Störande beteende och trollande

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Störande beteende och trollande

Inläggav Marjatta » 2022-06-19 13:26:29

Nu vet jag inte exakt hur ni tänker här. Jag resonerar utifrån erfarenheter från div. håll. Har haft den här funderingen ett tag, och slänger fram den ifall den ger något till någon.

Det kan ibland vara väldigt svårt att skilja mellan allmänt aspiga mänskor på nätet, och såna som är ute efter att ställa till konflikter. Många av oss är rejält eldfängda. Många av oss har svårt att låta den man har motsatt åsikt som få sista ordet. Alltså kan man tjafsa på i flera sidor, om det vill sig illa, för ingen vill ge sig.

Som moderator är det väldigt lätt hänt att man försöker bedöma folks bevekelsegrunder. "A är ute efter att sabba." "B beter sig jobbigt, men menar väl egentligen." Det är som sagt väldigt ofta svårt att skilja de här två åt.

Absolut är det vettigt på ett aspgergerforum att ge B lite marginaler snarare än att ta till med stora släggan på en gång. Men det är inte smart att låta folk sabba jättemycket så andra är spyless, innan man till slut bestämmer sig för att sätta ner foten mot B. Kanske eftersom man till slut bestämmer sig för att B är ett internettroll.

Jag vet inte hur administrationen tänker. Men om ni lägger väldigt mycket tid och energi på att bedöma folks bevekelsegrunder föreslår jag ett ändrat fokus, till att istället bedöma beteenden.

Vill också prata om begreppet troll. Det är ganska vanligt att ett forum får in en person som inte kan hålla sig därifrån, utan ständigt försöker återkomma trots att hen blir utkastad. Forumet betraktar sen lätt den personen som definitionen på ett troll. Jag har inte för avsikt att direkt diskutera Pikachu. Han kan förvisso ha varit mer störande förr i världen - det är sånt jag vet - men det lilla jag sett av Pikachus ageranden har varit mindre störigt än andra användarkonton här, som forumet inte klassat som troll. Det är kanske dags att sluta utgå från att primärt utgå från Pikachu, när man bestämmer vad som inte är tillåtet på forumet?

Själv pratar jag helst om att beteenden, och att bete sig trolligt, snarare än om troll. Inte minst aspiga människor kan ibland bli "ofrivilliga troll", och bete sig störande på internet utan att ens förstå det. Definitionen av att bete sig trolligt är att försöka provocera, och därmed ställa till bråk och osämja. Ett ofrivilligt trollande är i så fall ett beteende som provocerar samt ställer till bråk och osämja.

På andra forum där jag vistats har det varit normalt och uppmuntrat att påminna varandra om att inte mata trollen, det vill inte säga nappa på såna "beten" som leder till tjafs. Detta oavsett om andra trollar medvetet eller inte. Att försöka avgöra vilket är, som sagt, ibland väldigt svårt. På detta forum är det inte tillåtet att säga så, eftersom någon kan ta illa upp över att typ bli kallad troll. Jag tycker det är dumt. Jag tycker det är bra om folk kan få veta att andra uppfattar ens beteende som störande. Helst innan halva forumet är spyless.

Mata inte trollen. Uppmuntra inte folk som beter sig trolligt - och i princip varje typ av svar de får är en uppmuntran till att skriva mer. Nappa inte på beten. Lägg ner diskussioner när de riskerar spåra ur. Gå och drick en kopp kaffe istället, eller ta en promenad, eller lämna datorn. Jag tycker det är superbra uppmaningar. Sånt brukar ofta stå i forumregler. Det gör det inte här. Men, visst agerar ni ändå lite så? Ni bestraffar bägge parter i ett bråk (om än olika hårt)? Med andra ord ÄR det faktiskt inte tillåtet att hamna i bråk här. Kanske det faktiskt vore bättre om det framgår av reglerna?

I reglerna här står det "anklaga aldrig andra för att vara troll eller gammal medlem med nytt konto, anmäl till moderatorerna i stället". Konsekvensen av detta verkar vara att man i princip inte får påpeka dåligt beteende. Tja, såna regler kan man ha, om man som moderator är beredd att göra exakt allt själv.

Att säga att någon beter sig trolligt, är inte att anklaga den för att vara Pikachu. Det är att säga att någon beter sig störande. Jag förstår inte varför det inte ska vara tillåtet att säga. Särskilt som de bråk jag har i tankarna i väldigt hög grad gick ut på att klaga på den andra personen och dess beteende, men att som forummedlem säga "snälla sluta" är tydligen inte tillåtet. Om det ska funka så, tycker jag kanske att administrationen ska kliva in lite tidigare i bråk.

