Microsoft Edge says no.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Microsoft Edge says no.

Inläggav mondo beyondo » 2022-09-07 10:15:27

Microsoft Edge vill inte starta efter uppdatering.

Jag har försökt med att gå tillbaka till en tidigare version och starta om datorn.

Jag har försökt med Malwarebytes, och den hittade 2 saker som sattes i karantän, utan effekt.

Jag har försökt ladda ner ny Edge, utan effekt.

Startat om datorn ett flertal gånger. Utan effekt. Klickar jag på Edge symbolen i aktivitets- eller startfältet händer helt enkelt ingenting. Högerklicka funkar men sen ignorerar den mina val där.

Så nu återstår bara att göra det rätta , men vad kan det vara?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Microsoft Edge says no.

Inläggav Skogkatt » 2022-09-07 21:27:48

Var är Sebastiann när man behöver honom? Jag är säker på att han vet allt om detta och har några tips.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Microsoft Edge says no.

Inläggav sebastiann » 2022-09-08 6:54:44

Min rekommendation är att du backupar allt du vill spara på datorn till en extern hårddisk, USB-minne eller cloud-hårddisk (typ bilder, dokument m.m.).

Sedan ladda ner detta verktyg:

https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2156295
(Du behöver inte köra verktyget på den dator som ska lagas, utan kan köra verktyget på vilken dator du vill för att skapa USB-minnet. Det är USB-minnet du bootar på den dator som ska lagas)

Använd verktyget ihop med ett tomt USB-minne för att skapa omformaterings-media till datorn.
(OBS! Använd inte verktyget ihop med det minne eller hårddisk som du backupade dina personliga filer med. Det minne som används ihop med verktyget töms på information, så se till att det inte ligger något på minnet som du är rädd om!)

Därefter boota med USB-minnet, och radera alla partitioner från hårddisken, och sedan skapa en ny partitionskarta.
Därefter installera Windows 11 på nytt.
För att få till dina drivers igen, så kör Windows update efter att ha anslutit till nätet, så drar den hem alla drivrutiner.

Det är det enklaste att få iordning på Microsoft Edge, eftersom Microsoft Edge är en del av operativsystemet och lite svårt att laga när det väl går sönder. Enklare att bara blåsa hela datorn och börja om på nytt.

Om du får ett felmeddelande att Windows 11 inte kan köras på datorn, gör såhär:
Tryck Shift+F10 på skärmen där det står att Windows 11 inte kan köras.
Skriv regedit, tryck enter
gå till HKEY_LOCAL_MACHINE/System/Setup
Skapa en ny nyckel kallat LabConfig
Skapa dessa DWORD-värden i nyckeln:
BypassTPMCheck sätt värde 0x00000001
BypassSecureBootCheck sätt värde 0x00000001
Stäng regedit och det svarta dos-fönstret
backa ett steg
gå framåt ett steg

Nu ska installationen fungera.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Microsoft Edge says no.

Inläggav mondo beyondo » 2022-09-08 19:14:52

sebastiann skrev:av sebastiann »

...Därefter boota med USB-minnet, och radera alla partitioner från hårddisken, och sedan skapa en ny partitionskarta.


Tack för ditt svar sebastiann, och tack för att du tror att jag skulle begripa det du skrev! :)

Jag vet hur man laddar ner program, men det här - "Därefter boota med USB-minnet, och radera alla partitioner från hårddisken, och sedan skapa en ny partitionskarta." begrip ja int'.

Det du föreslår känns superläskigt för mig att göra. Jag förstår andemeningen att jag ska tömma datorn och sen fylla den på nytt, men hur man 'bootar' och raderar partitioner och skapar partiotionskarta :O
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Microsoft Edge says no.

Inläggav RapeRegs » 2022-09-08 19:32:28

Installera Firefox eller Chrome istället. Man måste faktiskt inte använda Edge-skräpet. Eller ja, måste och måste... Tyvärr är widgets osv beroende av Edge :(

Du kan också testa några av de åtgärder Microsoft själva föreslår här, framförallt Repair:

https://support.microsoft.com/en-us/mic ... 335c71312a
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Microsoft Edge says no.

Inläggav mondo beyondo » 2022-09-08 22:08:16

RapeRegs skrev:Installera Firefox eller Chrome istället. Man måste faktiskt inte använda Edge-skräpet. Eller ja, måste och måste... Tyvärr är widgets osv beroende av Edge :(

Du kan också testa några av de åtgärder Microsoft själva föreslår här, framförallt Repair:

https://support.microsoft.com/en-us/mic ... 335c71312a


Tack, jag körde 'Repair' som tipsades om i din länk, ingen effekt, tyvärr. Felsökare för programkompabilitet har nåt vajsing, man ska köra ett test, men testet startar inte. Inkompatibelt program Inte åtgärdat, kommer upp med det försöket.

