Signalsubstanser dopamin med mera?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 20:32:35

Marjatta skrev:hypotalamus och hypofysen


Hade denna där mannen en skada på hypotalamus och hypofysen. :o :-)063 :?:

Richard Kiel.

https://www.google.se/search?q=Richard+ ... NEoziUPkTM

https://www.google.se/search?q=Richard+ ... UCRX-JRVlM

https://www.google.se/search?q=Richard+ ... CpjeT1YMOM
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 20:50:35

Marjatta skrev:Om hypotalamus och hypofysen. Olika hormoner tillverkas på olika ställen, och styrs ofta av en massa andra hormoner. Jag minns inte vad som tillverkas vad, och vad som styr vad. Orkar inte kolla upp!

Visst kan en konkret skada på ett organ som producerar hormon ge brist på hormonet. Är hormonfabriken trasig så är den. Jag menar bara att de flesta av de sjukdomar som behandlas med läkemedel, som på något sätt påverkar effekterna av exv. serotonin eller dopamin eller noradrenalin - alltså mängden spunk, gronk eller splojk - inte beror på någon sådan skada.

Läkemedel griper ganska sällan in exakt där något i kroppen är trasigt. Man får nöja sig med att påverka det trasiga systemet där man kan, och på nåt sätt kompensera för vad som är vajsing.

Deprimerad kan man ju bli även av saker i livet, som om ens mamma eller ens eget barn dör. Då är det psykologin som påverkar det kemiska i hjärnan, inte tvärtom. Alltihop sitter ihop på rätt knepiga sätt.


Är det därför som han är så lång för att han hade en skada på hypofysen. :o :-)063 :?:

Han är 2 M lång och bred som en tjur.

https://www.google.se/search?q=jaws+jam ... uTlsuYzXPM

Stor som ett hus är han och bred axlad också. :-)049 :D
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 21:16:18

Marjatta skrev:Om hypotalamus och hypofysen. Olika hormoner tillverkas på olika ställen, och styrs ofta av en massa andra hormoner. Jag minns inte vad som tillverkas vad, och vad som styr vad. Orkar inte kolla upp!

Visst kan en konkret skada på ett organ som producerar hormon ge brist på hormonet. Är hormonfabriken trasig så är den. Jag menar bara att de flesta av de sjukdomar som behandlas med läkemedel, som på något sätt påverkar effekterna av exv. serotonin eller dopamin eller noradrenalin - alltså mängden spunk, gronk eller splojk - inte beror på någon sådan skada.

Läkemedel griper ganska sällan in exakt där något i kroppen är trasigt. Man får nöja sig med att påverka det trasiga systemet där man kan, och på nåt sätt kompensera för vad som är vajsing.

Deprimerad kan man ju bli även av saker i livet, som om ens mamma eller ens eget barn dör. Då är det psykologin som påverkar det kemiska i hjärnan, inte tvärtom. Alltihop sitter ihop på rätt knepiga sätt.


Men hur är det med detta områden styrs dessa också av hypofysen.?

Tillväxthormonfrisättande hormon Growth-hormone-releasing factor, somatocrinin GHRH, GHRF, GRF stimulerar adenohypofysen att insöndra tillväxthormon (GH)[3]

Somatostatin Growth hormone-inhibiting hormone, Somatotropin release-inhibiting factor SS, GHIH, SRIF inhiberar insöndringen av GH från adenohypofysen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotalamus
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

tillväxthormon.?

Inläggav manne » 2022-08-10 8:56:54

så någon som vet om det tillverkas extra tillväxthormon efter eller under träningen.?

https://www.google.se/search?q=tillv%C3 ... lnJuxPqgoM

jag vet att tillväxthormon tillverkas i hypofysen stämmer det.? :o :-)063 :?:

eller vart i kroppen och vart i hjärnan tillverkas detta ämne då.? :o :-)063 :?:

Kan man mäta nivåer av detta ämne i blodet.?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav nomemorytoday » 2022-08-11 1:30:17

Marjatta skrev:
manne skrev: ...

Det är väl åtminstone en hypotes, alltså en teori.

Du är en
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-11 9:33:35

Någon skrev:Samspelet mellan alla de olika neurotransmittorerna är mycket mer komplicerat, än att den ena medicinen höjer en viss substans och den andra en annan den andra.

Tyvärr är nätet fullt av förenklingar om detta, precis som om så mycket annat.

Hur vet jag det?

Jo, jag har som en del av min utbildning till sjukgymnast/fysioterapeut med magisterexamen, varit särskilt intresserad av området. Neurotransmittorer (signalsubstanser) spelar en stor roll för vår rörelseförmåga och alla våra sinnen. Våra sinnen är mycket inblandade i vår rörelseförmåga, hur smärta uppkommer och lindras.