Bara mina åsikter. Gör med dem vad ni vill.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Störande beteende och trollande

Inläggav Marjatta » 2022-06-19 14:54:30

Marjatta skrev:det är sånt jag vet


Skulle vara: det är sånt jag inte vet.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Störande beteende och trollande

Inläggav nallen » 2022-06-19 18:08:21

Det vore ju förfärligt om det skulle förekomma också eldfängda diskussioner på ett diskussionsforum :roll:

Samtidigt är det rätt hopplöst med alla de som skriver inlägg på inlägg utan något vettigt faktainnehåll eller ens någon frågeställning som kan diskuteras och analyseras. Eller de som driver sina aparta åsikter i tråd efter tråd, vare sig det har med trådämnet att göra eller inte och utan att kunna belägga åsikterna i fråga med något objektivt underlag över huvud taget. Flera av de forumisterna har tillåtits hålla på på samma sätt i åtskilliga år, så jag får väl anta att det är så ledningen vill ha det.

Fanns inte ignore-funktionen skulle det vara helt ohanterbart.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Störande beteende och trollande

Inläggav Paladinen » 2022-06-19 21:05:46

Men vad är att bete sig trolligt , är man troll för att man har en eller flera åsikter som går stick i stäv med rådande norm på forumet isf så är jag ett troll per den definitionen.

Jag köper inte ens hälften av alla åsikter som råder här inne och säger ofta emot åsikter folk VERKAR ha här inne och jag säger verkar för att jag inte vet vad folk tycker men gör det mig till ett troll för att jag inte sjunger hyllningssånger till invandringens ära eller att jag inte tycker att aspisar utan väldigt svår problematik eller en kombination av olika sjukdomar och problem som hindrar dom ifrån att flytta skall bo hemma långt upp i 40 års åldern eller att jag irriterar mig på aspisar som kan men inte vill jobba utan vill gå hemma och äska bidrag år in och år ut.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Störande beteende och trollande

Inläggav Marjatta » 2022-07-07 17:30:33

nallen skrev:Det vore ju förfärligt om det skulle förekomma också eldfängda diskussioner på ett diskussionsforum :roll:

Samtidigt är det rätt hopplöst med alla de som skriver inlägg på inlägg utan något vettigt faktainnehåll eller ens någon frågeställning som kan diskuteras och analyseras. Eller de som driver sina aparta åsikter i tråd efter tråd, vare sig det har med trådämnet att göra eller inte och utan att kunna belägga åsikterna i fråga med något objektivt underlag över huvud taget. Flera av de forumisterna har tillåtits hålla på på samma sätt i åtskilliga år, så jag får väl anta att det är så ledningen vill ha det.

Fanns inte ignore-funktionen skulle det vara helt ohanterbart.


Hmm. Alltså de diskussioner jag tänkte på skulle jag inte primärt kalla eldfängda. Det var massor av inlägg skrivna på kort tid om hur dum den andre var. Då missade jag ändå det mesta av striden, eftersom den (vad jag förstår) till stora delar hölls i ett delforum jag inte besöker. Såg ändå ett par inlägg om att folk tyckte det vore lika bra att dra från forumet, om det ska funka så här.

Det du beskriver, med mer eller mindre aparta käpphästar, funkar utmärkt att ignorera bort. Men när två kombattanter har tagit över en tråd blir sällan mycket vettigt skrivet i den. Andra drar sig undan. Ignorerafunktionen hjälper därför inte mot den sortens sabbande av forum, oavsett om det rör sig om avsiktligt trollande med en medveten provokatör och ett lättprovocerat offer, eller två som i största allmänhet triggar varandra.

Så jag tycker nog det är vettigt att den som retar ihjäl sig på nåt visst slags tjat helt enkelt får igga hen. Det finns större skäl att ta itu med "kombattanter" utan att först lägga en massa tid på att bestämma sig för om någondera parten medvetet trollar, eller vem av de inblandade som är mest skyldig, eller nåt annat. "Sluta bråka", bara. "Varsågod fortsatt i privata meddelanden istället". Typ.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Störande beteende och trollande

Inläggav RapeRegs » 2022-07-07 17:42:19

Jag har länge haft misstankar om att en viss användare är ett troll och den här tråden bekräftar tyvärr ytterligare dessa oroväckande och tråkiga spekulationer.

