Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Höjda elpriser - nu måste vi frysa och leva i mörker?

Inläggav Skogkatt » 2022-10-11 18:29:37

Problemet är egentligen inte att de kan fatta eld, problemet är att dessa nya batterier brinner värre än satans eldstad när de först börjar brinna. :shock: Det är nästan omöjligt att stoppa det. Så man borde aldrig ladda cyklar eller bilar eller skotrar nära hus eller på natten när man sover.





Moderator atoms - inlägget har flyttats från en annan tråd sedan skribenten insåg sitt misstag.
Skogkatt
 
Inlägg: 6104
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Kidzi » 2022-10-11 20:16:16

Skitlänge sedan jag hade en elräkning. Hoppas inte Postnord har tappat bort den, de har lyckats dela ut tre tidskrifter på raken utan att ha bort dem.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav nescio » 2022-10-12 14:00:57

Kidzi skrev:Skitlänge sedan jag hade en elräkning.
Kan du inte se räkningarna om du loggar in på elbolagets sida?
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Richard » 2022-10-12 18:51:32

Skogkatt skrev:Problemet är egentligen inte att de kan fatta eld, problemet är att dessa nya batterier brinner värre än satans eldstad när de först börjar brinna. :shock: Det är nästan omöjligt att stoppa det. Så man borde aldrig ladda cyklar eller bilar eller skotrar nära hus eller på natten när man sover.





Moderator atoms - inlägget har flyttats från en annan tråd sedan skribenten insåg sitt misstag.


Usch, det där vill man ju inte vara med om...

Jag har en brandsläckare bredvid sparkcykeln men det är vatten... Inte särskilt bra mot litiumbatterier. Jag har en pulversläckare i köket också samt en brandfilt. Min kompis arbetar med brandsäkerhet o han säljer speciella brandsläckare som är för just brand i litiumbatterier o elbilar. Man kanske skulle investera i en sån? Jag tror dom kostar rätt mycket, men man ångrar nog inte sig om olyckan är framme.

Jag har aldrig tänkt på det, men många säger ju att man ska vara vaksam med laddare o sånt. Jag har säkert 25-30 produkter som måste laddas regelbundet o jag låter de laddas när jag inte är hemma ens... Sparkcykeln har jag ju oftast med mig, men extratelefonen, powerbanks o min laptop står alltid på...
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Alien » 2022-10-14 0:14:55

Jag borde kanske byta elleverantör. Kollade på en sida. Den visste tydligen automatiskt att jag tillhör elområde 3 (känns lite oroande). Men då dök det upp en lista på 71 olika leverantörer! Hittade inte ens min egen leverantör där. Lägsta pris var tydligen 431,75 öre/kWh. På senaste fakturan står det 60 öre.

Men nu är det dags för att förnya avtalet. De rekommenderar rörligt pris tills vidare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav slackern » 2022-10-14 0:24:28

Alien skrev:Jag borde kanske byta elleverantör. Kollade på en sida. Den visste tydligen automatiskt att jag tillhör elområde 3 (känns lite oroande). Men då dök det upp en lista på 71 olika leverantörer! Hittade inte ens min egen leverantör där. Lägsta pris var tydligen 431,75 öre/kWh. På senaste fakturan står det 60 öre.

Men nu är det dags för att förnya avtalet. De rekommenderar rörligt pris tills vidare.


Det är ingen skojare du har tecknat avtal med?

Här har du priset på Nord Pool.

https://www.nordpoolgroup.com/
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Skogkatt » 2022-10-14 0:26:42

Alien skrev:Lägsta pris var tydligen 431,75 öre/kWh.


Det är ju fruktansvärt. :shock: 431 öre. Det borde vara olagligt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6104
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Richard » 2022-10-14 5:35:25

Jag har detta bolag; https://www.karnkraft.se/ Man får en rolig teckning på varje faktura.

Elräkning 2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav LordNelson » 2022-10-14 9:35:04

Alien skrev:Men nu är det dags för att förnya avtalet. De rekommenderar rörligt pris tills vidare.

