Odling och växter samt stugliv <3

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Huggorm » 2022-07-11 7:34:10

Koltrastar kan äta mördarsnigel, men det är väl när de inte hittar något godare
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav antonius » 2022-07-11 8:32:55

En del har änder som äter sniglar, men vet inte om de funkar, står lite olika på nätet.

https://www.expressen.se/kvallsposten/a ... sniglarna/
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Dagobert » 2022-07-11 14:23:57

Dagobert skrev:Nån fågel har visst lärt sig vad man kan äta på mördarsniglar, och hur den ska göra.
Får börja föda upp såna fåglar.

Huggorm skrev:Koltrastar kan äta mördarsnigel, men det är väl när de inte hittar något godare

Hörde det på radion, det kan ha varit koltrastar. Minns inte vad ämnet var, kanske fåglars förmåga att lära sig nya saker.
Men det finns djur som äter dem. Skaffa eller hyr en anka – de äter sniglarna med god aptit ...
...
Igelkottar, grävlingar, vildsvin och koltrastar sägs också äta mördarsniglar.
https://www.expressen.se/leva-och-bo/go ... -for-gott/
Vildsvin och grävlingar i trägårn, det ska jag prova! Dvs grannens trägård, roten till det onda.

Antonius ankor verkar vettigt.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Skogkatt » 2022-07-11 15:09:50

Man kan också försöka sätta upp en liten skylt, där det står "Min grannes växter smakar mycket bättre än mina växter".

Så kanske sniglarna blir lurade och går till grannen. :wink:
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Kidzi » 2022-07-11 23:19:26

Myskankor äter mest sniglar om de är unga hannar, alltså ankorna.

Bästa vore ju lite mer aggro ankor som man även får ägg från.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Huggorm » 2022-07-11 23:36:40

Myskankor är kända för att äta mördarsniglar men jag tror inte direkt det är deras favoriträtt
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Kidzi » 2022-07-12 3:34:38

Huggorm skrev:Myskankor är kända för att äta mördarsniglar men jag tror inte direkt det är deras favoriträtt


Myskankor är mysiga djur. Och de har goda ägg. De behöver inte så mycket skötsel och skydd, de kan gå fria om man inte har grannar. Och man tar in dem på kvällen. De vänjer sig var de ska gå så har man samma vanor kommer de in när man vill. Men det är en del att städa i deras boda på vintern för de skiter mycket.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav melly » 2022-09-06 20:13:54

Ett tips i dessa tider, när odlare meddelar att de inte har råd med el för tomatproduktion under vintern, är att odla hydroponiskt, dvs i vatten med flytande näring. Funkar bra även vintertid med tillskott av växtbelysning; en 15W ledramp räcker långt.

Det går att köpa relativt dyra odlingslådor. Och så går det att fixa själv: det krävs en plastlåda med lock, helst ogenomskinlig (för att inte få alger i vattnet), och förmodligen helst livsmedelsgodkänd. Jag har ingen aning om ifall ohälsosamma saker kan lösas upp i vatten och hamna i tomater (eller sallat, gurka, paprika, eller vad man nu vill odla).

Jag använder odlingspluggar av torv samt nätkorgar att "plantera" i från Nelson Garden, som också säljer dyra plastlådor för odling. Lådorna är säkert bra, men man kan alltså istället göra hål i plastlocket till en egen låda, antingen med 35 millimeters hålsåg, eller genom att skära kryss och sedan karva ut en rundel med 35 mm diameter. Då passar hålen perfekt till nätkorgarna.

Fördelen med hydroponiskt är att slippa hålla på med jord inomhus. Dessutom är det mer lättskött: det finns ett rätt långvarigt fönster mellan fullvattnat och för lite vatten.

