Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav Alien » 2022-09-05 1:50:12

Skulle ni våga åka i en sådan? Sitta passiv i baksätet, utan någon chaufför och utan att själv kunna ingripa.

I Phoenix, USA, så testar man systemet.

SVT 2 APRIL 2021 skrev:Att beställa en taxi genom mobilen är inget nytt, men att bilen sedan dyker upp utan en taxichaufför hör inte till det vi är vana att se. Frågan är nu om de självkörande taxibilarna på sikt kommer att ta över marknaden.

– Det kommer göra många människor lidande, de kommer att förlora sina jobb, säger taxichauffören Joseph Alabi.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjal ... har-testat

Man slipper "den mänskliga faktorn", så det borde bli säkrare. Men är det verkligen det, det är frågan. Och vem är ansvarig om den autonoma bilen kör på någon? Passageraren, den enda som sitter i bilen? Taxibolaget? Tillverkaren av den autonoma bilen?

SvD Näringsliv 15 juni 2022 skrev:Man bokar via appen, sedan kommer bilen. Utan någon i förarsätet. Vi åkte till Phoenix – enda staden i USA där man kan testa den förarlösa taxitjänsten från Googles systerbolag Waymo.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjal ... har-testat

Spoiler: visa
"Vi trycker på en knapp på pekskärmen som är fäst på nackstödet framför oss.
---
Nyligen meddelade Waymos huvudkonkurrent Cruise att de fått tillstånd att bedriva taxiverksamhet utan chaufförer i delar av San Fransisco melllan kl 22 och 06, när det är färre bilar och fotgängare ute.
---
Cruise ägs av General Motors, som enligt Wired meddelat att hela 340 miljarder kronor kommer att investeras i självkörande elbilar inom de kommande tre åren. I slutet av detta decennium räknar företaget med att bilarna ska dra in närmare 500 miljarder kronor - varje år.
---
En av utmaningarna är att upptäcka alla potentiella faror, men enligt Shladover [professor vid Berkely] är det ännu mer krävande att utveckla den nivå av logik som systemet behöver för att kunna fatta alla beslut som en vanlig förare hela tiden måste ta.
- Det kräver en förmåga att kunna förutse alla andra trafikanters agerande, säger han.
- Det är tillräckligt utmanande när de andra objekten är fordon - när de är fotgängare och cykllister är det betydligt tuffare."

Det borde bli billigare eftersom man slipper avlöna några chaufförer. Men billigt är det inte.

"Bilarna är tvärtom extremt dyra.
Utöver kostsam teknik som sensorer och kameror kräver robotbilar personal som kan ingripa om bilen hamnar i en situation som den inte kan läsa av. Eller om passagerarna inte gör som de förväntas göra.

Strax efter att vi satt oss i bilen för vår första tur hör vi en röst från högtalarsystemet. En kvinna ber tidningens fotograf att ta på sig säkerhetsbältet."

Storebror/storasyster ser dig i robotbilen.

"När bilen stannar hoppar vi ut bredvid Rick Williams, som sitter och äter. han är chaufför för Uber och Lyft och tror att de bilarna kommer att beröva honom jobbet om några år.

- Jag tror att allt kommer att bli som 'Minority Report', säger Williams ..."


En invändning gäller integriteten. Allt spelas in av robotbilarna.

Än så länge kommer det troligen främst att bli självkörande bilar för tunga transporter på motorvägarna (inga cyklister och fotgängare). Och leveranser av paket, alltså inga passagerare.

Tidningen frågar människor i Phoenix om de skulle vilja prova. En del säger att de skulle vilja göra det. Andra inte.
"- Jag dör hellre än sätter mig i en sådan situation, säger Jo-Ann Alvarez."
Ja, jag litar nog också mer på en människa än tekniken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav sebastiann » 2022-09-05 1:56:36

Jag tycker denna teknik är smart.

Och ja, det kommer bli säkrare än den mänskliga faktorn. Det som kan gå fel är när en annan människa gör fel så att taxibilen kör in i denna eller nån annan kör på taxibilen.

Men jag tror att så småningom när självkörande bilar blir normen, så kommer det bli supersäkert. Tror att så småningom kommer manuellt styrda bilar förbjudas, och sedan har vi 0 % trafikolyckor. (om man undantar de fall där en människa slänger sig ut på en motorväg eller liknande).