Hur värmer du huset, med fjärrvärme? I så fall gör du antagligen inte av med så mycket el och kan spara genom att släcka lampor och så. Om du är uppe mycket på kvällen/natten kan du ha timtaxa och tvätta och ladda apparater då.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav RapeRegs » 2022-10-14 10:22:04

Om du har direktverkande el kan du bära in vatten från någon närliggande bäck och göra IS i frysen. Sen bär du ut isen ur huset och hämtar nytt vatten.
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Kotten » 2022-10-14 11:23:10

Alien skrev:Men då dök det upp en lista på 71 olika leverantörer!

På den gamla goda tiden kontaktade man det lokala elbolaget om man ville ha ström och televerket när man ville ha en telefon... :-(
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Skogkatt » 2022-10-14 12:47:48

Kotten skrev:På den gamla goda tiden kontaktade man det lokala elbolaget om man ville ha ström och televerket när man ville ha en telefon...


Nu har vi 300 elbolag, 400 televerk och 600 postverk. Och alla tjänster har bara blivit sämre och svårare att använda. :-)004 Det är framsteg säger dem.
Skogkatt
 
Inlägg: 6104
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Alien » 2022-10-14 12:54:54

Det blir för många val för mig.

Fast el rörligt pris? Med rörligt pris kan det ju bli hur dyrt som helst. Åas bara en månads uppsägningstid.

Timpris el inte?

Ett elavtal med timpris passar allra bäst för dig som ändå tänkt ha ett pris som rör sig med marknaden, det vill säga inte ett fastpris, och som har möjlighet att flytta förbrukningen över dygnet. Ofta är det under natten som elpriset är lägst. Kan du planera exempelvis dina tvättider eller elbilsladdning till de timmar då priset är lägre kan du dra nytta av ett timpris. Om du däremot inte har möjlighet att förändra förbrukningen kan det istället bli dyrare för dig som kund.
https://www.eon.se/el/elpriser/timpris? ... lsrc=aw.ds

Någon elbil har vi inte.

Ja, diskmaskinen kan ju få gå på natten. Behöver inte tömma den förrän nästa dag. Men tvättmaskinen? Ska den gå fram till kl två på natten och då ska jag ner i mörka källaren och hänga upp den? När börjar natten och nattpriset, vid midnatt?

Eon erbjudar en årsavgift på 540 kr och en rörlig avgift på 5 öre kWh. Men om den är rörlig kan den ju ändras närsomhelst? Men låter inte det väl lågt, nuvarande är 62 öre kWh? Är det något jag inte fattar?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav LordNelson » 2022-10-14 14:13:17

Alien skrev:Det blir för många val för mig.
Ja, diskmaskinen kan ju få gå på natten. Behöver inte tömma den förrän nästa dag. Men tvättmaskinen? Ska den gå fram till kl två på natten och då ska jag ner i mörka källaren och hänga upp den? När börjar natten och nattpriset, vid midnatt?

Eon erbjudar en årsavgift på 540 kr och en rörlig avgift på 5 öre kWh. Men om den är rörlig kan den ju ändras närsomhelst? Men låter inte det väl lågt, nuvarande är 62 öre kWh? Är det något jag inte fattar?

Dom fem örena är vad Eon tar i provision.
Elen brukar vara dyr fram till 20 sen väldigt mycket billigare till 06. Det finns appar.
Hur värmer du ditt hus?
Hur som, ta ett avtal som känns bra. Det blir dyrt vilket som. Priset vi får betala för demokratin.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav slackern » 2022-10-14 16:04:06

Alien skrev:Det blir för många val för mig.

Fast el rörligt pris? Med rörligt pris kan det ju bli hur dyrt som helst. Åas bara en månads uppsägningstid.

Timpris el inte?

Ett elavtal med timpris passar allra bäst för dig som ändå tänkt ha ett pris som rör sig med marknaden, det vill säga inte ett fastpris, och som har möjlighet att flytta förbrukningen över dygnet. Ofta är det under natten som elpriset är lägst. Kan du planera exempelvis dina tvättider eller elbilsladdning till de timmar då priset är lägre kan du dra nytta av ett timpris. Om du däremot inte har möjlighet att förändra förbrukningen kan det istället bli dyrare för dig som kund.
https://www.eon.se/el/elpriser/timpris? ... lsrc=aw.ds

Någon elbil har vi inte.

