Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Solblomma » 2022-09-15 19:06:13

Eldorados (Willys) ärtsoppa är väldigt billig och smakar helt okej när man inte orkar laga mat från grunden. Komplettera med en knäckemacka och en morot så har man fått i sig en bra, näringsriktig måltid för drygt en tia.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-15 20:06:46

Solblomma skrev:Eldorados (Willys) ärtsoppa är väldigt billig och smakar helt okej när man inte orkar laga mat från grunden. Komplettera med en knäckemacka och en morot så har man fått i sig en bra, näringsriktig måltid för drygt en tia.


Jag ser att den kostar 17,90 för ett helt kilo. :-)Happy
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Marjatta » 2022-09-16 14:23:46

NormBrytaren skrev:Jag kom fram till att voffelmix var billigt på hemköp för 14,95 kr/420g. Det inehåller ägg till skillnad från den mesta spaggeti som oftast bara består av vetemjöl och durumvete.


Billigare att göra våffelsmet på ägg, mjöl osv. Samma sak förstås med pannkakor.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav slackern » 2022-09-16 15:04:20

Marjatta skrev:
NormBrytaren skrev:Jag kom fram till att voffelmix var billigt på hemköp för 14,95 kr/420g. Det inehåller ägg till skillnad från den mesta spaggeti som oftast bara består av vetemjöl och durumvete.


Billigare att göra våffelsmet på ägg, mjöl osv. Samma sak förstås med pannkakor.


Pannkakor är något jag själv aldrig i hela mitt liv skulle köpa en smet, våfflor så helt ärligt tycker jag att det blir godare att köpa paket. Du kanske har något gott recept på vofflor du kan dela med dig utav?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Marjatta » 2022-09-16 15:51:26

Har inget våffeljärn. Gör därför aldrig våfflor.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-16 18:37:38

Marjatta skrev:Har inget våffeljärn. Gör därför aldrig våfflor.

Du kan också använda två brunnslock och en propanbrännare, som vi gör i Norge. :wink:

vaffel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Dagobert » 2022-09-16 20:23:21

Fiffigt med brunnslock :D

Samma princip som mitt gamla järn. Man lägger det på spisen och vänder uppåner vid behov.

skeppshult-vaffeljern-stoebejern-0010-20163-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Kidzi » 2022-09-16 23:19:55

Det blir inte så billigt att göra wåfflor från scratch det ska vara grädde i. Det är det inte i pannkakor. Därför kanske man passar på att köpa våffelmix när det är billigt. Det är ju värde att ha mat i skåpen med.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-17 0:00:18

Marjatta skrev:
NormBrytaren skrev:Jag kom fram till att voffelmix var billigt på hemköp för 14,95 kr/420g. Det inehåller ägg till skillnad från den mesta spaggeti som oftast bara består av vetemjöl och durumvete.


Billigare att göra våffelsmet på ägg, mjöl osv. Samma sak förstås med pannkakor.


Det kanske du har rätt i. Jag tänkte bara om man ville få i sig näring snabbt. Det är svårt att hitta en billig produkt som innehåller både ägg, mjöl, mjölk, salt och bakpulver.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Dagobert » 2022-09-17 0:06:15

Kidzi skrev:Det blir inte så billigt att göra wåfflor från scratch det ska vara grädde i.

Inte i ICA:s Grundrecept våffelsmet:

100 g smör eller margarin
4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 ägg
5 dl mjölk

https://www.ica.se/recept/grundrecept-v ... et-292887/
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-17 0:07:07

Dagobert skrev:Fiffigt med brunnslock :D

Samma princip som mitt gamla järn. Man lägger det på spisen och vänder uppåner vid behov.

skeppshult-vaffeljern-stoebejern-0010-20163-1.jpg


Ser mycket enklare ut att rengöra än mitt våffeljärn. Är orolig över att vatten ska rinna in i elektroniken varje gång jag rengör det.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-17 0:15:09

slackern skrev:
Marjatta skrev:
NormBrytaren skrev:Jag kom fram till att voffelmix var billigt på hemköp för 14,95 kr/420g. Det inehåller ägg till skillnad från den mesta spaggeti som oftast bara består av vetemjöl och durumvete.


Billigare att göra våffelsmet på ägg, mjöl osv. Samma sak förstås med pannkakor.