I framtiden kommer nog mindre sensorer behövas också, eftersom bilarna kan kommunicera med varandra, och högre farter tillåtas, kanske har vi taxibilar som kör i typ 150-200 km/h sedan.



I framtiden kommer nog ingen heller äga någon bil, utan istället så när du "köpt en bil" för säg 250 000 kr, så får du tillgång till en app, där du alltid har tillgång till en bil garanterat. Och sedan kanske olika servicenivå, typ 250 000 så är du garanterad bil inom 10 minuter, 500 000 så är du garanterad bil inom 5 minuter, och 1 000 000 så är du garanterad bil inom 1 minut.

Var du än befinner dig i Sverige sålänge du står vid en väg - och genom att appen då konstant har din ungefärliga position så kan bilarna repositionera sig på ett sådant sätt att servicenivån uppfylls.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav Alien » 2022-09-05 2:15:43

Det lustiga är att Berkelyprofessorn Steven Shladover anser att det redan nu är så säkert att köra bil.

"I USA, till exempel sker i snitt en dödsolycka per 15 miljoner körda mil. Om man kör i en hastighet av 50 kilometer i timmen så måste man statistiskt sett köra 24 timmar om dygnet i 390 år innan en dödsolycka inträffar."

Men nu kör inte folk i 50 km/tim utan mycket snabbare. Ibland snabbare än tillåtet enligt lagen. Ibland snabbare än väglaget/situationen tillåter. Ibland med alkohol el andra droger i blodet. Så även om man själv inte tar några risker kan man krocka med en annan bil med en oförsiktgare förare. Kanske med en lastbil med en alkoholpåverkad förare.

Och även om man inte dör så vill man inte bli skadad för livet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav sebastiann » 2022-09-05 2:39:38

Ja men det är totalt antal mil.
Det finns statistik på att det går ca 40 mil per arbetsdag och bil i snitt, och det körs ca 50 miljoner bilar per dag. (Det finns ca 100 miljoner bilar registrerade i USA, men man får räkna med att bara hälften av dem är ute och kör vid en dag).
Räknar man om milen till alla dagar, inkl helger, blir det 28 mil per dag. (fick lite all möjlig statstik allt mellan 25 mil per dag till 40 mil per dag när man googlar på det, men förstår att 25 mil per dag är omräknat till helger ett "dåligt år", och 40 mil per dag är arbetsdagar)

Totalräknat blir det:
Det är 1 400 000 000 mil.

Det är ca 93 dödsolyckor per dag.

Kollar man lite på annan statistik så ligger dödsolyckorna mycket riktigt på 99 per dag:

https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Pu ... ion/813209 (99 dödsolyckor per dag på sidan 2 för år 2019)
https://www.bankrate.com/insurance/car/ ... tatistics/ (Automobile = personbil - lite över 100 mille)

On average in 2019 there were 99 people who died each day
and more than an estimated 7,500 people who were injured
in traffic crashes.


Så den statistiken du fått, Alien, är altså en omräkning av totalstatistiken, som baserar sig på totalt antal körda mil genom alla bilförare.

Så jag tror faktiskt det kan bli ännu säkrare. Om självkörande bilar blir normen, kommer det bli så säkert så att det kanske blir 1 dödsolycka i USA per dygn istället för 100 dödsolyckor per dygn. Då är det 1 dödsolycka per 1,5 miljarder mil innan en dödsolycka inträffar.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav Alien » 2022-09-05 11:53:55

Men år 2018 dödades en kvinna i Arizona, Elaine Herzberg, av en självkörande bil när hon gick över gatan. Bilen höll en fart av 65 km/timme. Alltså inne i stan borde man köra långsammarae och sakta farten när man närmar sig ett övergångsställe. Företaget var Uber men polisen tyckte att det var kvinnans fel.

Kvinnan ledde en cykel med shoppingkassar över en fyrfilig väg i staden Tempe på kvällen. I bilen fanns en mänsklig "säkerhetsförare", men det hjälpte inte.

Uber frikändes från ansvar. Säkerhetsföraren blev däremot åtalad.

Wikipedia har en lång (och mig svårläst) artikel om fallet.

