Signalsubstanser dopamin med mera?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-08-17 8:23:11

Den här är till dig Manne.


Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-17 10:38:46

Marjatta skrev:Den här är till dig Manne.




Jag har buk fetma därför som jag trodde att jag hade brist på tillväxthormon.? :o :-)063 :?:

MEn förmodligen så är det relaterat till alla mina psyk mediciner som jag äter käkar en jävla psyk piller. :cry:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-17 11:05:17

Vet du hur HCG fungerar kan man reparera testosteron nivån med detta då.? :o :-)063 :?:

https://dopinglinkki.fi/sv/faktabank/do ... t_Nn1fICio

PLACENTAHORMON (HCG)
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav triggerhappyD » 2022-08-17 14:35:41

Vildsvin skrev:
Jag skrev en kommentar till videon eftersom jag tyckte att han bara fokuserade på serotonerg transmission i synapsspalten. En annan effekt av serotonin är dock serotonylering, särskilt av H3-histonerna som vissa delar av sändande neuronens DNA är upplindat kring i kromosomerna.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6662934/

Min gissning är att en blockad av serotoninåterupptag kommer att påverka denna process. För om SSRI får serotonin att aktivera autoreceptorer (det som får serotonerga nervceller att känna av hur mycket serotonin som redan finns utanför dem) mer än vanligt i proportion till mängden serotonin som frisätts, så frisätts mindre serotonin i synapspalten och mer serotonin finns tillgängligt i den sändande nervcellen för serotonylering.


Ah ok.

Tyvärr är mina kunskaper på området för begränsande för att förstå allt för komplexa funktioner och resonemang.

Så jag behöver lite mer "lekmanna" förklaringar när det kommer till det ämnet. ^^
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-08-17 15:33:10

Triggerhappy, jag tror verkligen inte att någon på det här forumet har förmåga att förstå vad det där eg. betyder.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav triggerhappyD » 2022-08-17 15:39:34

Marjatta skrev:Triggerhappy, jag tror verkligen inte att någon på det här forumet har förmåga att förstå vad det där eg. betyder.


Underskatta inte forumets medlemmar :)

Det finns folk här med expertis inom alla möjliga områden skulle jag gissa.

Men sure, nästan ingen här förstår nog vad det där egentligen betyder.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-08-17 16:39:41

triggerhappyD skrev:
Marjatta skrev:Triggerhappy, jag tror verkligen inte att någon på det här forumet har förmåga att förstå vad det där eg. betyder.


Underskatta inte forumets medlemmar :)


Förväxla inte förmåga att producera text om något, med förståelse för samma ämne.

Jag har tillbringat fler år än vad jag tycker om att medge på medicinsk fakultet. Jag skakar på huvet åt detaljerna och struntar i dem. Serotonylering betyder i sammanhanget, efter vad jag kan hitta, att serotonin-molekylen binds till ett protein. Sen om det i sammanhanget har större betydelse eller ej ... det publiceras massor av vetenskapliga artiklar som faktiskt i slutändan inte visat på något som har väsentlig betydelse i kroppen.

Vad gäller en nyhet om medicinska saker ska man alltid först kolla om det rör sig om labb-försök, djurförsök eller studier på människor. Allt som enbart är visat i mus eller provrör kan man som inte aktiv inom fältet ignorera. Det är intressant först när någon lyckas visa samma sak i människa. Vad gäller just denna sak vet jag inte hur det förhåller sig, hur försöken är gjorda. Det som länkats till är nåt slags preprint, verkar det. Slutresultatet finns här https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31824263/ och är en review eller på svenska översiktsartikel, dvs sammanfattning av andras redan utförda forskning. Den som vill gå in i varje artikel och kolla om det enbart handlar om provrörsforskning eller ej, må göra så. Jag ids inte.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-08-17 18:28:19

manne skrev:Jag har buk fetma därför som jag trodde att jag hade brist på tillväxthormon.? :o :-)063 :?:

MEn förmodligen så är det relaterat till alla mina psyk mediciner som jag äter käkar en jävla psyk piller. :cry:


Bukfetma brukar bero på att man äter fler kalorier än man gör av med.
Visst kan mediciner spela roll. Oftast genom att de ökar aptiten, så att man äter mer eller mindre.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-17 18:36:49

Marjatta skrev:
manne skrev:Jag har buk fetma därför som jag trodde att jag hade brist på tillväxthormon.? :o :-)063 :?:

MEn förmodligen så är det relaterat till alla mina psyk mediciner som jag äter käkar en jävla psyk piller. :cry:


Bukfetma brukar bero på att man äter fler kalorier än man gör av med.
Visst kan mediciner spela roll. Oftast genom att de ökar aptiten, så att man äter mer eller mindre.


det jag vill veta om det går att reparera en skadad testosteron nivå med detta.? :o :-)063 :?:

PLACENTAHORMON (HCG)
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-17 18:37:55

Marjatta skrev:
manne skrev:Jag har buk fetma därför som jag trodde att jag hade brist på tillväxthormon.? :o :-)063 :?:

MEn förmodligen så är det relaterat till alla mina psyk mediciner som jag äter käkar en jävla psyk piller. :cry:


Bukfetma brukar bero på att man äter fler kalorier än man gör av med.
Visst kan mediciner spela roll. Oftast genom att de ökar aptiten, så att man äter mer eller mindre.


jag tränar 3 gånger i veckan på gym. :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-08-17 18:45:57

manne skrev:
Marjatta skrev:
manne skrev:Jag har buk fetma därför som jag trodde att jag hade brist på tillväxthormon.? :o :-)063 :?:

MEn förmodligen så är det relaterat till alla mina psyk mediciner som jag äter käkar en jävla psyk piller. :cry:


Bukfetma brukar bero på att man äter fler kalorier än man gör av med.
Visst kan mediciner spela roll. Oftast genom att de ökar aptiten, så att man äter mer eller mindre.


jag tränar 3 gånger i veckan på gym. :-)049 :D :-)Happy


Det brukar dock vara svårt att gå ner i vikt enbart genom att träna. Man brukar ändra sitt ätande också, på nåt sätt.

För mig är bästa sättet att gå ner i vikt att se till så jag aldrig blir vrålhungrig. Äta frukost, litet mellanmål, lunch, lite större mellanmål och sen middag. Om jag äter lunch kl 12 och sen inget före middag vid 18, är jag så hungrig till middagen att jag sätter i mig dubbelt så mycket mat.

Men det är jag. Säger inte att metoden funkar för andra.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-17 19:16:17

Marjatta skrev:
manne skrev:
Marjatta skrev:
Bukfetma brukar bero på att man äter fler kalorier än man gör av med.
Visst kan mediciner spela roll. Oftast genom att de ökar aptiten, så att man äter mer eller mindre.


jag tränar 3 gånger i veckan på gym. :-)049 :D :-)Happy


Det brukar dock vara svårt att gå ner i vikt enbart genom att träna. Man brukar ändra sitt ätande också, på nåt sätt.

För mig är bästa sättet att gå ner i vikt att se till så jag aldrig blir vrålhungrig. Äta frukost, litet mellanmål, lunch, lite större mellanmål och sen middag. Om jag äter lunch kl 12 och sen inget före middag vid 18, är jag så hungrig till middagen att jag sätter i mig dubbelt så mycket mat.

Men det är jag. Säger inte att metoden funkar för andra.


varför så är det så många kända personer som är äldre 50+ som tar tillväxthormon dagligen där borta.? :o :-)063 :?:

KAn det verkligen stoppa åldrandet.? :shock: :-)063 :?:


manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav antonius » 2022-08-17 19:16:54

Marjatta skrev:Det brukar dock vara svårt att gå ner i vikt enbart genom att träna. Man brukar ändra sitt ätande också, på nåt sätt.


Dietister brukar väl prata om 80% mat och 20% hur mycket man rör sig, angående viktnedgång, men är såklart olika beroende på ålder och metabolism, men en ungefärlig siffra
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-08-17 19:43:48

antonius skrev:
Marjatta skrev:Det brukar dock vara svårt att gå ner i vikt enbart genom att träna. Man brukar ändra sitt ätande också, på nåt sätt.


Dietister brukar väl prata om 80% mat och 20% hur mycket man rör sig, angående viktnedgång, men är såklart olika beroende på ålder och metabolism, men en ungefärlig siffra


Är ingen som helst expert men jag tycker det låter rimligt.

Kanske lite mindre cous-cous, manne, och lite fler morötter? Jag diggar råa morötter som mellanmål. Om jag är hungrig när jag ska laga mat äter jag ofta en rå morot först, för att vara mindre hungrig sen och äta mindre.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-17 21:18:49

Marjatta skrev:
antonius skrev:
Marjatta skrev:Det brukar dock vara svårt att gå ner i vikt enbart genom att träna. Man brukar ändra sitt ätande också, på nåt sätt.


Dietister brukar väl prata om 80% mat och 20% hur mycket man rör sig, angående viktnedgång, men är såklart olika beroende på ålder och metabolism, men en ungefärlig siffra


Är ingen som helst expert men jag tycker det låter rimligt.

Kanske lite mindre cous-cous, manne, och lite fler morötter? Jag diggar råa morötter som mellanmål. Om jag är hungrig när jag ska laga mat äter jag ofta en rå morot först, för att vara mindre hungrig sen och äta mindre.


