Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav antonius » 2022-10-08 8:51:24

nättingsoppa äter en del, har aldrig ätit det, ser inte så gott ut
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav antonius » 2022-10-08 9:03:38

Chrilleb skrev:@Kidzi


Tar med Dramatenkärra till butiken. Brukar packa den full med lite av varje ( Storhandla 2 ggr / veckan ). Har inget körkort eller bil. :)


Haha, det är bra, miljövänligt och motionsbefrämjande, själv har jag en så kallad "pirra" och drar saker på, samt även en liten hopfällbar att ta med sig t ex i bilen
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Huggorm » 2022-10-08 10:37:53

antonius skrev:nättingsoppa äter en del, har aldrig ätit det, ser inte så gott ut
Menar du nässelsoppa? Nässlor kan ju heta olika varianter på Nättla på dialekt. I såna fall kan jag avslöja att det är riktigt god soppa.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav antonius » 2022-10-08 12:02:23

Huggorm skrev:
antonius skrev:nättingsoppa äter en del, har aldrig ätit det, ser inte så gott ut
Menar du nässelsoppa? Nässlor kan ju heta olika varianter på Nättla på dialekt. I såna fall kan jag avslöja att det är riktigt god soppa.


nej jag menar nejonöga, de heter väl så egentligen, norrbottningar kallar dem nätting, ser ut som små slemmiga ålar
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav heavymetal » 2022-10-08 12:02:59

Matlådor, storkok, handla till extrapris. Brukar äta vegetarisk mat, gör ofta storkok på t.ex spagetti och köttfärsås med vegofärs, kommer undan rätt billigt.
heavymetal
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2020-04-06

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Kidzi » 2022-10-08 18:17:00

Chrilleb skrev:@Kidzi


Tar med Dramatenkärra till butiken. Brukar packa den full med lite av varje ( Storhandla 2 ggr / veckan ). Har inget körkort eller bil. :)


Låter bra. Vi beställer mesta maten på Willys. Min kompis hämtar. Jag kan tyvärr inte gå så långt som till affären. Särskilt vågar jag inte ensam för om benen strejkar så får jag sitta på marken sedan med alla varor.

Jag gick med en boendestödjare en gång och förklarade att jag inte kunde gå fort på grund av sjukdom. Han lyssnade i en minut, sedan älgade han iväg. Jag sa att jag kan inte gå så. Han stannade till och var sur. Sedan äldgade han iväg igen. Hem gick vi jättefort. Sedan säger han att Ser du, det gick ju bra! snorkigt. Jag går in och han går och sedan ligger jag i hallen i 20 minuter.

Så de får aldrig mer "hjälpa" mig. Sa till en av de äldre stödjarna och hon blev skitförbannad på honom. De yngre försöker "motionera" mig för de anser mig fejka sjukdom och det jag behöver göra är att inse att jag KAN vara duktig och frisk.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Huggorm » 2022-10-08 22:14:18

antonius skrev:
Huggorm skrev:
antonius skrev:nättingsoppa äter en del, har aldrig ätit det, ser inte så gott ut
Menar du nässelsoppa? Nässlor kan ju heta olika varianter på Nättla på dialekt. I såna fall kan jag avslöja att det är riktigt god soppa.


nej jag menar nejonöga, de heter väl så egentligen, norrbottningar kallar dem nätting, ser ut som små slemmiga ålar
Hade jag aldrig gissat, visste inte ens att de fanns ända uppe i norrbotten. Här skall de finnas i älven men jag har aldrig sett någon
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Kidzi » 2022-10-09 0:49:11

Usch nejonögon. De är obehagliga, men skulle vilja prova att äta dem.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav antonius » 2022-10-09 8:41:25

Kidzi skrev:Usch nejonögon. De är obehagliga, men skulle vilja prova att äta dem.


