Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-30 13:26:35

Jag gick in på Start och kugghjulet. Men då hade jag glömt vad jag skulle göra så jag försökte gå tillbaka till denna tråd. Men då hade alla mina flikar försvunnit. Till slut kom de tillbaka men då måste jag logga in på nytt.

Så nu är jag rädd för att klicka på kugghjulet igen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Dagobert » 2022-09-30 17:39:51

Dagobert skrev:
Alien skrev:Jag har börjat stänga av via "Stäng av" istf på knappen. Vilket gör att jag nu måste logga in på alla ställen.

Så behöver det inte vara. Jag har chrome och behöver inte logga in efter avstängning.
Är inte säker på var den inställningen finns.
Men prova
Start > Inställningar
Skriv "internetalternativ" i sökrutan.
De inringade rutorna på bilderna är inte ikryssade på min dator.
Namnlösn.png

Namnlösp.png
Bilder: post1699421.html#p1699421

Alien skrev:Jag gick in på Start och kugghjulet. Men då hade jag glömt vad jag skulle göra så jag försökte gå tillbaka till denna tråd. Men då hade alla mina flikar försvunnit. Till slut kom de tillbaka men då måste jag logga in på nytt.

Så nu är jag rädd för att klicka på kugghjulet igen.

Du får väl skriva och rita av mina bilder så du inte glömmer. Bara de inringade rutorna och under vilka flikar de finns.

Är du rädd att mista dina flikar kan du bokmärka var och en med stjärnan i dess adressfält. När stjärnan är blå är den sidan bokmärkt. Då kan du hitta dem under Bokmärken i menyn uppe t.h. i chrome.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav johan88 » 2022-10-01 15:01:43

Alien skrev:Error 503

Allt inom 500 är serverfel, alltså fel hos den webbsida du försöker besöka.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-10-05 11:49:03

Alien skrev:Error 503 Backend fetch failed


Men herregud, det står ju i klartext, på engelska vad som gick fel.
"backend fetch failed" = den server du pratar med kunde inte hämta informationen från en server som ligger bakom den server du pratar med.

Det betyder att det du pratar med är oftast en lastbalanserare eller WAF-proxy, som i sin tur försöker prata med den riktiga servern inuti webbsidans nätverk, men den riktiga servern ligger nere och är inte kontaktbar, det är dock inte ett timeoutfel utan i detta fallet så svarade säkert servern med att t.ex. porten är stängd, dvs att webbserverprogramvaran har kraschat eller liknande.

Du har ställt denna frågan innan och fått samma svar:
gateway-meddelande-t52814.html

Den gången fick du Gateway Timeout (504), denna gången fick du istället Service Unavailable (503).

Du borde lära dig vad dessa koder betyder så slipper du undra varje gång en server på nätet slänger ur sig ett felmeddelande.
Finns andra felmeddelanden också, t.ex. om man skriver fel i källkoden (t.ex. PHP eller Perl koden) på en hemsida så brukar servern häva ur sig felkod 500 (Internal Server Error).
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Skogkatt » 2022-10-05 11:55:08

sebastiann skrev:Men herregud, det står ju i klartext, på engelska vad som gick fel.
"backend fetch failed" = den server du pratar med kunde inte hämta informationen från en server som ligger bakom den server du pratar med.


Folk vet inte det Sebastiann, bara datormänniskor vet det och de är en minoritet. De allra flesta har ingen aning om vad "backend fetch failed" betyder. Och de flesta människor har varken tid eller intresse att lära sig data. Det är fruktansvärt tråkigt och ointressant.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-10-13 19:01:30

Dagobert skrev:
Dagobert skrev:
Alien skrev:Jag har börjat stänga av via "Stäng av" istf på knappen. Vilket gör att jag nu måste logga in på alla ställen.

Så behöver det inte vara. Jag har chrome och behöver inte logga in efter avstängning.
Är inte säker på var den inställningen finns.
Men prova
Start > Inställningar
Skriv "internetalternativ" i sökrutan.
De inringade rutorna på bilderna är inte ikryssade på min dator.
Namnlösn.png

Namnlösp.png
Bilder: post1699421.html#p1699421

Alien skrev:Jag gick in på Start och kugghjulet. Men då hade jag glömt vad jag skulle göra så jag försökte gå tillbaka till denna tråd. Men då hade alla mina flikar försvunnit. Till slut kom de tillbaka men då måste jag logga in på nytt.

Så nu är jag rädd för att klicka på kugghjulet igen.

Du får väl skriva och rita av mina bilder så du inte glömmer. Bara de inringade rutorna och under vilka flikar de finns.

Är du rädd att mista dina flikar kan du bokmärka var och en med stjärnan i dess adressfält. När stjärnan är blå är den sidan bokmärkt. Då kan du hitta dem under Bokmärken i menyn uppe t.h. i chrome.

Jag har kollat och jag har inte förkryssat de rutorna du inringat.

Men jag åker ideligen ur internet. Många gånger har jag skrivit ett inlägg och när jag ska posta det så åker jag ur internet. När datorn ansluts till internet igen är inlägget borta för alltid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in