Bröllop, mer el mindre konstiga

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bröllop, mer el mindre konstiga

Inläggav Alien » 2022-10-15 15:52:35

Förr så måste man gifta sig i Sverige om kvinnan blev gravid. Annars blev det skandal och kvinnan blev utskämd. men det hände ju att mannen stack. Eller att han var gift, då höll både han och kvinnan tyst och hon fick stå ensam både med skammen och att ta hand om barnet. Stämde kvinnan mannen för att få underhåll för barnet, så var det bara för honom att neka, även om han måste begå mened i rätten.

Selma Lagerlöfs Tösen från Stormyrtorpet, som också filmatiserades, handlar om ett sådant fall.

Nu är det ingen skam att vara ogift mor i Sverige. Men i andra länder är det fortfarande så. Som i Vietnam.

Aftonbladet skrev:Som i fallet med 27-åriga Kha, som gravid i tredje månaden hyrde sig en brudgum för att slippa undan ett starkt socialt stigma i Vietnam, nämligen att vara ogift mor.

Barnets far, en redan gift man, betalade i tysthet alla utläggen för fejkbröllopet. Khas föräldrar är medvetna om uppläggets sanna natur, och till resten av släkten planerar Kha att senare uppge att hon har blivit lämnad av sin "make". Det är vida bättre att leva som frånskild mor än som ogift sådan, och Kha säger sig vara mycket tacksam gentemot den man som ställde upp och agerade äkta hälft för en dag.

– Det kändes som om jag höll på att drunkna, men jag fick tag i en flytväst, säger hon.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka ... -i-vietnam

Ja, att bli med barn med en gift man är förstås en skandal. Men finns det pengar kan man slippa skammen.

Det som inte framgår är om även vigseln var fejk. Eller kanske man låtsades att man vigts mer privat och bara själva bröllopsfesten var offentlig. Eller om det fanns inofficella ceremonier som inte gällde juridiskt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bröllop, mer el mindre konstiga

Inläggav Alien » 2022-10-15 16:05:15

Här är ett fall där brudgummen är äkta men de bröllopsgäster som skulle vara hans släktingar var fejk, dvs hyrda.

I en annan prekär situation befann sig Huong och hennes pojkvän Quan. Då Huong kommer från en fattig provins accepterades hon inte av pojkvännens föräldrar, medan det för Huongs föräldrar var mycket viktigt att hon gifte sig i tuppens år, i enlighet med en spådom.

Bröllopet anordnades och på Huongs sida närvarade hennes riktiga släktingar, medan hans var inhyrda skådespelare. Hur Quan sedan ska lyckas hålla giftermålet hemligt för sina föräldrar återstår att se.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka ... -i-vietnam

Undrar om hennes föräldrar var medveta om att brudgummens släktingar var fejk. Ja, kanske var det de som betalade alla falska släktingar. Huongs övriga släktingar visste det säkert inte, det var ju för deras skull de inhyrda släktingarna fanns.

Kanske accepterar Quans föräldrar sin svärdotter den dag hon fött dem en sonson.

Anm. Tuppens år = 28 jan 2017 - 15 feb 2018. Nästa Tuppens år är om 12 år så jag förstår att föräldrarna tyckte det var bråttom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bröllop, mer el mindre konstiga

Inläggav LordNelson » 2022-10-15 16:43:53

Alien skrev:Nu är det ingen skam att vara ogift mor i Sverige. Men….

Jag vet inte hur stor skammen var då men ser när jag släktforskat att det förekom veganska ofta. Både min mormor och farmor var oäkta och min farfar hade ett barn som växte upp utan föräldrar. Om jag minns rätt var det oäkta barn i nästan varje led på kvinnosidan bland farmors anor.

Det är ingen i släkten som pratat om det här eller att det skulle vara belagt med skam, men sen pratar man kanske inte inom familjen om sånt som är jobbigt eller ställer en själv i dålig dager.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Bröllop, mer el mindre konstiga

Inläggav Alien » 2022-10-16 1:46:25

I detta bröllop är inget fejk. Men det är det konstigaste bröllopet i mitt tycke.

