Att träna på gym?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att träna på gym?

Inläggav Chrilleb » 2022-03-20 18:01:58

@manne



Hej, och tack för svar. Jo, man känner efter att tagit morgonpromenaden att man liksom vaknar till, sinnena vaknar. Skönt när man e så där rosig om kinderna. haha
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-04-08 17:59:31

Ignatius skrev:Det går att mäta tillväxthormon. Det finns ingen anledning för en frisk person att injicera extra tillväxthormon. Det är för det första doping och för det andra en dålig dopingmetod. En person med för lite tillväxthormon drabbas av dvärgväxt. Sådana personer kan behandlas med extra tillväxthormon.


jag läste på tydligen så bör man träna 4-5 set på varje maskin och 12 rep.? :o :-)063 :?:
Är det korrekt det.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-04-08 18:18:21

Någon som har koll. :o :-)063 :?:

https://aktivtraning.se/traning/styrket ... -manga-set

Undvik att slösa tid på att göra för många set
Du får inte automatiskt bättre resultat för att du gör fler set då du styrketränar. En studie visar t.ex. att fem set är lika bra som tio. Här får du tre tips till hur du väljer rätt antal set.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Ignatius » 2022-04-08 21:07:57

manne skrev:jag läste på tydligen så bör man träna 4-5 set på varje maskin och 12 rep.? :o :-)063 :?:
Är det korrekt det.? :o :-)063 :?:


Det beror lite på vad du vill uppnå och vad du tränar. Det finns en massa olika filosofier. Som grund är 3 set och 12 rep helt OK.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Att träna på gym?

Inläggav Leibniz » 2022-04-09 1:44:19

manne skrev:Någon som har koll. :o :-)063 :?:

https://aktivtraning.se/traning/styrket ... -manga-set

Undvik att slösa tid på att göra för många set
Du får inte automatiskt bättre resultat för att du gör fler set då du styrketränar. En studie visar t.ex. att fem set är lika bra som tio. Här får du tre tips till hur du väljer rätt antal set.


Stämmer ganska bra det som står i länken. För nybörjare krävs inte så mycket. 5 tunga set till nära failure räcker långt. 3 set kan säkert också räcka till.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Att träna på gym?

Inläggav nomemorytoday » 2022-04-09 7:17:27

Mat, sömn samt träning är exakt lika viktiga. Tar du bort en av dem, går det sämre.

Det i särklass bästa rådet jag kan ge i form av ett begrepp för att skall nå sina mål för träningen, är

Kontinuitet
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-04-09 10:47:24

Leibniz skrev:
manne skrev:Någon som har koll. :o :-)063 :?:

https://aktivtraning.se/traning/styrket ... -manga-set

Undvik att slösa tid på att göra för många set
Du får inte automatiskt bättre resultat för att du gör fler set då du styrketränar. En studie visar t.ex. att fem set är lika bra som tio. Här får du tre tips till hur du väljer rätt antal set.


Stämmer ganska bra det som står i länken. För nybörjare krävs inte så mycket. 5 tunga set till nära failure räcker långt. 3 set kan säkert också räcka till.


jag försöker att köra 5 set och 12 rep på varje maskin. :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav nomemorytoday » 2022-04-09 12:51:23

manne skrev:
Leibniz skrev:


Stämmer ganska bra det som står i länken. För nybörjare krävs inte så mycket. 5 tunga set till nära failure räcker långt. 3 set kan säkert också räcka till.


jag försöker att köra 5 set och 12 rep på varje maskin. :-)049 :D :-)Happy


Bra att du kör "lätt". Bästa är att du tar lätta vikter, koncentrerar dig på att få kontakt med just den muskelgrupp du avser att träna - även mentalt, då kommer du få bra resultat. Och strunta i fall någon annan tar dubbla vikten. Personen ifråga, kopplar med stor sannolikhet in andra muskelgrupper då.