Jag har haft tillgång till kurslitteratur om ämnet, kunniga lärare, vetenskapliga tidskrifter & artiklar från hela världen, via mitt lärosäte Karolinska Institutet.

Sen har jag arbetat kliniskt i många år och träffat patienter, med olika besvär och mediciner. Då har jag läst på lite till varje gång jag stött på något jag inte riktigt känner till. Och ofta arbetat i team med läkare.

För den som vill/behöver ändra sin medicinering, är det bäst att rådgöra direkt med den läkare, som skriver ut medicinerna.

Väldigt många faktorer påverkar hur bra en medicin fungerar: Dos, hur och när den tas, vilka andra behandlingar som pågår samtidigt med mera.

Läkare - helst den som förskrivit medicinen - och/eller farmaceut på apoteken är de som bäst besvarar frågor om mediciner.

I såna här forum blir det lätt mycket spekulationer och gissningar, som kan skapa förvirring istället för klarhet.


vad händer om man har skador på hypofysen då får man inte tillräckligt med tillväxthormon då.? :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=hypofyse ... PDvoBmR25M

https://www.google.se/search?q=hypofyse ... E3B4pOOhcM
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-11 9:42:41

hittade denna i dag. :-)049 :-)Happy :D

En bild säger mera än tusen ord.

https://www.google.se/search?q=tillv%C3 ... LuGbG-9V8M
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-11 10:03:29

Marjatta skrev:
manne skrev:Läkemedelsbolagen gick ut med på 90 talet att depression berodde på brist av serotonin och den hypotesen. :o :-)063 :?: så det stämmer alltså inte.?


Det är väl åtminstone en hypotes, alltså en teori. Det kan vara så, men man vet inte exakt. Serotoninet verkar i alla fall vara inblandat, på nåt sätt, men jag tror att rätt få forskare längre tror på riktigt så enkla samband som att det skulle handla bara om serotonineffekt. Det är väl, som vanligt i kroppen, mer komplicerat än så.

SSRI ökar inte egentligen mängden serotonin, men den ökar serotonineffekten - det blir mer spunk - genom att serotoninmolekylerna ligger kvar längre i närheten av knapparna, och hinner trycka på dem flera gånger innan de sköljs iväg.


jag är rädd för att jag har en skada på hypofysen och inte får tillräckligt med tillväxthormon där. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-11 12:15:25

någon läkare eller forskare här eller någon medicin kunnig person som kan svara mig.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav nomemorytoday » 2022-08-11 13:22:17

manne skrev:någon läkare eller forskare här eller någon medicin kunnig person som kan svara mig.? :o :-)063 :?:

Dem du efterfrågar säljer produkter till dig, typ. Dvs hjälper ej dig utifrån det som du kanske vill.

Jag kan knappt ett skit, men prova med mat, träning och sömn med ett schema. Var strikt bara. Och begreppet som jag någonstans tycker är vitalt i denna kontext, samt slå ett slag för, är kontinuitet.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-11 14:26:45

nomemorytoday skrev:
manne skrev:någon läkare eller forskare här eller någon medicin kunnig person som kan svara mig.? :o :-)063 :?:

Dem du efterfrågar säljer produkter till dig, typ. Dvs hjälper ej dig utifrån det som du kanske vill.

Jag kan knappt ett skit, men prova med mat, träning och sömn med ett schema. Var strikt bara. Och begreppet som jag någonstans tycker är vitalt i denna kontext, samt slå ett slag för, är kontinuitet.


hittade denna nu. :-)049 :D :-)Happy

https://www.vetenskaphalsa.se/tillvaxth ... liemannen/
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-11 17:36:22

nomemorytoday skrev:
manne skrev:någon läkare eller forskare här eller någon medicin kunnig person som kan svara mig.? :o :-)063 :?:

Dem du efterfrågar säljer produkter till dig, typ. Dvs hjälper ej dig utifrån det som du kanske vill.

Jag kan knappt ett skit, men prova med mat, träning och sömn med ett schema. Var strikt bara. Och begreppet som jag någonstans tycker är vitalt i denna kontext, samt slå ett slag för, är kontinuitet.


vet du om det utsöndras extra tillväxthormon vid träningen eller efter träningen.? :o :-)063 :?:

TILLVÄXTHORMON
Uppdaterad 22.7.2019

Effekter på kroppens funktion
Tillväxthormon (somatropin, HGH) är kroppens eget peptidhormon som utsöndras i hypofysens främre lob och som består av 191 aminosyror. Hypofysens främre lob producerar tillväxthormon i pulser och halterna varierar avsevärt under dagen. Största delen av dygnets tillväxthormon produceras 1–2 timmar efter att man somnat. Flera stimuli såsom ålder, kön, kroppens sammansättning, motion, kost och sömn påverkar de naturliga halterna av tillväxthormon [1, 2].

