Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-09 17:24:58

så vilken tror skall man välja om man värnar om alla djuren.?

vilken religion och kultur värna mest om djuren.?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nepal

nepal buddhismen

indien hinduismen

så vilken religion och kultur värnar mest om alla djuren och ser allt liv som heligt.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Richard » 2022-09-09 18:30:07

Inom hinduismen är väl i.a.f. kor heliga?

Vet inte hur djur ses inom buddismen, men buddismen tycker jag själv är den vettigaste av de fem världsreligionerna.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-09 19:08:28

Finns det en religion som värnar om djur? Det är en religion som tycker att kor är bra men de bryr sig inte om andra djur.Jag känner inte till någon, för alla religioner handlar om de människor som är medlemmar i religionen. Det är de som är viktiga så allt annat skjuts åt sidan och förbises. Jag tror att det är bäst att hålla sig borta från religionen om man vill hjälpa djur. Religion och djurskydd passar inte ihop.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-09 19:16:22

Richard skrev:Inom hinduismen är väl i.a.f. kor heliga?

Vet inte hur djur ses inom buddismen, men buddismen tycker jag själv är den vettigaste av de fem världsreligionerna.


JA det verkar som i Indien och Nepal att de ser allt liv som heligt där för de tror på re karnation.?

jag har träffat en del hinduer och de verkar värna väldigt mycket om djurens rättigheter och äter inte kött. :o :-)063 :?:

Om buddismen eller hinduismen alltså.

inom kristendomen och islam och judendomen så äter de kött tyvärr. :cry:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav triggerhappyD » 2022-09-09 19:24:34

Richard skrev:Inom hinduismen är väl i.a.f. kor heliga?

Vet inte hur djur ses inom buddismen, men buddismen tycker jag själv är den vettigaste av de fem världsreligionerna.


Jo, kor är heliga, men istället så dödar dom en massa bufflar och andra djur.
Så det är ju bara hyckleri och religiöst nonsens.

Finns vissa buddister som har en bra syn på djurrätt, men knappast dom flesta.
Jag har varit i två buddistiska länder, och dom är nog bland dom värsta länderna jag upplevt när det kommer till att behandla djur bra.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav triggerhappyD » 2022-09-09 19:26:45

Manne, jag tror det är mer eller mindre menlöst att försöka "outsourca" ditt värnande om djur till politiska partier eller/och religioner.

Det är nog bättre att du själv engagerar dig i det om du tycker det är en viktig fråga.
Och att du lever på ett sätt som inte skapar onödigt lidande och död för djur.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-09 19:30:56

triggerhappyD skrev:Manne, jag tror det är mer eller mindre menlöst att försöka "outsourca" ditt värnande om djur till politiska partier eller/och religioner.

Det är nog bättre att du själv engagerar dig i det om du tycker det är en viktig fråga.
Och att du lever på ett sätt som inte skapar onödigt lidande och död för djur.


NEJ dessa här är tex vegetarianer hela bunten.de äter inte kött. :o :-)063 :?:

https://www.so-rummet.se/kategorier/rel ... re-krishna

dessa vet jag är vegetarianer. :o :-)063 :?: eller tar jag fel där.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-09 19:33:07

Jag vet åtminstone vilken religion som är värst för djur, i islam anses djur vara värdelösa varelser som inte kan tänka eller känna någonting. Och djur behandlas på det sättet, så det är nog den värsta.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Richard » 2022-09-09 20:11:48

manne skrev:
triggerhappyD skrev:Manne, jag tror det är mer eller mindre menlöst att försöka "outsourca" ditt värnande om djur till politiska partier eller/och religioner.

Det är nog bättre att du själv engagerar dig i det om du tycker det är en viktig fråga.
Och att du lever på ett sätt som inte skapar onödigt lidande och död för djur.


NEJ dessa här är tex vegetarianer hela bunten.de äter inte kött. :o :-)063 :?:

https://www.so-rummet.se/kategorier/rel ... re-krishna

dessa vet jag är vegetarianer. :o :-)063 :?: eller tar jag fel där.


De där Hare Krishna ser man ibland, jag har sett dom springa o sjunga på t.ex. Ströget i Köpenhamn.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-09 20:16:04

Richard skrev:
manne skrev:
triggerhappyD skrev:Manne, jag tror det är mer eller mindre menlöst att försöka "outsourca" ditt värnande om djur till politiska partier eller/och religioner.

Det är nog bättre att du själv engagerar dig i det om du tycker det är en viktig fråga.
Och att du lever på ett sätt som inte skapar onödigt lidande och död för djur.