Ex, du lastar på allt du kan i bänkpress, då kommer du aldrig få ett bra bröstparti - för att din rygg och axlar kommer att tränas mer än brösten.

Kontentan - börjar du koppla in andra muskler än vad som är avsedda för övningen, kör du för tungt. (Ja, fall du även har symmetri som mål)

Plus mat och sömn.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-04-09 12:56:08

nomemorytoday skrev:
manne skrev:
Leibniz skrev:
Stämmer ganska bra det som står i länken. För nybörjare krävs inte så mycket. 5 tunga set till nära failure räcker långt. 3 set kan säkert också räcka till.


jag försöker att köra 5 set och 12 rep på varje maskin. :-)049 :D :-)Happy


Bra att du kör "lätt". Bästa är att du tar lätta vikter, koncentrerar dig på att få kontakt med just den muskelgrupp du avser att träna - även mentalt, då kommer du få bra resultat. Och strunta i fall någon annan tar dubbla vikten. Personen ifråga, kopplar med stor sannolikhet in andra muskelgrupper då.

Ex, du lastar på allt du kan i bänkpress, då kommer du aldrig få ett bra bröstparti - för att din rygg och axlar kommer att tränas mer än brösten.

Kontentan - börjar du koppla in andra muskler än vad som är avsedda för övningen, kör du för tungt. (Ja, fall du även har symmetri som mål)

Plus mat och sömn.


denna där övningen är skön att köra på.
jag får mindre ont i bröstet när jag kör denna övning. :-)049 :D :-)Happy
How To Use The Chest Press Machine
https://www.youtube.com/watch?v=2y6ntGVg4dw
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-04-09 12:59:12

nomemorytoday skrev:
manne skrev:
Leibniz skrev:
Stämmer ganska bra det som står i länken. För nybörjare krävs inte så mycket. 5 tunga set till nära failure räcker långt. 3 set kan säkert också räcka till.


jag försöker att köra 5 set och 12 rep på varje maskin. :-)049 :D :-)Happy


Bra att du kör "lätt". Bästa är att du tar lätta vikter, koncentrerar dig på att få kontakt med just den muskelgrupp du avser att träna - även mentalt, då kommer du få bra resultat. Och strunta i fall någon annan tar dubbla vikten. Personen ifråga, kopplar med stor sannolikhet in andra muskelgrupper då.

Ex, du lastar på allt du kan i bänkpress, då kommer du aldrig få ett bra bröstparti - för att din rygg och axlar kommer att tränas mer än brösten.

Kontentan - börjar du koppla in andra muskler än vad som är avsedda för övningen, kör du för tungt. (Ja, fall du även har symmetri som mål)

Plus mat och sömn.


vad är bäst då att köra riktig bänkpress eller bänk pressmaskin.? :o :-)063 :?:
vad skiljer dem åt då.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav nomemorytoday » 2022-04-09 13:34:52

manne skrev:
nomemorytoday skrev:
manne skrev:
jag försöker att köra 5 set och 12 rep på varje maskin. :-)049 :D :-)Happy


Bra att du kör "lätt". Bästa är att du tar lätta vikter, koncentrerar dig på att få kontakt med just den muskelgrupp du avser att träna - även mentalt, då kommer du få bra resultat. Och strunta i fall någon annan tar dubbla vikten. Personen ifråga, kopplar med stor sannolikhet in andra muskelgrupper då.

Ex, du lastar på allt du kan i bänkpress, då kommer du aldrig få ett bra bröstparti - för att din rygg och axlar kommer att tränas mer än brösten.

