Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Skogkatt » 2022-08-30 14:11:29

sebastiann skrev:Sedan borde du förstå att Web Access Key är för att komma in i routerns webbserver, dvs där du gör inställningar och sådant. Och Password är alltså lösenordet till själva nätverket.

Folk som inte är datanördar har ingen chans att förstå all den skiten. Eftersom datorer är gjorda av folk som vet allt om data, men de glömmer att de flesta inte vet allt om data. Så de gör det inte användarvänligt alls. De kunde lätt ha gjort det användarvänligt, men jag tror inte att de tänker på det. De förväntar sig nog att alla andra ska förstå allt också. Personligen hatar jag datorer, det är en av mänsklighetens värsta uppfinningar och jag har haft datorer sedan 1980-talet, började med Commodore 64. Men tyvärr lever vi i ett samhälle där man nu måste använda dem. Staten gör ju allt digitalt så det finns ingen väg runt det. :-)004
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Dagobert » 2022-08-30 14:52:44

Dagobert skrev:
sebastiann skrev:Du behöver bara köra filen en gång. Ändringarna blir så att säga "permanenta" i din dator. Så du behöver inte köra den varje gång du startar datorn eller liknande, utan bara en gång, sedan kan du radera filen om du vill.


sebastiann skrev:Vad min BAT-fil gör är att skapa ett nytt energischema med mallen "Optimala Prestanda", och sedan stänger den av precis ALLT som har med strömspar att göra.

Dvs även trycker i typ "aldrig" i ska USB-enheter stängas av för spara ström osv osv osv. inne i de avancerade inställningarna.

Din BAT-fil? Har du skrivit den själv?


sebastiann skrev:Ja jag har skrivit den själv baserat på instruktioner på Microsofts hemsida.
Det den gör är att den avdöljer alternativet "Optimala Prestanda" i energisparinställningar, samt gör några inställningar till detta alternativ för att ytterligare minska på problemen med energisparläge.

Het kortfattat, när BAT-filen körts kan datorn bara antingen vara av eller på. Inget mellanting som "energisparläge" och sådant trams. Den stänger även av en del energisparinställningar som hör till grafikkortet på HP-datorer (så man får lite högre FPS i spel) men har man inte en HP-dator så gör dessa inställningar ingen skillnad (då finns inte inställningen och inget händer när man kör de rader som hör till HP-datorer).

Din fil ändrar datorn permanent - går den alltså inte att återställa om man ångrar sig och vill ha vissa energisparfunktioner?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-08-30 16:02:00

Dagobert skrev:går den alltså inte att återställa om man ångrar sig och vill ha vissa energisparfunktioner?


Jo det går att ställa om i BAT-filen så att vissa energisparfunktioner kommer tillbaka och sedan köra BATen på nytt. Det jag brukar ändra på är att en del vill ha så datorn stängs av eller går i viloläge när locket stängs på laptopen, det brukar jag då ändra direkt i BAT-filen.

Man kan dock inte ändra i menyn, det beror på att BAT-filen har "företräde" framför menyn. Det är Microsoft som bestämt att inställningar gjorda via BAT-filen har företräde framför menyn (istället för att ändra i menyn).

Ex vill man ändra så det blir viloläge när locket stängs på laptopen så ändrar man:
powercfg -setdcvalueindex 8c5e7fda-e8bf-4a96-9a85-a6e23a8c635c SUB_BUTTONS LIDACTION 0
till
powercfg -setdcvalueindex 8c5e7fda-e8bf-4a96-9a85-a6e23a8c635c SUB_BUTTONS LIDACTION 2

Vill man att datorn ska stängas av helt, då skriver man:
powercfg -setdcvalueindex 8c5e7fda-e8bf-4a96-9a85-a6e23a8c635c SUB_BUTTONS LIDACTION 3

Skogkatt skrev:Folk som inte är datanördar har ingen chans att förstå all den skiten


Jag tycker sånt är självklart. Man måste förstå hur en router fungerar och vad den gör, samma hur IP-adresser fungerar i ett LAN med RFC1918.
https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc1918
Det är inget svårt att förstå. Jag tycker digitaliseringen är bra, framtiden är när allt är uppkopplat mot internet, även våra dörrlås och sådant.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Skogkatt » 2022-08-30 16:18:28

sebastiann skrev:Jag tycker sånt är självklart. Man måste förstå hur en router fungerar och vad den gör, samma hur IP-adresser fungerar i ett LAN med RFC1918.
https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc1918
Det är inget svårt att förstå. Jag tycker digitaliseringen är bra, framtiden är när allt är uppkopplat mot internet, även våra dörrlås och sådant.

