Fenomenet "incels" - Vanligt bland aspergare?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav verbatim » 2022-07-10 0:45:12

Vaniljflickan skrev:
verbatim skrev:Mannen är i sin tur ett objekt som är skapad för att försörja fru och barn. En man utan jobb/pengar är ingen riktig man och därmed ingenting värd.

Varje mynt har två sidor.


Detta är inget explicit krav jag har hört någon kvinna uttrycka i min närhet, någonsin! Visst någon kan ha skämtat någon gång om att vilja ha en sugar daddy men, det har jag även hört av män att de vill ha en kvinna som försörjer dem. Tycker inte detta är andra sidan av myntet av det som jag tog upp.


Ett av de främsta exemplen på könsroller är att mannen tjänar familjens uppehälle. Självklara normer är ofta just outtalade.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-10 1:21:33

verbatim skrev:Ett av de främsta exemplen på könsroller är att mannen tjänar familjens uppehälle. Självklara normer är ofta just outtalade.


Detta kan mycket väl vara en naturlig instinkt som är kvar från en annan era. För länge sedan var mannen tvungen att gå in i skogen och jaga. Mannen var fysiskt starkare så det var männens jobb att jaga och döda mat och dra hem maten. Så mannens roll under mycket lång tid var att se till att familjen överlevde. Och det var väl inget fel med det, jag antar att det var Moder Natur som bestämde att det skulle vara så. Men det är länga sen och nu lever vi i en annan värld.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav antonius » 2022-07-10 8:13:55

Skogkatt skrev:
verbatim skrev:Ett av de främsta exemplen på könsroller är att mannen tjänar familjens uppehälle. Självklara normer är ofta just outtalade.


Detta kan mycket väl vara en naturlig instinkt som är kvar från en annan era. För länge sedan var mannen tvungen att gå in i skogen och jaga. Mannen var fysiskt starkare så det var männens jobb att jaga och döda mat och dra hem maten. Så mannens roll under mycket lång tid var att se till att familjen överlevde. Och det var väl inget fel med det, jag antar att det var Moder Natur som bestämde att det skulle vara så. Men det är länga sen och nu lever vi i en annan värld.


Hade dom en sådan där björnfäll som klädesplagg, helskägg och en stor klubba i handen?
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Maggi » 2022-07-10 10:11:34

Marjatta skrev:
Maggi skrev:
Marjatta skrev:"Knullande" och "mening åt tillvaron" i samma mening. Oj.
Det finns rätt mycket folk jagar efter, som de tror är djupt meningsfullt och skulle hela deras liv


Kan det väl vara för vissa? Eller att avsaknaden av det, sänker livsmeningen rejält? Att inte bli vald alls är nog ett öde värre än döden :-)063


Alltså det finns folk till allt.
Men det finns ingen rörelse som exv. kräver vänner åt folk, eftersom avsaknaden kväver livsmeningen.


Men du behöver förståelse för människan som varelse.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-10 10:49:16

antonius skrev:Hade dom en sådan där björnfäll som klädesplagg, helskägg och en stor klubba i handen?


Hur skulle jag veta vad de hade på sig, de hade inte facebook så vi har inga bilder. Men poängen var att det under mycket lång tid var män som tjänade familjens uppehälle. Och om du har gjort det i några tusen år vänjer du dig vid det tror jag.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav antonius » 2022-07-10 12:11:07

Skogkatt skrev:
antonius skrev:Hade dom en sådan där björnfäll som klädesplagg, helskägg och en stor klubba i handen?


Hur skulle jag veta vad de hade på sig, de hade inte facebook så vi har inga bilder. Men poängen var att det under mycket lång tid var män som tjänade familjens uppehälle. Och om du har gjort det i några tusen år vänjer du dig vid det tror jag.


Så de matriarkat som ibland omnämns är myter då?
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-10 12:13:33

Maggi: ... jaså.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-10 12:14:56

Finner trådens ursprungliga fråga med ja besvarad: det är verkligen mycket inceltänk bland aspiga män.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-10 12:18:01

antonius skrev:Så de matriarkat som ibland omnämns är myter då?


Jag vet inte, jag har inte hört talas om det. Poängen är att människor under mycket lång tid har haft instinkter och naturliga könsroller. Till exempel har män tagit hand om de tyngsta fysiska jobben eftersom de är fysiskt starkare. Men sedan har världen förändrats och nu verkar det som om ingen vet vad de gör eller vad de ska göra.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-10 12:19:43

Marjatta skrev:Finner trådens ursprungliga fråga med ja besvarad: det är verkligen mycket inceltänk bland aspiga män.