Det tar förstås tid att få tomater (medan exempelvis sallat går snabbare). Jag tajmade genom att ta foton då och då av de plantor jag sådde 5 april.
15 juni: många blommor.
7 juli: första röda tomaterna/skörden.
6 september: n:te skörden, nya blommor på gång - fast nu börjar plantorna bli trötta och gör inte tomater av alla blommor. Dags att så nya!

septembertomat.jpg

1:a septembertomater ^
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav antonius » 2022-09-06 20:39:10

Tomater kan vara lite speciella, eftersom det inte får skilja så mycket, på lägsta och högsta temp under dygnet för de kan spricka då
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav antonius » 2022-09-06 20:46:25

melly skrev:Som sidonot har de flesta av oss inte så värst skiftande temperaturer inomhus.


Tänkte på de som odlar till försäljning, de är alltid lite nervösa på hösten för då kan det diffa en hel del, och måste köra med aero temp, men odlar man till sig själv gör ju en eller annan spricka inte så mycket
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Skogkatt » 2022-09-06 21:03:56

melly skrev:Ett tips i dessa tider, när odlare meddelar att de inte har råd med el för tomatproduktion under vintern, är att odla hydroponiskt, dvs i vatten med flytande näring. Funkar bra även vintertid med tillskott av växtbelysning; en 15W ledramp räcker långt.

Det går att köpa relativt dyra odlingslådor. Och så går det att fixa själv: det krävs en plastlåda med lock, helst ogenomskinlig (för att inte få alger i vattnet), och förmodligen helst livsmedelsgodkänd. Jag har ingen aning om ifall ohälsosamma saker kan lösas upp i vatten och hamna i tomater (eller sallat, gurka, paprika, eller vad man nu vill odla).

Jag använder odlingspluggar av torv samt nätkorgar att "plantera" i från Nelson Garden, som också säljer dyra plastlådor för odling. Lådorna är säkert bra, men man kan alltså istället göra hål i plastlocket till en egen låda, antingen med 35 millimeters hålsåg, eller genom att skära kryss och sedan karva ut en rundel med 35 mm diameter. Då passar hålen perfekt till nätkorgarna.

Fördelen med hydroponiskt är att slippa hålla på med jord inomhus. Dessutom är det mer lättskött: det finns ett rätt långvarigt fönster mellan fullvattnat och för lite vatten.

Det tar förstås tid att få tomater (medan exempelvis sallat går snabbare). Jag tajmade genom att ta foton då och då av de plantor jag sådde 5 april.
15 juni: många blommor.
7 juli: första röda tomaterna/skörden.
6 september: n:te skörden, nya blommor på gång - fast nu börjar plantorna bli trötta och gör inte tomater av alla blommor. Dags att så nya!

septembertomat.jpg

1:a septembertomater ^

Jag har testat det, odlat hydroponiskt, jag har ett växthus. Det fungerar bra, det enda problemet jag märkte är att man måste vara lite mer exakt än man är med jord. Mindre marginaler för fel.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav melly » 2022-09-06 21:12:39

Ja jo, det viktiga är ju att hitta något att klaga på.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav slackern » 2022-09-07 14:52:10

melly skrev:Ja jo, det viktiga är ju att hitta något att klaga på.


Hydroponiskt är coolt har även sett folk som gör det tillsammans med fisk produktion plantorna göder fiskarna och fiskarnas avföring föder plantorna dom lever i symbios och deras avkastning föder dig. Kanske lite svårt om man bor i lägenhet men bor man i ett hus med egen trädgård går det nog att lösa även inne i stan.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Skogkatt » 2022-09-07 15:24:51

Jag försökte få något gjort på min tomt i somras, jag har plats att odla mat och det ser ju ut som att vi är på väg mot matbrist. Men det är mycket jobb. :shock: Det görs inte på 1-2-3. Dagen har bara 24 timmar och jag behöver minst 35 för att odla mat och göra allt annat också.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Kidzi » 2022-09-07 22:06:23

Använder man denna form av odling inomhus? Jag antar till liten skala då. Tänker på de som odlade cannabis med den metoden, antar att det var stor skala eftersom hela lägenheten var fuktskadad.