Men jag nämner inga namn för att inte peka ut någon. Vill bara säga att jag tycker det är helt förfärligt hur denna användare får uttrycka sig på forat. Fattar inte varför hon fortfarande får vara kvar.

Innerligt bedrövligt, helt förfärligt. Går inte att beskriva med ord. Usch, fy attan vad äckligt. Man blir fysiskt illamående av blotta tanken.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Störande beteende och trollande

Inläggav Marjatta » 2022-07-07 17:45:09

RapeRegs skrev:Jag har länge haft misstankar om att en viss användare är ett troll och den här tråden bekräftar tyvärr ytterligare dessa oroväckande och tråkiga spekulationer.

Men jag nämner inga namn för att inte peka ut någon. Vill bara säga att jag tycker det är helt förfärligt hur denna användare får uttrycka sig på forat. Fattar inte varför hon fortfarande får vara kvar.

Innerligt bedrövligt, helt förfärligt. Går inte att beskriva med ord. Usch, fy attan


Haha!

Väldigt bra exempel, på ett sätt. Att bara löst slänga ur sig "X är ett troll" är kanske inte så konstruktivt. Kanske bättre att du skriver om hennes extremt provokativa beteende som sabbar trådar. Det är ju vad vi diskuterar här, eller hur?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Störande beteende och trollande

Inläggav manne » 2022-07-20 21:34:15

jag stör mig på att SD folk enbart går in här för att missionera rasism och fascism.

de har inte ens något funktionshinder utan skriver här bara för att kampanja för SD ju. :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Störande beteende och trollande

Inläggav Sharpshooter » 2022-07-20 22:27:12

manne skrev:jag stör mig på att SD folk enbart går in här för att missionera rasism och fascism.

de har inte ens något funktionshinder utan skriver här bara för att kampanja för SD ju. :cry: :x icon


Kan nog ha med aspighet att göra. Många kanske mår lite dåligt och vill "skriva av sig". En del kanske är ensamma och är lite frustrerade. Givetvis så är SD en legitim politisk åskådning, men att som du beskriver det "missionera" om detta känns ju inte särskilt konstruktivt (speciellt mtp polariseringen).
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Störande beteende och trollande

Inläggav Skogkatt » 2022-07-20 22:31:41

Det är väldigt tröttsamt när folk hela tiden skyller allt på rasism. Det skulle vara bra att släppa det. Allt de inte gillar är rasism. De har det ordet i sin hand och kastar det runt sig som ett vapen varje gång någon vågar att inte hålla med dem eller inte har samma åsikt. Det är galet tröttsamt och det går inte att diskutera någonting eftersom allt man hör är rasist! SD! rasist! SD! rasisist! om och om igen. Nu försöker jag hålla mig långt borta från det. Om jag ser ordet rasist här en gång till kommer jag att kräkas. Jag tror inte att de ens vet vad ordet betyder.

Det er verkligen störande beteende. Vuxna människor måste kunna klara att diskutera utan att skrika rasist mellan varannan mening.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Störande beteende och trollande

Inläggav manne » 2022-07-21 9:55:34

Sharpshooter skrev:
manne skrev:jag stör mig på att SD folk enbart går in här för att missionera rasism och fascism.

de har inte ens något funktionshinder utan skriver här bara för att kampanja för SD ju. :cry: :x icon


Kan nog ha med aspighet att göra. Många kanske mår lite dåligt och vill "skriva av sig". En del kanske är ensamma och är lite frustrerade. Givetvis så är SD en legitim politisk åskådning, men att som du beskriver det "missionera" om detta känns ju inte särskilt konstruktivt (speciellt mtp polariseringen).


jag tror inte att dessa har något funktionshinder de är enbart här för att sprida Rasism.

och de koordinera attackerna och går in här i massor och skriver i grupp för att missionera och kampanja så mycket rasism de kan ju.
Många sd personer hänger enbart här för att sprida Rasim och hetsa mot minoriteter så mycket de bara kan.

:cry: är jävligt trött på fascisterna här. :cry: :!:

Ondskan (Evil) 2003 - Race session
https://www.youtube.com/watch?v=5QvyD4l1QR8
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Störande beteende och trollande

Inläggav verbatim » 2022-07-21 13:21:57

manne skrev:
Sharpshooter skrev:
manne skrev:jag stör mig på att SD folk enbart går in här för att missionera rasism och fascism.

de har inte ens något funktionshinder utan skriver här bara för att kampanja för SD ju. :cry: :x icon


Kan nog ha med aspighet att göra. Många kanske mår lite dåligt och vill "skriva av sig". En del kanske är ensamma och är lite frustrerade. Givetvis så är SD en legitim politisk åskådning, men att som du beskriver det "missionera" om detta känns ju inte särskilt konstruktivt (speciellt mtp polariseringen).


jag tror inte att dessa har något funktionshinder de är enbart här för att sprida Rasism.

och de koordinera attackerna och går in här i massor och skriver i grupp för att missionera och kampanja så mycket rasism de kan ju.
Många sd personer hänger enbart här för att sprida Rasim och hetsa mot minoriteter så mycket de bara kan.

