Ni som har tics

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ni som har tics

Inläggav Kidzi » 2022-08-05 22:50:18

Jag hade tics mellan 13 och 14 och haft i perioder som vuxen. När jag Hade tics först så tvingade mina föräldrar mig att sluta med dem. Ni kanske säger att det inte går, men de var så stränga att jag var tvungen. Det var som min hjärna då bara kollapsade och direkt utvecklade jag OCD istället. Den är bra benahdlad med medicin sedan åratal tillbaka.

Ni som har tics, hur känns det? Kollade på en youtubare som heter Ticcing together som har tourettes (kan inte kolla på henne utan att få tics så ja de smittar, men det säger hon också), och hon säger att hon inte vet vilket tic hon kommer göra förrän efteråt. Nu har hon massor och jag hade nog bara två. Men jag visste precis vilket tic det var.

Jag var väldigt förvånad över att man kan göra tics utan att veta förrän efteråt. Hon hade dock en aura innan, men inte vilket tic. Jag undrar vad som är vanligast.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Ni som har tics

Inläggav NormBrytaren » 2022-08-06 0:50:22

Jag började få tics i 2-årsåldern. Tror dock att det snarare är mindre epileptiska anfall. Dom kommer bara när jag tänker på ett visst sätt och sker inte så ofta. Kanske får bara 1 till 5 stycken om dagen.
Ibland i vissa miljöer så blir det jobbigt att hålla dem inne för det kräver mycket koncentration.
Det känns typ som om något i mitt huvud vrids om när jag får ett tic/epilepsianfall och som om mitt hjärta börjar slå mycket hårdare. Det varar typ bara 1 till 2 sekunder.
När jag var 29 år så utvecklade jag absolut epilepsi som resulterade först i en panikattack och sedan, om jag hade otur, ett grand mal anfall. Har inte fått några sådana anfall på några år nu tack och lov.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Ni som har tics

Inläggav Paladinen » 2022-08-07 9:08:34

Jag hade tics som barn och upp i tonåren

Mina tics var stressrelaterade eller kom fram om jag var arg eller upprörd.

Jag gjorde läten genom näsan som en gris och typ drog in luft genom näsan samtidigt så jag nästan kvävde mig själv .

Jag brukade också typ borsta mig på armen som om jag borstade bort damm eller smulor.


Dock har mina tics till 99% försvunnit i vuxen ålder


Och jag medicinerar inte för mina tics utan dom försvann av sig själva.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Ni som har tics

Inläggav Kidzi » 2022-08-07 22:26:56

Paladinen skrev:Jag hade tics som barn och upp i tonåren

Mina tics var stressrelaterade eller kom fram om jag var arg eller upprörd.

Jag gjorde läten genom näsan som en gris och typ drog in luft genom näsan samtidigt så jag nästan kvävde mig själv .

Jag brukade också typ borsta mig på armen som om jag borstade bort damm eller smulor.


Dock har mina tics till 99% försvunnit i vuxen ålder


Och jag medicinerar inte för mina tics utan dom försvann av sig själva.


Minns du hur det kändes? Var det "du" som gjorde ticsen eller var de omedvetna?

Som jag kände det så var det jag och jag visste vilket tic jag skulle göra, men det gick inte att stoppa det ändå.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Ni som har tics

Inläggav Paladinen » 2022-08-08 6:13:31

Kidzi skrev:
Paladinen skrev:Jag hade tics som barn och upp i tonåren

Mina tics var stressrelaterade eller kom fram om jag var arg eller upprörd.

Jag gjorde läten genom näsan som en gris och typ drog in luft genom näsan samtidigt så jag nästan kvävde mig själv .

Jag brukade också typ borsta mig på armen som om jag borstade bort damm eller smulor.


Dock har mina tics till 99% försvunnit i vuxen ålder


Och jag medicinerar inte för mina tics utan dom försvann av sig själva.


Minns du hur det kändes? Var det "du" som gjorde ticsen eller var de omedvetna?

Som jag kände det så var det jag och jag visste vilket tic jag skulle göra, men det gick inte att stoppa det ändå.


Det kom okontrollerat men det utlöstes av vissa situationer . Jag kunde typ förutse vilket tics som skulle komma då jag endast hade två tics .

Blev jag stressad eller arg så utlöstes gris inandnings ticset och borsta mig på armen ticset var mer någon form av trygghets tics som ajg använde för att lugna ned mig
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Ni som har tics

Inläggav Kidzi » 2022-08-08 22:10:07

OK, tack för beskrivningen.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in