Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav alpacka » 2022-10-16 22:19:34

Är det tillåtet att vara aktiv på sociala medier om man har sjukersättning på heltid? Jag vet att dom säger att det inte får likställas med arbete och studier men vad exakt betyder det när det kommer till internetaktiviteter? Jag tjänar förstås inga pengar på det jag gör där, utan är bara social och lägger upp bilder ett par ggr i veckan (djur och naturbilder främst). Det känns trist att hemlighålla det jag gör men jag har ingen aning om hur FK ser på detta och jag tänker inte riskera något genom att fråga heller.
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Zima33 » 2022-10-17 17:23:16

Ja det är tillåtet i den omfattningen som du gör det - som ett intresse.
Att ”jobba” som bloggare och tjäna pengar på det kan anses vara över gränsen.

Du kan läsa på försäkringskassans hemsida vad som gäller när man har sjukersättning. Det är lite olika regler beroende på om man fick det innan 2008(?) eller efter.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav alpacka » 2022-10-18 8:47:27

Zima33 skrev:Ja det är tillåtet i den omfattningen som du gör det - som ett intresse.
Att ”jobba” som bloggare och tjäna pengar på det kan anses vara över gränsen.

Du kan läsa på försäkringskassans hemsida vad som gäller när man har sjukersättning. Det är lite olika regler beroende på om man fick det innan 2008(?) eller efter.


Tack för ditt svar. Hur vet FK att jag inte tjänar pengar på det jag gör eller anonyma tipsare? Det är sånt som gör det svårt även om jag är oskyldig. Jag fick sjukersättning efter 2008. Jag tycker Fk hemsida inte skriver tydligt vad som gäller
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav slackern » 2022-10-18 13:26:20

alpacka skrev:
Zima33 skrev:Ja det är tillåtet i den omfattningen som du gör det - som ett intresse.
Att ”jobba” som bloggare och tjäna pengar på det kan anses vara över gränsen.

Du kan läsa på försäkringskassans hemsida vad som gäller när man har sjukersättning. Det är lite olika regler beroende på om man fick det innan 2008(?) eller efter.


Tack för ditt svar. Hur vet FK att jag inte tjänar pengar på det jag gör eller anonyma tipsare? Det är sånt som gör det svårt även om jag är oskyldig. Jag fick sjukersättning efter 2008. Jag tycker Fk hemsida inte skriver tydligt vad som gäller


Går rätt lätt att kola via deklarationen.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav alpacka » 2022-10-18 13:43:36

slackern skrev:
alpacka skrev:
Zima33 skrev:Ja det är tillåtet i den omfattningen som du gör det - som ett intresse.
Att ”jobba” som bloggare och tjäna pengar på det kan anses vara över gränsen.

Du kan läsa på försäkringskassans hemsida vad som gäller när man har sjukersättning. Det är lite olika regler beroende på om man fick det innan 2008(?) eller efter.


Tack för ditt svar. Hur vet FK att jag inte tjänar pengar på det jag gör eller anonyma tipsare? Det är sånt som gör det svårt även om jag är oskyldig. Jag fick sjukersättning efter 2008. Jag tycker Fk hemsida inte skriver tydligt vad som gäller


Går rätt lätt att kola via deklarationen.


Det stämmer men hur funkar det med dom anonyma tipsarna,
? Gör FK sina kontroller enbart via människors deklarationer så är det ju lugnt för min del, men jag misstänker att kontroller kan ske bara av någons misstanke också?
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav slackern » 2022-10-18 13:52:04

alpacka skrev:
slackern skrev:
alpacka skrev:
Tack för ditt svar. Hur vet FK att jag inte tjänar pengar på det jag gör eller anonyma tipsare? Det är sånt som gör det svårt även om jag är oskyldig. Jag fick sjukersättning efter 2008. Jag tycker Fk hemsida inte skriver tydligt vad som gäller


Går rätt lätt att kola via deklarationen.


Det stämmer men hur funkar det med dom anonyma tipsarna,
? Gör FK sina kontroller enbart via människors deklarationer så är det ju lugnt för min del, men jag misstänker att kontroller kan ske bara av någons misstanke också?


Bra fråga jag har inte den blekaste hur FK bär sig åt men tipsare verkar troligt att dom följer upp deras tips. Men tänk så här om du har en YT kanal eller någon annan socialmedia där du marknadsför en produkt där kan FK dra slutsatsen att du tjänar pengar men tar du bara upp vardagliga saker eller något kring dina intressen tror jag att det är lugnt.

Men bäst att du tar kontakt med din handläggare på FK och frågar.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav alpacka » 2022-10-18 14:24:17

slackern skrev:
alpacka skrev:
slackern skrev:
Går rätt lätt att kola via deklarationen.


Det stämmer men hur funkar det med dom anonyma tipsarna,
? Gör FK sina kontroller enbart via människors deklarationer så är det ju lugnt för min del, men jag misstänker att kontroller kan ske bara av någons misstanke också?