Om vi tittar på procentsatsen för män med AS och andra män, så tror jag faktiskt inte att skillnaden är så stor. Jag vet inte, men jag tror inte det. Men jag vet inte exakt vad en incel är, det finns så mycket nytt nuförtiden så det är omöjligt att hänga med i allt. Nästan varje dag dyker det upp en ny grupp med ett nytt namn.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav antonius » 2022-07-10 12:31:46

Skogkatt skrev:
antonius skrev:Så de matriarkat som ibland omnämns är myter då?


Jag vet inte, jag har inte hört talas om det. Poängen är att människor under mycket lång tid har haft instinkter och naturliga könsroller. Till exempel har män tagit hand om de tyngsta fysiska jobben eftersom de är fysiskt starkare. Men sedan har världen förändrats och nu verkar det som om ingen vet vad de gör eller vad de ska göra.


Ett matriarkat är motsatsen till patriarkat:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Matriarkat
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-10 12:37:23

antonius skrev:Ett matriarkat är motsatsen till patriarkat:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Matriarkat


Jaja, jag vet. Men jag har inte hört talas om något matriarkat under den tid då män fick gå ut i skogen och jaga och släpa hem maten, för att familjen skulle överleva. Allt jag försökte säga är att män hade en specifik roll under mycket lång tid. Är det någon som inte håller med om det? Jag tror inte att det är kontroversiellt. Eller är det kontroversiellt nu?
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav antonius » 2022-07-10 12:55:16

Skogkatt skrev:
antonius skrev:Ett matriarkat är motsatsen till patriarkat:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Matriarkat


Jaja, jag vet. Men jag har inte hört talas om något matriarkat under den tid då män fick gå ut i skogen och jaga och släpa hem maten, för att familjen skulle överleva. Allt jag försökte säga är att män hade en specifik roll under mycket lång tid. Är det någon som inte håller med om det? Jag tror inte att det är kontroversiellt. Eller är det kontroversiellt nu?


Beror nog på vem man frågar, personligen tror jag det beror på var man bor osv.
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Alien » 2022-07-10 15:27:01

Alltså matriarkat brukar betyda att arvet går via moderns släkt, från mor till dotter. Man uppfostras av sin morbror. Fadern är mest bara avelshingst.

Men däremot så tycks det vara ont om samhällen där kvinnorna bestämmer. Bland djuren däremot, se bara på elefanterna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav melly » 2022-07-10 15:37:06

Jag läste just häromdagen en bisats i någon artikel (så har ingen källa) om att fler och fler forskare tydligen menar att gamla jägar- och samlarsamhällen var mer jämlika och jämställda än vad man tidigare trott. Inte matriarkat, oavsett om man menar arv, som Alien skriver om, eller kvinnostyre, utan just jämställt och jämlikt.

Hur som helst är det ju vilseledande att peka ut mannen som jägaren = försörjaren och helt nonchalera att kvinnorna då samlade rötter, frön, grönsaker, svampar, etc., som sannolikt var basfödan. Det var knappast så att kvinnorna satt hemma med barnen i grottorna (en var!) och väntade på att mannen skulle komma hem med kött åt dem att laga till middag.

Vad gäller trådfrågan, aspergare och incels, tror jag att det är vanligare att ofrivilligt leva utan sex (och förhållanden), men om man räknar in den fientliga inställningen till kvinnor och fokuset på s.k. alfahannar är det nog en mindre del av de ofrivilligt sexlösa som är incels.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-10 15:40:51

Alien skrev:Men däremot så tycks det vara ont om samhällen där kvinnorna bestämmer.


Nu är det väl kvinnor som bestämmer i Sverige, är det inte? Ni har en feministisk regering full av kvinnor. Jag menar att jag läste att det är världens första feministiska kvinnoregering? Och jag har sett att männen går runt med några hattar som de säger ska likna kvinnliga könsorgan och de gör som kvinnorna säger. Så jag antar att det svenska samhället är ganska kontrollerat av kvinnor nu?

hatt2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav antonius » 2022-07-10 15:54:45

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Men däremot så tycks det vara ont om samhällen där kvinnorna bestämmer.


Nu är det väl kvinnor som bestämmer i Sverige, är det inte? Ni har en feministisk regering full av kvinnor. Jag menar att jag läste att det är världens första feministiska kvinnoregering? Och jag har sett att männen går runt med några hattar som de säger ska likna kvinnliga könsorgan och de gör som kvinnorna säger. Så jag antar att det svenska samhället är ganska kontrollerat av kvinnor nu?

hatt2.jpg


Ja är det inte underbart, någon att skylla på när det går åt pipan, just kidding.
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Alien » 2022-07-10 17:08:19

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Men däremot så tycks det vara ont om samhällen där kvinnorna bestämmer.


