Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Dementia » 2017-06-05 0:51:06

På 80-talet när kabel-tv började komma så fanns det sky- och superchannel, en av dessa visade en tecknad serie som hette Bravestarr. det var innan TV3. Sky och superchannel hade om jag minns rätt ingen svensk text. Tror de kom direkt från satellit-tv, som folk hade innan kabel-tv kom. Hur som helst, för oss gamlingar som växt upp med bara två statliga tv-kanaler och barnprogram som ibland var mer deprimerande än dokumentärer för vuxna så var det en liten befrielse att få se amerikanska barnprogram :-)Happy Annars var mina favoriter Toffelhjältarna, Trolltider (julkalender) och Chronicles of Narnia (tv-serien från 80-talet). Det andra tittade man på för att det inte fanns något annat, spelade ingen roll om det var bra eller dåligt. Tjeckiska dockfilmerna (tror det var på onsdagar?) vad ju något man helst ville slippa men det fanns ju som sagt inget annat...
Dementia
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-11-30
Ort: Arkham

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Pinghis Khan » 2017-06-05 0:55:59

snuggelhund skrev:Jag kommer väl ihåg den tecknade dansk-svenska samproduktionen Trälarna som svt repriserade 1986.

Jag såg fram emot varje fredag med stor glädje. Fullkomligt älskade den serien.

Det måste vara allt sex, våld, ond bråd död och allmänt elände som gjorde den så intressant.

Jag satt som klistrad.




http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/tralarnas-teve/
http://www.barnboken.net/index.php/clr/article/view/134/202

Hahaha! Misär...
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Dementia » 2017-06-05 1:01:09

Pinghis Khan skrev:
snuggelhund skrev:Jag kommer väl ihåg den tecknade dansk-svenska samproduktionen Trälarna som svt repriserade 1986.

Jag såg fram emot varje fredag med stor glädje. Fullkomligt älskade den serien.

Det måste vara allt sex, våld, ond bråd död och allmänt elände som gjorde den så intressant.

Jag satt som klistrad.




http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/tralarnas-teve/
http://www.barnboken.net/index.php/clr/article/view/134/202

Hahaha! Misär...


Hahaha... Trälarna hade jag förträngt helt :lol:
Dementia
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-11-30
Ort: Arkham

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Siggelina » 2017-06-05 12:01:38

Kullamannen, Bombibitt och jag, Chicko och tant Maud, Saltkråkan m.m.
Siggelina
 
Inlägg: 360
Anslöt: 2014-06-21
Ort: Mellansverige

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Furienna » 2017-06-06 12:37:11

Zenon skrev:Tjoo!
Är det någon i denna tråden som sitter på mycket material från tv sändningar, ej sånt som gått till dvd lr bluray?

Jo, jag har faktiskt tjugofyra videoband helt fulla med diverse material från 80-talet och 90-talet. Jag har dock ingen aning om hur jag ska kunna dela det med andra.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Banjokazooie » 2017-07-08 0:07:00

Furienna skrev:Jo, jag har faktiskt tjugofyra videoband helt fulla med diverse material från 80-talet och 90-talet. Jag har dock ingen aning om hur jag ska kunna dela det med andra.


Hjälper dig gärna med banden. Vem vill inte ha lite nostalgi över sig!?
Eller har du lyckats få över lite av VHS banden själv sedan du postade ditt inlägg Furienna? :-)063 Det är onekligen ingen bra idé att låta programmen ligga på VHS banden orört för länge, men vad gör man.

Här kommer något som står mig varmt om hjärtat förövrigt Heathcliff https://www.youtube.com/watch?v=BiXBoAWs5fE
Banjokazooie
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2016-02-16

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Furienna » 2017-07-15 18:17:06

Hur har du tänkt dig att du skulle hjälpa mig med banden?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Banjokazooie » 2018-08-03 23:35:06

Hej gott folk på forumet. Knaper hobby man har men iallafall något som kanske glädjer någon här fortfarande

Sparar gamla videoband med barnprogram inspelade från TV3, TV1000, FilmNet, SF Succe , Cartoon Network och Fox Kids. Har en youtube kanal där lite intros och reklamer och annat finns. Detta gör jag som hobby på fritiden och när helst jag får in fler band.

Spelar över allting på banden som ni själva vill åt men även dokumenterar allt innehåll i ett dokument som ni får ta del av.
Så finns det någon här som har gamla videoband med inspelat tecknat på?


Med vänliga hälsningar
Banjokazooie
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2016-02-16

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav notwoodstock » 2018-08-09 2:56:11

När jag tittade igenom listorna på wiki om gamla barnprogram, så kom jag ihåg

Modiga mindre män

och

Herkules Jonssons... Julkalendern 1969
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav kiddie » 2018-08-09 7:24:05

Brukade tvinga upp mig till sommarmorgon trots att det var klockan nio. De åren jag kollade, kanske 1980-1984 verkar helt odokumenterade. Minns inte mycket. En serie handlade om tre bröder som rymde och levde i skogen. Den var rätt spännande.

Annars var det mycket man kan hitta på nätet fortfarande, Fem myror, Från A till Ö, Kullamannen, Kråkguldet, Pojken med guldbyxorna, Den vita stenen, Pippi, Saltkråkan, Pellepennan och Suddagumman, Teskedsgumman, Drutten och Jena och så Baltazar förstås. Tecknat fanns det inte så gott om men gillade bara tecknat som riktigt liten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Sickstew » 2018-08-24 7:22:47

Banjokazooie skrev:Hej gott folk på forumet. Knaper hobby man har men iallafall något som kanske glädjer någon här fortfarande

Sparar gamla videoband med barnprogram inspelade från TV3, TV1000, FilmNet, SF Succe , Cartoon Network och Fox Kids. Har en youtube kanal där lite intros och reklamer och annat finns. Detta gör jag som hobby på fritiden och när helst jag får in fler band.

Spelar över allting på banden som ni själva vill åt men även dokumenterar allt innehåll i ett dokument som ni får ta del av.
Så finns det någon här som har gamla videoband med inspelat tecknat på?


Med vänliga hälsningar


Skicka gärna ett pm till mig. :)

Min favorit var Swat Kats! Skulle vilja hitta nån som har mer avsnitt inspelade
Sickstew
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2018-08-24

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Furienna » 2018-09-02 15:26:31

Sickstew skrev:Min favorit var Swat Kats! Skulle vilja hitta nån som har mer avsnitt inspelade

Jag har endast ett litet klipp från det programmet.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav antonius » 2018-09-02 18:23:41

linus på linjen, fick mig att prata nonsensitalienska
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Pepparchips » 2018-09-18 12:08:37

antonius skrev:linus på linjen, fick mig att prata nonsensitalienska

Jag hittade en paket med 3-4 DVD-skivor med Linus på linjen. Det är kul ibland när man får infall och spela flera avsnitt på raken.
Pepparchips
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2017-04-22
Ort: Tokholm

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Furienna » 2018-09-18 14:59:47

Jag har ett par avsnitt av "Linus på linjen" kvar från 80-talet. Märkligt program, men man tyckte att det var kul när man var liten.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Re: Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Julianus » 2022-10-20 19:54:53

Bump!

Finns en annan serie som sändes på tv, riktigt bra :)

https://youtu.be/mf2_g52p__Y
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Återgå till Intressanta intressen



Logga in