The death of Elaine Herzberg (August 2, 1968 – March 18, 2018) was the first recorded case of a pedestrian fatality involving a self-driving car, after a collision that occurred late in the evening of March 18, 2018. Herzberg was pushing a bicycle across a four-lane road in Tempe, Arizona, United States, when she was struck by an Uber test vehicle, which was operating in self-drive mode with a human safety backup driver sitting in the driving seat. Herzberg was taken to the local hospital where she died of her injuries.[2][3][4]

Following the fatal incident, the National Transportation Safety Board (NTSB) issued a series of recommendations and sharply criticized Uber.
---
On March 2019 Arizona prosecutors ruled that Uber was not criminally responsible for the accident.[8]

The back-up driver of the vehicle was charged with negligent homicide.[9]

While Herzberg was the first pedestrian killed by a self-driving car,[10][11] a driver had been killed by a semi-autonomous car almost two years earlier.
https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Elaine_Herzberg

Frågan är här om en vanlig bilförare som höll ögonen på vägen hade upptäckt kvinnan i tid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav Alien » 2022-09-05 12:11:00

I denna debattartikel i Slate frågas varför Uber inte åtalats? Ja, det undrar jag också mtp det jag fetat:

Slate OCT 20, 2020 skrev:Autonomous vehicle design involves an almost incomprehensible combination of engineering tasks including sensor fusion, path planning, and predictive modeling of human behavior. But despite the best efforts to consider all possible real world outcomes, things can go awry.

More than two and a half years ago, in Tempe, Arizona, an Uber “self-driving” car crashed into pedestrian Elaine Herzberg, killing her. In mid-September, the safety driver behind the wheel of that car, Rafaela Vasquez, was charged with negligent homicide.

Uber’s test vehicle was driving 39 mph when it struck Herzberg. Uber’s sensors detected her six seconds before impact but determined that the object sensed was a false positive. Uber’s engineers tuned the software to be less sensitive to unidentified objects in order to achieve a smoother ride. Uber also disabled the vehicle’s factory-installed automatic emergency braking system, which likely would have prevented the accident, in order to accurately test the capability of its own automated driving system.
https://slate.com/technology/2020/10/ub ... squez.html

Endast "säkerhetsföraren" åtalades. Och med viss rätt, det framgår att hon kollade ner i mobilen vid tillfället.

Det är förvisso lättare att åtala en enskild person än ett stort företag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav Skogkatt » 2022-09-05 12:17:12

Självkörande bilar är en mycket dålig idé. Teknologien är inte tillräckligt bra. Och teknologi är väldigt sårbar, det krävs inte mycket för att få ett tekniskt fel. Och tekniska fel i självkörande bilar innebär att människor komnmer att dödas av bilar. :shock: Bara ett litet tekniskt fel är allt som krävs. Och vi klarar inte ens göra telefoner som fungerar hela tiden, det finns alltid några problem.

Detta påminner mig om filmen Maximum Overdrive.

maximumoverdrive.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav Dagobert » 2022-09-07 19:29:58

Vore kul att se självkörande bilar tävla mot varandra i banracing av nåt slag.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-07 23:32:55

Jag påstår att tråden är bajs - har påtalat fenomenet tidigare. Kommer ej kunna bli vedertaget enligt vår, idag etik. Vi måste då lära oss värdera liv.

Inga bolag är med på det. Hm. (Förhoppningsvis viiis)

/ Ingen
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav LordNelson » 2022-09-08 18:47:38

sebastiann skrev:Ja men det är totalt antal mil.
Det finns statistik på att det går ca 40 mil per arbetsdag och bil i snitt.

Man kör alltså i genomsnitt över 8 000 mil per år. Nja…
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav manne » 2022-09-09 11:24:24

Alien skrev:Skulle ni våga åka i en sådan? Sitta passiv i baksätet, utan någon chaufför och utan att själv kunna ingripa.

I Phoenix, USA, så testar man systemet.

SVT 2 APRIL 2021 skrev:Att beställa en taxi genom mobilen är inget nytt, men att bilen sedan dyker upp utan en taxichaufför hör inte till det vi är vana att se. Frågan är nu om de självkörande taxibilarna på sikt kommer att ta över marknaden.

– Det kommer göra många människor lidande, de kommer att förlora sina jobb, säger taxichauffören Joseph Alabi.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjal ... har-testat

Man slipper "den mänskliga faktorn", så det borde bli säkrare. Men är det verkligen det, det är frågan. Och vem är ansvarig om den autonoma bilen kör på någon? Passageraren, den enda som sitter i bilen? Taxibolaget? Tillverkaren av den autonoma bilen?