NEJ dessa här är tex vegetarianer hela bunten.de äter inte kött. :o :-)063 :?:

https://www.so-rummet.se/kategorier/rel ... re-krishna

dessa vet jag är vegetarianer. :o :-)063 :?: eller tar jag fel där.


De där Hare Krishna ser man ibland, jag har sett dom springa o sjunga på t.ex. Ströget i Köpenhamn.


JA de är vegetarianer de äter inte kött vet inte om det gäller alla hinduer men många i alla fall. :o :-)063 :?:



jag träffade en person från denna rörelsen för många år minns att han inte åt kött och dansade och sjöng Hare Krishna.
Han var strigt vegetarian.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-09 20:23:28

Richard skrev:
manne skrev:
triggerhappyD skrev:Manne, jag tror det är mer eller mindre menlöst att försöka "outsourca" ditt värnande om djur till politiska partier eller/och religioner.

Det är nog bättre att du själv engagerar dig i det om du tycker det är en viktig fråga.
Och att du lever på ett sätt som inte skapar onödigt lidande och död för djur.


NEJ dessa här är tex vegetarianer hela bunten.de äter inte kött. :o :-)063 :?:

https://www.so-rummet.se/kategorier/rel ... re-krishna

dessa vet jag är vegetarianer. :o :-)063 :?: eller tar jag fel där.


De där Hare Krishna ser man ibland, jag har sett dom springa o sjunga på t.ex. Ströget i Köpenhamn.


Ja de verkar ha vegetariska restauranger också.

https://govindasstockholm.se/

jag träffade också en buddist som jobbade på mitt gruppboende för många år sedan och han åt inte heller kött.
Många buddister verkar vara vegetarianer.? :o :-)063 :?:
Eller i alla fall de buddister som besöker Nepal och Tibet.? :o :-)063 :?:

manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-09 20:39:45

Richard skrev:Inom hinduismen är väl i.a.f. kor heliga?

Vet inte hur djur ses inom buddismen, men buddismen tycker jag själv är den vettigaste av de fem världsreligionerna.


olika djur gudar inom hinduismen. :o :-)063 :?:

Ganesh

https://www.google.se/search?q=ganesh&s ... 7LFby6zKaM

https://www.grundskoleboken.se/wiki/Hin ... ch_gudarna

https://www.google.se/search?q=hinduism ... RSG7wh8ryM

https://www.google.se/search?q=hinduism ... xB3dDrfE6M
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-09 21:34:58

det verkar som om det finns många olika djur tempel i Indien. :o :-)063 :?: :-|



manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav triggerhappyD » 2022-09-09 22:05:04

Jag har inte påstått att det inte finns buddister och hinduer som är vegetarianer.

Dom har troligen flest vegetarianer av de stora religionerna.

Men det var inte min poäng.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-09 22:14:19

triggerhappyD skrev:Jag har inte påstått att det inte finns buddister och hinduer som är vegetarianer.

Dom har troligen flest vegetarianer av de stora religionerna.

Men det var inte min poäng.


MEN inom kristendomen så finns det väldigt få vegetarianer de tror inte på karma eller re karnation.
återfödelse eller själ vandring.

kristendomen tror inte på själv vandring eller återfödelse. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Kidzi » 2022-09-09 22:18:52

Skulle också säga hinduism. Beroende på typ så äter man olika. Vissa äter bara veganskt men vanligast är att äta laktoveg. En del äter laktoovoveg, kyckling och viss sorts fisk. Det enda däggljuret någon hindu äter är får.

Man tänker att får ger ull och kyckling ger ägg, och då kan man även äta djuret. Landdjur som inte ger något extra äter man inte för det är slöseri.

Mjölk har varit oerhört viktigt så man har inte ens slaktat kor som inte ens ger mjölk längre, av respekt att de räddat människor från svält.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-09 22:23:47

Kidzi skrev:Skulle också säga hinduism. Beroende på typ så äter man olika. Vissa äter bara veganskt men vanligast är att äta laktoveg. En del äter laktoovoveg, kyckling och viss sorts fisk. Det enda däggljuret någon hindu äter är får.

Man tänker att får ger ull och kyckling ger ägg, och då kan man även äta djuret. Landdjur som inte ger något extra äter man inte för det är slöseri.

Mjölk har varit oerhört viktigt så man har inte ens slaktat kor som inte ens ger mjölk längre, av respekt att de räddat människor från svält.


Men är det bara buddisterna i Nepal och Tibet som är vegetarianer då.? :o :-)063 :?:
eller vad gäller för de stora majoriteten buddister.? :o :-)063 :?:
När jag bodde i Täby så jobbade det där en buddist och han var strigt vegetarian och praktiserande buddist.
Han brukade åka till Nepal och till Tibet.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-09 23:00:08

Kidzi skrev:Skulle också säga hinduism. Beroende på typ så äter man olika. Vissa äter bara veganskt men vanligast är att äta laktoveg. En del äter laktoovoveg, kyckling och viss sorts fisk. Det enda däggljuret någon hindu äter är får.

