Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Karamell » 2022-09-20 20:34:18

triggerhappyD skrev:Men jag har en grundläggande inställning att autism/asperger egentligen inte finns.
Det är ju bara ett ord som försöker beskriva ett tillstånd och en perception samt diverse symptom som man har klumpat ihop och valt ett namn för. Det är alltså påhittat. Precis som det mesta.

Precis som etiketten ”neger” inte finns längre, finns nog inte NPF heller om 100 år. Huvudsaken är att samhället ska va till för alla. Och behöver man hjälp ska man få det. Att vara annorlunda är aldrig lätt, det kan t.o.m. vara livsfarligt.
Karamell
 
Inlägg: 3122
Anslöt: 2016-03-28

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Solblomma » 2022-09-21 17:30:21

NormBrytaren skrev:
Solblomma skrev:Fick veta av dietisten idag att min ätstörning är en del av att ha autism, så där har jag definitivt en svårighet, milt sagt. Om jag inte kämpar emot den svälter jag ihjäl. :-)004


Om jag minns rätt så är inte ätstörning en av de punkterna som kan bidra med att man blir diagnostiserad med just asperger. Kanske om du har en annan form av autism. Däremot vet jag att det är ganska vanligt att folk diagnostiserade med asperger kan ha svårt för att äta vissa saker.
Det finns många problem som jag har haft vilka folk har skyllt på min diagnos men så har det visat sig att jag har lidit av olika sjukdomar i stället.

Hon sa att det forskas en del om det just nu, och det verkar som att de kommer fram till att det kan vara en del av autism hos ca hälften av alla på spektrat. Det är ju bara på forskningsstadiet, men ändå väldigt jobbigt att höra när man kämpar så hårt med att bli frisk!
Jag har också den erfarenheten att mycket skylls på autismen. T ex levde jag med ptsd i över 25 år innan en psykolog kom på tanken att jag kanske hade det. Nu får jag terapi som hjälper, men otroligt dåligt att det skulle ta så lång tid.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Någon » 2022-09-21 17:40:30

Jag har också den erfarenheten att mycket skylls på autismen. T ex levde jag med ptsd i över 25 år innan en psykolog kom på tanken att jag kanske hade det. Nu får jag terapi som hjälper, men otroligt dåligt att det skulle ta så lång tid.


Då kanske jag ska vara glad över att det ”bara” tagit några år för mig att få bedömning av PTSD. Ska träffa psykolog som gör det nästa vecka. Känns osäkert. Jag vågar inte hoppas för mycket på att få behandling.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-21 17:45:59

Solblomma skrev:Hon sa att det forskas en del om det just nu, och det verkar som att de kommer fram till att det kan vara en del av autism hos ca hälften av alla på spektrat. Det är ju bara på forskningsstadiet, men ändå väldigt jobbigt att höra när man kämpar så hårt med att bli frisk!


Jag hade en ätstörning från jag föddes till långt inn i 20 års åldern. Jag var inte alls intresserad av mat så mina föräldrar kämpade lite för att få mig att äta. Stackars folk. Jag är mycket bättre nu så det går att ändra på det. Jag har också hört att många som har autism har ätstörningar.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Någon » 2022-09-21 17:48:17

..fast jag har faktiskt - för väldigt många år sen - fått remiss till en mottagning som bedömde och behandlade PTSD. Men det var långt innan jag utreddes och fick diagnoserna autism & ADHD.
Jag mådde plötsligt väldigt dåligt, sökte en psykiater på öppenvårdsmottagning akut och fick en remiss direkt. När jag mådde bara lite bättre någon månad senare, liksom höll ihop och tyckte att jag inte både orkade jobba & gå i terapi, tackade ja dumt nog nej till terapin.
Visste varken om min ADHD eller autism då, även om jag misstänkt
autism ett tag, så jag hade nog behövt mer stöd för att tacka ja till terapi.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Någon » 2022-09-21 18:00:14