SvD Näringsliv 15 juni 2022 skrev:Man bokar via appen, sedan kommer bilen. Utan någon i förarsätet. Vi åkte till Phoenix – enda staden i USA där man kan testa den förarlösa taxitjänsten från Googles systerbolag Waymo.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjal ... har-testat

Spoiler: visa
"Vi trycker på en knapp på pekskärmen som är fäst på nackstödet framför oss.
---
Nyligen meddelade Waymos huvudkonkurrent Cruise att de fått tillstånd att bedriva taxiverksamhet utan chaufförer i delar av San Fransisco melllan kl 22 och 06, när det är färre bilar och fotgängare ute.
---
Cruise ägs av General Motors, som enligt Wired meddelat att hela 340 miljarder kronor kommer att investeras i självkörande elbilar inom de kommande tre åren. I slutet av detta decennium räknar företaget med att bilarna ska dra in närmare 500 miljarder kronor - varje år.
---
En av utmaningarna är att upptäcka alla potentiella faror, men enligt Shladover [professor vid Berkely] är det ännu mer krävande att utveckla den nivå av logik som systemet behöver för att kunna fatta alla beslut som en vanlig förare hela tiden måste ta.
- Det kräver en förmåga att kunna förutse alla andra trafikanters agerande, säger han.
- Det är tillräckligt utmanande när de andra objekten är fordon - när de är fotgängare och cykllister är det betydligt tuffare."

Det borde bli billigare eftersom man slipper avlöna några chaufförer. Men billigt är det inte.

"Bilarna är tvärtom extremt dyra.
Utöver kostsam teknik som sensorer och kameror kräver robotbilar personal som kan ingripa om bilen hamnar i en situation som den inte kan läsa av. Eller om passagerarna inte gör som de förväntas göra.

Strax efter att vi satt oss i bilen för vår första tur hör vi en röst från högtalarsystemet. En kvinna ber tidningens fotograf att ta på sig säkerhetsbältet."

Storebror/storasyster ser dig i robotbilen.

"När bilen stannar hoppar vi ut bredvid Rick Williams, som sitter och äter. han är chaufför för Uber och Lyft och tror att de bilarna kommer att beröva honom jobbet om några år.

- Jag tror att allt kommer att bli som 'Minority Report', säger Williams ..."


En invändning gäller integriteten. Allt spelas in av robotbilarna.

Än så länge kommer det troligen främst att bli självkörande bilar för tunga transporter på motorvägarna (inga cyklister och fotgängare). Och leveranser av paket, alltså inga passagerare.

Tidningen frågar människor i Phoenix om de skulle vilja prova. En del säger att de skulle vilja göra det. Andra inte.
"- Jag dör hellre än sätter mig i en sådan situation, säger Jo-Ann Alvarez."
Ja, jag litar nog också mer på en människa än tekniken.


ja förmodligen så blir det som denna film.? :o :-)063 :?:

manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav Skogkatt » 2022-09-09 13:34:51

Ett annat stort problem är hacking. En terrorist med en dator kan hacka sig in i systemet, ta kontroll över bilar och använda dem för att köra ner människor. Så jag är emot självkörande bilar, de borde förbjudas.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-09 14:07:03

LordNelson skrev:
sebastiann skrev:Ja men det är totalt antal mil.
Det finns statistik på att det går ca 40 mil per arbetsdag och bil i snitt.

Man kör alltså i genomsnitt över 8 000 mil per år. Nja…

Foodora är iofs bra.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav sebastiann » 2022-09-09 23:32:17

Skogkatt skrev:Ett annat stort problem är hacking.


Hört talas om brandväggar? Givetvis går det att skydda sig mot hacking med olika krypterade koder m.m. och då kan självkörande bilar bli säkrare än vanliga bilar.

Blir det ett problem med hacking av bilar så går det lätt att t.ex. skapa ett system likt de i flygplan, där man har 3 oberoende datorer som tar beslut och majoriteten vinner, ska man lyckas "hacka" ett sådant system måste man lyckas hacka 2 datorer exakt samtidigt, och det är i princip omöjligt, även om man har alla krypteringskoder och behörigheter.

Då kan mjukvaran i bilen bara uppdateras/förändras när bilen står still, det går då inte fjärrstyra bilen eller liknande.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav Skogkatt » 2022-09-10 0:09:34

sebastiann skrev:Hört talas om brandväggar? Givetvis går det att skydda sig mot hacking med olika krypterade koder m.m. och då kan självkörande bilar bli säkrare än vanliga bilar.

