Hur gör ni för att bryta ett tankemönster?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur gör ni för att bryta ett tankemönster?

Inläggav Us+them » 2022-10-04 16:27:09

Som ett exempel. Detta är vanligt för mig i alla fall. Idag gjorde jag ett mindre misstag på jobbet. Det etsar sig fast i mitt huvud sedan och resten av dagen så spelar jag upp misstaget i huvudet. Hela situationen går på repeat samtidigt som jag skäms och känner mig värdelös.

Egentligen var det nog bara ett simpelt misstag som ingen kommer ihåg imorgon, men min hjärna vill inte tänka så av någon anledning. Detta händer också vid något tillfälle när någon t ex sagt till mig om jag gjort något fel. Samma sak, så går hjärnan på repeat kring situationen.

Någon som känner igen sig i detta? Finns det något man kan tänka eller göra för att försöka bryta tankarna?
Us+them
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2022-08-29

Hur gör ni för att bryta ett tankemönster?

Inläggav Riksamiralen » 2022-10-04 17:08:26

Känner igen mig, det är svårt att släppa, man tar åt sig när man gjort fel. Kan också bli likadant om man råkar ut för någon tragedi som sätter sig i hjärnan som en depression, det kan etsa sig fast i huvudet i åratal hur man kunde hanterat det eller gjort annorlunda.

För mig har det hjälp att komma över såna här känslor med att se när andra gör misstag, roa sig över och skratta åt det, inte direkt i verkligheten åt någon menar jag inte, men om du tittar på något som får dig att skratta och se ditt eget misstag som mindre i jämförelse, jag har även tagit mycket promenader, men det är något jag gör väldigt ofta och vet inte om det hjälper andra som har besvärliga tankar, jag måste gå och fundera över någonting för att sedan bli lugnare, men andra kanske får motsatt effekt av att grubbla.

Du kan även tänka att en dag kommer solsystemet slockna och allting kommer vara borta och glömt som vi människor gjort, ingen kommer veta vad du gjort som du idag är så besatt över och som tär så hårt på dig, det är lugnande att tänka denna tanken, åtminstone för mig, du kan också tänka på att man inte har kontroll över allting, misstaget var en olycka, det händer, ibland blir det bara så, du hade ingen möjlighet att styra det så då kan du inte klandra dig själv för mycket eftersom det är en del av livet att göra misstag och lära sig av dem.

Det är väldigt svårt att veta just vad som får dig att glömma dina besvärliga tankar men det här har hjälpt mig, att skratta och ha roligt och tänka att du inte är ensam att göra fel, andra gör också fel och är roliga på grund av det, sen att livet är kort och solsystemet kommer vara borta i framtiden, låt inte din korta tid på Jorden vara full av misär, försök tänka så. Föreställ dig ditt misstag ur en kollegas perspektiv, var det verkligen så farligt, tog du ansvar och visade värdighet efter misstaget? Om du gjorde det tror jag snarare folk respekterar dig trots ditt temporära misstag.

Det här är åtminstone vad som hjälpt mig under depressioner och när jag också gjort fel på mitt eget jobb.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Hur gör ni för att bryta ett tankemönster?

Inläggav LordNelson » 2022-10-04 17:41:56

Det går inte.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur gör ni för att bryta ett tankemönster?

Inläggav NormBrytaren » 2022-10-04 20:29:37

Us+them skrev:Som ett exempel. Detta är vanligt för mig i alla fall. Idag gjorde jag ett mindre misstag på jobbet. Det etsar sig fast i mitt huvud sedan och resten av dagen så spelar jag upp misstaget i huvudet. Hela situationen går på repeat samtidigt som jag skäms och känner mig värdelös.

Egentligen var det nog bara ett simpelt misstag som ingen kommer ihåg imorgon, men min hjärna vill inte tänka så av någon anledning. Detta händer också vid något tillfälle när någon t ex sagt till mig om jag gjort något fel. Samma sak, så går hjärnan på repeat kring situationen.

Någon som känner igen sig i detta? Finns det något man kan tänka eller göra för att försöka bryta tankarna?


Är man ensam ofta så reflekterar man mer över saker och ting.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Hur gör ni för att bryta ett tankemönster?

Inläggav Någon » 2022-10-04 21:07:46

Det kan vara bra att försöka skriva ner tankarna eller uttrycka dem på annat sätt.

Tankar och känslor kan bli mer hanterbara på så sätt.
Att försöka stoppa tankarna (eller de negativa känslorna) brukar inte hjälpa, oftast blir de värre av motståndet och en inre konflikt uppstår.
Det finns ett uttryck på engelska: ”What you resist persists.” Att det stämmer har jag ofta märkt.
Så på ett sätt är det sant att det inte går.

Fast kanske det går att se allt från ett annat håll:

Råden här ovanför, om promenader och att skratta åt misstag, egna och andras, kan hjälpa att få perspektiv på inre konflikter.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att bryta ett tankemönster?

Inläggav Riksamiralen » 2022-10-04 21:14:22

Någon skrev:uttrycka dem på annat sätt.

Det var ett bra förslag som jag själv använt mig av, använd dina negativa tankar att skapa något kreativt som är i motsats till det som får dig att må dåligt, för mig är det bildkonst.

En annan sak jag kom att tänka på under kvällens promenad var att musik är också väldigt bra metod att fokusera tankarna på något annat än dina problem, för mig hjälper det med musik som är nostalgisk för mig som härrör till en tid i livet som var lättare, det kan vara något som gör att man fortfarande känner sig kopplad till den bättre tiden i sitt liv.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Hur gör ni för att bryta ett tankemönster?

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-04 22:26:25

Hård träning
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hur gör ni för att bryta ett tankemönster?

Inläggav Någon » 2022-10-05 11:45:17

nomemorytoday skrev:Hård träning


Ja, all extremt ansträngande fysisk aktivitet ”ställer om” hjärnan i de flesta fall.
Förr var det mitt första val, vid alla svårigheter. Med ökande skador och så småningom störd central smärtmodulering, stigande ålder och en kropp som om och om igen överreagerat på träning med löjliga infektioner (blir förkyld eller får någon annan skit) har jag tvingats byta strategier.
Det har inte bara varit en nackdel.

Men jag hade nog aldrig själv bett om en neuropsykiatrisk utredning, om jag kunnat fortsätta hantera smärtproblemen på egen hand. Vilket jag gjorde i tio år.

Vad jag försöker komma till är att hård träning inte fungerar för alla, alltid.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att bryta ett tankemönster?

Inläggav Någon » 2022-10-05 11:47:42

Svar på frågan i rubriken:

Går in på något forum på nätet. Låter mig själv hoppa omkring lite med uppmärksamheten, till något intressant.

Läser. Tänker. Skriver.

Upprepa.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in