På sidan 15 finns receptet på nättingsoppa/nejonöga:

https://www.robertsfors.se/wp-content/u ... ppslag.pdf
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Chrilleb » 2022-10-09 9:00:15

@Kidzi


Ok, beklagar det att du har problem att gå snabbt.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav antonius » 2022-10-09 12:08:59

Kidzi skrev:
Chrilleb skrev:@Kidzi


Tar med Dramatenkärra till butiken. Brukar packa den full med lite av varje ( Storhandla 2 ggr / veckan ). Har inget körkort eller bil. :)


Låter bra. Vi beställer mesta maten på Willys. Min kompis hämtar. Jag kan tyvärr inte gå så långt som till affären. Särskilt vågar jag inte ensam för om benen strejkar så får jag sitta på marken sedan med alla varor.

Jag gick med en boendestödjare en gång och förklarade att jag inte kunde gå fort på grund av sjukdom. Han lyssnade i en minut, sedan älgade han iväg. Jag sa att jag kan inte gå så. Han stannade till och var sur. Sedan äldgade han iväg igen. Hem gick vi jättefort. Sedan säger han att Ser du, det gick ju bra! snorkigt. Jag går in och han går och sedan ligger jag i hallen i 20 minuter.

Så de får aldrig mer "hjälpa" mig. Sa till en av de äldre stödjarna och hon blev skitförbannad på honom. De yngre försöker "motionera" mig för de anser mig fejka sjukdom och det jag behöver göra är att inse att jag KAN vara duktig och frisk.


Det är ju åt sådana douchebags man vill skrika tänk om du själv blir sjuk eller du får barn som är sjuk så får du väl se hur det är, men det är lixom ingen ide för folk greppar inte det förrän man sitter i skiten själv
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav NormBrytaren » 2022-10-09 13:57:40

Kidzi skrev:
Chrilleb skrev:@Kidzi


Tar med Dramatenkärra till butiken. Brukar packa den full med lite av varje ( Storhandla 2 ggr / veckan ). Har inget körkort eller bil. :)


Låter bra. Vi beställer mesta maten på Willys. Min kompis hämtar. Jag kan tyvärr inte gå så långt som till affären. Särskilt vågar jag inte ensam för om benen strejkar så får jag sitta på marken sedan med alla varor.

Jag gick med en boendestödjare en gång och förklarade att jag inte kunde gå fort på grund av sjukdom. Han lyssnade i en minut, sedan älgade han iväg. Jag sa att jag kan inte gå så. Han stannade till och var sur. Sedan äldgade han iväg igen. Hem gick vi jättefort. Sedan säger han att Ser du, det gick ju bra! snorkigt. Jag går in och han går och sedan ligger jag i hallen i 20 minuter.

Så de får aldrig mer "hjälpa" mig. Sa till en av de äldre stödjarna och hon blev skitförbannad på honom. De yngre försöker "motionera" mig för de anser mig fejka sjukdom och det jag behöver göra är att inse att jag KAN vara duktig och frisk.


Jag önskar att jag bodde nära dig och kunde hjälpa till med shoppingen. Jag kan tänka mig att det är jättejobbigt att vara beroende av någon annan när man ska köpa mat.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Skogkatt » 2022-10-09 14:46:15

NormBrytaren skrev:Jag önskar att jag bodde nära dig och kunde hjälpa till med shoppingen. Jag kan tänka mig att det är jättejobbigt att vara beroende av någon annan när man ska köpa mat.


Det var ju nästan ovanligt snällt. :) Det är nog många som har det jobbigt ja, det är sorgligt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Kidzi » 2022-10-09 22:27:49

antonius skrev:Det är ju åt sådana douchebags man vill skrika tänk om du själv blir sjuk eller du får barn som är sjuk så får du väl se hur det är, men det är lixom ingen ide för folk greppar inte det förrän man sitter i skiten själv


Ja, folk fattar verkligen inte. Men det är roligare att prata om nejonögon. :D Fan vad läskiga de är och en sådan fäste sig vid mig kompis.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Kidzi » 2022-10-09 22:30:15

NormBrytaren skrev:Jag önskar att jag bodde nära dig och kunde hjälpa till med shoppingen. Jag kan tänka mig att det är jättejobbigt att vara beroende av någon annan när man ska köpa mat.


Jättesnällt!

