sedan dess trott detta.

Då var det ju bra att vi redde ut vad som gäller. Bättre sent än aldrig.

Kidzi skrev:Man tror ju på vad folk säger.

Själv är jag rätt skeptisk till vad random folk på internet påstår. Särskilt när det gäller påståenden som saknar källa eller där källan är av typen "min kompis kusin som är jurist säger det". Jag vill gärna försöka kolla upp själv.


Du tänker kanske om det är rimligt. Jag har stött på så mycket orimliga regler att jag tror allt kan finnas.

De jag tror på är de som säger att de råkat ut för något själv. Eller någon i väldigt nära samband.

Det är bra att du kollar upp det.

Sedan kan FK ha lite sluga formuleringar som om något förändras måste du kontakta oss. Sedan får man gissa vad som är värt att rapportera. Jag trodde absolut man fick resa utomlands och blev jätteförvånad när jag blev åthutad. Det hade aldrig varit min tanke att det kunde vara ett problem. Men nu verkar det ju som man får åka utomlands.

Det är förvirrande vad FK tycker man får göra och inte. Det skulle inte förvåna mig om man blev avstängd om det visade sig att man orkade städa hemma för det är ju arbetsförmåga.

Så om någon säger att FK har någon sjuk regel är jag nog benägen att tro på det.

Inte konstigt om folk utan att veta gör bedrägerier. T ex att de sitter i en styrelse utan att fråga. Jag hoppas inte det hamnar i samma statistik som människor som är helt friska som nötkärnor och tar FK ändå.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in