:cry: är jävligt trött på fascisterna här. :cry: :!:

Ondskan (Evil) 2003 - Race session
https://www.youtube.com/watch?v=5QvyD4l1QR8


Lägg av med att ifrågasätta folks funktionshinder bara för att någon råkar ha en annorlunda åsikt än dig. Fula epitet undanbedes också. Det är oerhört taktlöst. :-)056
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Störande beteende och trollande

Inläggav Sharpshooter » 2022-07-21 14:14:38

Sedan tror jag också att "invandringskritikerna" egentligen vet om att majoriteten är öppna för invandring, flyktingmottagande och integration. Det är därför dom så envetet är emot detta i tråd efter tråd.

Visst så har Sverige inte haft någon folkomröstning gällande invandringen och folk tycker det är jobbigt att tala öppet om, men jag är övertygad om att partierna dom röstat fram (som möjliggjort en stor invandring) har speglat deras åsikter i frågan. Folk är ju inte så dumma att dom röstar på partier som går emot deras intressen gång efter annan (även om man får vissa saker på köpet då man lägger sin röst på något parti.)

Kort sagt så verkar faktiskt en majoritet vara för en kontrollerad invandring. Invandringens konsekvenser är uppenbara för var och en idag, ändå har SD, AFS mm inte 25% + av folkets stöd.

Majoriteten ser positivt på invandrare, invandring och integration.
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Störande beteende och trollande

Inläggav triggerhappyD » 2022-07-21 15:27:50

verbatim skrev:Lägg av med att ifrågasätta folks funktionshinder bara för att någon råkar ha en annorlunda åsikt än dig. Fula epitet undanbedes också. Det är oerhört taktlöst. :-)056


Håller med.

Jag har blivit kallad allt möjligt på det här forumet.

Klimatförnekare, anti-vaxxare, Putin-troll, foliehatt, att jag skulle få betalt för att sprida propaganda här, m.m.

Det är precis som du skriver oerhört taktlöst att hålla på o klistra fula epitet på andra.

Men man får se det som att dom som håller på så helt enkelt inte har några faktiska argument att komma med.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Störande beteende och trollande

Inläggav nescio » 2022-07-21 15:41:51

triggerhappyD skrev:Men man får se det som att dom som håller på så helt enkelt inte har några faktiska argument att komma med.
Det går ju inte att argumentera med klimatförnekare, anti-vaxxare, Putin-troll och foliehattar.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Störande beteende och trollande

Inläggav triggerhappyD » 2022-07-21 15:47:03

Och sen borde inte manne hålla på o gnälla om missionerande.

Skulle inte förvåna mig om han skapat över 100 trådar om miljöfrågor där han "missionerar" Al Gores mfl:s klimathysteri och lögner.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Störande beteende och trollande

Inläggav triggerhappyD » 2022-07-21 15:50:26

nescio skrev:Det går ju inte att argumentera med klimatförnekare, anti-vaxxare, Putin-troll och foliehattar.


Det är du som inte kan argumentera, har du någonsin skrivet ett inlägg som är längre än 1-2 meningar av spydigheter?
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Störande beteende och trollande

Inläggav manne » 2022-07-21 17:18:54

triggerhappyD skrev:Och sen borde inte manne hålla på o gnälla om missionerande.

Skulle inte förvåna mig om han skapat över 100 trådar om miljöfrågor där han "missionerar" Al Gores mfl:s klimathysteri och lögner.


vad är värst miljön eller fascismen. :o :-)063 :?:

jag tycker att ras teorierna är mycket värre. :!:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Störande beteende och trollande

Inläggav manne » 2022-07-21 21:48:25

nallen skrev:Det vore ju förfärligt om det skulle förekomma också eldfängda diskussioner på ett diskussionsforum :roll:

Samtidigt är det rätt hopplöst med alla de som skriver inlägg på inlägg utan något vettigt faktainnehåll eller ens någon frågeställning som kan diskuteras och analyseras. Eller de som driver sina aparta åsikter i tråd efter tråd, vare sig det har med trådämnet att göra eller inte och utan att kunna belägga åsikterna i fråga med något objektivt underlag över huvud taget. Flera av de forumisterna har tillåtits hålla på på samma sätt i åtskilliga år, så jag får väl anta att det är så ledningen vill ha det.

