Fenomenet "incels" - Vanligt bland aspergare?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fenomenet "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Richard » 2022-07-08 8:26:55

Jag stötte på termen "incel" för ett tag sedan, som står för "involuntary celibate", ofrivillig ensamhet, alltså att man aldrig haft en relation o har därmed börjat hata kvinnor och män som har lätt för att få kvinnor. Senare hittade jag att det i princip finns en hel subkultur för det, t.ex. https://incels.is/

De har ett eget språk, se; https://incels.wiki/w/Incel_Glossary Jag har stött på sådana personer på t.ex. Flashback också. Det verkar vara sådana som blir skolskjutare o begår liknande terrordåd.

Jag kände mig nästan som en sån, dels var jag sist i vårt gäng med att få ligga, men då var jag bara 19 år o det är väl inte förrän i 25 års-åldern man kan börja bli klassad som en "incel". Men även på 00-talet kände jag mig ensam, sa till min psykolog att jag ville bli självmordsbombare o liknande dumheter.

Men jag skrev ett brev till min f.d. psykolog att jag ser med skam tillbaka på 00-talet och hur jag uttryckte mig. Om någon som inte mår bra säger att denne vill dra med folk i döden så borde det larmas hos varenda instans idag?

Men jag tittade lite närmare på ovanstående diskussionsforum, och tyvärr, så verkar det vara vanligt med asperger eller annan autism bland det här folket.

Finns det någon här som identifierar sig som incel o kan beskriva lite närmare hur man känner sig? Kriterierna är; över 25 år, aldrig haft en relation, arg på samhället, hatar kvinnor och män som har lätt för kvinnor. Deras politiska läggning är givetvis nazismen, det är såklart judarnas fel att de inte kan få nån tjej...

Säpo har börjat intressera sig för incels; https://sverigesradio.se/artikel/7366942 Men det går naturligtvis inte att kartlägga varenda kille som känner sig utanför, det borde bli minst en per skolklass. Men jag tror ändå vi får se fler dåd av det här slaget!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-08 9:01:14

Richard skrev:Men jag tittade lite närmare på ovanstående diskussionsforum, och tyvärr, så verkar det vara vanligt med asperger eller annan autism bland det här folket.


Inte förvånande. Katastroftänkandet, sättet att gå till överdrifter - mycket i det "incelliga" låter som rätt typiskt aspigt.

Richard skrev:Finns det någon här som identifierar sig som incel o kan beskriva lite närmare hur man känner sig? Kriterierna är; över 25 år, aldrig haft en relation, arg på samhället, hatar kvinnor och män som har lätt för kvinnor. Deras politiska läggning är givetvis nazismen, det är såklart judarnas fel att de inte kan få nån tjej...


Nazism och judehat är väl kanske inte nödvändigt för att någon ska klassas som incel. Med den beskrivningen får du ingen att räcka upp en hand. (Nog rätt svårt annars också.)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Richard » 2022-07-08 9:37:28

Nä, det är klart, men jag gjorde en liten jämförelse, på det här incel-forumet (https://incels.is/) o språket dom använder där, är förvånansvärt likt det som används i nazistiska kretsar o då har jag jämfört med nazi-avdelningen på Flashback. Det är samma snack om "redpilled", "soy" o "beta-cuck"...

Min teori, är att väldigt ensamma personer dras till extremister för att hitta någon form av gemenskap. Hatet de står för, motsvarar det dom inte kan få IRL. Om de har svårt att få kvinnor, kanske t.o.m. vänner, så övergår det i hat mot folk, t.ex. invandrare, som får skulden för deras egentliga problem, att de inte kan få kvinnor.