Mina svårigheter märks nog mest på jobbet (eller när jag studerat) och i kontakter med vården.
Jag har klarat av att sköta mitt hushåll, skött min hälsa någorlunda, ha en del vänner (kufar med samma intressen, men i alla fall).
Men jag har haft svårt med auktoriteter (chefer), att smälta in i en grupp och att vara lagom engagerad i mina arbetsuppgifter.
Jag skjuter upp saker, har haft mycket ångest (men försökt intala mig själv att jag kan hantera den på egen hand) och varit djupt deprimerad av och till, ända sen jag var väldigt litet barn.
Men alltid varit rationell på något sätt.
Så att när jag var som mest deprimerad och planerade mitt självmord i detalj, så gick jag ändå till min husläkare och berättade det, för att få hjälp..

Nu är jag ändå glad att jag gjorde det.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-21 19:20:52

Solblomma skrev:
NormBrytaren skrev:
Solblomma skrev:Fick veta av dietisten idag att min ätstörning är en del av att ha autism, så där har jag definitivt en svårighet, milt sagt. Om jag inte kämpar emot den svälter jag ihjäl. :-)004


Om jag minns rätt så är inte ätstörning en av de punkterna som kan bidra med att man blir diagnostiserad med just asperger. Kanske om du har en annan form av autism. Däremot vet jag att det är ganska vanligt att folk diagnostiserade med asperger kan ha svårt för att äta vissa saker.
Det finns många problem som jag har haft vilka folk har skyllt på min diagnos men så har det visat sig att jag har lidit av olika sjukdomar i stället.

Hon sa att det forskas en del om det just nu, och det verkar som att de kommer fram till att det kan vara en del av autism hos ca hälften av alla på spektrat. Det är ju bara på forskningsstadiet, men ändå väldigt jobbigt att höra när man kämpar så hårt med att bli frisk!
Jag har också den erfarenheten att mycket skylls på autismen. T ex levde jag med ptsd i över 25 år innan en psykolog kom på tanken att jag kanske hade det. Nu får jag terapi som hjälper, men otroligt dåligt att det skulle ta så lång tid.


Jag mötte en tjej en gång som hade blivit feldiagnostiserad med asperger och som i stället hade posttraumatiskt stressyndrom. Själv vet jag hur folk ser ner på en när man har asperger och det måste ha vart väldigt jobbigt om man råkar ut för traumatiska upplevelser men ingen tror på en och skyller allt på en diagnos som man inte ens har.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Zima33 » 2022-09-22 20:25:32

NormBrytaren skrev:
Solblomma skrev:
NormBrytaren skrev:
Om jag minns rätt så är inte ätstörning en av de punkterna som kan bidra med att man blir diagnostiserad med just asperger. Kanske om du har en annan form av autism. Däremot vet jag att det är ganska vanligt att folk diagnostiserade med asperger kan ha svårt för att äta vissa saker.
Det finns många problem som jag har haft vilka folk har skyllt på min diagnos men så har det visat sig att jag har lidit av olika sjukdomar i stället.

Hon sa att det forskas en del om det just nu, och det verkar som att de kommer fram till att det kan vara en del av autism hos ca hälften av alla på spektrat. Det är ju bara på forskningsstadiet, men ändå väldigt jobbigt att höra när man kämpar så hårt med att bli frisk!
Jag har också den erfarenheten att mycket skylls på autismen. T ex levde jag med ptsd i över 25 år innan en psykolog kom på tanken att jag kanske hade det. Nu får jag terapi som hjälper, men otroligt dåligt att det skulle ta så lång tid.


Jag mötte en tjej en gång som hade blivit feldiagnostiserad med asperger och som i stället hade posttraumatiskt stressyndrom. Själv vet jag hur folk ser ner på en när man har asperger och det måste ha vart väldigt jobbigt om man råkar ut för traumatiska upplevelser men ingen tror på en och skyller allt på en diagnos som man inte ens har.

