Tv-serier då och nu

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2010-06-04 13:42:30

Lakrits skrev:men den enda serien som jag passar är "Sherlock Holmes" på söndagskvällar i Kanal 9.

Med Jeremy Brett?
Den följde jag när den gick förut för en herrans massa år sen. Tycker den är bra och stilfullt gjord, och Bretts tolkning av Sherlock gillar jag.

Men ingenting slår Baskervilles Hound med Basil Rathbone!

Återstår vad jag har att säga om den nya Sherlockfilmen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2010-06-14 13:15:51

True Blood S03 har börjat!
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Firkraag » 2010-06-14 13:23:54

The Ultimate Fighter
House M.D.
South Park
Deadliest Catch

är dom man följer regelbundet.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Re: Tv-serier då och nu

Inläggav hood » 2011-09-29 14:39:10

Jag kan tipsa om komedi-serien Community från NBC.

Ett klipp:


Man kan kanske söka på seriens namn och "season 1" på någon känd svensk fildelnings-site, vad vet jag?
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Re: Tv-serier då och nu

Inläggav marxisten » 2011-09-30 17:19:33

Star Trek: TOS, VOY, TNG, DS9 och ENT
Babylon 5
SG:1 , Atlantis, Universe
Battlestar Galactica


Sett alla på DVD då, glömmer alltid bort tiden när serier sänds på TV.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Tv-serier då och nu

Inläggav Alien » 2013-02-21 15:20:13

Noli skrev:Jag såg TV-serien "Forsytesagan" som sändes på TV under slutet av 1980-talet.

Jag såg också TV-seriten "Slavägarens dotter" som sändes i början av 1990-talet tror jag, minns inte vilket år den sändes då.

mvh Noli


Forsytesagan har televiserats två gånger (1967 och 2002).

Den sköna och konstnärliga Irene som gifte sig med advokaten Soames. Han hade fräckheten att förvänta sig sex, barn och trohet från henne, men tji fick han. Alla sympatier skulle gå till stackers Irene. Men mina sympatier gick till Soames. Vad hade hon väntat sig när hon gifte sig bara för att bli försörjd och slippa arbeta som guvernant? Tala om att ingå ett avtal och sedan inte leverera. Egentligen var det den osympatiske Soames som var livslångt olyckligt kär i Irene (fast det kallades bara "besatthet" i hans fall), medan konstnären Jolyon (författarens alter ego) svek först sin (första) fru och sedan tröttnade även på älskarinnan/andra frun.

Öht har jag inget tålamod med skönandar som föraktar de praktiska och ekonomiska människorna som skapar förmögenheter (och indirekt försörjer skönandarna).

Slavägarens dotter minns jag, en riktig evighetsserie (170 avsnitt) trots att den är byggd på en roman. Den onde fadern och den goda dottern, som stod på slavarnas sida. Dottern höll trots allt av sin hårde far, men tvingas intrigera emot honom för slavarnas skull. Serien sändes 1986 i Brasilien men när den sändes i Sverige står inte: http://sv.wikipedia.org/wiki/Slav%C3%A4garens_dotter
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tv-serier då och nu

Inläggav Alien » 2013-02-21 15:34:34

Hemliga armén var en favorit. Byggd på viss verklighet. En organisation Livlinan räddar nedskjutna engelska flygare i Belgien. De är för dyrbara för att hamna i tyskarnas händer. Så organisationen smugglar dem vidare via Frankrike till Spanien och därifrån tillbaka till England. Den visades i Sverige 1981-1983.

Står om den här också: post971586.html#p971586

Och här är introt med olycksbådande musik:

Secret army trailer

Nu kan man ju köpa den på DVD, men jag vet inte om jag ska göra det; är inte säker på att jag har tid att se den. På det ljuva 80-talet fanns ju bara två TV-kanaler.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tv-serier då och nu

Inläggav mnordgren » 2013-02-21 16:58:52

Jag trodde först du menade Allo allo :wink: , enligt Wikipedia en parodi på serien du nämner.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Tv-serier då och nu

Inläggav J-Dogg » 2022-09-05 16:13:22

Slavägarens dotter sändes 1989 i Sverige (1986 i Brasilien).
Kolla in min Facebook-sida:

https://www.facebook.com/profile.php?id=100064746426064
J-Dogg
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2022-09-05

Tv-serier då och nu

Inläggav Furienna » 2022-09-05 18:38:18

Alien skrev:"Forsytesagan" har televiserats två gånger (1967 och 2002).

