Asperger utan upplevda besvär?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Karamell » 2022-08-18 23:13:31

Diagnos får man väl bara om man upplever att man har problem? Men sen kan man säkert ha aspergers även om man inte fått diagnos och menar att man inte har några problem.
Karamell
 
Inlägg: 3126
Anslöt: 2016-03-28

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Chrilleb » 2022-08-19 7:31:07

Jag utreddes på öppenvården, av en KBTpsykolog. Hade anat att jag hade AS, så jag fick göra lite tester, och mycket riktigt... Det var så. Fick min AS diagnos 2008.
Chrilleb
 
Inlägg: 6390
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Namiderdus » 2022-08-20 14:50:11

Karamell skrev:Diagnos får man väl bara om man upplever att man har problem?

Innan läkarbesöket så hade jag inte kunnat jobba på många år på grund av en skada och efter det så fick jag inga jobb. Läkaren tänkte kanske att psykiatrin skulle kunna hjälpa mig att få ett jobb.
Namiderdus
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2018-09-23

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Namiderdus » 2022-08-22 20:53:41

Chrilleb skrev:Jag utreddes på öppenvården, av en KBTpsykolog. Hade anat att jag hade AS, så jag fick göra lite tester, och mycket riktigt... Det var så. Fick min AS diagnos 2008.

Jag fick också göra tester och de hittade inget avvikande på dem.
Namiderdus
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2018-09-23

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Skogkatt » 2022-08-22 21:22:07

Namiderdus skrev:Kan man ha asperger, fastän varken man själv eller andra tycker att man har några besvär?

Anledningen till att jag fick en AS diagnos var att läkaren skickade mig på "utredning" som vi kallar det här, för att något var fel. Om man inte har några besvär så är ju allt i sin ordning. En del av AS är att man har besvär med vissa saker. Om jag går til en "utredning" och jag inte har besvär och andra folk tycker att allt verkar normalt, så tror jag inte att någon tänker på AS eller tror att man har det.
Skogkatt
 
Inlägg: 6103
Anslöt: 2021-10-02

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Namiderdus » 2022-08-23 22:32:42

Skogkatt skrev:
Namiderdus skrev:Kan man ha asperger, fastän varken man själv eller andra tycker att man har några besvär?

Anledningen till att jag fick en AS diagnos var att läkaren skickade mig på "utredning" som vi kallar det här, för att något var fel. Om man inte har några besvär så är ju allt i sin ordning. En del av AS är att man har besvär med vissa saker. Om jag går til en "utredning" och jag inte har besvär och andra folk tycker att allt verkar normalt, så tror jag inte att någon tänker på AS eller tror att man har det.

Jo, jag hade en del besvär men jag tror de att det fanns andra orsaker till dem.
Namiderdus
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2018-09-23

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Någon » 2022-08-24 16:39:56

Namiderdus skrev:
Skogkatt skrev:
Namiderdus skrev:Kan man ha asperger, fastän varken man själv eller andra tycker att man har några besvär?

Anledningen till att jag fick en AS diagnos var att läkaren skickade mig på "utredning" som vi kallar det här, för att något var fel. Om man inte har några besvär så är ju allt i sin ordning. En del av AS är att man har besvär med vissa saker. Om jag går til en "utredning" och jag inte har besvär och andra folk tycker att allt verkar normalt, så tror jag inte att någon tänker på AS eller tror att man har det.

Jo, jag hade en del besvär men jag tror de att det fanns andra orsaker till dem.


Vilka besvär? Och vad trodde du var orsaken till dem?
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Zima33 » 2022-08-26 19:20:36

Tony Attwood, som skrivit Den kompletta guiden till Aspergers syndrom, missade ju att hans egen son hade/har Aspergers … så även en av världens främsta experter kan missa sånt.
Ingen upplevde att sonen hade symtom på Aspergers när han var barn.

https://www.mamamia.com.au/signs-of-aspergers-syndrome/
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Skogkatt » 2022-08-26 20:04:10

Zima33 skrev:Tony Attwood, som skrivit Den kompletta guiden till Aspergers syndrom, missade ju att hans egen son hade/har Aspergers … så även en av världens främsta experter kan missa sånt.
Ingen upplevde att sonen hade symtom på Aspergers när han var barn.

https://www.mamamia.com.au/signs-of-aspergers-syndrome/

Skrev han verkligen en bok som hette "Den kompletta guiden till Aspergers syndrom", men han missade att hans egen son har Aspergers? :) Det är ganska roligt. Den guiden är nog inte så komplett. Men om hans son inte hade några symptoner på Aspergers, varför tror han att sonen har Aspergers? :-)006 Det låter lite ju idiotiskt. Pojken har inga symptom och allt verkar normalt så då har han Aspergers? Konstigt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6103
Anslöt: 2021-10-02