Man tänker att får ger ull och kyckling ger ägg, och då kan man även äta djuret. Landdjur som inte ger något extra äter man inte för det är slöseri.

Mjölk har varit oerhört viktigt så man har inte ens slaktat kor som inte ens ger mjölk längre, av respekt att de räddat människor från svält.


Tack för förklaringen. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Kidzi » 2022-09-10 0:53:13

manne skrev:MEN inom kristendomen så finns det väldigt få vegetarianer de tror inte på karma eller re karnation.
återfödelse eller själ vandring.

kristendomen tror inte på själv vandring eller återfödelse.


Jesus säger ju att man får äta vad som helst och att det inte spelar någon roll. Men kristna tror ju inte att djur har själar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-10 1:27:38

Oavsett vilken religion det är så är det bra att du vill hjälpa djuren. Det försöker jag också göra.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Richard » 2022-09-10 11:49:45

Jag har avsagt mitt medlemskap i Svenska Kyrkan, det gjorde jag så fort jag fyllde 18 år.

Jag tillhör ingen religion numera

Jag får dagligen artiklar från bl.a. https://www.thespaceacademy.org/ Jag funderar på hur allt funkar? Slumpen? Strängteori? Multiversum? 11 dimensioner? Vad är medvetandet? Är medvetandet en avancerad kvantdator? Mörk materia?

Men vad ligger bakom allt? Jag tror inte jag kommer få svaret inom min livstid!

Det kan finnas någon form av "gud" bakom? Universum kan ha t.ex. skapats av annat liv långt bort? Jag var ateist tidigare, men inte numera. Kommer antagligen att få filosofera på det livet ut? O vad händer när man dör? Kommer jag att få ett nytt medvetande någon annanstans i detta, eller ett annat parallellt universum?

Men jag äter helst inte djur numera, ägg, ost och mjölk är helt ok, men jag köper t.ex. ekologiska ägg o kollar att hönsen har haft det bra. Jag är väl en "flexitarian", då det kan hända att om jag blir bjuden på en finmiddag, så tar jag en bit oxfilé ändå. Men har slutat med t.ex. 5-kronors-korvar på Biltema o IKEA.

Going to the beach.jpg





Ok, Thomas Di Leva sägs ju inte vara så snäll mot sina flickvänner, men budskapet är bra!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-10 12:03:04

Richard skrev:Jag har avsagt mitt medlemskap i Svenska Kyrkan, det gjorde jag så fort jag fyllde 18 år.

Jag tillhör ingen religion numera

Jag får dagligen artiklar från bl.a. https://www.thespaceacademy.org/ Jag funderar på hur allt funkar? Slumpen? Strängteori? Multiversum? 11 dimensioner? Vad är medvetandet? Är medvetandet en avancerad kvantdator? Mörk materia?

Men vad ligger bakom allt? Jag tror inte jag kommer få svaret inom min livstid!

Det kan finnas någon form av "gud" bakom? Universum kan ha t.ex. skapats av annat liv långt bort? Jag var ateist tidigare, men inte numera. Kommer antagligen att få filosofera på det livet ut? O vad händer när man dör? Kommer jag att få ett nytt medvetande någon annanstans i detta, eller ett annat parallellt universum?

Men jag äter helst inte djur numera, ägg, ost och mjölk är helt ok, men jag köper t.ex. ekologiska ägg o kollar att hönsen har haft det bra. Jag är väl en "flexitarian", då det kan hända att om jag blir bjuden på en finmiddag, så tar jag en bit oxfilé ändå. Men har slutat med t.ex. 5-kronors-korvar på Biltema o IKEA.

Going to the beach.jpg




Ok, Thomas Di Leva sägs ju inte vara så snäll mot sina flickvänner, men budskapet är bra!


Tomas di Leva praktiserar en religion som heter new age. :o :-)063 :?:

manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-10 12:15:33

Richard skrev:
Going to the beach.jpg


Jag har sett den "Going to the beach" förut. Jag vet inte vem som gjorde den men han eller hon var smart. Man får lite ont i magen när man ser den stackars grisen. :-)004
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Richard » 2022-09-10 12:19:45

Ja, just det!

New Age har jag ju hört om men är inte så insatt i det. Förr tyckte jag i.a.f. det var nått larvigt flummande, men ska läsa på lite mer. Kanske det t.o.m. kan vara nått för mig?
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in