Fenomenet "incels" - Vanligt bland aspergare?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-09 6:47:50

Finns det inte beröringspunkter mellan incels och det här "seduction communityt" som Neill Strauss skildrade i Spelet? Likartat tänk bakom. Undras om inte aspiga män är överrepresenterade där med.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Sharpshooter » 2022-07-09 8:41:58

Incelfenomenet är nog vanligare bland aspergare.

Sedan hjälper det nog inte så mycket att söka sig till "likasinnade" i slutna grupper där denna världsåskådning (långt från verkligheten) befästs. Bitterhet, missunsamhet och hat är sällan attraktiva signaler.

Jag känner en annan aspergare som ser väldigt bra ut; ca 9/10 på snygghetsskalan. Och han är (tro det eller ej) incel. Han håller till på Tinder mm men det blir aldrig dejter. Han är heller inte socialt borta utan väldigt trevlig och har rätt många kompisar. Så jag förstår vekligen att människor med diagnos har svårt att hitta en partner.
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav nallen » 2022-07-09 8:42:09

Marjatta skrev:[K]onstant knullande är det mål som ska uppfyllas för att göra människan lycklig.

Inte konstant, men några gånger i veckan iallafall, det skulle ge välbefinnande och mening åt tillvaron.
Och mer så ju mer omväxling man får (sannolikt upp till någon gräns som jag inte vet var den går).
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-09 9:19:24

"Knullande" och "mening åt tillvaron" i samma mening. Oj.
Det finns rätt mycket folk jagar efter, som de tror är djupt meningsfullt och skulle hela deras liv.

Antar att det är när en man börjar känna vrede mot de elaka kvinnorna som inte tillhandahåller detta meningsskapande knullande, som denne går över gränsen till att bli incel.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-09 9:58:35

För länge sen råkade jag på en snubbe på en fest hos en bekant/vän som tydligt försökt lära sig knep ur pick up artist-svängen. Efteråt har jag insett att han gjorde en rätt lyckad "neg", som nog hade stor del i att han fick följa med mig hem.

Han hade kalsonger med kardborre, tryckknappar eller nåt, och gjorde ett nummer av att slita av sig dem. Fruktansvärt avtändande. När han försökte slicka mig i örat borde jag ha kört honom på porten. Det gjorde jag inte men givetvis "hände inget", som eufemismen lyder. Alltså om läget är iskallt kan man inte bara köra på ... usch.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Maggi » 2022-07-09 10:23:18

Marjatta skrev:"Knullande" och "mening åt tillvaron" i samma mening. Oj.
Det finns rätt mycket folk jagar efter, som de tror är djupt meningsfullt och skulle hela deras liv


Kan det väl vara för vissa? Eller att avsaknaden av det, sänker livsmeningen rejält? Att inte bli vald alls är nog ett öde värre än döden :-)063
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-09 10:55:04

Maggi skrev:
Marjatta skrev:"Knullande" och "mening åt tillvaron" i samma mening. Oj.
Det finns rätt mycket folk jagar efter, som de tror är djupt meningsfullt och skulle hela deras liv


Kan det väl vara för vissa? Eller att avsaknaden av det, sänker livsmeningen rejält? Att inte bli vald alls är nog ett öde värre än döden :-)063


Alltså det finns folk till allt.
Men det finns ingen rörelse som exv. kräver vänner åt folk, eftersom avsaknaden kväver livsmeningen.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Maggi » 2022-07-09 11:57:56

Marjatta skrev:
Maggi skrev:
Marjatta skrev:"Knullande" och "mening åt tillvaron" i samma mening. Oj.
Det finns rätt mycket folk jagar efter, som de tror är djupt meningsfullt och skulle hela deras liv


Kan det väl vara för vissa? Eller att avsaknaden av det, sänker livsmeningen rejält? Att inte bli vald alls är nog ett öde värre än döden :-)063


Alltså det finns folk till allt.
Men det finns ingen rörelse som exv. kräver vänner åt folk, eftersom avsaknaden kväver livsmeningen.


Vad menar du med att det finns folk till allt?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-09 12:58:13

Jag menar att alla varianter förekommer. Upplevd mening i livet kan vara allt från att se fåglarna få ungar till att stå i klacken när det egna laget vinner i hockey. Tydligen även sex.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav LordNelson » 2022-07-09 13:10:44

Marjatta skrev:I incel-aktigt tänk betraktas kvinnor som saker att erövra. Inte som människor. Det är djupt kvinnoföraktande.