Kontentan - börjar du koppla in andra muskler än vad som är avsedda för övningen, kör du för tungt. (Ja, fall du även har symmetri som mål)

Plus mat och sömn.


vad är bäst då att köra riktig bänkpress eller bänk pressmaskin.? :o :-)063 :?:
vad skiljer dem åt då.? :o :-)063 :?:


Ok,
1. Finns det lösa vikter, börja med dem till dess du känner att du får "kontakt" med brösten på ett bra sätt.
2. Faktiskt bänkmaskinen - kan låta knäppt då jag föreslog lösa vikter först. Men med maskinen kan du ej vingla med stången, utan du kan koncentrera dig, lite sämre än med lösa vikter, på brösten.
3. Vanlig bänkpress, är en väldigt bra övning, gjord på rätt sätt. Dock svårast av alternativen när man ej är van.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-04-09 14:14:08

nomemorytoday skrev:
manne skrev:
nomemorytoday skrev:
Bra att du kör "lätt". Bästa är att du tar lätta vikter, koncentrerar dig på att få kontakt med just den muskelgrupp du avser att träna - även mentalt, då kommer du få bra resultat. Och strunta i fall någon annan tar dubbla vikten. Personen ifråga, kopplar med stor sannolikhet in andra muskelgrupper då.

Ex, du lastar på allt du kan i bänkpress, då kommer du aldrig få ett bra bröstparti - för att din rygg och axlar kommer att tränas mer än brösten.

Kontentan - börjar du koppla in andra muskler än vad som är avsedda för övningen, kör du för tungt. (Ja, fall du även har symmetri som mål)

Plus mat och sömn.


vad är bäst då att köra riktig bänkpress eller bänk pressmaskin.? :o :-)063 :?:
vad skiljer dem åt då.? :o :-)063 :?:


Ok,
1. Finns det lösa vikter, börja med dem till dess du känner att du får "kontakt" med brösten på ett bra sätt.
2. Faktiskt bänkmaskinen - kan låta knäppt då jag föreslog lösa vikter först. Men med maskinen kan du ej vingla med stången, utan du kan koncentrera dig, lite sämre än med lösa vikter, på brösten.
3. Vanlig bänkpress, är en väldigt bra övning, gjord på rätt sätt. Dock svårast av alternativen när man ej är van.


Bänkpress är svårt var många år sedan nu som jag körde riktig bänkpress.
Man måste kunna teknik på den och balansera stången skata upp och ner och det är svårt det kräver teknik. :cry:
Är också svårt att veta hur man skall hålla stången för att köra övningarna. :cry: :?
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav atoms » 2022-04-10 8:25:05

OT har flyttats till OT-tråden.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-07-13 16:54:12

Tips när ni Gymmar ta endast med er vatten till träningen drick inte läsk snusa inte under träningen snusa bara efter träningen.

Och ät helst inte innan träningen ät efter att ni har tränat och aldrig direkt innan träningen.

det är mina tips det. :-)049 :-)Happy :D

börja med lite lättare vikter på maskinerna och testa er fram vilka vikter ni vill använda. :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Chrilleb » 2022-07-13 17:33:00

Jag ska i framtiden ( tänkte jag ). Börja träna på gym, i samma hus som jag får min injektion.


Då tänkte jag motionscykla, och köra med lite fria vikter(kanske). Är mer för kondition än styrka. Men det är klart, ben kan jag ju köra. Ja...haha...får se hur det blir.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Att träna på gym?

Inläggav antonius » 2022-07-13 19:21:54

Chrilleb skrev:Jag ska i framtiden ( tänkte jag ). Börja träna på gym, i samma hus som jag får min injektion.


Då tänkte jag motionscykla, och köra med lite fria vikter(kanske). Är mer för kondition än styrka. Men det är klart, ben kan jag ju köra. Ja...haha...får se hur det blir.


Bra, men börja mycket försiktigt. Många sliter sönder sig redan första gången och går aldrig mer dit. Men du får säkert en instruktör som ger dig en introduktion, om man vill.
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-07-13 20:06:19

antonius skrev:
Chrilleb skrev:Jag ska i framtiden ( tänkte jag ). Börja träna på gym, i samma hus som jag får min injektion.