Är det inte farligt med tillväxthormon då.? :o :-)063 :?:
Kan väl inte vara helt harmlöst det.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Alien » 2022-08-17 23:40:09

Marjatta skrev:
manne skrev:Jag har buk fetma därför som jag trodde att jag hade brist på tillväxthormon.? :o :-)063 :?:

MEn förmodligen så är det relaterat till alla mina psyk mediciner som jag äter käkar en jävla psyk piller. :cry:


Bukfetma brukar bero på att man äter fler kalorier än man gör av med.
Visst kan mediciner spela roll. Oftast genom att de ökar aptiten, så att man äter mer eller mindre.

Jag har också läst att för lite sömn och för mycket stress kan ge metabola syndromet.

Näringsfysiologen Kristina Andersson möter allt fler med bukfetma, både privat och bland sina klienter.

– Det är framför allt stressens fel, säger hon. Stress i kombination med dålig mat. Jag menar att det är omöjligt att bli av med bukfetman utan att ta itu med stressen.

Stresshrormon kan orsaka bukfetma
Boven i dramat är stresshormonet kortisol. Kortisolet hjälper till att lagra in fettet under magmusklerna, bland de inre organen. Därifrån utsöndrar fettet inflammatoriska ämnen som i sin tur kan leda till de olika sjukdomarna. Utseendet i all ära, det är alltså främst för att hålla oss friska vi bör hålla koll på midjemåttet.
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa ... livsmedel/

Sen står det om vad man bör äta och vad inte bör äta där också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Vildsvin » 2022-08-18 1:06:29

triggerhappyD skrev:Ah ok.

Tyvärr är mina kunskaper på området för begränsande för att förstå allt för komplexa funktioner och resonemang.

Så jag behöver lite mer "lekmanna" förklaringar när det kommer till det ämnet. ^^



Ett sätt för celler att reagera på omgivningen är genom jonkanaler som går genom cellmembranet och släpper in eller ut joner baserat på närvaron av ett annat ämne. Det är det klassiska exemplet på hur nervsignaler överförs.

Men ett äldre system för att upprätthålla jämnvikt av kroppsfunktioner är genom transkriptionsfaktorer. Det systemet finns redan finns hos bakterier. Transkriptionsfaktorer för dem är proteiner som ändrar form beroende på närvaron av ett näringsämne, syre eller temperaturen. Beroende på formen binder de till DNA och aktiverar eller blockerar gener för att på så sätt ge bakterien ett adekvat beteende för situationen.
https://www.khanacademy.org/science/ap- ... on-factors

Men i en flercellig organism behövs något som synkroniserar genanvändningen i de individuella cellerna. Dvs signaler från andra celler som påverkar transkriptionsfaktorer. Många sjukdomsframkallande bakterier har ett enkelt system för detta som ger dem ett beteendemönster när de är ensamma (tex utspridda i en stor volym vatten) och ett annat när de är i en flock (tex inne i ett djur).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Quorum_sensing

Fotosyntes har uppstått flera gånger under evolutionen. Förutom den välkända i växter så har arkéer en fotosyntes med bakterierodopsin där ljus får ett protein som går genom cellmembranet att ändra form på ett sätt som påminner om en cyklisk rotation. Djur härstammar från arkéer, men deras gen för bakterierodopsin har fördubblats till en variant (opsin) för att uppfatta ljus (och senare har fördubblingar av opsingenen gjort att de kan se olika färger).
https://en.wikipedia.org/wiki/Bacteriorhodopsin

Den andra fördubblade genen för bakterierodopsin har i sin tur mångdubblats till gener för G-proteinkopplade receptorer. Dessa gör det möjligt för djur att vara flercelliga för receptorerna reagerar inte längre på ljus utan på signalsubstanser från andra celler så att deras transkriptionsfaktorer kan synkroniseras vilket bland annat är nödvändigt för fosterutvecklingen. Men synkronisering av cellers genanvändning är även nödvändig i den vuxna hjärnan så nervceller har ofta både jonkanalkopplade och G-proteinkopplade receptorer för att känna av samma signalsubstans. Dvs den jonkanalkopplade receptorn förmedlar den snabba nervsignalen och den G-proteinkopplade receptorn förmedlar en långsammare efterreaktion på den. För serotonin har däggdjur en jonkanalreceptor och sex olika G-proteinkopplade receptorer.

https://www.nature.com/scitable/topicpa ... -14047471/

Autoreceptorer är G-proteinkopplade receptorer på en cell som är känslig för den signalsubstans cellen producerar. De bromsar frigörandet av mer signalsubstans.
https://en.wikipedia.org/wiki/Autoreceptor

Djur har inte bara transkriptionsfaktorer utan deras kromosomer består av DNA rullat runt stavar kallade histoner. Histonerna passar till särskilda sekvenser av DNA och det är bara DNA som inte är upprullat som kan avläsas. I och med att flera ämnen (exempelvis serotonin) kan binda till histonerna så kan de påverka vilka DNA-sekvenser som histonerna binder till och på så sätt öka eller minska sannolikheten för att en gen blir avläst.