Som tur har jag ju min kompis och hon ska ändå till Willys. Annars hade det inte funkat. Jag har sagt att jag ska betala mer bensin men hon vill inte det. Istället köper jag hennes mat om hennes pengar tar slut.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Chrilleb » 2022-10-10 17:03:00

@Normbrytaren @Kidzi


Ja, snällt av @Normbrytaren. Vi borde ha flera som är så, dagens goda gärning :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav manne » 2022-10-20 12:33:31

manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Kidzi » 2022-10-20 21:17:59

manne skrev:https://www.coop.se/handla/varor/skafferi/pasta-pastasas/pastasas/pastasas-cheddarost-4002359012181

här är bra tips på billig mat.

https://www.coop.se/handla/varor/skaffe ... 2359650383

pasta är gott och billigt också.


Jag levde på pasta när jag bodde i skogen. Och som student, ris också. Sedan när jag hade soc hade jag nästan bara pasta.

Jag höll upp med pasta ett år för jag höll på att kräkas på pasta. Det blir så när kroppen ska tvinga en att variera sig.

Men jag håller på att gå in i pastaväggen igen. Jag har ändå ofta pasta hemma för har man inget annat så kan man tvinga i sig det. Sedan det man har till pastan blir ju oftast billigare om det inte är helfabrikat.

Äter man en liter lättfil om dagen är det väl hälften till en tredjedel av kalorierna man behöver. Det är billigt. Och det är ju riktig mat också.

Tyvärr har jag börjat använda margarin på mackan men tycker det smakar så mycket. Undrar vilket av de billiga sorterna som smakar minst.

Willys brukade ha goda frites som var 2 kg. Billiga. De har inte det märket längre. Det är som de billigaste försvinner. Tycker det är OK att äta då och då, bra kilopris.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Solblomma » 2022-10-20 22:22:13

Kidzi skrev:Äter man en liter lättfil om dagen är det väl hälften till en tredjedel av kalorierna man behöver. Det är billigt. Och det är ju riktig mat också.

En liter lättfil innehåller 400 kcal, vilket är ca en femtedel av vad en vuxen kvinna (som är relativt stillasittande) behöver äta varje dag. Om man äter 2 dl fil tillsammans med 1 dl müsli fem gånger om dagen får man i sig 1150 kcal, dvs drygt hälften av vad man behöver.

Om det bara är kalorierna man är ute efter är Eldorados jordnötter ett bra alternativ, 1 kg kostar ca 35 kr och innehåller 6000 kcal. Hela dagsbehovet för drygt en tia! Tyvärr innehåller de väldigt mycket salt också, men det kan man kanske skölja bort.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Kidzi » 2022-10-21 18:59:49

Solblomma skrev:
Kidzi skrev:Äter man en liter lättfil om dagen är det väl hälften till en tredjedel av kalorierna man behöver. Det är billigt. Och det är ju riktig mat också.

En liter lättfil innehåller 400 kcal, vilket är ca en femtedel av vad en vuxen kvinna (som är relativt stillasittande) behöver äta varje dag. Om man äter 2 dl fil tillsammans med 1 dl müsli fem gånger om dagen får man i sig 1150 kcal, dvs drygt hälften av vad man behöver.

Om det bara är kalorierna man är ute efter är Eldorados jordnötter ett bra alternativ, 1 kg kostar ca 35 kr och innehåller 6000 kcal. Hela dagsbehovet för drygt en tia! Tyvärr innehåller de väldigt mycket salt också, men det kan man kanske skölja bort.


Jag har hypotyreos plus stillasittande så jag behöver inte mer än högst 1200 kalorier i snitt. Det är dock svårt att veta vad jag egentligen äter, eftersom jag kan äta en rejäl måltid och dra i mig en liter mjölk en dag för att sedan äta 4 mackor enbart nästa. Skulle jag äta som andra skulle jag rulla fram. Det är dock inte så att jag plågar mig, jag känner efter hur mycket jag behöver äta. Och som sagt vissa dagar kan jag sä mig massor så jag är absolut inte konstant liten i maten.