Bra fråga jag har inte den blekaste hur FK bär sig åt men tipsare verkar troligt att dom följer upp deras tips. Men tänk så här om du har en YT kanal eller någon annan socialmedia där du marknadsför en produkt där kan FK dra slutsatsen att du tjänar pengar men tar du bara upp vardagliga saker eller något kring dina intressen tror jag att det är lugnt.

Men bäst att du tar kontakt med din handläggare på FK och frågar.


Så är det nog. Problemet är att ibland visar jag djurfoder som jag tycker är bra i syfte att tipsa, dvs inte sälja. Det står även i min text att det är onsponsrat men kanske kan det feltolkas. Riktigt tråkigt är detta, jag vill kunna dela erfarenheter med andra utan att vara rädd för att eventuellt bli misstänkt. Mitt konto är dessutom stängt för allmänheten men jag har rätt mycket följare trots allt. Jag visar såklart aldrig mitt ansikte eller tal, men ändå.
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Alien » 2022-10-18 16:17:23

Men om de misstänker att du gör reklam för djurfoder så kan de väl bara fråga tillverkaren?

Enda sättet att tjäna pengar på sin blogg om man inte själv säljer något, är ju att göra reklam för andras produkter.

Du kan alltid ringa FK från en annan telefon än din egen och säga att du frågar för en väns räkning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav alpacka » 2022-10-18 16:26:11

Alien skrev:Men om de misstänker att du gör reklam för djurfoder så kan de väl bara fråga tillverkaren?

Enda sättet att tjäna pengar på sin blogg om man inte själv säljer något, är ju att göra reklam för andras produkter.

Du kan alltid ringa FK från en annan telefon än din egen och säga att du frågar för en väns räkning.


Jag har bara min telefon att ringa ifrån och vill varken ringa eller maila dom, allt sånt kan göra att dom misstänker mig i onödan.
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav melly » 2022-10-19 1:53:37

Allvarligt talat.

Det är osannolikt att medlemmar på ett nätforum skulle kunna ge klara besked om vad som är tillåtet och vad som inte är det. Inte minst som reglerna tillåter en hel del godtycke.

Vill man vara på den säkra sidan är det enda som gäller att göra just det du inte vill göra: kontakta Försäkringskassan och få deras godkännande för aktiviteten. I förväg, därtill.

Alternativet är att inte meddela Försäkringskassan och förhoppningsvis inte råka illa ut. Personligen tycker jag ju att det du beskriver borde vara OK, men jag är ju ingen representant för Försäkringskassan.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Alien » 2022-10-19 2:54:55

Det är väl ok att arbeta t ex med volontärarbete i max 5 tim/vecka. Då borde det vara ok att ägna sig åt en blogg samma tid.

Iofs ägnar jag mig fler än 5 timmar varje vecka åt internet. Men jag är ju anonym, iaf för FK.

Det är väl ok om man ägnar sig åt bloggande lika mycket tid som en som arbetar kan göra på fritiden.

”Vid bedömningen av arbetsförmågan bortses från aktiviteter som kan jämställas med sådana fritidsaktiviteter som en yrkesverksam person i normalfallet utför på sin fritid. Deltagande i sådant föreningsliv eller kursverksamhet m.m. som motsvarar vad en yrkesverksam person vanligen utför på sin fritid, bör därför inte tas hänsyn till vid bedömningen av arbetsförmågan (prop. 1997/98:111 s. 37).”
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... ng_GZ12466
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav LordNelson » 2022-10-19 12:00:21

Det känns som samhället tycker lika som mamma gjorde: ” Är du hemma från skolan ska du ligga i sängen”.

Den som bryter ryggraden, blir fast i permobil och startar en blogg, som sen blir en av Sveriges mest lästa, om eländet kanske inte ligger så bra till. Trots att person är lika handikappad som om den inte bloggat.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Alien » 2022-10-19 14:01:54

Även i rullstol kan man arbeta, det finns det många som gör.

Om man ägnar 2 tim/dag åt sin blogg så kan man jobba 25%. Problemet är att det inte finns några 25%-iga tjänster.

Om man bloggar 4 tim/dag kan man jobba 50%. Problemet är att man måste gå och lägga sig varannan timme, på vilket jobb kan man göra det?

Till TS, har du verkligen ingen enda bekant el granne vars telefon du kan låna?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Kidzi » 2022-10-19 23:13:49

Jag fick veta efter att jag åkt att det inte är tillåtet att åka utomlands på semester. Hade ingen aning. :( Men det är längesedan nu så även om det kom fram tror jag man skulle låta det vara.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Mats » 2022-10-19 23:57:18

Kidzi skrev:[...] att det inte är tillåtet att åka utomlands på semester.