Om en människa har designat och byggt det, kan en annan människa hacka det. Det finns inget som är tryggt i datavärlden. Oavsett vilken typ av lås en människa bygger, kan en annan människa hitta en väg runt det.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav Skogkatt » 2022-09-10 0:18:50

sebastiann skrev:
Skogkatt skrev:Ett annat stort problem är hacking.


Hört talas om brandväggar? Givetvis går det att skydda sig mot hacking med olika krypterade koder m.m. och då kan självkörande bilar bli säkrare än vanliga bilar.

Blir det ett problem med hacking av bilar så går det lätt att t.ex. skapa ett system likt de i flygplan, där man har 3 oberoende datorer som tar beslut och majoriteten vinner, ska man lyckas "hacka" ett sådant system måste man lyckas hacka 2 datorer exakt samtidigt, och det är i princip omöjligt, även om man har alla krypteringskoder och behörigheter.

Då kan mjukvaran i bilen bara uppdateras/förändras när bilen står still, det går då inte fjärrstyra bilen eller liknande.

Ett annat problem är att om du använder en självkörande bil lägger du ditt liv i händerna på en maskin. :shock: Och värre än det är att man lägger sitt liv i händerna på en maskin och software som gjordes av människor. :shock:
Det är verkligen en skrämmande tanke, jag vägrar göra det. Vill inte.
När jag kör bil vill jag styra bilen.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav sebastiann » 2022-09-10 5:45:16

Skogkatt skrev:maskin och software som gjordes av människor


Har du inte tänkt på att det faktiskt blir säkrare?

Eftersom, när en självkörande bil blir inblandad i en olycka, så räcker det att uppdatera mjukvaran så lär sig ALLA "förare" (självkörande bilar) av misstaget.

Medans när du själv är inblandad i en olycka så är det bara du själv som lär dig av misstaget. Eller kanske inte, beroende på hur allvarlig olyckan är. Det gör att åker du självkörande bil så kommer din bil ha "vetskapen" om ALLA olyckor som uppstått under massvis av år, vilket kommer göra bilen säkrare än att typ ha 10 förare där framme vid ratten som kör samtidigt.

Faktiskt så lägger du ju ditt liv i händerna på en maskin med mjukvara även när du kör själv. Hur tror du trafikljus fungerar, för att ta ett exempel. Dock är mjukvaran i trafikljus väldigt noggrant designad så att om ett trafikljus skulle fallera (visa grönt i 2 riktningar samtidigt pga mjukvarufel) finns det ett säkerhetsrelä som drar som sätter trafikljuset ur funktion (gulblinkande ljus).

En bil kan också förses med liknande säkerhetsfunktioner och watchdogs som det kallas, för att skydda mot mjukvarufel, buggar och programmeringsfel.

Tekniken börjar bli riktigt säkert, och man är redan inne på pilotlösa plan. Man har redan designat mjukvaror som själv kan prata med ATC (trafikledartornet) och landa själv, och nästa steg är att byta ut ATC-människorna mot en dator.

Datorer är faktiskt säkrare. De gör som de är tillsagda, blir aldrig trötta, gör aldrig misstag (eventuella misstag är buggar som går att rätta till).
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav sebastiann » 2022-09-10 10:33:58

Skogkatt skrev:Det är verkligen en skrämmande tanke, jag vägrar göra det. Vill inte


En annan fördel med självkörande bilar, om man förbjuder manuellt styrda bilar, är att man får bort alla terroristangrepp som går ut på att köra bilar/lastbilar på människor.

Vilket leder till en säkrare värld när terroristerna inte har några redskap till att döda människor med.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav Skogkatt » 2022-09-10 11:08:36

sebastiann skrev:
Skogkatt skrev:Det är verkligen en skrämmande tanke, jag vägrar göra det. Vill inte


En annan fördel med självkörande bilar, om man förbjuder manuellt styrda bilar, är att man får bort alla terroristangrepp som går ut på att köra bilar/lastbilar på människor.

Vilket leder till en säkrare värld när terroristerna inte har några redskap till att döda människor med.

Nej. Inga självkörande bilar.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav Skogkatt » 2022-09-10 11:36:19

sebastiann skrev:Datorer är faktiskt säkrare. De gör som de är tillsagda, blir aldrig trötta, gör aldrig misstag (eventuella misstag är buggar som går att rätta till).