Pannkakor är något jag själv aldrig i hela mitt liv skulle köpa en smet, våfflor så helt ärligt tycker jag att det blir godare att köpa paket. Du kanske har något gott recept på vofflor du kan dela med dig utav?


Jag har inget recept eftersom det inte var vofflor utan våfflor jag menade. Jag borde ha stavat rätt. :-)016
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-17 0:29:53

Dagobert skrev:
Kidzi skrev:Det blir inte så billigt att göra wåfflor från scratch det ska vara grädde i.

Inte i ICA:s Grundrecept våffelsmet:

100 g smör eller margarin
4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 ägg
5 dl mjölk

https://www.ica.se/recept/grundrecept-v ... et-292887/


Gäller bara att man hinner äta upp alla våfflorna också innan produkterna blir dåliga.
Tex så är det billigare att köpa ett stort pack ägg för då blir varje ägg billigare. Men då måste man hinna äta upp alla ägg innan de blir dåliga. Annars går man back.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-17 0:33:26

våfflor, vofflor, wåfflor. Svårstavade men populära på den här tråden :-)018
Jag själv var tvungen att kolla om jag skulle stava med w eller inte men gjorde ändå felet att skriva vofflor.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-17 0:37:03

NormBrytaren skrev:våfflor, vofflor, wåfflor. Svårstavade men populära på den här tråden :-)018
Jag själv var tvungen att kolla om jag skulle stava med w eller inte men gjorde ändå felet att skriva vofflor.

Ni svenskar tar fel, det heter "vafler". :wink:
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Dagobert » 2022-09-17 0:50:06

NormBrytaren skrev:Tex så är det billigare att köpa ett stort pack ägg för då blir varje ägg billigare. Men då måste man hinna äta upp alla ägg innan de blir dåliga.

"Förvara råa ägg i kylskåpet, cirka 4 °C. Då kan de hålla flera veckor efter att bäst före-datumet
har passerat."


https://www.livsmedelsverket.se/globala ... -del-1.pdf

Knäck ägget i en kopp och lukta.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Kidzi » 2022-09-17 8:14:43

Dagobert skrev:
Kidzi skrev:Det blir inte så billigt att göra wåfflor från scratch det ska vara grädde i.

Inte i ICA:s Grundrecept våffelsmet:

100 g smör eller margarin
4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 ägg
5 dl mjölk

https://www.ica.se/recept/grundrecept-v ... et-292887/


Det där blir pannkakor. Våfflor blir krispiga för att man har vatten i. Mjölk i våfflor... urk nej. Jag vill inte ha sladdriga våfflor. Nog för att jag är fattig men lite standard tack.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Marjatta » 2022-09-17 8:58:10

Det finns massor av olika recept på våfflor. Har aldrig hört talas om att ha grädde i smeten. Men visst, har man ett favvorecept är man kanske inte sugen på annat.

Kanske det är vanligare med grädde i våffelsmet än ägg? Osäker.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-17 19:54:59

Kidzi skrev:
Dagobert skrev:
Kidzi skrev:Det blir inte så billigt att göra wåfflor från scratch det ska vara grädde i.

Inte i ICA:s Grundrecept våffelsmet:

100 g smör eller margarin
4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 ägg
5 dl mjölk

https://www.ica.se/recept/grundrecept-v ... et-292887/


Det där blir pannkakor. Våfflor blir krispiga för att man har vatten i. Mjölk i våfflor... urk nej. Jag vill inte ha sladdriga våfflor. Nog för att jag är fattig men lite standard tack.


Jag testade att steka våfflerna som pankakor i stället. Det funkade inte. De bara gick sönder när man skulle vända på dem. De smakade inte heller som pankakor. Använde då "Ekologisk Våffelmix" från Garant.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Richard » 2022-09-18 10:49:27

Jag brukar länsa butikernas hyllor på nudlar o krossade tomater. Försöker se till att ha mat för mist ett år hemma. Sen tycker jag nudlar är helt ok faktiskt, köper oftast de med chilismak.

Äter ett och ett halvt paket nudlar o ett paket tomater, det blir 17:50 kr per måltid.

Nudlar o tomater.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav slackern » 2022-09-18 20:08:37

Richard skrev:Jag brukar länsa butikernas hyllor på nudlar o krossade tomater. Försöker se till att ha mat för mist ett år hemma. Sen tycker jag nudlar är helt ok faktiskt, köper oftast de med chilismak.