Den sköna och konstnärliga Irene som gifte sig med advokaten Soames. Han hade fräckheten att förvänta sig sex, barn och trohet från henne, men tji fick han. Alla sympatier skulle gå till stackers Irene. Men mina sympatier gick till Soames. Vad hade hon väntat sig när hon gifte sig bara för att bli försörjd och slippa arbeta som guvernant? Tala om att ingå ett avtal och sedan inte leverera. Egentligen var det den osympatiske Soames som var livslångt olyckligt kär i Irene (fast det kallades bara "besatthet" i hans fall), medan konstnären Jolyon (författarens alter ego) svek först sin (första) fru och sedan tröttnade även på älskarinnan/andra frun.

Öht har jag inget tålamod med skönandar som föraktar de praktiska och ekonomiska människorna som skapar förmögenheter (och indirekt försörjer skönandarna).

Okej, jag vet hur gammalt det här inlägget är.
Jag måste dock försvara Irene och Jolyon.

Irene blev faktiskt tvingad in i äktenskapet med Soames av sin styvmor.
Och som en kvinna i den samhällsklassen på 1880-talet skulle hon gifta sig och inte arbeta.
Hon gjorde med andra ord vad "alla" tyckte var bäst, fast det gick emot hennes instinkter.
Och du nämnde ju inte heller att Soames våldtog henne istället för att bara skilja sig från henne.
Jag tror ju att Jolyons äktenskap med fru nr 1 var dött redan innan han träffade fru nr 2.
Visst, han kunde väl ha fortsatt dela hus med fru nr 1 och bara haft en älskarinna vid sidan om.
Men han tyckte att det var bättre att flytta till sin gravida älskarinna och ta hand om deras barn.
Det är med andra inte så svart-vitt.
Dessutom är det fel att säga att han tröttnade på fru nummer två; hon blev dock psykiskt sjuk.

Att påstå att Irene och Jolyon skulle förakta praktiska och ekonomiska människor?
Jag har mycket svårt att se det.
De kom ju med tiden bra överens med Jolyons pappa, som var en framgångsrik affärsman.
De som de föraktade var folk, som uppehöll den tidens dubbelmoral.
Jolyon tyckte ju att han var en ringa bärare av namnet Forsyte i jämförelse med sin pappa.

Men det som gör det hela mer komplicerat är att även Soames blir en tragisk figur.
Han har blivit så bortskämd av sina rika föräldrar att han måste få allt som han vill ha.
Och det är obegripligt för honom att pengar inte kunde köpa Irenes kärlek åt honom.
Han begick väl inte heller något brott enligt den tidens lagar ens när han våldtog henne.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Tv-serier då och nu

Inläggav tvilling99 » 2022-09-05 20:48:02

Alien skrev:Hemliga armén var en favorit. Byggd på viss verklighet. En organisation Livlinan räddar nedskjutna engelska flygare i Belgien. De är för dyrbara för att hamna i tyskarnas händer. Så organisationen smugglar dem vidare via Frankrike till Spanien och därifrån tillbaka till England. Den visades i Sverige 1981-1983.

Står om den här också: post971586.html#p971586

Och här är introt med olycksbådande musik:


Nu kan man ju köpa den på DVD, men jag vet inte om jag ska göra det; är inte säker på att jag har tid att se den. På det ljuva 80-talet fanns ju bara två TV-kanaler.

Jag har alla tre säsongerna På DVD av denna fantastiska serie
tvilling99
 
Inlägg: 8398
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Tv-serier då och nu

Inläggav Alien » 2022-09-05 21:02:09

Furienna skrev:Irene blev faktiskt tvingad in i äktenskapet med Soames av sin styvmor.
Och som en kvinna i den samhällsklassen på 1880-talet skulle hon gifta sig och inte arbeta.
Hon gjorde med andra ord vad "alla" tyckte var bäst, fast det gick emot hennes instinkter.
Och du nämnde ju inte heller att Soames våldtog henne istället för att bara skilja sig från henne.
Jag tror ju att Jolyons äktenskap med fru nr 1 var dött redan innan han träffade fru nr 2.
Visst, han kunde väl ha fortsatt dela hus med fru nr 1 och bara haft en älskarinna vid sidan om.
Men han tyckte att det var bättre att flytta till sin gravida älskarinna och ta hand om deras barn.
Det är med andra inte så svart-vitt.
Dessutom är det fel att säga att han tröttnade på fru nummer två; hon blev dock psykiskt sjuk.

