Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kaffedrickare, tedrickare eller både och?

Jag dricker kaffe men inte te
7
13%
Jag dricker båda, men mest kaffe
19
35%
Jag dricker ungefär lika mycket av båda
7
13%
Jag dricker te men inte kaffe
11
20%
Jag dricker båda, men mest te
2
4%
Jag dricker endast örtte
2
4%
Jag dricker varken kaffe el något slags te men varm choklad
5
9%
Jag dricker varken kaffe, te, örtte el varm choklad
2
4%
 
Antal röster : 55

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav Parvlon » 2011-11-05 1:55:42

LostInAForest skrev:i kaffet? kan det verkligen vara smakligt? (om det var så du menade)
Det hoppas jag för rent kokosfett var väldigt skumt. Iofs var det den utan smak så det blev bara lypsyl.

Istället för att dricka en halvliter komjölk om dagen menade jag. Brukade jag inte iofs göra men kokosmjölk är mycket gott! Skulle nog klara tre liter utan problem.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav LostInAForest » 2011-11-05 15:05:33

Parvlon skrev:
LostInAForest skrev:i kaffet? kan det verkligen vara smakligt? (om det var så du menade)
Det hoppas jag för rent kokosfett var väldigt skumt. Iofs var det den utan smak så det blev bara lypsyl.

Istället för att dricka en halvliter komjölk om dagen menade jag. Brukade jag inte iofs göra men kokosmjölk är mycket gott! Skulle nog klara tre liter utan problem.


jag tänkte väl det. :D
(fast man ska inte säga för mkt, det låter ändå tillräckligt stolligt för att faktiskt kunna funka. ;))

jag gillar också kokosmjölk men tycker det blir otroligt mäktigt efter bara nån klunk. kanske kunde man spä det med vatten?

i kategorin kofri mjölk tycker jag att alpro soja (den blå) är godast i kaffe, dock lite söt. det gäller bara att hälla i mjölken i koppen först för annars kan det skära sig.
havremjölk är gott att dricka som den är (dock inte vegansk, om man är noga), och okej i te men rena rävgiftet i kaffe. rismjölk är blaskigt.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav Alien » 2011-11-05 21:07:28

Att dricka kaffe med kaffegrädde, är det en (utdöende) svensk sed? Känns som alla numera dricker kaffe antingen svart el med mjölk. Min man är ett extremfall; han dricker med vispgrädde. Men när han åker till Lidl och handlar för både oss och min far, så hittar han ingen kaffegrädde där. Kanske för att Lidl är tyskt, och kaffegrädde inte finns i Tyskland.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav Parvlon » 2011-11-05 23:25:55

LostInAForest skrev:jag tänkte väl det. (fast man ska inte säga för mkt, det låter ändå tillräckligt stolligt för att faktiskt kunna funka. )jag gillar också kokosmjölk men tycker det blir otroligt mäktigt efter bara nån klunk. kanske kunde man spä det med vatten? i kategorin kofri mjölk tycker jag att alpro soja (den blå) är godast i kaffe, dock lite söt. det gäller bara att hälla i mjölken i koppen först för annars kan det skära sig. havremjölk är gott att dricka som den är (dock inte vegansk, om man är noga), och okej i te men rena rävgiftet i kaffe. rismjölk är blaskigt.
Ja, man vet inte förrän man testar. :-)Happy Riktigt gjord kokosmjölk bör vara gott i kaffet men så långt har jag inte kommit. Tror inte att jag klarar av dricka tre liter faktiskt, var lite väl törstig igår. :-)002 De recept på kokosmjölk jag sett som verkar vettiga har vatten i sig och vätskan som finns i nöten kallas kokosvatten. Har man rätt lite vatten=kokoskräm eller kokosgrädde, lite mer=kokosmjölk, ännu mer= "kokosmjölk light". Nog oftast smartast att köpa den feta dvs. Hur vanligt det är att man använder kokosvattnet istället för rent vatten när man gör mjölken vet jag inte men ska ej behövas. Står på nån (reklam?)sida att extrakt används i billigare sorter med.

