Aspergare och mobiltelefoner

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspergare och mobiltelefoner

Inläggav Richard » 2022-09-24 7:16:47

Jag tycker förresten inte om SMS. Om nån skickar ett SMS o sen säger; -Varför svarar du inte på SMS:et? Vill någon mig något, så får de ringa!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Aspergare och mobiltelefoner

Inläggav nallen » 2022-09-25 21:26:55

Skogkatt skrev:Elektrisk Bureau telefon :) Tidigare var detta den enda typen telefon som sågs i Norge. Telefoner var bättre när de inte hade skärmar.

telefon.jpg

Det är en Oslo-telefon om jag inte missminner mig.

EDIT: fast ju mer jag tänker på det desto osäkrare blir jag... skillnaden är alltså om nollan sitter före siffran ett, som i Sverige, eller om den sitter efter nio, som på telefonen på bilden. Oslo hade ett system och resten av Norge det andra, men tydligen minns jag inte längre vilket som var vilket.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Aspergare och mobiltelefoner

Inläggav Kotten » 2022-09-26 7:24:35

11/22, fel på 4:an, man borde ha tagit det om man tänkt efter... :-(
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Aspergare och mobiltelefoner

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-27 6:14:12

Richard skrev:Jag tycker förresten inte om SMS. Om nån skickar ett SMS o sen säger; -Varför svarar du inte på SMS:et? Vill någon mig något, så får de ringa!

Jag är nog helt tvärtom. Hm. Aldrig signal / ljud på.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Aspergare och mobiltelefoner

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-27 6:25:27

LordNelson skrev:Förstår ju att jag har större problem med telefonsamtal än vanliga har men antagligen mindre än många andra aspergare.

Men det största problemen har kommit sen jag kraschade och inte fixade livet längre. Det flesta samtalen handlade väl om att någon ville ha något av mig (kände jag det som) och inte så kul i längden att svara då.

Av någon anledning klarar jag inte att lyssna av mobilsvar. Tror jag bara gjort det en handfull gånger.

TarotNelson?
:wink: skämt Nelson. Inget illa så <3
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Aspergare och mobiltelefoner

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-27 6:33:35

Svårt för folk på tbanan, eller andra utrymmen där ljud fastnar också, som har telefon på youtubeljud typ. Blir oförnuftigt tjurig på det högfrekventa gnisslet.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Aspergare och mobiltelefoner

Inläggav slackern » 2022-09-27 14:11:07

nomemorytoday skrev:Svårt för folk på tbanan, eller andra utrymmen där ljud fastnar också, som har telefon på youtubeljud typ. Blir oförnuftigt tjurig på det högfrekventa gnisslet.


Jag håller med dig det är totalt outhärdligt att resa med tuben i dessa dagar när var och varannan pratar och pillar med sina mobiler, mins när jag var ung och bara dom gamla gröna och blå fyrkantiga vagnarna där 8 vagnar var ett långt tåg dom låter ju som in i helvete när man åker med dom så dom flesta andra ljuden dog bort men det är ju bara att glömma i dagsläget när man åker med dom gamla tågen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergare och mobiltelefoner

Inläggav Alien » 2022-09-27 14:21:45

Richard skrev:Jag tycker förresten inte om SMS. Om nån skickar ett SMS o sen säger; -Varför svarar du inte på SMS:et? Vill någon mig något, så får de ringa!

Jag tycker tvärtom. Om jag sms:ar kan mottagaren själv välja när hen vill läsa och när hen vill svara. Ringer man riskerar man att ringa mitt i maten, mitt i favoritprogrammet på teve/skärmen, etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Aspergare och mobiltelefoner

Inläggav Huggorm » 2022-09-28 0:33:15

Richard skrev:Jag tycker förresten inte om SMS. Om nån skickar ett SMS o sen säger; -Varför svarar du inte på SMS:et? Vill någon mig något, så får de ringa!
Pensionärsbeteende.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in