Att påstå att Irene och Jolyon skulle förakta praktiska och ekonomiska människor?
Jag har mycket svårt att se det.
De kom ju med tiden bra överens med Jolyons pappa, som var en framgångsrik affärsman.
De som de föraktade var folk, som uppehöll den tidens dubbelmoral.
Jolyon tyckte ju att han var en ringa bärare av namnet Forsyte i jämförelse med sin pappa.

Men det som gör det hela mer komplicerat är att även Soames blir en tragisk figur.
Han har blivit så bortskämd av sina rika föräldrar att han måste få allt som han vill ha.
Och det är obegripligt för honom att pengar inte kunde köpa Irenes kärlek åt honom.
Han begick väl inte heller något brott enligt den tidens lagar ens när han våldtog henne.

Nej, man ansåg väl inte att det var våldtäkt när det var inom äktenskapet.

Irene var inte tvingad att gifta sig med Soames. Hon kunde ha valt att bli guvernant men hon valde att gifta sig med en man hon inte älskade.

Det var väl så att man skulle hata Soames. Samtidigt som det var lättare att sympatisera med honom när han äntligen gav upp Irene och fick en dotter.
Spoiler: visa
Han fick välja mellan att rädda andra fruns liv el barnets och valde barnet. Läkaren blev nog chockad. Men han älskade aldrig fru nr 2, hon var bara till för att ge honom sex och barn.
Sin dotter Fleur älskade han dock över allt annat och skämde bort henne.

Det var ett par kusiner i böckerna också som blev kära och gifte sig. Men de avstod från barn just för att de var kusiner.

Jag undrar hur mycket som kom från författarens eget liv och egen släkt. Kärlekshistorien mellan Jolyon och hans kusins fru stämmer iaf:
In 1895 Galsworthy began an affair with Ada Nemesis Pearson Cooper (1864–1956), the wife of his cousin Major Arthur Galsworthy. After her divorce ten years later, they were married on 23 September 1905 and stayed together until his death in 1933. Before their marriage, they often stayed clandestinely in a farmhouse called Wingstone in the village of Manaton on Dartmoor, Devon.[3] In 1908 Galsworthy took a long lease on part of the building, and it was their regular second home until 1923.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Galsworthy

Nemesis, hämndens gudinna? Vilket konstigt namn att ge sin dotter.

Har du läst böckerna el bara sett serien/serierna?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tv-serier då och nu

Inläggav Skogkatt » 2022-09-06 22:54:51

vallesmamma skrev:men nu har jag köpt eller så hyr jag mina 80-tals favoriter: A-Team, Rättvisans Män, Lilla huset på prärien.

Jag tittar faktiskt på Lilla huset på prärien nuförtiden. Den serien går på en kanal på tv under dagen så jag spelar in den. Den serien är så bra. Och jag upptäckte något för ett tag sedan, det finns två Lilla huset på prärien filmer jag inte hade hört talas om förut. Så det finns det både serie och filmer.
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Tv-serier då och nu

Inläggav Furienna » 2022-09-07 7:55:37

Alien skrev:
Furienna skrev:Irene blev faktiskt tvingad in i äktenskapet med Soames av sin styvmor.
Och som en kvinna i den samhällsklassen på 1880-talet skulle hon gifta sig och inte arbeta.
Hon gjorde med andra ord vad "alla" tyckte var bäst, fast det gick emot hennes instinkter.
Och du nämnde ju inte heller att Soames våldtog henne istället för att bara skilja sig från henne.
Jag tror ju att Jolyons äktenskap med fru nr 1 var dött redan innan han träffade fru nr 2.
Visst, han kunde väl ha fortsatt dela hus med fru nr 1 och bara haft en älskarinna vid sidan om.
Men han tyckte att det var bättre att flytta till sin gravida älskarinna och ta hand om deras barn.
Det är med andra inte så svart-vitt.
Dessutom är det fel att säga att han tröttnade på fru nummer två; hon blev dock psykiskt sjuk.