Havremjölk har jag testat en del och nej, de funkar inte bra alls i kaffet. Vegansk vet jag inte om de var, brukar inte kolla e-nummer, men inte stött på nån som smakat direkt illa som de är iaf. Skumt dock.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav LostInAForest » 2011-11-07 15:04:05

gud vad sugen jag blev på thaigryta av allt kokosmjölkprat. :-)006

jag tror mer på kokosmjölk i teet i så fall, till en fruktig sort kanske det till och med skulle passa sig riktigt bra!
ska i fortsättningen sluta vara snål och istället köpa "fin"-mjölken/grädden tror jag. i bakhuvudet har jag ändå alltid begripit att det rör sig om skillnad i vattenhalt men att det var en massa mer tillsatser i den billigare har jag nog valt att inte registrera. nu får jag allt skämmas! :wink:

har du ngn koll på hur den står sig rent näringsmässigt i förhållande till andra alternativ?

havremjölken innehåller e-vitamin från ullfett, iaf var det så för ngra år sen då jag umgicks med såna där vegantyper som hade stenkoll. ;)


Alien skrev:Att dricka kaffe med kaffegrädde, är det en (utdöende) svensk sed?


jag gillar det! brukar alltid sitta och plugga på ett konditori (låter så mycket flådigare än ett vanligt fik, tycker ni inte? ;)) som har kaffegrädde förutom den sedvanliga mjölken. det är mest sådana lite gammaldags konditorier som hålls med det nu för tiden, känns det som. skulle gissa på att det har med fettskräck att göra, eller att det blir för dyrt för kaféägarna.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav Parvlon » 2011-11-07 15:31:22

LostInAForest skrev: har du ngn koll på hur den står sig rent näringsmässigt i förhållande till andra alternativ? havremjölken innehåller e-vitamin från ullfett, iaf var det så för ngra år sen då jag umgicks med såna där vegantyper som hade stenkoll.
Fett är ju nyttigt som fan så det är nog svårt att jämföra men nyttigheten beror nog mest på vad du behöver.

Jo, det känner jag igen. Om jag inte minns fel så är det vitaminen D3 eller D2 det handlar om. Borde finnas de utan iofs och jag får i mig mitt via fisk ändå. Är knappast en vegan alltså men utesluter mejeriprodukter som du kanske förstår. Förresten så verkar det som att komjölk ofta används i processen för att "extrahera" kokosmjölk, så den behöver inte vara vegansk heller. Läste nån mailkonversation på vegan.nu
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-11-07 22:04:56

Ingenting. Undviker varma drycker öht. Kan dricka varm choklad under vintern (men är numera sällan ute på sådana långa kalla friluftsdagar under den årstiden, så det har inte blivit på väldigt många år ^^), men föredrar o'boyen kall i de flesta fall. Dricker dock mycket (nästan enbart) Coca-Cola, vilket har hyfsat mycket koffein i sig, särskilt då i större doser. Även en energidryck eller två kan slinka ner någon gång ibland.

Men som sagt, inga varma drycker. :3
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav treeman » 2011-11-07 22:33:40

Jag dricker kaffe, te och en massa annan skit också. Ner med skiten bara!
:-)005

F-n pjåka hit och dit... inte min grej hehe.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav Jossan » 2011-11-13 18:21:14

Jag dricker båda, men mest kaffe. Med mjölk i, ibland köper jag faktiskt kaffegrädde och då tar jag det i kaffet, ibland händer det faktiskt att det blir lite vanlig grädde i kaffet också.
Brukar variera mitt kaffedrickande, ibland bara mjölk, ibland mjölk + socker, ibland en skvätt grädde, ibland kaffegrädde, och ibland socker + grädde, ibland kanel och mjölk.
Te dricker jag för det mesta rent, ibland händer det dock att jag tar i lite honung, ibland en sockerbit, ibland lite mjölk också.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav Abbreviation » 2011-11-15 11:50:51

Alien skrev:Att dricka kaffe med kaffegrädde, är det en (utdöende) svensk sed? Känns som alla numera dricker kaffe antingen svart el med mjölk. Min man är ett extremfall; han dricker med vispgrädde. Men när han åker till Lidl och handlar för både oss och min far, så hittar han ingen kaffegrädde där. Kanske för att Lidl är tyskt, och kaffegrädde inte finns i Tyskland.