https://www.genome.gov/genetics-glossary/histone

Min fundering var därför att om ett preparat hindrar återupptaget av en signalsubstans så borde den sändande nervcellens autoreceptor bli mer aktiverad i proportion till den mängd signalsubstans nervcellen frisätter. Vad händer med signalsubstansen i den sändande nervcellen? Blir mindre producerat eller uppstår ett överskott som kan binda till histoner och därmed påverka vilka gener som är avläsbara?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-08-18 8:56:20

manne skrev:
varför så är det så många kända personer som är äldre 50+ som tar tillväxthormon dagligen där borta.? :o :-)063 :?:


Någon säljer de där medlen. De kända personerna gör reklam och får betalt för det. Det är med all sannolikhet bara skräp.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-08-18 9:44:27

Vildsvin skrev:Min fundering var därför att om ett preparat hindrar återupptaget av en signalsubstans så borde den sändande nervcellens autoreceptor bli mer aktiverad i proportion till den mängd signalsubstans nervcellen frisätter. Vad händer med signalsubstansen i den sändande nervcellen? Blir mindre producerat eller uppstår ett överskott som kan binda till histoner och därmed påverka vilka gener som är avläsbara?


Det beror ju på så ohyggligt många saker, om det blir så eller inte. Varje enskild celltyp är inte en simpel ekvation där alla variabler är kända. Läkemedelsbehandlingar utvärderas inte utefter såna teorier, utan genom praktiska experiment.

Sen kan man ändå tycka det är kul att teoretisera, förstås. Jag gör själv detta inom en hel massa olika områden.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav antonius » 2022-08-18 11:32:34

Marjatta skrev:
manne skrev:
varför så är det så många kända personer som är äldre 50+ som tar tillväxthormon dagligen där borta.? :o :-)063 :?:


Någon säljer de där medlen. De kända personerna gör reklam och får betalt för det. Det är med all sannolikhet bara skräp.


men det finns väl en placebo effekt som kan hjälpa somliga, inte nu om det gäller alvarliga krämpor, men Dr Mosley hade ett avsnitt om det där, kommer inte ihåg vilken åkomma det handlade om, men alla testgrupper fick placebo, och när de fick reda på det var en del förbannade, men en del ville fortsätta med "medicinen" trots det, för de kände sig bättre av den, fast den var helt utan något verksamt medel.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-08-18 11:56:13

antonius skrev:
Marjatta skrev:
manne skrev:
varför så är det så många kända personer som är äldre 50+ som tar tillväxthormon dagligen där borta.? :o :-)063 :?:


Någon säljer de där medlen. De kända personerna gör reklam och får betalt för det. Det är med all sannolikhet bara skräp.


men det finns väl en placebo effekt som kan hjälpa somliga, inte nu om det gäller alvarliga krämpor, men Dr Mosley hade ett avsnitt om det där, kommer inte ihåg vilken åkomma det handlade om, men alla testgrupper fick placebo, och när de fick reda på det var en del förbannade, men en del ville fortsätta med "medicinen" trots det, för de kände sig bättre av den, fast den var helt utan något verksamt medel.


Placeboeffekten är på riktigt, inget man inbillar sig. Men det är isåf bättre att ta ofarliga preparat, istället för att laborera med hormoner. Som manne var inne på i ett tidigare inlägg kan den här typen av preparat vara farliga. Nu gällde tråden här andra hormoner, men se vilka biverkningar som män kan få av anabola steroider.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar ... steroider/
Biverkningar hos män
Bröstkörtlarna kan börja växa hos män som har tagit AAS. Det kan göra ont i de spända brösten och droppa bröstmjölk från bröstvårtorna. En tid efter det att du slutat använda preparaten går en del av bröstkörtlarna tillbaka, men en del behöver opereras.

Du kan få svårt att få stånd efter en tid när du använt AAS. Problemen kommer gradvis. När du slutat använda preparaten kan det ta upp till ett halvår innan sexlusten och förmågan att få stånd kommer tillbaka.

Produktionen av spermier minskar, och de spermier som finns kvar har sämre kvalitet. Testiklarna blir mindre. Det är en förändring som kan bli bestående även om du slutar med AAS.


Det är dumt att laborera med hormoner och hormonliknande preparat på egen hand.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav antonius » 2022-08-18 12:08:35

Äta vettigt, och motionera lagom dagligen, är nog bättre
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav antonius » 2022-08-19 9:08:54

tung.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2023-04-09 10:04:58

Någon som kan något om

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/h ... ldkorteln/

sköldkörtelhormon

vad reglerar detta ämne då.? :o :-)063 :?:

https://werlabs.se/artiklar/skoldkortel/
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in