Tillväxthormon reglerar bl.a. tillväxten. Tillväxthormon verkar i huvudsak via tillväxtfaktorer (IGF-1) som bildas i levern. Tillväxthormon har också effekter som är oberoende av IGF-1. En del effekter är t.o.m. det motsatta till effekterna av IGF, såsom effekten på blodsockret. Tillväxthormonets självständiga anabola effekt är inte helt klar, utan den kräver IGF-1 för att verka effektivt [3, 4].

Tillväxthormon har i kroppen ett flertal olika effekter på kolhydrat- och fettmetabolism. Tillväxthormonet är ett anaboliskt, d.v.s. vävnadbyggande, hormon, som ökat transporten av vissa aminosyror till cellerna och snabbar upp proteinsyntesen samt påverkar kroppens fettmetabolism och vätskebalans. Tillväxthormon effektiverar testosterons och anabola steroiders muskelbyggande effekt [5].


https://dopinglinkki.fi/sv/faktabank/do ... vaxthormon



Moderator atoms - la in länk, kortade och markerade citat.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav slackern » 2022-08-11 17:53:22

Amfetamin ger en massa dopamin, har du en ADHD diagnos bör du kunna få tillgång till medicinering med centralstimulantia.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-11 17:58:26

slackern skrev:Amfetamin ger en massa dopamin, har du en ADHD diagnos bör du kunna få tillgång till medicinering med centralstimulantia.


Ja man tar det om man vill må dåligt och få panikattacker och bli uppe i varav och hyperaktiv.

Livs farligt knark ju skulle aldrig ta det inte för några pengar i hela världen.

låter väldigt otäckt det. :shock: :!: :-)056
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-08-14 17:51:55

manne skrev:jag är rädd för att jag har en skada på hypofysen och inte får tillräckligt med tillväxthormon där. :o :-)063 :?:


När man tror såna saker har man väldigt sällan rätt. Om det är något som verkligen oroar dig kanske du skulle boka tid på din vårdcentral. Troligen kommer de säga att de inte ser att något är fel alls.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-14 17:55:18

Marjatta skrev:
manne skrev:jag är rädd för att jag har en skada på hypofysen och inte får tillräckligt med tillväxthormon där. :o :-)063 :?:


När man tror såna saker har man väldigt sällan rätt. Om det är något som verkligen oroar dig kanske du skulle boka tid på din vårdcentral. Troligen kommer de säga att de inte ser att något är fel alls.


Man kan alternativ ta en datortomografi CT cat scan

eller lämna ett blod prov för att mäta nivåerna i blodet.? :o :-)063 :?:

går det att mäta tillväxthormon i blodet.?och se nivån går det likt man mäter testosteron. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-14 17:57:05

Marjatta skrev:
manne skrev:jag är rädd för att jag har en skada på hypofysen och inte får tillräckligt med tillväxthormon där. :o :-)063 :?:


När man tror såna saker har man väldigt sällan rätt. Om det är något som verkligen oroar dig kanske du skulle boka tid på din vårdcentral. Troligen kommer de säga att de inte ser att något är fel alls.


jag vet att jag har problem med testosteron men tror inte att de bör gälla tillväxthormon också.? :o :-)063 :?:
eller tar jag fel där.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-08-14 18:06:15

slackern skrev:Amfetamin ger en massa dopamin, har du en ADHD diagnos bör du kunna få tillgång till medicinering med centralstimulantia.


som henne då.? :o :-)063 :?:

manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav nomemorytoday » 2022-08-14 18:33:01

Marjatta skrev:
manne skrev:jag är rädd för att jag har en skada på hypofysen och inte får tillräckligt med tillväxthormon där. :o :-)063 :?:


När man tror såna saker har man väldigt sällan rätt. Om det är något som verkligen oroar dig kanske du skulle boka tid på din vårdcentral. Troligen kommer de säga att de inte ser att något är fel alls.

Mjukt fatalistiskt
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Vildsvin » 2022-08-17 0:50:03

manne skrev:
Läkemedelsbolagen gick ut med på 90 talet att depression berodde på brist av serotonin och den hypotesen. :o :-)063 :?: så det stämmer alltså inte.?