Jag har Aspergers, ADD och PTSD.
Har länge funderat på om de två första diagnoserna är felaktiga och att alla mina problem beror på komplex PTSD.
Komplex PTSD används väl inte så ofta men jag har läst att från 2024 kommer den diagnosen börja användas mer.
Från min första kontakt med vuxenpsyk tog det 7 år att få npf-diagnoserna och 16 år att få PTSD-diagnosen. Den senare fick jag bara tack vare att jag själv tjatade till mig en utredning. Detta trots att jag ända från första kontakten hade uppenbara symtom på PTSD.
Fattar inte hur det kan vara så lätt att få en massa felaktiga diagnoser inom psykiatrin. Det bara strösslas med olika diagnoser.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-22 22:40:24

Malou i Tv 4 pratade om Odette som blev feldiagnostiseras med asperger.



Själv så tror jag att jag har asperger.I alla fall har jag svårt för det sociala. Vill bara poängtera hur en diagnos kan hjärntvätta en till att bli något som man inte är.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Heidi79 » 2022-09-23 6:29:26

Solblomma skrev:Fick veta av dietisten idag att min ätstörning är en del av att ha autism, så där har jag definitivt en svårighet, milt sagt. Om jag inte kämpar emot den svälter jag ihjäl. :-)004


Har en mic-key därför inte äter tillräckligt annars. :roll:
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Solblomma » 2022-09-23 10:23:06

Har en mic-key därför inte äter tillräckligt annars. :roll:

Bra att du har den då! :-)Happy
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Tyngdkraft » 2022-09-24 1:36:42

Framförallt dålig på det sociala.
Tyngdkraft
 
Inlägg: 299
Anslöt: 2022-09-22

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Heidi79 » 2022-09-24 11:27:19

Största svårigheten e jag opraktiskt på mycket.

Andra sak e att har tal problem..

Ångest
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav RapeRegs » 2022-09-24 11:49:48

Jag är dålig på att ge människor känslomässigt stöd. Blir fumlig och lyckas sällan erbjuda tröst och bekräftelse. När människor i min sfär mår dåligt biter jag ihop hårt och gör mitt bästa. Men jag är smärtsamt medveten om min oförmåga. Det är inte rättvist mot dem. De förtjänar något annat, något bättre.

Ett av mina mest störande tillkortakommanden.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-24 18:10:10

Skogkatt skrev:Jag kan fastna lite för mycket i vanor. Det kan vara fint att ha samma rutiner hela tiden men det är inte bra tror jag. Det kan bli lite för överdrivet. Och jag blir för ensam och isolerar mig. I sommar jobbade jag mycket och tillbringade för mycket tid ensam, det var inte en bra sommar, och istället för att göra det vettiga och gå ut mer och spendera mer tid med folk, kontakta folk och säga hej, så isolerar jag mig mer. Det är inte bra.


Det blir lätt en ond cirkel när man isolerar sig. Desto längre tiden går desto mer bryts man ner.
Om man redan har problem för det sociala så förvärras de problemen om man inte tränar sig själv i att umgås med folk.
På ridskolan så lärde jag mig att om man ramlar av en häst så måste man snabbt sätta sig upp på den igen.
Annars vågar man aldrig rida något mer.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-24 18:25:36

NormBrytaren skrev:Det blir lätt en ond cirkel när man isolerar sig. Desto längre tiden går desto mer bryts man ner.
Om man redan har problem för det sociala så förvärras de problemen om man inte tränar sig själv i att umgås med folk.
På ridskolan så lärde jag mig att om man ramlar av en häst så måste man snabbt sätta sig upp på den igen.
Annars vågar man aldrig rida något mer.


Det värsta är att man vänjer sig vid det och inte märker att sociala färdigheter försvagas. Jag försökte till exempel skriva en kontaktannons här för länge sedan och jag träffade faktiskt någon. Men efter ett tag insåg jag att jag har förlorat något eftersom jag har varit ensam en stund. Det var svårt att hantera allt. Och ovant. Så jag borde nog inte ha provat den kontaktannonsen här. Man har gått och trampat i rutiner så länge att man tappar fotfästet när rutinerna bryts. Och då blir man ju lite deprimerad också isolerar man sig mer. Tråkigt. Det var en tråkig sommar i år. Men sån't är livet.


Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-24 18:35:06

Heidi79 skrev:
Solblomma skrev:Fick veta av dietisten idag att min ätstörning är en del av att ha autism, så där har jag definitivt en svårighet, milt sagt. Om jag inte kämpar emot den svälter jag ihjäl. :-)004


Har en mic-key därför inte äter tillräckligt annars. :roll:


Själv satsar jag nu på att gå ner några kilon. Läste att perfekta BMI för kvinnor är under 20. Så jag måste tappa ca 6 till 7 kilo. :P
Men att behöva ha en mic-key för att inte svälta eller ha andra problem med att få i sig tillräckligt med föda är nog ingen höjdare. :(
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-24 19:25:22

Det värsta är att man vänjer sig vid det och inte märker att sociala färdigheter försvagas. Jag försökte till exempel skriva en kontaktannons här för länge sedan och jag träffade faktiskt någon. Men efter ett tag insåg jag att jag har förlorat något eftersom jag har varit ensam en stund. Det var svårt att hantera allt. Och ovant. Så jag borde nog inte ha provat den kontaktannonsen här. Man har gått och trampat i rutiner så länge att man tappar fotfästet när rutinerna bryts. Och då blir man ju lite deprimerad också isolerar man sig mer. Tråkigt. Det var en tråkig sommar i år. Men sån't är livet.


Jag funderade själv på att skapa en kontaktannons eller träff, här på forumet, för bara några veckor sedan men kom på att det kanske inte var en sådan bra idé.
Till skillnad från många andra med asperger så trivs jag mycket bättre i grupp än att umgås med bara en person.
Blir så jobbigt om jag möter en person som jag inte tycker om för jag vill ju inte såra den personen. I en grupp kan man vara med när man vill och lämna när man vill för där har ju alla i gruppen varandra och om jag saknas så tar de ingen skada av det. Det blir också som att man kan gömma sig bland folk. Är jag ensam med en person så måste jag koncentrera mig på den individen och mig själv hela tiden.

Hoppas att du hade en bättre sommar än jag. Norge har fina berg.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Ignatius » 2022-09-25 0:41:54

Min omgivning har/har haft större svårigheter än jag.

Jag fick diagnos sent, 50+. Innan det levde jag lyckligt ovetande utan problem. Det drabbade omgivningen. Ett exempel:

På ett av mina första jobb åt jag en burk vita bönor och två partajgrillare (usel typ av korv) till lunch varje dag. Det är bra med fasta rutiner och veta vad man får till lunch. Sådan har jag alltid varit och har aldrig haft några problem. Första veckorna skämtade folk om min mat. Därefter blev de tysta. Efter ytterligare några veckor tappade de aptiten. Efter två månader började alla turas om att bjuda mig på väldigt goda luncher. Jag slapp ha med mig mat resten av året.

Som sagt, min omgivning har haft större svårigheter än jag!
Ignatius
 
Inlägg: 419
Anslöt: 2019-05-05

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Heidi79 » 2022-09-25 10:19:56

NormBrytaren skrev:
Heidi79 skrev:
Solblomma skrev:Fick veta av dietisten idag att min ätstörning är en del av att ha autism, så där har jag definitivt en svårighet, milt sagt. Om jag inte kämpar emot den svälter jag ihjäl. :-)004


Har en mic-key därför inte äter tillräckligt annars. :roll:


Själv satsar jag nu på att gå ner några kilon. Läste att perfekta BMI för kvinnor är under 20. Så jag måste tappa ca 6 till 7 kilo. :P
Men att behöva ha en mic-key för att inte svälta eller ha andra problem med att få i sig tillräckligt med föda är nog ingen höjdare. :(


Min bmi va 12 när fick den. Nu e ja på 16. :roll:
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-25 11:10:31

Heidi79 skrev:Min bmi va 12 när fick den. Nu e ja på 16. :roll:


Det är ju bra, 16 är mycket bättre än 12. :) Lycka till med maten. Jag hade också en ätstörning länge, det är väldigt tröttsamt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav antonius » 2022-09-25 13:28:18

Ignatius skrev:Min omgivning har/har haft större svårigheter än jag.