Fanns inte ignore-funktionen skulle det vara helt ohanterbart.


JA men det är inte kul att se propaganda för SD i varje tråd och klimatförnekare och fascister som skriver här.
Tycker att moderatorerna borde banna dem eller censurera dem. :cry: :x icon
För hets mot folk grupp och olika minoriteter är olagligt i Sverige.
SÅ här ransonerar sd folk när man man säger rasism de slingar sig som ormar och föröka få det till att det är andra som är rasister och fascister och sd en massa SD propaganda hela tiden här.



så här är det att snacka dem man får inget svar utan de bara bollar tillbaka allt och manipulerar bort hela tiden
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Störande beteende och trollande

Inläggav Alien » 2022-07-21 22:08:13

Om någon går över gränsen så får ni anmäla.

Men jag tror inte att icke-aspergare kommer hit för att "missionera" för SD. Jag tror att det finns en hel del aspergare som faktiskt gillar SD.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Störande beteende och trollande

Inläggav manne » 2022-07-21 22:28:53

Alien skrev:Om någon går över gränsen så får ni anmäla.

Men jag tror inte att icke-aspergare kommer hit för att "missionera" för SD. Jag tror att det finns en hel del aspergare som faktiskt gillar SD.


Man börjar att undra om ni som är moderatorer här hyser dessa åsikter själva.? :shock: :-)063 :?: :x icon
Eftersom man inte får kallad dem för fascister mm. :o :-)063 :?:

jag funderar på att skriva ett brev till grävande journalister på Aftonbladet så kan de gå in här och läsa och se de antisemitiska trådarna åsikterna och fascismen här.

För i helvete fan kan tillåta folk hetsa mot judar eller olika minoriteter är det ett SD nazist forum.?
Som sagt Aftonbladet och Google och Facebook och andra Teq jättar censurerar dessa åsikter det borde ni också göra. :x icon :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Störande beteende och trollande

Inläggav Alien » 2022-07-22 1:27:29

manne skrev:
Alien skrev:Om någon går över gränsen så får ni anmäla.

Men jag tror inte att icke-aspergare kommer hit för att "missionera" för SD. Jag tror att det finns en hel del aspergare som faktiskt gillar SD.


Man börjar att undra om ni som är moderatorer här hyser dessa åsikter själva.? :shock: :-)063 :?: :x icon
Eftersom man inte får kallad dem för fascister mm. :o :-)063 :?:

jag funderar på att skriva ett brev till grävande journalister på Aftonbladet så kan de gå in här och läsa och se de antisemitiska trådarna åsikterna och fascismen här.

För i helvete fan kan tillåta folk hetsa mot judar eller olika minoriteter är det ett SD nazist forum.?
Som sagt Aftonbladet och Google och Facebook och andra Teq jättar censurerar dessa åsikter det borde ni också göra. :x icon :cry:


Moderator:
Om du anser att någon har hetsat mot judar och andra minoriteter får du anmäla det.

Vad SD beträffar är det ett riksdagsparti så det är klart att folk får vara SD-anhängare här. Och andra får argumentera emot. Men SD är inte samma sak som nazism.

Tror knappast Aftonbladet skulle bry sig om ett så litet forum som AF. Det står mycket värre saker på ett stort forum som Flashback.

Om du ogillar vad någon skriver så kan du argumentera emot. Men att slänga sig med tillmälen som "rasister" och "fascister" är inte ok. Tänk på dessa forumregler:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Störande beteende och trollande

Inläggav Paladinen » 2022-07-22 8:21:39

Tänk vad olika man kan tycka.

Manne tycker detta är ett facistiskt SD forum och jag tycker det här är ett riktigt post modernistiskt kultur marxistiskt woke-vänster forum
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Störande beteende och trollande

Inläggav manne » 2022-07-22 11:40:19

Paladinen skrev:Tänk vad olika man kan tycka.

Manne tycker detta är ett facistiskt SD forum och jag tycker det här är ett riktigt post modernistiskt kultur marxistiskt woke-vänster forum


Ja och alla anti-fascister och antirasister är då vänster och kommunister då enligt dig. :o :-)063 :?:
:-)051 är man inte rasist så måste man vara vänster. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in