Att påstå att Irene och Jolyon skulle förakta praktiska och ekonomiska människor?
Jag har mycket svårt att se det.
De kom ju med tiden bra överens med Jolyons pappa, som var en framgångsrik affärsman.
De som de föraktade var folk, som uppehöll den tidens dubbelmoral.
Jolyon tyckte ju att han var en ringa bärare av namnet Forsyte i jämförelse med sin pappa.

Men det som gör det hela mer komplicerat är att även Soames blir en tragisk figur.
Han har blivit så bortskämd av sina rika föräldrar att han måste få allt som han vill ha.
Och det är obegripligt för honom att pengar inte kunde köpa Irenes kärlek åt honom.
Han begick väl inte heller något brott enligt den tidens lagar ens när han våldtog henne.

Nej, man ansåg väl inte att det var våldtäkt när det var inom äktenskapet.

Irene var inte tvingad att gifta sig med Soames. Hon kunde ha valt att bli guvernant men hon valde att gifta sig med en man hon inte älskade.

Det var väl så att man skulle hata Soames. Samtidigt som det var lättare att sympatisera med honom när han äntligen gav upp Irene och fick en dotter. Han fick välja mellan att rädda andra fruns liv el barnets och valde barnet. Läkaren blev nog chockad. Men han älskade aldrig fru nr 2, hon var bara till för att ge honom sex och barn. Sin dotter Fleur älskade han dock över allt annat och skämde bort henne.

Det var ett par kusiner i böckerna också som blev kära och gifte sig. Men de avstod från barn just för att de var kusiner.

Jag undrar hur mycket som kom från författarens eget liv och egen släkt. Kärlekshistorien mellan Jolyon och hans kusins fru stämmer iaf:
In 1895 Galsworthy began an affair with Ada Nemesis Pearson Cooper (1864–1956), the wife of his cousin Major Arthur Galsworthy. After her divorce ten years later, they were married on 23 September 1905 and stayed together until his death in 1933. Before their marriage, they often stayed clandestinely in a farmhouse called Wingstone in the village of Manaton on Dartmoor, Devon.[3] In 1908 Galsworthy took a long lease on part of the building, and it was their regular second home until 1923.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Galsworthy

Nemesis, hämndens gudinna? Vilket konstigt namn att ge sin dotter.

Har du läst böckerna el bara sett serien/serierna?

Åter igen måste jag påpeka att det var 1880-tal när Irene gifte sig med Soames.
Och att hon förväntades välja att gifta sig med en rik man framför att bli guvernant.
Ja, jag kan förstå att det kan vara svårt att begripa om man vuxit upp i en helt annan tid.
Det är helt främmande för oss att man kan bli pressad och tvingad in i ett äktenskap.
Men det var verkligheten för Irene på grund av den tidens konventioner.
Några få kvinnor vågade välja att vara guvernant framför att gifta sig.
Det var dock inte normen, och det var nog mycket svårt för Irene att hävda sin rätt.
Att hon inte kunde älska Soames och ville säga nej ansågs bara var en dum flickas griller.
Irene var dessutom föräldralös och hade ingen familj utom sin känslokalla styvmor.
Och det är med andra ord inte konstigt att hon var tvungen att gifta sig med Soames.

Det är som sagt inte riktigt sant att vi ska hata Soames.
Men han skötte allting med Irene på fel sätt och förstörde därför mycket för sig själv.
Det var ju också så att flera släktingar till honom tog hennes sida.
Men samtidigt var lagen sådan på den tiden att inget som han gjorde var brottsligt.
Han var också en produkt av sin tids konventioner och den uppfostran som han fick.
Det är som sagt ingen svartvit historia...

Kusinerna som gifte sig med varandra men inte skaffade barn var Val och Holly.
Men de var "bara" tremänningar, faktiskt.