Jag har kört bil sedan jag var 13 år, har kört i över 25 år nu. Jag har kört långt. Jag tävlar gärna mot en dator när som helst. Sedan får vi se vem som är bäst på att köra. Jag har något som datorn inte har, erfarenhet och förmågan att förstå bilar och hur de beter sig och vad man måste göra för att kontrollera dem. En dator kan bara göra vad den är programmerad att göra och inget mer. Den har ingen förståelse för vad en bil är eller hur världen fungerar.

Och det är lite för sent att rätta till de buggar du pratar om efter att en bil har kört in på ett dagis och dödat 20 barn på grund av en software bugg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav sebastiann » 2022-09-10 12:45:17

Skogkatt skrev:vad man måste göra för att kontrollera dem


Självkörande bilar har något som inte du har. Möjlighet att detektera hastigheten på varje hjul individuellt, och direkt avgöra om ett hjul tappar greppet och automatiskt applicera broms/gas på rätt hjul.

Elektroniska sensorer är långt känsligare än en människas sinnen, så sensorer kan lätt detektera att bilen är påväg att tappa greppet långt innan du ens märkt det. Kombinera det med självkörande teknologi som har möjlighet till reaktionstider som är långt bättre än en människa, så har du riktigt säkra bilar sedan.

Visserligen måste bilen programmeras att kunna agera på sina sensorer och själv upptäcka när det blir halt, en bil har t.ex. G-sensorer, accelerationssensorer, hastighetssensor på varje hjul, och en mängd andra sensorer som gör att en bil "ser" mycket mer än vad du gör.
Dessutom kan en bil förses med ultraljudssensorer och lasersensorer så den kan "se" i totalt becksvart mörker utöver kameror på dagtid.

Skogkatt skrev:kört in på ett dagis och dödat 20 barn på grund av en software bugg.


Fast tänk såhär istället: När en människa kört in i ett dagis och dödat 20 barn, så kan man informera i tidningen om det. Men alla kommer ju inte uppfatta detta. Det finns stor risk att en annan förare gör om samma misstag. Även om man tog med olyckan i alla trafikskoleutbildningar så är det inte säkert att alla lär sig hantera de specifika omständigheterna ändå.
Det innebär att det är långt större risk att flera människoförare gör fel och kör in i ett dagis och dödar 20 barn.

Medans när den självkörande bilen kör in i ett dagis och dödar 20 barn, då kan man rätta till buggen i kanske 2 miljoner bilar, och därefter kommer inte den olyckan ske någonsin igen.
Sedan kan den olycksinformationen delas med andra bilföretag också, så buggen kanske rättas i säg 20 miljoner bilar. (eller rättare sagt, information om olyckan och vad som hade varit vettigast att göra då)

En annan sak att tänka på, är att självkörande bilar har en "svart låda" likt de på flygplan, som spelar in alla parametrar, bromsar och allting.
Det är lag i USA och även många andra länders självkörande-bilar-program, vilket innebär att en olycka inte är beroende av en förares minne som kan vara med minnesluckor och sådant.

Utan man tömmer självkörande bilens svarta låda, och man kan direkt sedan få reda på varför olyckan uppstod, vad sensorerna reagerade på, och varför bilen gjorde som den gjorde, och sedan kan man ändra i programmet så att den kan hantera den specifika situationen.
Och skicka ut till miljontals, kanske miljardtals bilar som då "lär sig" av olyckan.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav Skogkatt » 2022-09-10 13:28:44

sebastiann skrev:
Skogkatt skrev:vad man måste göra för att kontrollera dem


Självkörande bilar har något som inte du har. Möjlighet att detektera hastigheten på varje hjul individuellt, och direkt avgöra om ett hjul tappar greppet och automatiskt applicera broms/gas på rätt hjul.

Elektroniska sensorer är långt känsligare än en människas sinnen, så sensorer kan lätt detektera att bilen är påväg att tappa greppet långt innan du ens märkt det. Kombinera det med självkörande teknologi som har möjlighet till reaktionstider som är långt bättre än en människa, så har du riktigt säkra bilar sedan.

Visserligen måste bilen programmeras att kunna agera på sina sensorer och själv upptäcka när det blir halt, en bil har t.ex. G-sensorer, accelerationssensorer, hastighetssensor på varje hjul, och en mängd andra sensorer som gör att en bil "ser" mycket mer än vad du gör.
Dessutom kan en bil förses med ultraljudssensorer och lasersensorer så den kan "se" i totalt becksvart mörker utöver kameror på dagtid.