Nu är det väl kvinnor som bestämmer i Sverige, är det inte? Ni har en feministisk regering full av kvinnor. Jag menar att jag läste att det är världens första feministiska kvinnoregering? Och jag har sett att männen går runt med några hattar som de säger ska likna kvinnliga könsorgan och de gör som kvinnorna säger. Så jag antar att det svenska samhället är ganska kontrollerat av kvinnor nu?

hatt2.jpg


Det är fortfarande till övervägande del män som sitter i styrelserna och är VDar.
Könsorgan? Det är kattmössor! :roll: Jag tror männen bar dem just på kvinnodagen.

Vaddå männen gör som kvinnorna säger? Inte ens Magdalena Andersson kan bestämma allt själv, eftersom S inte har majoritet i riksdagen.

Feministisk betyder inte "kvinnorna bestämmer" utan att man och kvinnor är jämställda och att man strävar efter det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-10 17:56:33

Alien skrev:Könsorgan? Det är kattmössor! Jag tror männen bar dem just på kvinnodagen.


Okej, jag har inte hört någon kalla det kattmössor förut.

"Byggnads styrelse består inte av en enda kvinna. Men det väger styrelsens 15 män idag, på kvinnodagen den 8 mars, upp med att bära rosa "fitthattar", eller "pussy hats" som de själva kallar det. Man gör det av "solidaritet" till kvinnor, heter det i ett pressmeddelande".

https://news.cision.com/se/byggnads/r/b ... -,c2210742
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav melly » 2022-07-10 18:21:53

Skogkatt skrev:
antonius skrev:Ett matriarkat är motsatsen till patriarkat:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Matriarkat


Jaja, jag vet. Men jag har inte hört talas om något matriarkat under den tid då män fick gå ut i skogen och jaga och släpa hem maten, för att familjen skulle överleva. Allt jag försökte säga är att män hade en specifik roll under mycket lång tid. Är det någon som inte håller med om det? Jag tror inte att det är kontroversiellt. Eller är det kontroversiellt nu?

Inte kontroversiellt, men vilseledande, detta att påstå att männen var ensamförsörjare (som fick släpa hem mat för att familjen skulle överleva) då de (kanske) var de som jagade. Se post1689048.html#p1689048 - eftersom du helt gick förbi det. :wink:
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-10 18:29:34

melly skrev:Inte kontroversiellt, men vilseledande, detta att påstå att männen var ensamförsörjare (som fick släpa hem mat för att familjen skulle överleva) då de (kanske) var de som jagade. Se post1689048.html#p1689048 - eftersom du helt gick förbi det.


Nej, jag menade inte att män gjorde allt arbete. Bara att män hade en specifik roll. Och kvinnor hade en specifik roll. Könsroller. Nu lever vi ett könlöst samhälle där alla kan vara vad de vill och alla är förvirrade, så världen har förändrats. Men det är möjligt att vi fortfarande har samma gamla instinkter och vanor djupt inom oss någonstans.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav antonius » 2022-07-10 18:53:56

Skogkatt skrev:
melly skrev:Inte kontroversiellt, men vilseledande, detta att påstå att männen var ensamförsörjare (som fick släpa hem mat för att familjen skulle överleva) då de (kanske) var de som jagade. Se post1689048.html#p1689048 - eftersom du helt gick förbi det.


Nej, jag menade inte att män gjorde allt arbete. Bara att män hade en specifik roll. Och kvinnor hade en specifik roll. Könsroller. Nu lever vi ett könlöst samhälle där alla kan vara vad de vill och alla är förvirrade, så världen har förändrats. Men det är möjligt att vi fortfarande har samma gamla instinkter och vanor djupt inom oss någonstans.


Men det är ju ett fossilt tänkande lika omodernt som bensinbilar, det är bara en kort tid i människans existens som det har varit specifika arbetsfördelningar, typ sen man började härja med religioner hit och dit.
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-07-10 19:04:40

verbatim skrev:Ett av de främsta exemplen på könsroller är att mannen tjänar familjens uppehälle. Självklara normer är ofta just outtalade.


Vet inte dock just hur många som erfar detta, jag har inte erfarit det kan jag säga dig.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-10 19:15:45

Vaniljflickan skrev:Vet inte dock just hur många som erfar detta, jag har inte erfarit det kan jag säga dig.


Det är inte så länge sedan det var ganska normalt. De flesta fäderna till folk i min generation arbetade för att se till att familjen hade mat. De arbetade faktiskt så hårt att de flesta av dem dog av en hjärtattack när de fyllde 50. Plötsligt hade vi ett stort gäng änkor. Kvinnorna arbetade också men männen var de som tjänade familjens uppehälle. Det är inte mer än 40 år sedan.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in