Skandinavien bäst i världen!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skandinavien bäst i världen!

Inläggav slackern » 2022-07-27 21:04:34

Alien skrev:Och? Min poäng var att de tre skandinaviska länderna placerade sig i topp just år 2012. Men eftersom tråden bumpades efter tio år så gäller inte detta längre. Dvs tråden handlar inte mer om bara de skandinaviska länderna.


Frågan är då varför citerar du mig? Det du skriver har absolut ingen relevans till mitt inlägg.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skandinavien bäst i världen!

Inläggav Paladinen » 2022-07-28 4:44:43

slackern skrev:
antonius skrev:
Paladinen skrev:Såg nån undersökning att den tryggaste platsen att leva på när det kommer till vapenvåld och våldsbrott och rån och liknande är Island.

Island är det land som har minst brottslighet. Kanske dags att bli isländsk ?


Det är kanske lättare att kontrollera en befolkning som i antal i hela landet motsvarar typ Malmö ( 350 000 ), men tillslut letar väl sig buset dit med.


Jo exakt så skam är nog en rätt så stark drivkraft att hålla sig i skinnet, litet land en liten befolkning svårt att gömma sig lite halvjobbigt när dom flesta människorna "känner" dig eller känner någon släkting till dig eller känner någon granne till dig du är nog inte så anonym på Island. I Reykjavík bor det runt 130000 invånare du lär garanterat "känna" till dom flesta i din årskull +-10 år beroende på åldern är du 15 kanske det är +-1 år och är du 35 så börjar det nog närma sig +-10 år.


Troligtvis är det ju så att om du skulle begå våldsbrott på Island så skulle hela landet få reda på det inom en snar framtid , det lite som att vara den enda kriminella personen i en småort, alla vet om att du är kriminell för alla vet vem du är och känner din familj osv osv.

Jag såg en till ganska intressant fakta angående Island , dom har en specialutvecklad app där man kan kolla vilka man är släkt med iom att Island har såpass liten befolkning så finns en stor risk att tjejen eller killen du går hem med efter krogen är din syssling eller tremänning eller liknande så i appen kan man kolla så man inte ligger med sin släkting.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Skandinavien bäst i världen!

Inläggav Skogkatt » 2022-07-28 10:01:55

Paladinen skrev:Troligtvis är det ju så att om du skulle begå våldsbrott på Island så skulle hela landet få reda på det inom en snar framtid , det lite som att vara den enda kriminella personen i en småort, alla vet om att du är kriminell för alla vet vem du är och känner din familj osv osv.

Det är en av anledningarna till att Norge och Sverige har gjort det så bra. Skam. Det är eller det var väldigt skamligt att bryta mot lagar och sociala regler. Om barn gör något dumt skäms deras föräldrar och ser till att de inte gör det igen. De vill ju inte att grannarna ska tycka att de är skamlösa idioter. I många andra länder finns det ingen skam. Folk är skamlösa så de har ingen anledning att bry sig om vad folk tycker.

Det är en av flera anledningar till att det går så dåligt här nu. Människor utan skam kommer till ett land som bygger på skam och ärlighet, där samhället förlitar sig på att människor kännar skuld och beter sig bra. Socialförsäkringssystemet i Norge bygger på ärlighet. Att folk inte ljuger. Det fungerar inte så bra längre. De luras på hundratals miljarder varje år nu. :shock: Många åker fast, men många kommer undan också. Vissa människor säger och gör vad som helst för att få gratis pengar. Och i Norge är det väldigt lätt att få gratis pengar om man bara ljuger hela tiden.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Skandinavien bäst i världen!

Inläggav slackern » 2022-07-28 15:52:57

Paladinen skrev:Jag såg en till ganska intressant fakta angående Island , dom har en specialutvecklad app där man kan kolla vilka man är släkt med iom att Island har såpass liten befolkning så finns en stor risk att tjejen eller killen du går hem med efter krogen är din syssling eller tremänning eller liknande så i appen kan man kolla så man inte ligger med sin släkting.


Tur för oss som åker dit som turister då, tämligen ett säkert kort på att vi inte är släkt med någon man träffar på krogen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skandinavien bäst i världen!

Inläggav antonius » 2022-07-28 16:14:29

slackern skrev:
Paladinen skrev:Jag såg en till ganska intressant fakta angående Island , dom har en specialutvecklad app där man kan kolla vilka man är släkt med iom att Island har såpass liten befolkning så finns en stor risk att tjejen eller killen du går hem med efter krogen är din syssling eller tremänning eller liknande så i appen kan man kolla så man inte ligger med sin släkting.


Tur för oss som åker dit som turister då, tämligen ett säkert kort på att vi inte är släkt med någon man träffar på krogen.


Har det inte funnits svenska vikingar? lol
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Skandinavien bäst i världen!

Inläggav Paladinen » 2022-07-29 8:34:59

Jag vet inte om jag skulle påstå att Skandinavien eller iaf Sverige är bäst och tryggt osv.

Sverige kallas the rape-capital of Europe och the Gun crime capital of Europe.


Övriga Skandinavien kansker bra men Sverige känns som vi misslyckats totalt
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Skandinavien bäst i världen!

Inläggav Skogkatt » 2022-07-29 11:00:09

Paladinen skrev:Övriga Skandinavien kansker bra men Sverige känns som vi misslyckats totalt

För inte så länge sedan var Sverige Europas stjärna. Andra länder tittade på Sverige och sa wow! Hur gör svenskarna det? Hur har de lyckats bygga ett nästan perfekt land? De var avundsjuka på Sverige. :-)005 Sverige kan bli det landet igen. Sverige är ett litet land så det är lättare att reparera det än till exempel USA. Sverige kan återhämta sig. Det krävs bara mycket jobb och tuffa beslut. Och att de som styr Sverige nu skickas till en öde ö och lämnas där så att de inte kan göra mer skada.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Skandinavien bäst i världen!

Inläggav nescio » 2022-07-29 13:55:32

Skogkatt skrev:Och att de som styr Sverige nu skickas till en öde ö och lämnas där så att de inte kan göra mer skada.
:lol:
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in