Skogkatt skrev:kört in på ett dagis och dödat 20 barn på grund av en software bugg.


Fast tänk såhär istället: När en människa kört in i ett dagis och dödat 20 barn, så kan man informera i tidningen om det. Men alla kommer ju inte uppfatta detta. Det finns stor risk att en annan förare gör om samma misstag. Även om man tog med olyckan i alla trafikskoleutbildningar så är det inte säkert att alla lär sig hantera de specifika omständigheterna ändå.
Det innebär att det är långt större risk att flera människoförare gör fel och kör in i ett dagis och dödar 20 barn.

Medans när den självkörande bilen kör in i ett dagis och dödar 20 barn, då kan man rätta till buggen i kanske 2 miljoner bilar, och därefter kommer inte den olyckan ske någonsin igen.
Sedan kan den olycksinformationen delas med andra bilföretag också, så buggen kanske rättas i säg 20 miljoner bilar. (eller rättare sagt, information om olyckan och vad som hade varit vettigast att göra då)

En annan sak att tänka på, är att självkörande bilar har en "svart låda" likt de på flygplan, som spelar in alla parametrar, bromsar och allting.
Det är lag i USA och även många andra länders självkörande-bilar-program, vilket innebär att en olycka inte är beroende av en förares minne som kan vara med minnesluckor och sådant.

Utan man tömmer självkörande bilens svarta låda, och man kan direkt sedan få reda på varför olyckan uppstod, vad sensorerna reagerade på, och varför bilen gjorde som den gjorde, och sedan kan man ändra i programmet så att den kan hantera den specifika situationen.
Och skicka ut till miljontals, kanske miljardtals bilar som då "lär sig" av olyckan.

Jag säger nei, inga självkörande bilar på våra vägar. Jag har ett par bilar, en av dem är en diesel pickup från 1970-talet. Det är en perfekt bil. Nästan ingen elektronik och nästan omöjlig att förstöra. Den behöver aldrig uppdateras eller koblas til nätet eller något och jag styr den, den styr mig inte mig. :-)005 Det är så det ska vara. :D
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav sebastiann » 2022-09-10 13:40:40

Skogkatt skrev:diesel pickup från 1970-talet


helvete vad smuts den bilen måste spruta ut i naturen... massa NOx, soot och CO^2 o annan skit tack vare att den inte har AdBlue med elektronisk motorstyrning och rengöring av avgaserna.

Jag hade gärna sett att såna smutsbilar förbjuds eftersom de förstör naturen. Den bilen släpper nog ut lika mycket som en modern fabrik gör idag.

Och utan ABS bromsar, ESP och andra liknande "halv-självkörande" tekniker som gör bilarna säkrare så lär ju den bilen vara en trafikfara ute på vägarna.
Elektronisk motorstyrning och elektronik är nödvändigt för sådana här funktioner, och för att avgaserna ska hållas så rena som möjligt - så att insprutning av bränsle, och insprutning av luft kan styras så att blandningen blir 100% stokimetrisk. Det kräver elektronisk avläsning av avgaserna så att det blir rent.

Sedan att, som sagt att det saknar ABS, ESP och även andra säkerhetsfunktioner som nyare bilar har, t.ex. autobroms, bromskraftshjälp, elektroniskt styrservo m.m. så lär ju äldre bilar vara ett osäkert helvete att köra.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Självkörande (autonoma) bilar/robotbilar

Inläggav Skogkatt » 2022-09-10 15:32:02

sebastiann skrev:helvete vad smuts den bilen måste spruta ut i naturen... massa NOx, soot och CO^2 o annan skit tack vare att den inte har AdBlue med elektronisk motorstyrning och rengöring av avgaserna.

Jag hade gärna sett att såna smutsbilar förbjuds eftersom de förstör naturen. Den bilen släpper nog ut lika mycket som en modern fabrik gör idag.

Det är bra att du inte har något med min bil att göra. Så du behöver inte tänka på det. En turbodieselmotor förorenar faktiskt mindre än en elbil eftersom produktionen av elbilar är mycket miljöskadlig och de håller i cirka 5 år. Elbilsproduktion är ett av de värsta miljöproblemen vi har nu, de är fulla av gift och tungmetaller. Min pickup är 50 år gammal och lika bra. Behöver inte bytas ut så den belastar naturen mindre än en 5 år gammal elbil som måste bytas ut.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in