Är aspergare särskilt lämpade som egenföretagare?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är aspergare särskilt lämpade som egenföretagare?

Inläggav Tyngdkraft » 2022-10-16 21:27:34

Jag har läst en del artiklar om att aspergare är särskilt lämpade som egenföretagare, och att flera kända entreprenörer har drag av Asperger, eller rentav är diagnosticerade aspergare (Elon Musk).

Anser ni att detta stämmer? Jag tänker att ska man driva eget så är det såklart bra att tänka utanför boxen och inte vara som alla andra, och har läst någonstans att många egenföretagare/entreprenörer är lite som hippies. Men ofta innefattar ju att driva eget även kontakt med kunder, och eventuellt anställda om man nu har det, vilket inte alltid är aspergares starka sidor.

Är det någon här som driver eget? Berätta i så fall gärna mer om det, så mycket som känns komfortabelt att berätta. :)
Tyngdkraft
 
Inlägg: 300
Anslöt: 2022-09-22

Är aspergare särskilt lämpade som egenföretagare?

Inläggav Skogkatt » 2022-10-16 22:18:31

Det kan också bero på att många aspergare är bra på att fokusera på något som intresserar dem och jobbar mycket. Så de lägger all sin tid på ett projekt och jobbar med det hela tiden. Det är viktigt om man ska starta något själv, man måste anstränga sig. Men om man vill starta något eget finns det också mycket byråkrati och pappersarbete och man måste hantera människor. Det gillar jag inte alls, det är lite svårt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Är aspergare särskilt lämpade som egenföretagare?

Inläggav LordNelson » 2022-10-17 15:09:53

Jag har haft eget företag och tror det tilltalar många aspergare att jobba så.

Ett problem med asperger kan vara att man har svårt att få ihop helheten men är väldigt bra på vissa grejer. Har man eget företag brukar det vara många olika saker det ska hållas reda på medans om man jobbar åt någon annan kan det räcka med att vara duktig på bara vissa saker.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Är aspergare särskilt lämpade som egenföretagare?

Inläggav Salamander64 » 2022-10-17 16:50:01

Jag driver en enskild firma inom e-handel vid sidan av min vanliga anställning. Dock fungerar det mest som en hobby, där målet mest är att hålla företaget vid liv och ha trevligt under tiden.

Om jag skulle peka på något som skulle kunna härledas till min diagnos så är det väl just det som redan nämnts, dvs att då jag handlar med föremål som jag själv är intresserad av så har jag också en extensiv kunskap om dem och slutar aldrig att lära mig mer. Till detta kan man lägga ett livslångt intresse för kontorsmaterial i alla dess former, och detta intresse får ju näring i och med all kringutrustning som behövs i ett företag av den här typen. Att driva företag innebär ju också att följa vissa givna strukturer, vilket brukar vara positivt för mig.

På minussidan, då? Tja, för det första så har jag svårt för att ens se till saker som jag inte har en direkt personlig koppling till. Skulle kunna bredda mig åt flera håll, men jag kör istället på det jag är trygg med. Jag kan också väldigt lätt bli stressad av att ha press på mig, varför jag inte satt några mål vad gäller resultat, så länge det bara går runt.

Och kunder, ja. Försöker vara tydlig med vad som erbjuds, och har svårt att ta att folk ändå strular runt och krånglar. Än värre är det när man behöver vända sig till t ex Postnords kundservice.

Så... att ha autism/Aspergers är nog inte att betrakta som någon superkraft, men jag tror absolut att ett stort fokus och envishet kan leda långt. Och vi vet ju hur härligt det är att göra något vi verkligen brinner för.

Vore intressant att höra fler åsikter om detta.
Salamander64
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2022-10-15

Är aspergare särskilt lämpade som egenföretagare?

Inläggav Solblomma » 2022-10-18 21:38:45

På föräldrautbildning om ADHD på BUP sa de att det är väldigt vanligt att personer med ADHD är egenföretagare, men jag har inte läst eller hört någon forskning om autistiska egenföretagare. Jag hade aldrig klarat av det, hade bommat på de tråkiga uppgifterna som måste göras. Bokföring och sånt. Och så är jag inte helt förtjust i att prata i telefon (milt sagt).
Solblomma
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Är aspergare särskilt lämpade som egenföretagare?