Jag fick diagnos sent, 50+. Innan det levde jag lyckligt ovetande utan problem. Det drabbade omgivningen. Ett exempel:

På ett av mina första jobb åt jag en burk vita bönor och två partajgrillare (usel typ av korv) till lunch varje dag. Det är bra med fasta rutiner och veta vad man får till lunch. Sådan har jag alltid varit och har aldrig haft några problem. Första veckorna skämtade folk om min mat. Därefter blev de tysta. Efter ytterligare några veckor tappade de aptiten. Efter två månader började alla turas om att bjuda mig på väldigt goda luncher. Jag slapp ha med mig mat resten av året.

Som sagt, min omgivning har haft större svårigheter än jag!


Men det är så olika, på mitt jobb jobbar bara introverta kufar som har samma typ av diet som det du beskriver, så här är det tvärt om, om jag har med mig t ex sushi eller ngt annat de inte är van vid stirrar de som om jag är en marsmänniska, de lyfter inte ett finger för att förbättra sin bedrövliga och skitiga omgivning heller, om jag sanerar kylskåp och slänger bort mat som är grönt av mögel, stirrar de och verkar vara rädd att de ska behöva göra något, de har dessutom aldrig tackat mig, så knepigt folk finns överallt, fast här är det jag som tillhör de underliga lol
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Alien » 2022-09-25 13:57:38

Ignatius skrev:Min omgivning har/har haft större svårigheter än jag.

Jag fick diagnos sent, 50+. Innan det levde jag lyckligt ovetande utan problem. Det drabbade omgivningen. Ett exempel:

På ett av mina första jobb åt jag en burk vita bönor och två partajgrillare (usel typ av korv) till lunch varje dag. Det är bra med fasta rutiner och veta vad man får till lunch. Sådan har jag alltid varit och har aldrig haft några problem. Första veckorna skämtade folk om min mat. Därefter blev de tysta. Efter ytterligare några veckor tappade de aptiten. Efter två månader började alla turas om att bjuda mig på väldigt goda luncher. Jag slapp ha med mig mat resten av året.

Som sagt, min omgivning har haft större svårigheter än jag!

Haha!

Undrar om de plågades av lukten av korven el tyckte synd om dig som åt så ensidig kost.

Spoiler: visa
När dottern jobbade i Norge så tog norrmännen alltid makrillmackor med sig till lunch. Dvs de bredde sådan där makrill i tomatsås på mackorna. Tydligen mycket populärt i Norge. Hon blev illamående av lukten men kunde ju inte börja bjuda alla sina kolleger på lunch.


Jag åt också alltid samma lunch på jobbet (yoghurt med banan och müsli), men ingen annan blev lidande el tyckte synd om mig för det.

Det var inte maten som var problemet utan att jag tänkte annorlunda och därför sade "fel" saker.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilka "svårigheter" har ni med Asperger?

Inläggav Solblomma » 2022-09-25 15:05:41

Själv satsar jag nu på att gå ner några kilon. Läste att perfekta BMI för kvinnor är under 20. Så jag måste tappa ca 6 till 7 kilo. :P

Min dietist vill att jag ska gå upp 1,5-3,5 kg till, trots att jag nu har bmi 20,0. Man kan inte bara titta på bmi och vikt heller. Andel muskler, fett, mm är lika viktigt. Men generellt sett så är det så att har man en bmi under 18,5 eller över 24,9 finns det en ökad risk för vissa sjukdomar.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in