Ja, diskmaskinen kan ju få gå på natten. Behöver inte tömma den förrän nästa dag. Men tvättmaskinen? Ska den gå fram till kl två på natten och då ska jag ner i mörka källaren och hänga upp den? När börjar natten och nattpriset, vid midnatt?

Eon erbjudar en årsavgift på 540 kr och en rörlig avgift på 5 öre kWh. Men om den är rörlig kan den ju ändras närsomhelst? Men låter inte det väl lågt, nuvarande är 62 öre kWh? Är det något jag inte fattar?


Rörligt elpris slår ut medelpriset över månaden ungefär så. Om du ändå har uppvärmning via fjärrvärmenätet skulle jag tro att rörligt elpris är mest fördelaktigt för dig. Kan du inte kontakta någon energirådgivare på kommunen? Det skulle jag göra om jag vore dig så det är mitt råd till dig att kontakta en sådan.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav melly » 2022-10-14 17:53:13

Det finns också Konsumenternas energimarknadsbyrå - dem har jag varit i kontakt med, de var himla trevliga och gav bra råd utan att försöka bestämma åt mig.

Just nu har de dock, inte helt oväntat, hög belastning, så de blir glada om man letar svar på deras webbsidor först.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Kidzi » 2022-10-14 17:56:31

Kan säga att detta är ganska varmt. Liten katt ligger på bröstet, mellanstor hund ligger på magen. Stor katt ligger på fötterna.

Idag blev det svinkallt ute innan var det milt men ingen värme i elementet. Jag FRUUUSER.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Alien » 2022-10-14 18:21:37

LordNelson skrev:
Alien skrev:Det blir för många val för mig.
Ja, diskmaskinen kan ju få gå på natten. Behöver inte tömma den förrän nästa dag. Men tvättmaskinen? Ska den gå fram till kl två på natten och då ska jag ner i mörka källaren och hänga upp den? När börjar natten och nattpriset, vid midnatt?

Eon erbjudar en årsavgift på 540 kr och en rörlig avgift på 5 öre kWh. Men om den är rörlig kan den ju ändras närsomhelst? Men låter inte det väl lågt, nuvarande är 62 öre kWh? Är det något jag inte fattar?

Dom fem örena är vad Eon tar i provision.
Elen brukar vara dyr fram till 20 sen väldigt mycket billigare till 06. Det finns appar.
Hur värmer du ditt hus?
Hur som, ta ett avtal som känns bra. Det blir dyrt vilket som. Priset vi får betala för demokratin.

Vi har fjärrvärme.

Men på fakturorna står det inte hur mycket just Eon tar, bara ett totalpris av 62 öre/kWh.

Så finns ju själva elnätsfakturan. Där kan jag inte välja, det är Vattenfall. När jag jämför förbrukningen 2021 och 2022 så är det genomgående högre förbrukning detta år förutom under juni och juli. Förbrukningen i december var jättehög och kommer alltså att bli minst lika hög nästa december. Varför blev den så hög? Ja, vi renoverade badrum och gästtoa i december. Det blev jättekallt och vi fick använda ett extra element. Vi ska renovera mer nu...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Alien » 2022-10-14 18:23:20

slackern skrev:
Alien skrev:Det blir för många val för mig.

Fast el rörligt pris? Med rörligt pris kan det ju bli hur dyrt som helst. Åas bara en månads uppsägningstid.

Timpris el inte?

Ett elavtal med timpris passar allra bäst för dig som ändå tänkt ha ett pris som rör sig med marknaden, det vill säga inte ett fastpris, och som har möjlighet att flytta förbrukningen över dygnet. Ofta är det under natten som elpriset är lägst. Kan du planera exempelvis dina tvättider eller elbilsladdning till de timmar då priset är lägre kan du dra nytta av ett timpris. Om du däremot inte har möjlighet att förändra förbrukningen kan det istället bli dyrare för dig som kund.
https://www.eon.se/el/elpriser/timpris? ... lsrc=aw.ds

Någon elbil har vi inte.

Ja, diskmaskinen kan ju få gå på natten. Behöver inte tömma den förrän nästa dag. Men tvättmaskinen? Ska den gå fram till kl två på natten och då ska jag ner i mörka källaren och hänga upp den? När börjar natten och nattpriset, vid midnatt?