Rensade och optimerade nu, som det tipsades om i supporten med.

Jag använder i huvudsak Chrome redan, men vissa sidor fungerar bättre i Edge. När nu Edge vill fungera förstås.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Microsoft Edge says no.

Inläggav mondo beyondo » 2022-09-08 23:43:58

Problem is solved! :)

Jag körde 'repair' på alla Ms-appar och funktioner jag kunde hitta och nåt av det funkade tillslut och Edge är igång igen!

Tack för all hjälp!
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Microsoft Edge says no.

Inläggav sebastiann » 2022-09-09 0:33:57

mondo beyondo skrev:men hur man 'bootar' och raderar partitioner och skapar partiotionskarta :O


Jag skulle ändå rekommendera att du faktiskt gör en omformatering när det är möjligt, eftersom din dator har massa trasiga funktioner m.m. i den nu, som du bara lappat med silvertejp så att säga. Bättre att laga det ordentligt istället för att lappa ihop datorn med silvertejp.

Det är hur lätt som helst. Att "boota" ett USB-minne innebär att du startar minnet som om det vore ett operativsystem, oftast gör man det antingen genom att trycka F12 eller F9 i booten, eller så går man in i BIOS (oftast F2, Delete eller F10 i booten) och ställer om bootordningen så USB-minnet ligger överst.

Att radera och skapa en partitionskarta är enkelt, när du är framme i installationen så väljer du "Anpassad installation" och sedan kommer du då fram till hårddiskens partitionskarta.

Vad du gör sedan är att välja en partition på måfå och välja "Ta bort". Den ersätts nu av "Oallokerat utrymme".
Upprepa flera gånger ända till du BARA ser en rad som säger "Oallokerat utrymme" (Då är hårddisken helt tom).
Får du en varningsruta att partitionen innehåller viktiga filer från tillverkaren som krävs för att datorn ska fungera, så radera ändå - du ska ju ändå tömma datorn och göra om den på nytt - då spelar det ingen roll att din "gamla" installation går sönder ännu mer, den installationen ska ju väck ändå.

Därefter väljer du raden som säger "Oallokerat utrymme" och trycker sedan Ny, och sedan trycker du OK på den föreslagna storleken. Du får nu en varningsruta att flera partitioner skapas.
Datorn kommer nu automatiskt skapa en lämplig partitionskarta bestående av 3 partitioner (Boot-partitionen, en UEFI-partition kallat MSR, och huvudpartitionen).
Om det är en äldre dator skapas 2 partitioner, en boot-partition och huvudpartitionen.

Därefter trycker du bara "Nästa" så sköter sig installationen av sig självt.
När den är färdig, så måste du vara beredd att ta ut minnet precis när den startar om, så du inte bootar USB-minnet igen, utan nu bootar in i din nyinstallerade windows.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Microsoft Edge says no.

Inläggav mondo beyondo » 2022-09-09 13:27:43

@sebastiann

Tack, men jag vågar inte. Jag ser vad du skriver men jag förstår det inte i praktiken. Bara det där att ta ut minnet i rätt ögonblick. :shock:
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Microsoft Edge says no.

Inläggav sebastiann » 2022-09-09 20:03:58

mondo beyondo skrev:ta ut minnet i rätt ögonblick


Skulle du missa så är allt som händer att den bootar in i installationsguiden igen, då är det bara att ta ut minnet där, och sedan hålla inne strömknappen på datorn i 5 sekunder och sedan trycka in strömknappen en gång. Att "hålla koll" o ta ut minnet i rätt ögonblick är bara för att spara tid under installationen :-)

Det är inget farligt om det skulle gå fel. Har du backupat alla dina personliga filer korrekt till en extern hårddisk, vilket jag sa att du skulle göra, så händer absolut INGET hur fel du än gör, gör du t.ex. fel med partitionerna, det enda som händer är att installationen går fel och så får man göra om den från början, dvs det tar mer tid.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Microsoft Edge says no.

Inläggav mondo beyondo » 2022-09-12 10:45:48

sebastiann skrev:
mondo beyondo skrev:ta ut minnet i rätt ögonblick


Skulle du missa så är allt som händer att den bootar in i installationsguiden igen, då är det bara att ta ut minnet där, och sedan hålla inne strömknappen på datorn i 5 sekunder och sedan trycka in strömknappen en gång. Att "hålla koll" o ta ut minnet i rätt ögonblick är bara för att spara tid under installationen :-)

Det är inget farligt om det skulle gå fel. Har du backupat alla dina personliga filer korrekt till en extern hårddisk, vilket jag sa att du skulle göra, så händer absolut INGET hur fel du än gör, gör du t.ex. fel med partitionerna, det enda som händer är att installationen går fel och så får man göra om den från början, dvs det tar mer tid.


Tack för ditt pepp och engagemang sebastiann! :)
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till IT-forum



Logga in