Har du någon källa på det?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Kidzi » 2022-10-20 0:34:53

Mats skrev:
Kidzi skrev:[...] att det inte är tillåtet att åka utomlands på semester.

Har du någon källa på det?


Det står på deras sida att man måste ansöka innan. Glömmer man att ansöka kan man bli straffad. Man ska ansöka med deras blankett och intyg från läkare att inte ens rehabilitering förvärras av resan. Har man ingen arbetsförmåga alls verkar det lite som man ska få avslag, men tycker det är otydligt.

Tycker det är märkligt att man inte ska ha fritid alls om man är sjukskriven. Räcker det inte med att man aldrig är ledig? Men jag antar att arbetsförmåga har man om man offrar hela fritiden och lägger över den på hemhjälp så man kan jobba en timma om dagen. Har svårt med deras logik.

Sedan undrar jag, hur anser de att det är att jobba för mycket om jag sitter och målar lite, men det räknas inte som arbete alls om jag mockar ett helt stall, ryktar och kratsar alla hästar som DV.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Mats » 2022-10-20 1:00:33

Kidzi skrev:Det står på deras sida att man måste ansöka innan. Glömmer man att ansöka kan man bli straffad.

Jag måste vara väldigt dålig på att leta information för jag hittar ingenting om det på Försäkringskassans hemsida. Var någonstans står det?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Kidzi » 2022-10-20 1:07:39

Mats skrev:
Kidzi skrev:Det står på deras sida att man måste ansöka innan. Glömmer man att ansöka kan man bli straffad.

Jag måste vara väldigt dålig på att leta information för jag hittar ingenting om det på Försäkringskassans hemsida. Var någonstans står det?


Vet inte, kan inte googla från denna datorn. Får lösa det sedan.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Mats » 2022-10-20 1:10:10

Kidzi skrev:Vet inte, kan inte googla från denna datorn. Får lösa det sedan.

Tills du eller någon annan har gjort det betraktar jag det som en myt.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Kidzi » 2022-10-20 1:11:57

Ps, det står inget på FK. Det var väl dåligt. Står på Kommunalarbetarens sida googlade med får man resa utomlands om man har sjukersättning?

Men kan tyvärr inte öppna länkar just nu. Men såg i förhandsvisningen att det verkar gälla detta.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Mats » 2022-10-20 1:21:28

Kidzi skrev:Står på Kommunalarbetarens sida googlade med får man resa utomlands om man har sjukersättning?

Är det den här sidan du har hittat? https://ka.se/2016/11/07/ar-det-tillatet-att-resa-utomlands/

Den sidan handlar om sjukpenning, inte sjukersättning.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Kidzi » 2022-10-20 2:20:40

Mats skrev:får man resa utomlands om man har sjukersättning


Kanske, vet inte. Den som sa till mig att jag begått lagbrott var dock här på forumet, det var tydligen hemskt att jag rest bort. Går inte hitta det vilket egentligen inte spelar någon roll.

Jag har iallafall sedan dess trott detta.

Man tror ju på vad folk säger.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Kidzi » 2022-10-20 2:32:54

En sak som jag säger man får men en kompis säger man inte får är sitta i en styrelse. Någon som vet?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad är tillåtet att göra som sjukpensionär?

Inläggav Paladinen » 2022-10-20 7:18:44

Kan jag resa utomlands med sjuklön eller sjukpenning? Ja, om det inte påverkar din rehabilitering eller ditt tillfrisknande negativt.29 sep. 2022


Behöver jag meddela Försäkringskassan om jag ska vara utomlands en längre tid?
Ja, om du får en ersättning från Försäkringskassan kan både en flytt och en längre vistelse utomlands påverka din rätt att fortsätta få ersättningen. Vad som räknas som en längre vistelse varierar beroende på vilken ersättning du får. Det är ditt ansvar att ta reda på vad som gäller för dig. Det är också ditt ansvar att meddela oss om något ändras i din situation som påverkar din rätt till ersättningen. Du hittar mer information på sidorna för respektive ersättning. Du kan också kontakta oss om du är osäker på vad som gäller för dig.


Detta här ovanför saxat ifrån fk's egen hemsida.


Så länge du har en svensk adress och inte skall inställa dig på af eller fk med jämna mellanrum eller har en verksamhet eller praktik eller arbetsträning du måste vara på så är det ganska svårt för dom att bevisa att du uppehåller dig utomlands om dom inte har spioner som sitter och bevakar din lägenhet/hus 24/7 eller angivare påmorten där du är. Hur skall dom veta om du sitter hemma framför tv:n eller om du är nere i Spanien i 2 månader ?

Angående bloggar och youtube och likande så länge du inte har skattepliktig inkomst ifrån dom som är kopplad till ditt personnummer så tror jag knappast fk bryr sig men det är endast vad jag tror. Du kan ju alltid blogga under pseudonym.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Återgå till Aspergare och vården



Logga in