Det anses att bröllopsdagen är brudens dag, det är då hon ska glänsa. Bröllopet förbereds i ett år. Jag talar om amerikanska kyrkbröllop som är en inspiration även i Sverige. Det är väldigt noga med brudklänningen, som är jättedyr trots att den bara ska användas en enda dag. (Det finns t o m ett TV-program som heter Say Yes to the Dress, där blivande brudar provar den ena vita brudklänningen efter den andra för att hitta den perfekta. Oftast med smakråd med (bästa väninnan, syster och/el mor). Ja, det går till överdrift tycker jag, men ofta har kvinnorna drömt om detta sedan de var småflickor. Bruden ska givetvis vara supervacker och beundras av alla bröllopsgäster och mest av allt av brudgummen.

Och så läser man hur bröllop går till i Jemen.

Expressen 24 apr 2018 skrev:Ahmed Ali Abdullah, 24, och Ghasan Ali Abdullah, 30 gifter sig. De sitter upphöjda på en rosa duk med blinkande hjärtan under girlanger. Ahmed har tagit med sig sina fotbollspokaler och ställt upp dem på ett bord. Vänner och släkt firar med att tugga khat och lyssna på trummusik.

Ahmed och Ghasan är bröder. Brudarna är inte med på festen. Kvinnor får inte vara med på männens bröllop eftersom att det strider mot jemenitisk religion, kultur och tradition.

I Jemen väljer sonens mamma vem han ska gifta sig med. Som kvinna är hon den som har möjlighet att träffa och se kvinnor i kvinnornas slutna rum.

Mannen får inte se bruden före äktenskapet. Mamman får bara beskriva henne, men han får inte se någon bild.
https://www.expressen.se/nyheter/magda- ... agon-brud/

Troligen har kvinnorna en egen fest där bruden får visa upp sig. Men det verkar mer som en städad och helt alkoholfri svensexa resp möhippa.

Fast det värsta kommer när de väl är gifta. Nu är hon helt utlämnad till en främmande man.

Jemenitiska kvinnor blir aldrig myndiga, utan måste ha en manlig förmyndare.
Spoiler: visa
Utan förmyndarens tillstånd får kvinnan inte hyra bostad, arbeta, studera, skaffa pass eller resa. Vittnar de vid en rättegång räknas deras röst som en halv.

När en kvinna är gift behöver hon mannens godkännande för att lämna hemmet.
---
Vid skilsmässa går barnen till mannen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bröllop, mer el mindre konstiga

Inläggav Skogkatt » 2022-10-16 10:59:46

Alien skrev:I detta bröllop är inget fejk. Men det är det konstigaste bröllopet i mitt tycke.

Det anses att bröllopsdagen är brudens dag, det är då hon ska glänsa. Bröllopet förbereds i ett år. Jag talar om amerikanska kyrkbröllop som är en inspiration även i Sverige. Det är väldigt noga med brudklänningen, som är jättedyr trots att den bara ska användas en enda dag. (Det finns t o m ett TV-program som heter Say Yes to the Dress, där blivande brudar provar den ena vita brudklänningen efter den andra för att hitta den perfekta. Oftast med smakråd med (bästa väninnan, syster och/el mor). Ja, det går till överdrift tycker jag, men ofta har kvinnorna drömt om detta sedan de var småflickor. Bruden ska givetvis vara supervacker och beundras av alla bröllopsgäster och mest av allt av brudgummen.


Tycker du att det är det konstigaste bröllopet? Jag tycker det låter trevligt. Tvångsäktenskap och arrangerade äktenskap är nog lite konstigare.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Bröllop, mer el mindre konstiga

Inläggav Alien » 2022-10-16 12:49:51

Det är det stora ståhejet och den höga kostnaden jag finner överdrivet.

Men det var bröllopet i Jemen, där män och kvinnor firar på varsitt håll jag kände var konstigast. Det naturliga för oss i Västerlandet är att män och kvinnor festar tillsammans och att alla får beundra bruden och hennes stass.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bröllop, mer el mindre konstiga

Inläggav Skogkatt » 2022-10-16 14:59:31

Alien skrev:Det är det stora ståhejet och den höga kostnaden jag finner överdrivet.


När jag gifter mig kommer det att pågå i tre dagar, vägar kommer att blockeras, grannar kommer att ringa polisen på grund av hög musik och tidningarna kommer att skriva om det. 8) Och det blir höga kostnader ja. När man gifter sig kan man inte spara pengar, man måste slå på den stora trumman och göra det ordentligt. :-)005
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in