Det finns säkerligen "incels" som inte är nazister, men som besitter samma typ av hat mot folk.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Huggorm » 2022-07-08 10:46:21

Det är en reaktion på samhällets ideologiska uppdelning numera, med kvinnor till vänster och män till höger. Desto längre från mitten, desto svårare att hitta en partner. För de män som är nazister är det i princip helt kört, därför ser vi det tydliga sambandet.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-08 10:58:38

Om man frågar Aspergare hur livet var när de växte upp, tror jag att 9 av 10 säger att de inte passade in någonstans och hade svårt att förstå människor. Och svårt att umgås med folk kanske. Och kanske känner de sig ensamma hela tiden. Då är det inte konstigt om de hamnar lite utanför samhället. Och om man hamnar utanför samhället och är ensam under mycket lång tid, så kan man säkert bli arg och deprimerad och så. Jag tror att nästan alla skulle ha blivit det, med eller utan AS. Jag tror alla människor behöver social kontakt, kontakt med människor och positiva upplevelser. Det är väldigt mänskligt. Det är inte naturligt för en människa att vara ensam hela tiden.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-08 13:46:39

RapeRegs skrev:På sin höjd kan de bli kroppsarbetare. Obegåvade och irriterande.


Du vet, kroppsarbetare byggde hela Skandinavien. De byggde de vägar du använder, de grävde ner vattenledningar från vilka du får ditt vatten. De byggde nätverket för kraft från vilken du får din kraft. Min far var kroppsarbetare, hans far var kroppsarbetare och hans far var kroppsarbetare. Min farfar var timmerhuggare, han hugg timmer som människor använde för att bygga bostäder. Och kroppsarbetare byggde bostädarna.

Obegåvade och irriterande? Utan människor som dem skulle du leva i ett hål i marken nu, utan mat. Då hjälper det inte så mycket att vara bra på matematik och teori, när man svälter ihjäl i ett hål i marken.



Moderator atoms - det citerade inlägget har flyttats som OT - post1688751.html#p1688751
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav RapeRegs » 2022-07-08 13:52:11

Skogkatt skrev:Obegåvade och irriterande? Utan människor som dem skulle du leva i ett hål i marken nu, utan mat. Då hjälper det inte så mycket att vara bra på matematik och teori, när man svälter ihjäl i ett hål i marken.


Trams.

Man kan möjligtvis tala om för några av dem vad de ska göra så får de utföra sina monotona sysslor. Fast om vi ska vara ärliga kommer de flesta av dem ersättas av automation.

Snart finns inga arbeten kvar för er 100iqare, så är det.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav verbatim » 2022-07-08 17:24:56

Richard skrev:Jag stötte på termen "incel" för ett tag sedan, som står för "involuntary celibate", ofrivillig ensamhet, alltså att man aldrig haft en relation o har därmed börjat hata kvinnor och män som har lätt för att få kvinnor. Senare hittade jag att det i princip finns en hel subkultur för det, t.ex. https://incels.is/

De har ett eget språk, se; https://incels.wiki/w/Incel_Glossary Jag har stött på sådana personer på t.ex. Flashback också. Det verkar vara sådana som blir skolskjutare o begår liknande terrordåd.

Jag kände mig nästan som en sån, dels var jag sist i vårt gäng med att få ligga, men då var jag bara 19 år o det är väl inte förrän i 25 års-åldern man kan börja bli klassad som en "incel". Men även på 00-talet kände jag mig ensam, sa till min psykolog att jag ville bli självmordsbombare o liknande dumheter.

Men jag skrev ett brev till min f.d. psykolog att jag ser med skam tillbaka på 00-talet och hur jag uttryckte mig. Om någon som inte mår bra säger att denne vill dra med folk i döden så borde det larmas hos varenda instans idag?

Men jag tittade lite närmare på ovanstående diskussionsforum, och tyvärr, så verkar det vara vanligt med asperger eller annan autism bland det här folket.

Finns det någon här som identifierar sig som incel o kan beskriva lite närmare hur man känner sig? Kriterierna är; över 25 år, aldrig haft en relation, arg på samhället, hatar kvinnor och män som har lätt för kvinnor. Deras politiska läggning är givetvis nazismen, det är såklart judarnas fel att de inte kan få nån tjej...

Säpo har börjat intressera sig för incels; https://sverigesradio.se/artikel/7366942 Men det går naturligtvis inte att kartlägga varenda kille som känner sig utanför, det borde bli minst en per skolklass. Men jag tror ändå vi får se fler dåd av det här slaget!