Mjölk och fil är gott, egentligen det enda jag njuter av, förutom viss utemat. Och det är ju billigt. Så varför inte? Jag pratar inte om att äta musli eller nåt sådant lite civiliserat i en liten skål med en dash fil. Jag pratar om av äta upp den i högst två sittningar. Mjölk är ännu lättare, tar mig 15 minuter att tömma en mjölk.

Tycker verkligen inte om salta snacks, det kan jag äta ibland. Äter dock för lite salt, de dagarna jag får i mig adekvata mängder mår jag bättre. Men det är ju inte gott.

Fick ta en kur medicin igen så nu kan jag ändå inte laga mat pga tremorn jag får. Ska se om jag kan få händerna att funka att röra ihop pulvermos och steka falukorv. Min kompis köpte moset så det var "gratis" haha. Det var rätt billigt, Lidls mos är typ en tredjedel av andras pris. Fast det är godare. Ja enligt mig. Min mjölk och fil är tyvärr slut.

Undra om det finns någon sockerfri saft där de inte tillsatt så inihelvete med syra. Får halsbränna av den. Annars är det najs att ha saft, särskilt som jag har problem med att dricka vatten. Klart det blir dyrare än bara vatten men är ju ändå väldigt billigt om man räknar per glas. Och det är värt att slippa sätta i halsen. Men om jag kunde hitta en sort som då inte fräter på en!
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-24 7:30:20

Kidzi skrev:Undra om det finns någon sockerfri saft där de inte tillsatt så inihelvete med syra. Får halsbränna av den. Annars är det najs att ha saft, särskilt som jag har problem med att dricka vatten. Klart det blir dyrare än bara vatten men är ju ändå väldigt billigt om man räknar per glas. Och det är värt att slippa sätta i halsen. Men om jag kunde hitta en sort som då inte fräter på en!

I och med att jag fått för mig att man ej får göra reklam här - följer härmed en rebus inlindad i en gåta, på vad du kan köpa som är, billigt (relativt), drygt och gott. I saftväg.

Vad är det som är roligt och skiner?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav antonius » 2022-10-24 8:27:46

nomemorytoday skrev:
Kidzi skrev:Undra om det finns någon sockerfri saft där de inte tillsatt så inihelvete med syra. Får halsbränna av den. Annars är det najs att ha saft, särskilt som jag har problem med att dricka vatten. Klart det blir dyrare än bara vatten men är ju ändå väldigt billigt om man räknar per glas. Och det är värt att slippa sätta i halsen. Men om jag kunde hitta en sort som då inte fräter på en!

I och med att jag fått för mig att man ej får göra reklam här - följer härmed en rebus inlindad i en gåta, på vad du kan köpa som är, billigt (relativt), drygt och gott. I saftväg.

Vad är det som är roligt och skiner?


kuken?
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav slackern » 2022-10-24 14:31:38

Kidzi skrev:
Undra om det finns någon sockerfri saft där de inte tillsatt så inihelvete med syra. Får halsbränna av den. Annars är det najs att ha saft, särskilt som jag har problem med att dricka vatten. Klart det blir dyrare än bara vatten men är ju ändå väldigt billigt om man räknar per glas. Och det är värt att slippa sätta i halsen. Men om jag kunde hitta en sort som då inte fräter på en!


Kan du inte skiva i lite gurka eller citron i bordsvattnet för att sätta lite guldkant på det och så att det blir "godare" att dricka?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Kidzi » 2022-10-24 22:01:35

slackern skrev:
Kidzi skrev:
Undra om det finns någon sockerfri saft där de inte tillsatt så inihelvete med syra. Får halsbränna av den. Annars är det najs att ha saft, särskilt som jag har problem med att dricka vatten. Klart det blir dyrare än bara vatten men är ju ändå väldigt billigt om man räknar per glas. Och det är värt att slippa sätta i halsen. Men om jag kunde hitta en sort som då inte fräter på en!


Kan du inte skiva i lite gurka eller citron i bordsvattnet för att sätta lite guldkant på det och så att det blir "godare" att dricka?


Citron är för surt och har inte råd med gurka.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in