Ja men folk har liv och jobb och de har inte tid eller lust att ta en treårig datorskola för att lära sig datorer. Men som samhället är nu kan man inte undkomma dem, man måste använda datorer. Så det är synd att ingen gör användarvänliga datorer. De är mycket användarovänliga. Själv är jag emot digitaliseringen eftersom det finns många fler negativa saker än positiva med det. Och jag vet hur samhället var innan digitaliseringen och det var bättre. :) I Norge har staten digitaliserat allt nu och det är en mardröm. Och staten gör det för att få mer kontroll över folk, inte för att göra våra liv enklare. Så jag är emot det ja.
Senast redigerad av Skogkatt 2022-08-30 16:20:53, redigerad totalt 1 gång.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Dagobert » 2022-08-30 16:20:41

sebastiann skrev:
Dagobert skrev:går den alltså inte att återställa om man ångrar sig och vill ha vissa energisparfunktioner?


Jo det går att ställa om i BAT-filen så att vissa energisparfunktioner kommer tillbaka och sedan köra BATen på nytt. Det jag brukar ändra på är att en del vill ha så datorn stängs av eller går i viloläge när locket stängs på laptopen, det brukar jag då ändra direkt i BAT-filen.

Man kan dock inte ändra i menyn, det beror på att BAT-filen har "företräde" framför menyn. Det är Microsoft som bestämt att inställningar gjorda via BAT-filen har företräde framför menyn (istället för att ändra i menyn).

Du borde ha talat om det när du postade BAT-texten istf att bara skriva "Gör såhär".
Du kan ändra i BAT-filen men de flesta kan inte det, utan sitter där med en dator som saknar vissa normala funktioner.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-08-30 16:26:13

Skogkatt skrev:ta en treårig datorskola för att lära sig datorer


Det behöver man inte. Man behöver bara förstå några grundläggande koncept med datorer så är allt fixat. Det är inget man behöver gå en treårig skola för, utan det är något man kan lära sig på egen hand med några timmar framför datorn på kvällen.

Digitaliseringen har gjort allt mycket bra. Man fixar allt med appar nu, både biljetter, ID-kort, betalkort, swish, öppna dörrar, öppna vändkors, låsa upp cykellåset, låsa upp på jobbet också, och även logga in i saker och ting med engångskoder. Beställa mat i resturang... Vadå kypare? Vadå betala? Bara ta med appen så är det färdigt och så dras allt från kontot automatiskt.
Vadå kbitton, papper och brevlåda? Bara ta kivra och sedan blippar man mobilen i grinden.

Dagobert skrev:de flesta kan inte det


Det är bara att högerklicka på BAT-filen, välja "Öppna med" och sedan välja "Anteckningar" i listan så är det bara att redigera. Sedan Spara så är det färdigt.
Instruktionerna för vilka siffror som betyder vad finns här på microsofts hemsida:
https://docs.microsoft.com/en-us/window ... r-settings
(Skit i vad som står i den gröna rutan, det står i princip att informationen riktas till datortillverkare, men informationen passar egentligen alla människor)

Där finns även instruktioner hur du skapar en egen XML-fil som du kan provisonera ut via GPO om du har massvis av datorer och du inte vill köra BAT-filen på alla, utan hellre provisonera ut det via GPO.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Dagobert » 2022-08-30 16:49:01

sebastiann skrev:
Dagobert skrev:Du borde ha talat om det när du postade BAT-texten istf att bara skriva "Gör såhär".
Du kan ändra i BAT-filen men de flesta kan inte det, utan sitter där med en dator som saknar vissa normala funktioner.


Det är bara att högerklicka på BAT-filen, välja "Öppna med" och sedan välja "Anteckningar" i listan så är det bara att redigera. Sedan Spara så är det färdigt.
Instruktionerna för vilka siffror som betyder vad finns här på microsofts hemsida:
https://docs.microsoft.com/en-us/window ... r-settings
(Skit i vad som står i den gröna rutan, det står i princip att informationen riktas till datortillverkare, men informationen passar egentligen alla människor)

Där finns även instruktioner hur du skapar en egen XML-fil som du kan provisonera ut via GPO om du har massvis av datorer och du inte vill köra BAT-filen på alla, utan hellre provisonera ut det via GPO.