Vad ser kvinnor män som?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-09 14:03:48

LordNelson skrev:
Marjatta skrev:I incel-aktigt tänk betraktas kvinnor som saker att erövra. Inte som människor. Det är djupt kvinnoföraktande.

Vad ser kvinnor män som?


Kvinnor är en stor grupp, faktiskt lite mer än 50 %. Vi är väldigt olika, och ser därför på män på massor av olika vis.

N.b. att jag inte ovan yttrade mig om män utan om incel-aktigt tänk, vilket trots allt omfattar en minoritet av den manliga befolkningen.

Fler frågor på det?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-07-09 14:29:23

Marjatta skrev:Hur jävla många kvinnor har inte blivit våldtagna, liksom. Och där sitter snubbar och inbillar sig att de har rätt till fitta att stoppa kuken i, varför det är mest synd om dem i hela världen. Och alla kvinnor som inte lägger upp sig för vad som helst på mannens villkor är (jag har inte kolla på vilka skällsord det är som de använder).

Barnrumpefasoner.


Ja, den upplevelsen kan jag känna igen mig i, att som kvinna känna sig som ett objekt som är skapat för att ställa upp på mannens önskemål, och ens kännande eller andra mänskliga egenskaper och behov är bara jobbiga omständigheter att förhålla sig till, gärna undvika.

Håller också med dig om att det finns mycket annat som är mer meningsskapande än att försöka få sex. Jag ogillar inte sex eller närhet alls heller! men, jag vill inte ha det med människor som utnyttjar mig.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-07-09 14:32:06

Marjatta skrev:Han hade kalsonger med kardborre, tryckknappar eller nåt, och gjorde ett nummer av att slita av sig dem. Fruktansvärt avtändande. När han försökte slicka mig i örat borde jag ha kört honom på porten. Det gjorde jag inte men givetvis "hände inget", som eufemismen lyder. Alltså om läget är iskallt kan man inte bara köra på ... usch.


Haha vad i helvete, fyfan! Kul att han försökte med något fräsigt men kanske lite knasigt vid ett ons!
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav verbatim » 2022-07-09 15:01:42

Vaniljflickan skrev:
Ja, den upplevelsen kan jag känna igen mig i, att som kvinna känna sig som ett objekt som är skapat för att ställa upp på mannens önskemål, och ens kännande eller andra mänskliga egenskaper och behov är bara jobbiga omständigheter att förhålla sig till, gärna undvika.

Håller också med dig om att det finns mycket annat som är mer meningsskapande än att försöka få sex. Jag ogillar inte sex eller närhet alls heller! men, jag vill inte ha det med människor som utnyttjar mig.


Mannen är i sin tur ett objekt som är skapad för att försörja fru och barn. En man utan jobb/pengar är ingen riktig man och därmed ingenting värd.

Varje mynt har två sidor. :-)056
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav slackern » 2022-07-09 15:03:09

verbatim skrev:
Vaniljflickan skrev:
Ja, den upplevelsen kan jag känna igen mig i, att som kvinna känna sig som ett objekt som är skapat för att ställa upp på mannens önskemål, och ens kännande eller andra mänskliga egenskaper och behov är bara jobbiga omständigheter att förhålla sig till, gärna undvika.

Håller också med dig om att det finns mycket annat som är mer meningsskapande än att försöka få sex. Jag ogillar inte sex eller närhet alls heller! men, jag vill inte ha det med människor som utnyttjar mig.


Mannen är i sin tur ett objekt som är skapad för att försörja fru och barn. En man utan jobb/pengar är ingen riktig man och därmed ingenting värd.

Varje mynt har två sidor. :-)056


Glöm ej heller bort att du måste vara vältränad och ha en tvättbräda till mage eller sexpack utan det är du ingen man. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-07-09 15:08:33

verbatim skrev:Mannen är i sin tur ett objekt som är skapad för att försörja fru och barn. En man utan jobb/pengar är ingen riktig man och därmed ingenting värd.

Varje mynt har två sidor.


Detta är inget explicit krav jag har hört någon kvinna uttrycka i min närhet, någonsin! Visst någon kan ha skämtat någon gång om att vilja ha en sugar daddy men, det har jag även hört av män att de vill ha en kvinna som försörjer dem. Tycker inte detta är andra sidan av myntet av det som jag tog upp.