Ångrar att vi aldrig satte potatis. Så dyrt som det blivit. Jag är uppvuxen med att potatis har alla råd med. Men det är snarare lyxmat nu. Klart man klarar sig på klass2-potatis där mesta är skadat, kostar under 20 kr kilot.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Skogkatt » 2022-09-07 22:12:17

Kidzi skrev:Använder man denna form av odling inomhus? Jag antar till liten skala då.

Jag försökte det i ett växthus, tomater och gurkor. Men jag skulle inte ha det inomhus, för mycket fukt i luften. Efter ett tag får man skador på byggnaden tror jag. Mögel och andra problem.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-07 23:25:03

Mys
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Skogkatt » 2023-07-03 23:42:56

Jag köpte några nya rosenbuskar, jag har några gamla men det som är lite tråkigt med de gamla är att de slutar blomma så snabbt. Bara några dagar ock sen är det över. Men de nya blommar hela tiden, hela sommaren. Jag vet inte vem som uppfann det men det är riktigt bra. Trevligt. :-)005
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Solblomma » 2023-07-08 11:27:00

I år har jag provat att odla "tre systrar". Tror det kommer från den amerikanska ursprungsbefolkningen från början. Man samodlar majs, squash och bönor. Hittills är resultatet att squashen breder ut sig överallt, majsen ser helt okej ut (fast en av plantorna blåste sönder för ett par dagar sen), och av störbönorna var det bara 20% som grodde. Jag kanske sådde dem för tidigt.

Om jag ska göra om försöket kommer jag ha färre squashplantor, fler majs och antingen så bönorna senare eller förodla dem inomhus.

Jag har också testat chili och paprika för första gången i år. Alla växer i hinkar, några på altanen och några mot söderväggen. Hittills är det ingen skillnad på plantorna ute och på altanen. Vi kommer ha chili så det räcker i flera år, men det verkar inte bli jättemycket paprika.
Solblomma
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Chrilleb » 2023-07-08 14:19:09

Låter mysigt, jag håller med en annan här. Har dock dåligt med kunskap om odling o växter och så. Har en kompis som har en kolonilott, som han brukar vara på. :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Solblomma » 2023-08-05 7:45:13

Jag översvämmas av tomater! Trevligt problem i och för sig, men vad gör jag av dem? Funderade på att "soltorka" men vi har så mycket flugor, så det känns inte hygieniskt.

För övrigt så blev experimentet med Tre systrar helt misslyckat. Majskolvarna fick bara några få mogna korn, squashen gav bara en squash per planta (måste vara bottenrekord) och de få bönplantor som grott åt sniglarna upp. Nu har jag provat i alla fall. :-)Happy

Just nu vräker hela familjen i sig amerikanska blåbär, de löste precis av jordgubbarna, som vi också har kunnat frossa i oss. Med tanke på priset på jordgubbar och blåbär i år har vi sparat flera 1000-läppar. :D
Solblomma
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Huggorm » 2023-08-05 10:50:15

Här är det plommonen som finns i överflöd, jag har ingen möjlighet att äta alltihop. Hunden hjälper till men vi kommer ändå få kasta typ 80% till slut
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Zia1985 » 2023-08-05 11:03:35

När du syltat och saftat klart kan du skänka bort plommon i närmsta samhälle. Glöm inte att göra smarrigt plommonvin!
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Solblomma » 2023-08-05 12:39:58

Huggorm skrev:Här är det plommonen som finns i överflöd, jag har ingen möjlighet att äta alltihop. Hunden hjälper till men vi kommer ändå få kasta typ 80% till slut

Min nästa investering ska bli ett plommonträd, det är så gott med plommon! Men det kan förstås få en del oönskade effekter om man äter för många. :roll:
Solblomma
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in