En signalsubstans är ett ämne som tillsammans med andra signalsubstanser överför intryck från sinnesorganen till de delar av kroppen som behöver svara på det sinnesorganen uppfattar.

En ledtråd till vad serotonin signalerar är att det är en nedbrytningsprodukt av tryptofan som är den största aminosyran i proteiner och därför är mest komplicerad att tillverka. Djur kan inte tillverka tryptofan utan måste antingen äta växter eller äta djur som äter växter.

Så låga serotoninnivåer är för djur med ett enkelt nervsystem en signal för proteinbrist, vilket gör att de lägger mer energi på att leta efter föda än att föröka sig (eftersom befruktade ägg behöver mycket protein för att utvecklas till en vuxen kropp).

Många sjukdomsframkallande organismer kan inte tillverka tryptofan och är beroende av att ta det från sitt värddjur, med lägre serotoninnivåer som följd. Så att mäta det är ett sätt för ett enkelt nervsystem att uppfatta en pågående infektion och förändra beteendet baserat på den informationen. Med ett större nervsystem har serotonin fått fler budskap att signalera, men generellt är låga serotoninnivåer en signal för att något är fel.
https://www.karger.com/Article/Fulltext/496293

Man kan jämföra antidepressiva med smärtstillande. Båda blockerar varningssignaler i nervsystemet. Att ta smärtstillande läkemedel under lång tid utan att ta reda på orsaken till smärtan är dåligt, eftersom det maskerar en pågående sjukdomsprocess. Ett klassiskt exempel är människor som är rädda för tandläkaren och som därför tar smärtstillande tills tänderna faller ut. Däremot behövs symtomlindrande läkemedel om man har en obotlig sjukdom.

När SSRI lanserades var det med extrema reklamkampanjer som är förbjudna idag. Till exempel introducerade Pfizer Cipralex i Sverige på en läkarkonferens där de delade ut godisburkar märkta "Cipralex".

Många tonåringar som skämdes för att berätta om problem hemma eller i skolan fick SSRI utskrivet utan "jobbiga frågor". Det funkade dåligt i längden.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav triggerhappyD » 2022-08-17 1:04:52

Angående serotonin och depressioner så har det nu kommit nya rön som tyder på att dom har haft fel om det i typ 40 år.

triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Vildsvin » 2022-08-17 4:44:26

triggerhappyD skrev:Angående serotonin och depressioner så har det nu kommit nya rön som tyder på att dom har haft fel om det i typ 40 år.



Jag skrev en kommentar till videon eftersom jag tyckte att han bara fokuserade på serotonerg transmission i synapsspalten. En annan effekt av serotonin är dock serotonylering, särskilt av H3-histonerna som vissa delar av sändande neuronens DNA är upplindat kring i kromosomerna.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6662934/

Min gissning är att en blockad av serotoninåterupptag kommer att påverka denna process. För om SSRI får serotonin att aktivera autoreceptorer (det som får serotonerga nervceller att känna av hur mycket serotonin som redan finns utanför dem) mer än vanligt i proportion till mängden serotonin som frisätts, så frisätts mindre serotonin i synapspalten och mer serotonin finns tillgängligt i den sändande nervcellen för serotonylering.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-08-17 8:19:30

manne skrev:
Marjatta skrev:
manne skrev:jag är rädd för att jag har en skada på hypofysen och inte får tillräckligt med tillväxthormon där. :o :-)063 :?:


När man tror såna saker har man väldigt sällan rätt. Om det är något som verkligen oroar dig kanske du skulle boka tid på din vårdcentral. Troligen kommer de säga att de inte ser att något är fel alls.


jag vet att jag har problem med testosteron men tror inte att de bör gälla tillväxthormon också.? :o :-)063 :?:
eller tar jag fel där.? :o :-)063 :?:


Boka tid hos läkare. Troligen får du veta att det inte är något fel på dina testosteronnivåer heller.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-08-17 8:21:03

manne skrev:
Marjatta skrev:
manne skrev:jag är rädd för att jag har en skada på hypofysen och inte får tillräckligt med tillväxthormon där. :o :-)063 :?:


När man tror såna saker har man väldigt sällan rätt. Om det är något som verkligen oroar dig kanske du skulle boka tid på din vårdcentral. Troligen kommer de säga att de inte ser att något är fel alls.


Man kan alternativ ta en datortomografi CT cat scan

eller lämna ett blod prov för att mäta nivåerna i blodet.? :o :-)063 :?:

går det att mäta tillväxthormon i blodet.?och se nivån går det likt man mäter testosteron. :o :-)063 :?:


Beskriv dina symtom för läkaren, så bestämmer hen vad (om något) som behöver utredas.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in