Du tycks inte fatta. NU vet vi det, inte när vi ev följde ditt råd "Gör såhär".

Och det är för de flesta inte så bara att göra som du skriver i citatet här.

F.ö. skrev du att man kunde radera BAT-filen. Hur högerklickar man på den isf?

Jag säger: man bör inte "göra såhär" om man inte vet vad man ger sig in på.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-08-30 17:09:52

Dagobert skrev:skrev du att man kunde radera BAT-filen. Hur högerklickar man på den isf?


Skapar en ny likadan.
Jag utgick från att de flesta vill ha bort dessa funktioner då de bara orsakar problem. Dessa energisparfunktioner sparar egentligen inte så mycket energi, när man kan stänga av datorn helt istället.

Varför ha datorn i ett löjligt "pausläge" när man istället kan välja "Avsluta windows" och så sparar man massvis med energi? Och så slipper man strulet med nätverkskort och sådant som uppstår pga dessa energisparfunktionerna.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav nescio » 2022-08-30 17:13:33

sebastiann skrev:Varför ha datorn i ett löjligt "pausläge" när man istället kan välja "Avsluta windows" och så sparar man massvis med energi?
För att slippa vänta två minuter medan datorn startar nästa gång.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav antonius » 2022-08-30 17:18:25

sebastiann skrev:Varför ha datorn i ett löjligt "pausläge" när man istället kan välja "Avsluta windows" och så sparar man massvis med energi? Och så slipper man strulet med nätverkskort och sådant som uppstår pga dessa energisparfunktionerna.


Men då försvinner ju alla härliga porr klipp folk sparat i flikar för att avnjuta senare
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav RapeRegs » 2022-08-30 17:55:53

sebastiann är säkert en hyvvens kille trots vissa tecken på patologisk moraluppfattning. Hans batfil innehåller bara powercfg utan överindexering och gör ingen större skada vad jag kan se.

Men det är alltså riktigt korkat att lita på en internetfrämling och överlag tycker jag varken vi ska tillåta postning av batfiler eller binärer och samtidigt som vi ber andra exekvera dem förbehållslöst.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-08-30 18:39:55

RapeRegs skrev:postning av batfiler eller binärer


Dock kan texten i mina ögon ses som ett script eller källkod och det vore ju dumt att förbjuda folk att posta källkod. Däremot håller jag med om att man inte ska tillåta postandet av bilagor i form av batfiler eller binärer, men detta är spärrat per default i phpBB ändå, det går inte posta t.ex. .exe och .bat i forumet.

Jag kör denna fil på alla datorer som jag hjälper folk med och de flesta blir faktiskt nöjda över att de äntligen kan ha på datorn och tugga i bakgrunden, t.ex. se på film eller installera/ladda ner något utan att datorn går ner i sovläge och man får peta på musen hela tiden, och man kan även fälla ner locket på datorn medans den jobbar.

Det är bara några enstaka som klagat. Brukar då aktivera så att den går i viloläge/strömsparläge när man fäller ner locket, så blir även dessa personer nöjda. Oftast viloläge, det är det som strular minst eftersom Microsoft gör dåliga ACPI drivrutiner. Med viloläge (som sparar sessionen på hårddisken och stänger ner datorn helt) så får man dessutom längre batteritid, för de som bara fäller ner locket och stoppar ner datorn i väskan.

Har t.om. haft flertalet datorer som får BSoD pga strömsparläge, så strömsparläge är bara ett dåligt påhitt från folk som inte orkar vänta 2 minuter på att en dator ska starta.
Med nyare datorer som har NVMe disk så startar dem på typ några sekunder ändå.
Även mycket strul med att strömsparläge ibland kopplar ur USB helt, vilket får tangentbord och musplatta att sluta fungera (om dessa är USB-baserade, dvs internt är inkopplade på USB-bussen) vilket gör att det blir knepigt att väcka datorn från strömsparläge sedan.