Äter ett och ett halvt paket nudlar o ett paket tomater, det blir 17:50 kr per måltid.

Nudlar o tomater.jpg


Jag hoppas verkligen att du blandar i lite grönsaker i det där eller käkar multivitamin och att du även äter frukt så att du får i dig fibrer.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav antonius » 2022-09-18 20:22:41

slackern skrev:
Richard skrev:Jag brukar länsa butikernas hyllor på nudlar o krossade tomater. Försöker se till att ha mat för mist ett år hemma. Sen tycker jag nudlar är helt ok faktiskt, köper oftast de med chilismak.

Äter ett och ett halvt paket nudlar o ett paket tomater, det blir 17:50 kr per måltid.

Nudlar o tomater.jpg


Jag hoppas verkligen att du blandar i lite grönsaker i det där eller käkar multivitamin och att du även äter frukt så att du får i dig fibrer.


en del prepper kompletterar med måsägg, lätta att plocka om man står ut med skränet, man kan ha ett paraply så slipper man få måsskit på sig och bli hackad i huvet, men plocka bara där dom är nylaggda

de riktiga hardcore prepperna plockar myrägg, enormt proteinrika och lägger man bara tillbaka som det var värper myrorna nya, som tack kan man lägga dit lite fiskrens och annat så får myrorna något att kalasa på
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Richard » 2022-09-19 5:23:06

slackern skrev:
Richard skrev:Jag brukar länsa butikernas hyllor på nudlar o krossade tomater. Försöker se till att ha mat för mist ett år hemma. Sen tycker jag nudlar är helt ok faktiskt, köper oftast de med chilismak.

Äter ett och ett halvt paket nudlar o ett paket tomater, det blir 17:50 kr per måltid.

Nudlar o tomater.jpg


Jag hoppas verkligen att du blandar i lite grönsaker i det där eller käkar multivitamin och att du även äter frukt så att du får i dig fibrer.


Absolut försöker jag se till att jag får i mig näring också. Till frukost blir det en proteindrink med multivitamin o på kvällen två knäckebröd med två ägg. Till middag blir det då nudlar med krossade tomater eller bara ett paket glass. Men grönsaker blir det inte särskilt ofta. Men jag ska se till att kanske ha morötter eller nått liknande hemma så att man kan ta en o knapra på.

Men jag har ju en ätstörning, förr tedde den sig att jag inte åt något på hela dagen o sen proppade i mig typ 4 hamburgare på kvällen. Men jag tror ändå det är bättre nu, om än att jag inte får i mig tillräckligt.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav slackern » 2022-09-19 13:07:43

Richard skrev:
slackern skrev:
Richard skrev:Jag brukar länsa butikernas hyllor på nudlar o krossade tomater. Försöker se till att ha mat för mist ett år hemma. Sen tycker jag nudlar är helt ok faktiskt, köper oftast de med chilismak.

Äter ett och ett halvt paket nudlar o ett paket tomater, det blir 17:50 kr per måltid.

Nudlar o tomater.jpg


Jag hoppas verkligen att du blandar i lite grönsaker i det där eller käkar multivitamin och att du även äter frukt så att du får i dig fibrer.


Absolut försöker jag se till att jag får i mig näring också. Till frukost blir det en proteindrink med multivitamin o på kvällen två knäckebröd med två ägg. Till middag blir det då nudlar med krossade tomater eller bara ett paket glass. Men grönsaker blir det inte särskilt ofta. Men jag ska se till att kanske ha morötter eller nått liknande hemma så att man kan ta en o knapra på.

Men jag har ju en ätstörning, förr tedde den sig att jag inte åt något på hela dagen o sen proppade i mig typ 4 hamburgare på kvällen. Men jag tror ändå det är bättre nu, om än att jag inte får i mig tillräckligt.


Du som också har österrikiska rötter borde lära dig att tillaga semmelknödel, tydligen så uppkom det uppe i enskilt liggande bondgårdar som blev insnöade under vintern, dom tog gammalt bröd, mjölk och ägg som dom hade lättillgängligt, nu vet inte jag om det är en skröna eller inte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Semmelkn%C3%B6del
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in