Jag har läst delar av böckerna och sett delar av den svartvita TV-serien från 60-talet.
Jag är dock mest bekant med TV-serien från 00-talet.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Tv-serier då och nu

Inläggav Skogkatt » 2022-09-08 22:39:50

Jag har tittat på "It's Always Sunny In Philadelphia". :) Det var länge sedan jag skrattade så mycket, de folken är galna. Jag behövde en paus från elräkningar och oavbrutet elände.

sunny.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Tv-serier då och nu

Inläggav Alien » 2022-09-09 2:04:47

Många serier är inspelade "nu" (i nutid) men utspelar sig "då".

T ex St Aidans Hospital som på engelska heter The Royal. Ett sjukhus i Yorkshire med läkare, sjuksköterskor, vaktmästare och patienter. Den utspelar sig under 1960-talet med musik från den tiden. Jag hade svårt för serien i början pga den tjocke vaktmästare som jämt höll på med skumma saker för tjäna pengar. Jag ville bara att han skulle åka fast och försvinna ur serien, men ingen fattade någonsin vad han höll på med utom den andre vaktmästaren som hängde på och hans dotter som förstås inte avslöjade honom. Det ska förstås vara roligt. Går på TV2.

Det skulle vara intressant att jämföra med en serie som verkligen var inspelad på 60-talet, men dem är det väl ingen som skulle vilja se idag (de var i svartvitt).

En annan sjukhusserie är den danska Sjuksystrarna på Fredenslund (Sygeplejeskolen). Det utspelar sig ännu tidigare, på 1950-talet. Den tiden när alla läkare var män och alla sjuksköterskor kvinnor. Men eftersom det var brist på sköterskor så kom man på den revolutionerande tanken att utbilda även män till sjuksköterskor. De möts med fördomar från både kvinnliga sköterskor och manliga läkare. Inte skulle en man klara av det. Eller en riktig man kunde inte vara sjuksköterska. Den känns allvarligare och mindre nostalgisk. Går på TV4 så många reklampauser.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tv-serier då och nu

Inläggav Skogkatt » 2022-09-09 10:49:20

Alien skrev:T ex St Aidans Hospital som på engelska heter The Royal. Ett sjukhus i Yorkshire med läkare, sjuksköterskor, vaktmästare och patienter. Den utspelar sig under 1960-talet med musik från den tiden.

TV-serien "Heartbeat" utspelar sig också i Yorkshire under 1960-talet. Den är ganska bra.
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Tv-serier då och nu

Inläggav Chrilleb » 2022-09-09 13:35:10

Jag har stundvis, sett på "Flying Doctors", eller "Doktorn kan komma", har följt den serien kan man säga. I övrigt så ser jag "Mord och inga visor", ibland.
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Tv-serier då och nu

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-09 13:37:35

Hemma värst
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Tv-serier då och nu

Inläggav Furienna » 2022-09-09 15:36:46

Alien skrev:Många serier är inspelade "nu" (i nutid) men utspelar sig "då".

T ex St Aidans Hospital som på engelska heter The Royal. Ett sjukhus i Yorkshire med läkare, sjuksköterskor, vaktmästare och patienter. Den utspelar sig under 1960-talet med musik från den tiden. Jag hade svårt för serien i början pga den tjocke vaktmästare som jämt höll på med skumma saker för tjäna pengar. Jag ville bara att han skulle åka fast och försvinna ur serien, men ingen fattade någonsin vad han höll på med utom den andre vaktmästaren som hängde på och hans dotter som förstås inte avslöjade honom. Det ska förstås vara roligt. Går på TV2.

Det skulle vara intressant att jämföra med en serie som verkligen var inspelad på 60-talet, men dem är det väl ingen som skulle vilja se idag (de var i svartvitt).

En annan sjukhusserie är den danska Sjuksystrarna på Fredenslund (Sygeplejeskolen). Det utspelar sig ännu tidigare, på 1950-talet. Den tiden när alla läkare var män och alla sjuksköterskor kvinnor. Men eftersom det var brist på sköterskor så kom man på den revolutionerande tanken att utbilda även män till sjuksköterskor. De möts med fördomar från både kvinnliga sköterskor och manliga läkare. Inte skulle en man klara av det. Eller en riktig man kunde inte vara sjuksköterska. Den känns allvarligare och mindre nostalgisk. Går på TV4 så många reklampauser.

Jag har inte hunnit med att se på de här serierna. Typiskt...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in