Då tänkte jag motionscykla, och köra med lite fria vikter(kanske). Är mer för kondition än styrka. Men det är klart, ben kan jag ju köra. Ja...haha...får se hur det blir.


Bra, men börja mycket försiktigt. Många sliter sönder sig redan första gången och går aldrig mer dit. Men du får säkert en instruktör som ger dig en introduktion, om man vill.


JA jobbigaste att börja att träna den första veckan och tar ca 4-5 gånger att lära sig alla maskiner. :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-07-13 22:21:48

antonius skrev:
Chrilleb skrev:Jag ska i framtiden ( tänkte jag ). Börja träna på gym, i samma hus som jag får min injektion.


Då tänkte jag motionscykla, och köra med lite fria vikter(kanske). Är mer för kondition än styrka. Men det är klart, ben kan jag ju köra. Ja...haha...får se hur det blir.


Bra, men börja mycket försiktigt. Många sliter sönder sig redan första gången och går aldrig mer dit. Men du får säkert en instruktör som ger dig en introduktion, om man vill.


vet du om det utsöndras extra tillväxthormon vid hård träning.? :o :-)063 :?:

tillväxthormon

https://www.google.se/search?q=tillv%C3 ... lnJuxPqgoM

https://www.google.se/search?q=tillv%C3 ... NXOtNsYFLM
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav Chrilleb » 2022-07-14 10:33:21

@manne + @antonius



Hej, och tack för frågan. Det visste jag ej om tillväxthormet. Jo , kommer ta det väldigt lugnt i början.
Kommer nog få bort en del av min rastlöshet då.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-07-14 10:35:45

Chrilleb skrev:@manne + @antonius



Hej, och tack för frågan. Det visste jag ej om tillväxthormet. Jo , kommer ta det väldigt lugnt i början.
Kommer nog få bort en del av min rastlöshet då.


tillväxthormonet produceras i hypofysen det är allt jag vet.? :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=hypofyse ... lKC7D3XA2M

https://www.google.se/search?q=hypofyse ... PDvoBmR25M

https://www.google.se/search?q=hypofyse ... HIzBcuuInM
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-07-14 11:31:02

testosteronet styrs från hypofysen också det känner jag till. :o :-)063 :?:

https://vardgivare.skane.se/vardriktlinjer/njur-och-urinvagssjukdomar/ako/hypogonadism-hos-man

Det regleras av LH (luteiniserande hormon) som utsöndras från hypofysen. Testosteron är bundet till SHBG (könshormonbindande globulin). Testosteronbrist kan uppkomma när som helst i livet och orsakas av tillstånd som direkt eller indirekt påverkar testiklarnas hormonproduktion eller hypothalamus-hypofys-gonad axeln.

https://www.internetmedicin.se/behandli ... utredning/

Moderator: Tog bort felaktigt citat. Lade till länk till nästa citat och lade citatet i en ruta.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-07-14 12:09:22

Chrilleb skrev:@manne + @antonius



Hej, och tack för frågan. Det visste jag ej om tillväxthormet. Jo , kommer ta det väldigt lugnt i början.
Kommer nog få bort en del av min rastlöshet då.


du skall be att få medicinen HCG som gör att hypofysen börjar att producera mera testosterone i kroppen.

https://my.clevelandclinic.org/health/a ... nadotropin
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Att träna på gym?

Inläggav antonius » 2022-07-14 12:26:03

Men @manne, han har nog inte planer på att bli Mr Olympia.
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att träna på gym?

Inläggav manne » 2022-07-14 13:00:36

antonius skrev:Men @manne, han har nog inte planer på att bli Mr Olympia.


mitt mål med min träning är att gå ner i vikt och bli starkare.

vill ha den grekiska olympiad kroppen så som grekerna och romarna avbildade idrotts mannen förr i tiden.

https://www.google.se/search?q=olympiad ... 6CuLtMstFM

https://www.google.se/search?q=olympiad ... pRFOwL1dnM

olympiaden grekland statue
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in