På wikipedia om "ofrivilligt celibat" går att bland annat läsa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ofrivilligt_celibat

"1998 påbörjade forskare från Georgia State University en studie sedan en medlem av ett internetforum för ofrivilligt celibat frågade om modern forskning i ämnet. Studien, Involuntary celibacy: A life course analysis, publicerades 2001 i Journal of Sex Research, som ges ut av Society for the Scientific Study of Sexuality. En nyhetsartikel som rapporterade om studien indikerade att ofrivilligt celibat kan leda till ilska och depression. Involuntary celibacy: A life course analysis har också inkluderats i en antologi med akademisk litteratur.

I ett brev skrivet den 6 mars 2004 av Brian G. Gilmartin, som har genomfört omfattande studier av män i ofrivilligt celibat (vilka han kallade love-shy), noterade han att "så många som 40 procent av männen [som är] gravt love-shy skulle kvalificera för en aspergerdiagnos", en siffra som stöds av hans bok från 1987."

Det är definitivt vanligare bland aspergare än bland övriga befolkningen.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav slackern » 2022-07-08 17:28:45

Ett råd till personer som är incels är väl att bli bokstavstroende kristna där man inte ska ha sex innan man gifter sig, då kan ni ju vänta med gott samvete tills ni hittar den rätta.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav nescio » 2022-07-08 18:03:10

Richard skrev:Kriterierna är; över 25 år,
Ja
Richard skrev: aldrig haft en relation,
Ja
Richard skrev: arg på samhället,
Nja, kanske på politikerna i regeringen som är skyldiga till allt som är fel i samhället.
Richard skrev: hatar kvinnor och män som har lätt för kvinnor.
Nej, varför det?
Richard skrev: Deras politiska läggning är givetvis nazismen,
Nej
Richard skrev:det är såklart judarnas fel att de inte kan få nån tjej...
Nej
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-07-08 19:41:52

RapeRegs skrev:Snart finns inga arbeten kvar för er 100iqare, så är det.


Men guud haha IQ, tar folk ens det seriöst längre? Finns väl lodare bland de som har sk extrem IQ-intelligens också.

Och angående ambitioner, är väl nästan mer ambitiöst att gå emot status quo då som gäller att låtsas att man vet allting och slarva ihop nån jävla skitapp och vräka i sig skräpmat istället för att äta hemlagad mat tillsammans med familjen eller.



Moderator atoms - det citerade inlägget har flyttats som OT - post1688751.html#p1688751
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-08 19:55:22

RapeRegs skrev:
Skogkatt skrev:Obegåvade och irriterande? Utan människor som dem skulle du leva i ett hål i marken nu, utan mat. Då hjälper det inte så mycket att vara bra på matematik och teori, när man svälter ihjäl i ett hål i marken.


Trams.

Man kan möjligtvis tala om för några av dem vad de ska göra så får de utföra sina monotona sysslor. Fast om vi ska vara ärliga kommer de flesta av dem ersättas av automation.

Snart finns inga arbeten kvar för er 100iqare, så är det.


Trams? Så du tror inte att de som jobbar gör något vettigt? Var tror du att din mat kommer ifrån? Det kommer inte från ett kontor där någon sitter och tänker på matematik. Jag ser att du tror att du är smartare än andra människor. Lycka till med det. Utan kroppsarbetare skulle vi inte ha ett samhälle. Och IQ har inget med det att göra, många smarta folk är kroppsarbetare.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-08 20:12:18

Här skulle jag vilja uppmana till att inte bemöta provokativa och förolämpande inlägg. Såna inlägg som kan betraktas som trollande, medvetet eller inte. Det blir så jobbigt när bråkande och grälande tar över diskussioner så andra flyr därifrån och tycker det är pest. Sen brukar den egentliga diskussionen i ämnet dö.

Men eftersom det på detta forum inte är tillåtet att uppmana till att inte mata troll, gör jag inte det.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav nallen » 2022-07-08 21:03:29

Skogkatt skrev:Då hjälper det inte så mycket att vara bra på matematik och teori, [...]

Det hjälper inte att vara intelligent över huvud taget. Det är sportfånar som kan snacka för sig (förmodligen för att det inte tänker) som får alla brudarna ändå. Både förr och nu.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-07-08 21:04:33

nallen skrev:Det hjälper inte att vara intelligent över huvud taget. Det är sportfånar som kan snacka för sig (förmodligen för att det inte tänker) som får alla brudarna ändå. Både förr och nu.