Jag vet få som vill byta sex mot pengar. Tror hellre att man vill bli mött i sina verkliga behov som går på djupet. Det tror jag de allra flesta människor vill någonstans.

Har själv vuxit upp i en miljö där jag har fått mat och saker men ingen respekt eller kärlek. Jag hade hellre varit fysiskt hungrig är själsligt hungrig kan jag säga dig.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-07-09 15:11:27

slackern skrev:Glöm ej heller bort att du måste vara vältränad och ha en tvättbräda till mage eller sexpack utan det är du ingen man.


Jo och en kvinna ska väl vara evigt ung eller bytas ut mot en yngre upplaga. Finns väl extrema krav på kvinnors utseende också.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav slackern » 2022-07-09 15:14:17

Vaniljflickan skrev:
slackern skrev:Glöm ej heller bort att du måste vara vältränad och ha en tvättbräda till mage eller sexpack utan det är du ingen man.


Jo och en kvinna ska väl vara evigt ung eller bytas ut mot en yngre upplaga. Finns väl extrema krav på kvinnors utseende också.


Så sant som det var sagt. Fast tur är väl det att alla är inte lika fåfänga? Fast klart alla har olika uppfattningar vad dom tycker är attraktivt eller vad dom dras till.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-07-09 15:27:18

slackern skrev:Så sant som det var sagt. Fast tur är väl det att alla är inte lika fåfänga? Fast klart alla har olika uppfattningar vad dom tycker är attraktivt eller vad dom dras till.


Aa, jag hoppas det kan bli lite mindre ytligt och sådär verkligen
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav slackern » 2022-07-09 15:46:12

Vaniljflickan skrev:
slackern skrev:Så sant som det var sagt. Fast tur är väl det att alla är inte lika fåfänga? Fast klart alla har olika uppfattningar vad dom tycker är attraktivt eller vad dom dras till.


Aa, jag hoppas det kan bli lite mindre ytligt och sådär verkligen


Själv så tror jag att charm och karisma kan gå en lång väg, OK för att ett fagert utseende kan vara "viktigt" i början men sedan växer ju personligheten ju längre en relation pågår och blir det som gör personen attraktiv enligt min erfarenhet. Fan svårt det där att förklara.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav LordNelson » 2022-07-09 16:03:49

Marjatta skrev:Fler frågor på det?

Jag undrar bara hur kvinnor ser på män.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav LordNelson » 2022-07-09 16:21:27

Vaniljflickan skrev:
slackern skrev:Så sant som det var sagt. Fast tur är väl det att alla är inte lika fåfänga? Fast klart alla har olika uppfattningar vad dom tycker är attraktivt eller vad dom dras till.


Aa, jag hoppas det kan bli lite mindre ytligt och sådär verkligen


Ja, tur inte alla är ytliga. När det begav sig i mitten på 00-talet tror jag Ola Rapace hade lättare att få till det än FCZ-Tore. Trots Tore är både smartare och skötsammare än Ola. Säkert mer stabil och enklare att leva med också.

Vore väldigt enkelt att visa en varsin bild på dem för tusen kvinnor och fråga vilken de föredrar. Jag vet svaret. Gör ni?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-09 16:22:58

verbatim skrev:Mannen är i sin tur ett objekt som är skapad för att försörja fru och barn. En man utan jobb/pengar är ingen riktig man och därmed ingenting värd.

Det där kan amerikanska incellare & wannabes köra med. I Sverige har nästan alla hushåll, med eller utan barn, två inkomster. Få svenska män vill ha en kvinna som de måste försörja.

Tack och lov behöver man inte leva efter dessa skräpmaximer, med kvinnor som sexobjekt vars främsta, nästan enda viktiga egenskap är hennes knullbarhet, och mäns värde mätt efter deras ekonomi, såvida man inte faktiskt vill.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav RapeRegs » 2022-07-09 17:28:11

Marjatta skrev:I Sverige har nästan alla hushåll, med eller utan barn, två inkomster. Få svenska män vill ha en kvinna som de måste försörja.


Ja, det är synd. Vissa saker var bättre förr.

Av den här tråden får man lätt intrycket att det är ett växande problem. Främst bland medelålders tanter, Och Flashbackare. Kanske har vi rentav ett intersektionalitetsproblem?
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in