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Namiderdus » 2022-08-26 20:55:17

Någon skrev:
Namiderdus skrev:
Skogkatt skrev:Anledningen till att jag fick en AS diagnos var att läkaren skickade mig på "utredning" som vi kallar det här, för att något var fel. Om man inte har några besvär så är ju allt i sin ordning. En del av AS är att man har besvär med vissa saker. Om jag går til en "utredning" och jag inte har besvär och andra folk tycker att allt verkar normalt, så tror jag inte att någon tänker på AS eller tror att man har det.

Jo, jag hade en del besvär men jag tror de att det fanns andra orsaker till dem.


Vilka besvär? Och vad trodde du var orsaken till dem?

Jag hade inget jobb och jag tror att en skada var orsaken till det.
Namiderdus
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2018-09-23

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Zima33 » 2022-09-12 13:51:14

Skogkatt skrev:
Zima33 skrev:Tony Attwood, som skrivit Den kompletta guiden till Aspergers syndrom, missade ju att hans egen son hade/har Aspergers … så även en av världens främsta experter kan missa sånt.
Ingen upplevde att sonen hade symtom på Aspergers när han var barn.

https://www.mamamia.com.au/signs-of-aspergers-syndrome/

Skrev han verkligen en bok som hette "Den kompletta guiden till Aspergers syndrom", men han missade att hans egen son har Aspergers? :) Det är ganska roligt. Den guiden är nog inte så komplett. Men om hans son inte hade några symptoner på Aspergers, varför tror han att sonen har Aspergers? :-)006 Det låter lite ju idiotiskt. Pojken har inga symptom och allt verkar normalt så då har han Aspergers? Konstigt.


Det står i artikeln varför han missade det. Hemmablindhet kallas det.
Han upptäckte det när han såg på gamla filmer från sonens barndom och förstod att sonens beteende inte var trots/bråkighet utan att han reagerade autistiskt på saker som hände. T.ex. plötsligt ändrade planer.
Sen fick sonen missbruksproblem så då trodde de att det var missbruket som var grundorsaken till hans fortsatta problem.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Någon » 2022-09-13 16:52:32

Jag hade inget jobb och jag tror att en skada var orsaken till det.

Namiderdus


Vad var det för skada? Blir nyfiken på din historia. Hoppas du vill berätta åtminstone lite mer, kanske hjälper det oss andra i tråden att förstå vad du funderar över.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Namiderdus » 2022-09-22 19:01:34

Någon skrev:
Jag hade inget jobb och jag tror att en skada var orsaken till det.

Namiderdus


Vad var det för skada? Blir nyfiken på din historia. Hoppas du vill berätta åtminstone lite mer, kanske hjälper det oss andra i tråden att förstå vad du funderar över.

Jag hade en skelettskada som skulle ha läkt på några månader, men jag hade ont i flera år och smärtan spred sig sedan till andra delar av kroppen.
Namiderdus
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2018-09-23

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Namiderdus » 2022-10-03 18:58:12

Jag tvivlar en del på min diagnos. Om jag inte hade skadat mig innan jag hade kommit ut i arbetslivet så tror jag inte jag hade behövt den.
Namiderdus
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2018-09-23

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-04 3:37:51

Namiderdus skrev:Jag tvivlar en del på min diagnos. Om jag inte hade skadat mig innan jag hade kommit ut i arbetslivet så tror jag inte jag hade behövt den.

Hur / var för skadade ni er?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3927
Anslöt: 2018-01-13

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav Namiderdus » 2022-10-04 22:13:31

nomemorytoday skrev:
Namiderdus skrev:Jag tvivlar en del på min diagnos. Om jag inte hade skadat mig innan jag hade kommit ut i arbetslivet så tror jag inte jag hade behövt den.

Hur / var för skadade ni er?

Jag föll från en höjd.
Namiderdus
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2018-09-23

Asperger utan upplevda besvär?

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-04 22:23:31

Namiderdus skrev:
nomemorytoday skrev:
Namiderdus skrev:Jag tvivlar en del på min diagnos. Om jag inte hade skadat mig innan jag hade kommit ut i arbetslivet så tror jag inte jag hade behövt den.

Hur / var för skadade ni er?

Jag föll från en höjd.

Oj. Ok.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3927
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in