Helt enkelt bara ett dåligt lapptäcke detta med strömsparläge som strular, har sig, orsakar problem och är allmänt störande också. Allt i sin iver att kanske spara 10 watt på elräkningen och sedan slippa vänta 2 minuter på att en dator ska boota.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-08-31 23:34:53

Suck, datorn krånglar fortfarande trots ny router. Internet försvinner ideligen. Ska jag byta till en ny sida så möts jag av detta:

Det gick inte att hitta IP-adressen till servern på www.aspergerforum.se.


Jag har lagt in lösenordet även på mobilen.

Men Google Kitchen Display är död.
Det går inte att ansluta till nätverket.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-01 1:34:16

Det där låter som DNS-problem. Vad har du för DNS-server? Har du lagt in DNS-servern manuellt i datorns IP-inställningar?
Vad får du för DNS från leverantören? Har du testat lägga in 8.8.8.8 samt 8.8.4.4 som DNS?
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-01 1:39:08

Var hittar jag information om DNS?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-01 1:52:52

håll nere tangenten med en windows-flagga och tryck R.
skriv cmd sedan tryck enter
Skriv "ipconfig /all" tryck enter

du bör få upp något som ser ut såhär:

Ethernet adapter Ethernet 2:

Connection-specific DNS Suffix . : localdomain
Description . . . . . . . . . . . : Killer E2200 Gigabit Ethernet Controller #2
Physical Address. . . . . . . . . : FC-AA-14-7D-E6-DE
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::d73a:8bb9:cee5:9f66%5(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.4.100(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 25 augusti 2022 00:10:11
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 1 september 2022 02:58:41
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.4.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.4.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 318548500
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-28-F2-20-A8-FC-AA-14-7D-E6-DE
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.4.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled


Under "DNS Servers" så ser du vilken DNS-server du har.
Om du har flera nätverkskort i datorn, leta upp det korrekta.

om du har din router som DNS-server (dvs om DNS-servern börjar på 192.168.),
så besök DNS-servern i din webbläsare (skriv dess IP-adress i adressfältet och tryck enter)

Nu logga in med:
Användarnamn: Administrator
Lösenord: <WEB ACCESS KEY> på undersidan

(Nu vet du vad Web Access Key används till).

Därefter, kolla i routerinställningarna vilken DNS-server du fått från din operatör. Ändra denna till 8.8.8.8 resp 8.8.4.4.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-01 2:02:31

DNS1 2.248.248.2
DNS2 2.248.248.248

Är det dåligt?

Hur ändrar jag DNS?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-01 2:19:06

De DNSerna tillhör telia.
Dom brukar vara lite tvåa på bollen så skulle rekommendera att du byter och ser om det blir bättre.

För att byta DNS, byt till 8.8.8.8 resp 8.8.4.4
Det gör du genom att gå in i kontrollpanelen på datorn, välj Nätverk, välj ditt nätverkskort, välj sedan Redigera på DNS-tilldelning, välj Manuell istället, och fyll i 8.8.8.8 som DNS1 och 8.8.4.4 som DNS2.

Sedan bör det funka bättre.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-01 2:23:00

Men jag hittar inget under Nätverk. Det står "Den här mappen är tom."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-01 2:26:07

men herregud... inte i MAPPEN NÄTVERK!!!! Den är till för hitta utdelade hårddiskar och skrivare och sånt.

Jag sa i kontrollpanelen, välj nätverk och internet... , välj ditt nätverkskort, välj DNS-tilldelning och ändra DNS1 resp DNS2 där.

netsettings.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-01 2:37:17

Jag hittar inget om nätverkskort under Nätverk och internet.
Det står Nätverks- och delningscenter men jag hittar inget om DNS
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-01 2:54:14

Välj nätverk och delningscenter
sedan i vänsterpanelen välj "Ändra inställningar för nätverkskort"
Högerklicka på ditt nätverkskort och välj Egenskaper
Välj Internet Protocol Version 4
Välj Egenskaper

där kan du sedan ändra DNS.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-01 3:31:22

Tack, nu har jag ändrat. Få se om jag ser skillnad imorgon.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-01 7:44:30

Om det fortfarande är strul efter dessa ändringar kan det vara skit i datorn och då får det bli aktuellt med omformatering. Det är ganska enkelt att utföra förutsatt att du har 2 USB-pinnar - en pinne att spara all din information på (t.ex. bilder, dokument och allt som du vill behålla) och en USB-pinne att göra en windows-sticka av.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Återgå till IT-forum



Logga in