Här dricks det vispgrädde i kaffet (fast inte av mig, jag dricker bara svart kaffe).

Kan säga att jag är ytterst tacksam för att jag numera kan dricka kaffe på riktigt igen, tidigare fick jag dricka lite och långsamt för att inte kräkas, gravid + kaffe var ingen bra kombination.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav Joakoni » 2011-11-15 12:34:03

Jag dricker mycket kaffe (svart, utan socker) för att jag blir piggare av det helt enkelt, det håller mig igång.
Te dricker jag ibland och då är det oftast socker i, ibland citron, ibland saft (te med riktig hallonsaft ska vara bra för förkylning).
I övrigt älskar jag mjölk. Gärna varm mjölk eller varm choklad... Mmm... Vill ha! :-)052
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav Joakoni » 2011-11-15 12:35:30

Lite starkt kaffe är dessutom gott att ha i vaniljglass :-)Happy
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav Joakoni » 2011-11-15 12:39:04

Abbreviation skrev:Kan säga att jag är ytterst tacksam för att jag numera kan dricka kaffe på riktigt igen, tidigare fick jag dricka lite och långsamt för att inte kräkas, gravid + kaffe var ingen bra kombination.

Det kommer jag ihåg... Jag som måste ha kaffe för att leva, blev ännu tröttare bara av att vara gravid. Att inte få i sig kaffe är då en mardröm :?
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning

Inläggav Oskar » 2011-11-16 0:06:12

Dricker bägge delarna men numera blir det mest kaffe.
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2022-07-17 0:27:11

Ibland dricker jag te på kalla vinterdagar. Men jag dricker inte kaffe, jag blir så stressad och skakig av koffein. Får inte sova.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning)

Inläggav Paladinen » 2022-07-17 6:09:59

Jag dricker mest kaffe men det kan slinka ned lite te då och då.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning)

Inläggav Chrilleb » 2022-07-17 10:22:12

Jag svarade , "jag dricker båda, men mest kaffe". Brukar bli flera muggar kaffe, och nån mugg te i veckorna, typ. Har druckit kaffe länge länge, sen jag var tonåring.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning)

Inläggav heavymetal » 2022-07-17 16:51:03

Jag dricker enbart kaffe kan man säga. Flera koppar om dagen, och nästan enbart Löfbergs Lila :-)Happy Te däremot är jag ingen stor fantast av, går an om jag är sjuk eller något.
heavymetal
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2020-04-06

Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2022-07-17 18:26:30

En kopp kaffe och en kopp te varje dag. Socker och mjölk i båda.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2022-07-17 18:33:03

Drack mest kaffe förr, men sen jag fick magsår, blir det bara en liten latte på morgonen, och te resten av dagen. Men på jobbet räknas man som ett psykfall om man dricker te, även av Red Bull generationerna, de verkar vara helt utan fika kultur, för det är viktigare saker på mobilen. Vet inte om det är bra eller dåligt.
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning)

Inläggav Paladinen » 2022-07-19 11:06:20

Jag skall tillägga att jag dricker rätt mycket kaffe , det blir cirka 3 ölglas med kaffe om dagen alltså 40-50cl glas

Te dricker jag när jag är förkyld eller om jag känner för att mysa till det lite i höst eller vintermörkret eller om kaffet är slut.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Är ni kaffedrickare, tedrickare el både och? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2022-07-19 11:59:03

Paladinen skrev:Jag skall tillägga att jag dricker rätt mycket kaffe , det blir cirka 3 ölglas med kaffe om dagen alltså 40-50cl glas

Te dricker jag när jag är förkyld eller om jag känner för att mysa till det lite i höst eller vintermörkret eller om kaffet är slut.


Det är nog lite av en vanesak, numera kan jag längta efter en stor kopp earl gray te (Twining, givetvis) med mjölk när allt känns åt helvete.
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in