Du, det är ingen som får någon nu för tiden för alla är så jävla självupptagna
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav RapeRegs » 2022-07-08 21:07:04

nallen skrev:Det är sportfånar som kan snacka för sig (förmodligen för att det inte tänker) som får alla brudarna ändå. Både förr och nu.


Är det svårt att bli en sportfåne tror du? Räcker det att låtsas vara en sportfåne? :-)063
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav nallen » 2022-07-08 21:07:37

Vaniljflickan skrev:Du, det är ingen som får någon nu för tiden för alla är så jävla självupptagna

Typ "alla" tjejer kan få så mycket de vill, men de är för kräsna och ratar 80% av killarna.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav nallen » 2022-07-08 21:08:42

RapeRegs skrev:Är det svårt att bli en sportfåne tror du? Räcker det att låtsas vara en sportfåne?

Det är inte bara svårt att låtsas, det är omöjligt. Så även med att låtsas vara sportfåne. Det går inte att slita tänka.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-07-08 21:09:56

nallen skrev:Typ "alla" tjejer kan få så mycket de vill, men de är för kräsna och ratar 80% av killarna.


A just det vi pratar om ligga va? alltså det är inte så värt med ons tycker jag iaf, hellre kvalitet liksom.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav nallen » 2022-07-08 21:11:07

Vaniljflickan skrev:A just det vi pratar om ligga va? alltså det är inte så värt med ons tycker jag iaf, hellre kvalitet liksom.

Naturligtvis. Tack för illustrationen.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-07-08 21:14:24

nallen skrev:Naturligtvis. Tack för illustrationen.


Men vadå, rätt typiskt för incels också att de vill ligga med endast sk "Stacys" https://incels.wiki/w/Stacy
Och tycker att alla är idioter för de inte fattar hur mkt de förtjänar att ligga med dessa Stacys, de är ju sk missförstådda genier som inte ens vågar skruva i en glödlampa om någon tittar på.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-08 21:40:04

Vaniljflickan skrev:
nallen skrev:Typ "alla" tjejer kan få så mycket de vill, men de är för kräsna och ratar 80% av killarna.


A just det vi pratar om ligga va? alltså det är inte så värt med ons tycker jag iaf, hellre kvalitet liksom.


En snubbe som vill dra över en är ju helt värdelöst. Att låta sig nyttjas som onaniredskap är liksom inte att "få sex". Sen finns ju gråskalor, förstås. Det är inte svart eller vitt. Jag kände iaf någon som brukade åberopa nån forskning han läst. Vet ej om den var bra eller kass, men den hävdade iaf att kvinnor, till skillnad från män, får fler orgasmer av sex i relationer än i lössex. Enligt den forskningen finns goda skäl för kvinnor att vara kräsna, om än inte riktigt på det sätt som incellarna i sin bitterhet intalar sig.

Hur jävla många kvinnor har inte blivit våldtagna, liksom. Och där sitter snubbar och inbillar sig att de har rätt till fitta att stoppa kuken i, varför det är mest synd om dem i hela världen. Och alla kvinnor som inte lägger upp sig för vad som helst på mannens villkor är (jag har inte kolla på vilka skällsord det är som de använder).

Barnrumpefasoner.
Senast redigerad av Marjatta 2022-07-08 21:43:10, redigerad totalt 1 gång.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav nomemorytoday » 2022-07-08 22:57:06

Richard, all respekt.

3...
2..
1.

Krig är kul
Knark är gott
Sex och våld hör ihop

Edit:
https://youtu.be/U7gbFMWZWlo
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Fenoment "incels" - Vanligt bland aspergare?

Inläggav Marjatta » 2022-07-09 6:40:50

Att avstå från sånt som inte funkar är inte fel. Inte någons fel, att skylla sig själv för. Det är rationellt.

Den här uppfattningen att alla utom en själv knullar oavbrutet. Att konstant knullande är det mål som ska uppfyllas för att göra människan lycklig. Varför får folk för sig det? Så absurt.

I incel-aktigt tänk betraktas kvinnor som saker att erövra. Inte som människor. Det är djupt kvinnoföraktande.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in