Eon erbjudar en årsavgift på 540 kr och en rörlig avgift på 5 öre kWh. Men om den är rörlig kan den ju ändras närsomhelst? Men låter inte det väl lågt, nuvarande är 62 öre kWh? Är det något jag inte fattar?


Rörligt elpris slår ut medelpriset över månaden ungefär så. Om du ändå har uppvärmning via fjärrvärmenätet skulle jag tro att rörligt elpris är mest fördelaktigt för dig. Kan du inte kontakta någon energirådgivare på kommunen? Det skulle jag göra om jag vore dig så det är mitt råd till dig att kontakta en sådan.

Det stod nyligen i tidningen hur nerringda rådgivarna blivit. Alla som är som jag, som låtit allt flyta på och bara förlängt avtalet, de har nu vaknat och börjat oroa sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav slackern » 2022-10-14 18:40:49

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Det blir för många val för mig.

Fast el rörligt pris? Med rörligt pris kan det ju bli hur dyrt som helst. Åas bara en månads uppsägningstid.

Timpris el inte?

https://www.eon.se/el/elpriser/timpris? ... lsrc=aw.ds

Någon elbil har vi inte.

Ja, diskmaskinen kan ju få gå på natten. Behöver inte tömma den förrän nästa dag. Men tvättmaskinen? Ska den gå fram till kl två på natten och då ska jag ner i mörka källaren och hänga upp den? När börjar natten och nattpriset, vid midnatt?

Eon erbjudar en årsavgift på 540 kr och en rörlig avgift på 5 öre kWh. Men om den är rörlig kan den ju ändras närsomhelst? Men låter inte det väl lågt, nuvarande är 62 öre kWh? Är det något jag inte fattar?


Rörligt elpris slår ut medelpriset över månaden ungefär så. Om du ändå har uppvärmning via fjärrvärmenätet skulle jag tro att rörligt elpris är mest fördelaktigt för dig. Kan du inte kontakta någon energirådgivare på kommunen? Det skulle jag göra om jag vore dig så det är mitt råd till dig att kontakta en sådan.

Det stod nyligen i tidningen hur nerringda rådgivarna blivit. Alla som är som jag, som låtit allt flyta på och bara förlängt avvtalet, de har nu vaknat och börjat oroa sig.


Fast vad jag har förstått så värmer ni upp huset med fjärrvärme, så ni kan väl inte ha allt för höga elräkningar?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Alien » 2022-10-14 18:45:26

Men det är ju oklart hur mycket det går upp. Vi är också frusna av oss, då går det åt mer el. Allt annat går upp också, t ex maten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Skogkatt » 2022-10-14 19:42:21

Jag har också kollat alla elleverantörer här i Norge och jag fann ut att man sparar så lite att det nästan inte är någon idé att lägga tid på att byta. Om man inte har den absolut sämsta och dyraste avtalen.

Eftersom alla dessa företag konkurrerar och det betyder att alla måste pressa ner sina priser. Så skillnaden i pris för företaget som ligger på första plats och företaget som ligger på 15:e plats var bara några öre.
Skogkatt
 
Inlägg: 6104
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav slackern » 2022-10-14 19:52:39

Alien skrev:Men det är ju oklart hur mycket det går upp. Vi är också frusna av oss, då går det åt mer el. Allt annat går upp också, t ex maten.


Ja då verkar det ju klart bäst att ni säljer huset och flyttar till hyresrätt då lär ni ju få en rätt så bra buffert efter försäljningen.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Alien » 2022-10-14 23:48:16

melly skrev:Det finns också Konsumenternas energimarknadsbyrå - dem har jag varit i kontakt med, de var himla trevliga och gav bra råd utan att försöka bestämma åt mig.

Just nu har de dock, inte helt oväntat, hög belastning, så de blir glada om man letar svar på deras webbsidor först.

Jo, jag har tittat på Elpriskollen. Men förstår inte hur jag ska tolka siffrorna:

Timpris
Grästorp Energi AB: 298,91 öre/kWh
E.on: 44,83 - 934,00 öre/kWh
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in