Inläggav Tyngdkraft » 2022-10-18 23:04:31

Solblomma skrev:På föräldrautbildning om ADHD på BUP sa de att det är väldigt vanligt att personer med ADHD är egenföretagare, men jag har inte läst eller hört någon forskning om autistiska egenföretagare. Jag hade aldrig klarat av det, hade bommat på de tråkiga uppgifterna som måste göras. Bokföring och sånt. Och så är jag inte helt förtjust i att prata i telefon (milt sagt).


Bokföring kan man ju anlita en extern firma att göra. Det är vanligt att företagare gör det. Om man behöver prata i telefon beror nog på vilken typ av verksamhet man driver.
Tyngdkraft
 
Inlägg: 300
Anslöt: 2022-09-22

Är aspergare särskilt lämpade som egenföretagare?

Inläggav Skogkatt » 2022-10-18 23:16:05

Tyngdkraft skrev:Bokföring kan man ju anlita en extern firma att göra. Det är vanligt att företagare gör det.


Ja, men när man startar upp har man ofta inte ekonomin att anlita folk det första man gör, man måste ofta göra saker själv. Jag startade något för många år sedan och jag arbetade med det 7 dagar i veckan på egen hand och gjorde allt själv. Det var inte lätt och byråkratin i Norge är tyvärr utformad för att hindra människor från att starta något eget. Det kunde inte ha varit mer omständligt och idiotiskt, det är ett skämt. Det sitter 500 000 byråkrater på kontorer och kokar ihop nya sätt att ställa till det för for. Den norska staten föredrar att folk inte uppnår någonting själva och istället bero på staten.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Är aspergare särskilt lämpade som egenföretagare?

Inläggav Vildsvin » 2022-10-18 23:21:21

En utbredd myt är att företagare tjänar mycket pengar. Men den genomsnittlige företagaren tjänar i själva verket dåligt och jobbar fler timmar än på en normal anställning.

Många är "nödföretagare" som har svårt att få ett vanligt jobb. Typ pizzabagaren och frisören med knagglig svenska och bristande skolgång. Och akademiker med någon form av psykosocial funktionsnedsättning. Sådana personer kompenserar för sin lägre arbetsförmåga genom att jobba under villkor som hade varit oacceptabla på en anställning.

De egenföretagare som tjänar bra är sådana med en speciell kompetens som är väldigt efterfrågad. Typ hantverkare och konsulter. Det är dock vanligt att aspergare har tummen mitt i handen vilket utesluter hantverksjobb.

Så jag skulle säga att aspergare inte är särskilt lämpade som egenföretagare men det kanske ändå är det enda sättet att kunna försörja sig.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Är aspergare särskilt lämpade som egenföretagare?

Inläggav Tyngdkraft » 2022-10-18 23:59:31

Vildsvin skrev:En utbredd myt är att företagare tjänar mycket pengar. Men den genomsnittlige företagaren tjänar i själva verket dåligt och jobbar fler timmar än på en normal anställning.

Många är "nödföretagare" som har svårt att få ett vanligt jobb. Typ pizzabagaren och frisören med knagglig svenska och bristande skolgång. Och akademiker med någon form av psykosocial funktionsnedsättning. Sådana personer kompenserar för sin lägre arbetsförmåga genom att jobba under villkor som hade varit oacceptabla på en anställning.

De egenföretagare som tjänar bra är sådana med en speciell kompetens som är väldigt efterfrågad. Typ hantverkare och konsulter. Det är dock vanligt att aspergare har tummen mitt i handen vilket utesluter hantverksjobb.

Så jag skulle säga att aspergare inte är särskilt lämpade som egenföretagare men det kanske ändå är det enda sättet att kunna försörja sig.


Detta är en mycket bra poäng. IT-konsulter som hyr ut sig själva kan tjäna rejält med pengar, men det är långtifrån alla egenföretagare som är IT-konsulter.

Det du skriver sätter nog åtminstone delvis fingret på varför en hel del invandrare startar egna företag, ofta restauranger eller liknande. Det är helt enkelt svårt att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden om man inte har gått igenom det svenska utbildningssystemet (eller något annat västerländskt utbildningssystem).
Tyngdkraft
 
Inlägg: 300
Anslöt: 2022-09-22

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in